نويسنده موضوع: نحوه اتصال کلید گریز از مرکز کولر آبی  (دفعات بازديد: 2894 بار)

0 کاربر و 1 مهمان درحال ديدن موضوع.

آفلاين l_orooji

  • کاربر تازه وارد سطح دوم
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 11
  • -دريافتي: 0
  • ارسال: 14
    • فوق دیپلم
با سلام
یک موتور کولر بعد از این که سیم پیچی بشه، چگونه باید سیمهای هریک از دورها رو به کلید گریز از مرکز متصل کرد؟
با تشکر

آفلاين سعید باقرانی

  • کاربر فعال
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 468
  • -دريافتي: 1510
  • ارسال: 2093
    • لیسانس برق قدرت
    • شرکت توزیع و تنظیم صنعت برق
از اون کلید ها 2 مدل وجود داره 

ولی باید  در نظر داشته باشی که هنگام راه اندازی چه با دور تند و چه با دور کند موتور بصورت دور تند راه م یافته و بعدش می افته روی اون دور مورد نظر

حا لا می تونی اگه خوب تحلیل کنی سربندی کلید چتری رو انجام بدی 
در ضمن 
دور تند سیم هاش زرد ه و 2 تا سرسیم داره 
مشترک سبز
دور کند قرمز
راه انداز =  آبی




 :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:
هر زمان تونستید مطلبی رو به مادربزرگتون بفهمونید یعنی اینکه اون مطلب رو درست فهمیدید    البرت انیشتن

اگه مردم می دونستن زمان چقدر با ارزشه  دیگه هیچ وقت کفش بند دار نمی خریدن   البرت انیشتن

آفلاين feredi

  • کاربر کامل سطح سوم
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 248
  • -دريافتي: 341
  • ارسال: 447
من هم يه سوال دارم چون به نوعي به اين تاپيك ميخوره اينجا مطرح ميكنم!

از الكتروموتور پمپ موتورخونه ما (شوفاژ) موقع راه افتادن يـك صداي "تــــــــــق" خفني بلند ميشه كه ديگه اين روزها هر كي تو طبقه پايين باشه ، بند دلش پاره ميشه!

چون يه اين موضوع حساس شدم ، به نظرم رسيد يه ديمر در مسيرش قرار بدم و بعد از دو ثانيه با تايمر مستقيمش كنم. فكر كردم اينطوري نرم راه ميفته!

ولي چون از الكترو موتورهاي صنعتي اطلاعاتي ندارم ، گفتم قبل از ساخت تايمر و جعبه و . . . با يه ديمر موتور رو تست بكنم ببينم پيشبيني هام درست در مياد يا نه!

چشمتون روز بد نبينه ، وقتي ديمر رو در مسير قرار دادم ، و برق رو وصل كردم ، انگار موتور ديوونه شده بود. با صداي خفن تري يه جهش ميكرد و مي ايستاد دوباره يه جهش خفن تره ديگه و دوباره ايست. اون جهش ها رو هم ، با صدايي چند برابر قبلي ها انجام ميداد. در ضمن موقع اون جهش ها ، جرقه درشتي هم از پشت موتور ديده ميشد. :D

چون حدس زدم اين موتور ها مثل موتور ضبط صوت و سشوار نيستند تا ازشون سر در بياورم ، اينه كه آزمايشهاي علمي خودم رو ( :mrgreen:) خوابوندم و شروع به مطالعه كردم و بعد فهميدم كه اينگونه الكترو موتور ها سيم پيچ راه انداز دارند و گريز از مركز و . . .

حالا ميخوام بدونم آيا راه افتادن اين الكترو موتور در لحظه اول كه با صداي نسبتا بلند و بصورت ضربه اي هست ، طبيعيه؟
چطوري از بيرون با دقت كردن بهش ، بفهمم كه سيستم راه انداز دور آهسته كار ميكنه يا نه؟
نكنه اين سيستم از كار افتاده و الكتروموتور با همون دور زياد داره راه اندازي ميشه؟

مدت خيلي زيادي نيست به اين خونه اومديم و از سابقه سرويس موتورخونه خبر نداريم.
نميخوام توي اين فصل هم سيستم رو بخاطر باز كردن الكتروموتور بخوابونم!
در ضمن نميخوام از بيرون هم سرويسكار بيارم. كم آوردن توي اين رشته ها برام قابل قبول نيست. :biggrin:

" آقاي باقراني " اينهمه اطلاعات كامل و جامع بهت دادم كه شما هم بصورت كامل و جامع راهنماييم كنيد ها! :lol:

آفلاين فرشيدFz

  • کاربر تازه وارد
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 0
  • -دريافتي: 1
  • ارسال: 2
    • ديپلم ردي
سلام
آقاي فردي
)(feredy)
 دليل صداي ناهنجارموتورِ شما درصورت بوشي بودن گشاد كردن بوش سرشفت ودر صورت بلبرينگي بودن آن گشاد كردن جاي بلبرينگ ميباشد كه در صورتِ عدم اصلاح موجب گير وسوختن موتور ميشود

آفلاين فرشيدFz

  • کاربر تازه وارد
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 0
  • -دريافتي: 1
  • ارسال: 2
    • ديپلم ردي
درضمن موتورِ سيركوله آب گرم با سيم پيچ راه انداز عموماً دو دور نيستند فقط يك دور هستند!
نكته ديگر اينكه مدار ديمر بدليل برش فاز ومسائل ريز ديگر در موتورهايي كه روتور آن سيم پيچي نيست (كلكتور و ذغال ندارد)  كار نميكند وباعث صدمه زدن به موتور ميشود!

آفلاين feredi

  • کاربر کامل سطح سوم
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 248
  • -دريافتي: 341
  • ارسال: 447
با تشكر از   فرشيدFz
لطفا يه بار ديگه نوشته هامو بخونيد!
اينجا كه فرموديد:
نقل قول
دليل صداي ناهنجارموتورِ شما درصورت بوشي بودن گشاد كردن بوش سرشفت ودر صورت بلبرينگي بودن آن گشاد كردن جاي بلبرينگ ميباشد
توجه بفرماييد كه اون صداي بلند رو فقط در لحظه راه افتادن ، دارم و بعد كه موتور دور ميگيره صداش عادي هست. يعني فقط در كسري از ثانيه ، در ابتداي وصل برق ، اون صدا رو دارم و بعد كارش رو طبيعي انجام ميده. با اين توضيحات ، اون صداي اوليه ، باز هم ميتونه از بوش و بلبرينگ اون باشه؟


نقل قول
درضمن موتورِ سيركوله آب گرم با سيم پيچ راه انداز عموماً دو دور نيستند فقط يك دور هستند!
نظر شما درسته! و با دقت به صداش در موقع راه افتادن ، به نظر نمياد كه تغيير دوري داشته باشه.
پس اگه حتي تك دور هم باشه ، اون سيستم كمكي و گريز از مركز رو داره؟

به نظر خودم داره! چون حدس ميزنم اون جرقه هايي كه از ته الكتروموتور موقع  در مدار قرار دادن ديمر ديدم ، مال همون سيستم گريز از مركز بوده!
پس در اينصورت باز هم سوالات من كماكان مطرح خواهند بود و نياز هست تا دوباره نوشته هاي پست اولم رو مجددا مطالعه بفرماييد. لطفا!

آفلاين DDR3

  • کاربر نیمه حرفه ای سطح اول
  • *
  • تشکر
  • -اهدايي: 70
  • -دريافتي: 428
  • ارسال: 614
  • زندگي زيباست
    • لیسانس برق قدرت
    • دستگاه ثبت اطلاعات مکانيزه
با یه آمپر متر جریان راه اندازی و بعدش هم جریان حالت پایدار موتور رو اندازه بگیر
ولی با توجه به چیزائی که گفتی احتمالا سیم پیچ کمکی یا ران اندازت نیم سوز یا اینکه سوخته
هميشه به ياد خدا باش !