نويسنده موضوع: خازن پل دیود برای ترانس 220 به 12 ولت 10 آمپر  (دفعات بازديد: 2254 بار)

0 کاربر و 1 مهمان درحال ديدن موضوع.

آفلاين تیزرو

  • کاربر ساده سطح اول
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 7
  • -دريافتي: 11
  • ارسال: 54
    • فازمتر
سلام

من یه ترانس 220AC به 12AC برای پروژه ام گرفتم. تو این پروزه هم با موتور سروکار دارم هم با میکرو! حالا می خواهم خروجی رو تبدیل به 12DC 10Aکنم. تو خونه دیود پروات 6A دارم.ترانس هم 10 آمپره و من هم همه 10 آمپرو نیاز دارم. می خواهم پل دیود رو با 8 تا از این دیود ها (دوتا دوتا موازی)  بسازم. در مورد خازنی (و یا خازن هایی) که باید قرار بدم، اطلاعات زیادی ندارم. یه فرمولی بود: ( Vr=Idc/2fc ) ولتاژ ریپل حدالامکان باید کم باشه چون موتورهام 12 ولتی هستن. حالا من چه خازنی (یا خازن هایی) و به چه صورت در خروجی این پل دیود بزارم؟ خازنها بیرون پیدا میشن؟ قیمتاشون در چه حدیه؟ آیا پل دیودی که به روش بالا میسازم تو عمل جواب میده؟ (دیودا نسوزن؟)

« آخرين ويرايش: 19 مهر 1390 - 12:15:34 توسط تیزرو »

آفلاين atefe.fallah

  • کاربر ساده سطح پنجم
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 132
  • -دريافتي: 144
  • ارسال: 275
  • قطره دریاست اگر بادریاست ورنه او قطره و دریادریاست
    • لیسانس برق الکترونیک
من خودم همیشه خازن های صافی رو (در ست یا غلط نمی دونم :redface:) ولتاژ خروجی ترانس رو ضرب در 1.5 می کنم می شه ولتاز خازنم و ظرفیتش هم هر چقدر جریان بالا باشه منم ظرفیتم رو بالا می گیرم  :rolleyes:
پیامبری که از بلندی بترسد ،هرگز به معراج نمی رسد....

آنلاين electronicmohsenjudo

  • کاربر نیمه حرفه ای سطح دوم
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 100
  • -دريافتي: 447
  • ارسال: 713
    • مهندس ارشد *خنگ*
اولا لازم نیست که دیود با هم موازی بشند خیلی راحت شما ازدیود قویتر یا بهتر  پل دیود 35 امپر یا کمتر استفاده کن که زیر 2500 قیمت داره ودر مدل35 امپر بدنه فلزی هست

اون فرمول تو الکترونیک هنرستان بود...

ولتاژ خازن شما که نباید در حالت بی باری منبع کمتر ازاون باشه .مثلا اگه ترانس شما دقیقا 12 ولت باشه بعد از( یکسو شدن تمام موج پل) وخازن حدود17 ولت DC تو حالت بی باری میده پس در مر حله اول نبایدولتاژ خازن نباید از این مقدار کمتر باشه ولی از جایی که تلرانس منبع وخازن هم مهم است من یکدفعه برای راحت بودن خازن ولتاژ اونو کمتر از 25 ولت اصلا نمیگیرم.........
میریم سراغ ظرفیت خازن صافی که تو ترانس 50 هرتز ویکسو ساز تمام موج برای کاهش ریپل تا 700 میلی ولت با جریان 100 میلی امپر به خازنی با ظرفیت 1000 میکرو نیاز داریم .....دیگه خودت حساب کن......................
....................HELP ME GOD ...........................
کاربران مهمان مجاز به مشاهده لینک ها نیستند. لطفا ثبت نام نمایید. ثبت نام -- ورود ......     
WORLD ELECTRONIC................................

آفلاين عباس جبراییلی

  • همکار علمی
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 249
  • -دريافتي: 2913
  • ارسال: 1045
  • طراحي وساخت تغذيه سوييچينگ متغيرتوان تا 300kw
    • لیسانس
    • کوره القایی
با سلام--ظرفیت خازن برای ولتاژ سینوسی 50 هرتز از رابطه تقریبی جریان ضربدر 8.5 میلی ثانیه تقسیم بر رایپل ولتاژ مورد نظر بدست میاید برای مورد شما اگر رایپل را یک ولت در نظر بگیریم و جریان را 10 امپر میشود 10 ضربدر 8.5 میلی تقسیم بر 1 که میشود 85 میلی فاراد اگر رایپل را 2 ولت در نظر بگیرید میشود 42.5 میلی فاراد.بسته به این که چه مقدار رایپل ولتاژ مورد قبول باشد مقدار خازن تعیین میشود. :wink:
در زندگی اثر خوب و خاطره خوش از خودمان در این دنیا برجا بگذاریم.etgpsp

آفلاين ahmadmn

  • همکار علمی
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 242
  • -دريافتي: 3679
  • ارسال: 3729
سلام دايي جان
ديودهاي رو نمي تونيم باهم موازي كنيم چون ممكنه از يكي جريان بگذره و از ديگري نگذره. اينجوري بار روي يكي از ديودهاي مي افته و مي سوزه.
اگه مي خواي اين تغذيه رو براي دراي موتور استفاده كني اصلا خازن صافي نياز نداري چون اندوكتانس آرميچر و اينرسي مكانيكي موتور مثل يه صافي عمول مي كنند و ريپل 50 هرتز رو حذف مي كنند.
با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

آفلاين س.پارســا

  • کاربر ساده سطح چهارم
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 147
  • -دريافتي: 106
  • ارسال: 243
  • we can if we want
    • کارشناسی الکترونیک
اگه مي خواي اين تغذيه رو براي دراي موتور استفاده كني اصلا خازن صافي نياز نداري چون اندوكتانس آرميچر و اينرسي مكانيكي موتور مثل يه صافي عمول مي كنند و ريپل 50 هرتز رو حذف مي كنند.
:surprised: :surprised:
 :ooo: :ooo:

سلام
مطمئنید!!!!؟؟؟؟
یعنی اصلا لازم نیست خازن برای درایو موتور بزاریم؟؟!!! :confused:
نيست بر لوح دلم جز الف قامت دوست *** چه کنم حرف دگر ياد نداد استادم

آفلاين atefe.fallah

  • کاربر ساده سطح پنجم
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 132
  • -دريافتي: 144
  • ارسال: 275
  • قطره دریاست اگر بادریاست ورنه او قطره و دریادریاست
    • لیسانس برق الکترونیک
پس قصیه این خازن ها که معولا من دو سر موتور های فن دیدم چیه؟
اصطلاحا  راه انداز می گن بهشون؟یعنی جریان راه اندازی رو بالا می بره؟؟؟؟؟؟ :eek: :eek:
پیامبری که از بلندی بترسد ،هرگز به معراج نمی رسد....

آفلاين ahmadmn

  • همکار علمی
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 242
  • -دريافتي: 3679
  • ارسال: 3729
مطمئنید!!!!؟؟؟؟
یعنی اصلا لازم نیست خازن برای درایو موتور بزاریم؟؟!!! :confused:
سلام
صددرصد دايي جان
موتورهاي DC معمولي اندوكتانس آرميچر بالايي دارند. هيمن باعث ميشه جرياني كه از موتور مي گذره ريپل چنداني نداشته باشه. تازه همين ريپل اندك جريان، باعث ريپل در دور موتور نميشه. چون اينرسي (لختي) آرميچر بالاست و نمي تونه تغيير دور 50 هرتز داشته باشه.

پس قصیه این خازن ها که معولا من دو سر موتور های فن دیدم چیه؟
اصطلاحا  راه انداز می گن بهشون؟یعنی جریان راه اندازی رو بالا می بره؟؟؟؟؟؟
اون براي راه اندازي موتورهاي AC تكفازه دايي جان! اصطلاحا بهشون خازن راه انداز هم ميگن. موتورهاي القايي براي چرخش  بايد حداقل دو ميدان مغناطيسي با اختلاف فاز داشته باشند. اين خازن باعث ايجاد اختلاف فاز جريان در سيم پيچ كمكي موتور ميشه و موتور مي چرخه.

دايي تیزرو ميخواد موتور DC‌ رو تغذيه كنه.
با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

آفلاين atefe.fallah

  • کاربر ساده سطح پنجم
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 132
  • -دريافتي: 144
  • ارسال: 275
  • قطره دریاست اگر بادریاست ورنه او قطره و دریادریاست
    • لیسانس برق الکترونیک
چه جالب ؟؟؟؟؟؟
عجب دایی هستی شما  :mrgreen:
همه چیو بلددایی  :mrgreen: :mrgreen:
تا دایی رو داریم غم نداریم :nice:
پیامبری که از بلندی بترسد ،هرگز به معراج نمی رسد....