اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

سوختن IGBT در راه اندازی موتور DC

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    سوختن IGBT در راه اندازی موتور DC

    سلام.
    من قصد راه اندازی یک موتور DC با IGBT دارم.ولتاژ 24v تا 600v و 20A
    اما IGBT ها میسوزه!
    البته تو جریانهای پایین مشکلی نداره ولی جریانهای در حد 10 آمپر مشکلساز میشه.فرکانس pwm هم حدود 15 کیلو هرتزه که فکر نکنم نیاز به اسنابر داشته باشه.

    اگر کسی اطلاعات مفیدی داره ممنون میشم.

    #2
    پاسخ : سوختن IGBT در راه اندازی موتور DC

    سلام لطفا شماتیک قرار بدید. آیا deadTime l برای سوئیچ ها منظور کرده اید؟
    یک چیز دیگه هم که مهمه و اینه که همواره یک خازن درحدود 100 نانو تا 1 میکرو فاراد که تونایی جریان دهی مناسبی هم داشته باشه در دوسر لگ های سوئییچ ها باید در نزدیک ترین مکان قرار داد چون با افزایش جریان سیستم همون طور که می دونید باس تغذیه اثر سلفیش باعث میشه که مثل یک منبع جریان عمل کنه و وقتی سوئیچ ها خاموش می شوند جریان در خازن دوسر سوئیچ تخلیه میشه و باعث افزایش ولتاژ دوسر سوئیچ میشه .
    همواره مهمه که مسیر هر لگ در کوتاه ترین حالت ممکن باشه تا سلف ترک ها مشکل ایجاد نکنه.
    جدیدترین ویرایش توسط glassybox; ۱۸:۴۹ ۱۳۹۵/۰۵/۰۵.

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : سوختن IGBT در راه اندازی موتور DC



      دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

      نوشته اصلی توسط glassybox نمایش پست ها
      سلام لطفا شماتیک قرار بدید. آیا deadTime l برای سوئیچ ها منظور کرده اید؟
      یک چیز دیگه هم که مهمه و اینه که همواره یک خازن درحدود 100 نانو تا 1 میکرو فاراد که تونایی جریان دهی مناسبی هم داشته باشه در دوسر لگ های سوئییچ ها باید در نزدیک ترین مکان قرار داد چون با افزایش جریان سیستم همون طور که می دونید باس تغذیه اثر سلفیش باعث میشه که مثل یک منبع جریان عمل کنه و وقتی سوئیچ ها خاموش می شوند جریان در خازن دوسر سوئیچ تخلیه میشه و باعث افزایش ولتاژ دوسر سوئیچ میشه .
      همواره مهمه که مسیر هر لگ در کوتاه ترین حالت ممکن باشه تا سلف ترک ها مشکل ایجاد نکنه.
      یه مطلبی رو عزیزی میگفت که راه اندازی تک IGBT مشکله!
      دلیلش چیه؟
      در ضمن میگفت اینجا بهتره ماسفت استفاده بشه.چرا؟

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : سوختن IGBT در راه اندازی موتور DC

        نکته مهمی که وجود داره maximum power dissapation ناشی از تلفات روشنی کلکتور امیتور + تلفات دینامیک(روشن خاموش شدن) هست... فرکانس pwm شما 15 کیلوهرتزه که معلوم نیست نوع آی جی بی تی شما چیه.. ممکنه آی جی بی تی شما مثلا حتی 60 آمپر باشه ولی نتونه د ر فرکانس 15 کیلو و ولتاژ 600 ولت دووم بیاره...آیجیبیتی در هر بار روشن و خاموش شدن مقداری انرژی تلف میکنه...احتمالا شما دارید از آیجیبیتی 1200 ولتی استفاده میکنید پس احتمال زیادی وجود داره که از تلفات ماکزیمم تجاوز کرده باشین... برای حال مشکل فرکانس رو در حد چند صد هرتز الی چند کیلوهرتز بسته به نوع موتور...
        در ضمن بهتره نوع آیجیبیتی مورد استفاده تون رو هم میگفتین....
        لطفا سوالات فنی رو به جای پیام خصوصی در انجمن مطرح کنید.

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : سوختن IGBT در راه اندازی موتور DC

          درایورهای نوری سری HCPL چندان درایورهای جالبی نیستن. یکی دو بار بدجوری آبروم رو بردن و با تعویض اون، مشکل به کل حل شده.
          پیشنهاد میکنم یا از ترانس پالس و مدار پوش-پول ترانزیستوری استفاده کنین، یا اینکه از درایورهای سری TC442x شرکت میکروچیپ. مثل TC4421 و...

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : سوختن IGBT در راه اندازی موتور DC

            نوشته اصلی توسط شاهرخ مستقیمی نمایش پست ها
            درایورهای نوری سری HCPL چندان درایورهای جالبی نیستن. یکی دو بار بدجوری آبروم رو بردن و با تعویض اون، مشکل به کل حل شده.
            پیشنهاد میکنم یا از ترانس پالس و مدار پوش-پول ترانزیستوری استفاده کنین، یا اینکه از درایورهای سری TC442x شرکت میکروچیپ. مثل TC4421 و...
            یعنی کلا HCPL باعث سوختن طبقه ی خروجی میشه؟

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : سوختن IGBT در راه اندازی موتور DC

              حکایت اون دیود D2 و خازن 100 نانو چیه ؟ خالی کردن اون خازن 100 نانو تلفات سوئیچینگت رو بالا میبره ها

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : سوختن IGBT در راه اندازی موتور DC

                نوشته اصلی توسط glassybox نمایش پست ها
                حکایت اون دیود D2 و خازن 100 نانو چیه ؟
                کار اسنابر رو انجام میده

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : سوختن IGBT در راه اندازی موتور DC

                  برای اسنابر خازن نباید بدونه مقاومت استفاده بشه. همون طور که دوستمون گفت خودش باعث تلفات میشه.
                  D2 رو هم حذف کن.

                  دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

                  با فرکانس نباید مشکلی داشته باشی.
                  اسکوپ رو به دو سر IGBT وصل کن ولتاژ ON و OFF سوییچ رو برسی کن.

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : سوختن IGBT در راه اندازی موتور DC

                    نوشته اصلی توسط hannan نمایش پست ها
                    کار اسنابر رو انجام میده
                    خازن به تنهایی نمیتونه کار اسنابر رو انجام بده.با اون خازن یه مقاومت حدود 4.7 کیلو هم باید سری بشه.البته مقدار مقاومت رو حدودی گفتم و بستگی به فرکانس کاری داره.

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : سوختن IGBT در راه اندازی موتور DC

                      نوشته اصلی توسط شاهرخ مستقیمی نمایش پست ها
                      با اون خازن یه مقاومت حدود 4.7 کیلو هم باید سری بشه.البته مقدار مقاومت رو حدودی گفتم و بستگی به فرکانس کاری داره.
                      فرکانس کار من در حدود 5 کیلوهرتزه.توان مقاومت مهم نیست؟
                      اصولا نحوه ی محاسبه ی اسنابر و تعیین مقادیرش چجوریه؟

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : سوختن IGBT در راه اندازی موتور DC

                        نوشته اصلی توسط شاهرخ مستقیمی نمایش پست ها
                        درایورهای نوری سری HCPL چندان درایورهای جالبی نیستن. یکی دو بار بدجوری آبروم رو بردن و با تعویض اون، مشکل به کل حل شده.
                        پیشنهاد میکنم یا از ترانس پالس و مدار پوش-پول ترانزیستوری استفاده کنین، یا اینکه از درایورهای سری TC442x شرکت میکروچیپ. مثل TC4421 و...
                        سلام.مداری برای راه اندازی igbt ها توسط این نوع درایورها دارید؟ اگر یک موه راه اندازی h-bridge باشه ممنون می شم

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : سوختن IGBT در راه اندازی موتور DC


                          این نقشه رو استفاده کردم، خوب جواب میده. اولیه ترانس با مدار پوش-پول درایو باید بشه. برای اولیه از TC4420 استفاده کرده بودم.

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : سوختن IGBT در راه اندازی موتور DC

                            ببینید من داشتم یه اینورتر تمام پل میساختم این عکس مال قبل از قرار دادن خازن در دوسر لگ ها و قبل از مدار اسنابر هست با ولتاژ خیلی کم و در بار مقاومتی (مقاومت اجری 10 وات 47 اهم). ببینید چندبرابر ولتاژ نامی داره پیک میزنه... این پیکهای ولتاژ باعث گرم شدن MOSFET ها و در نهایت سوحتنشون میشد حداقل 15 هزار تومن + 1 ماه زمان برد تا فهمیدم چطوری باید پایدارشون کنم. یه چیز دیگه زمان مرده ی سویچ ها هم خیلی مهمه که معمولا توسط درایور تعیین میشه من IR2113 اصلی پیدا کردم کاملا هم کار داد درایورهای چینی کپی زود میسوزه... اسنابر RCD انتخاب کردم (توی کتاب مبدل های سویچینگ ابریشمی فر دلیلش هست برید بخونید چرا) و بعد از اینکه محاسباتش درست در نیاومد به شیوه ازمون و خطا درستش کردم خازن دو سر لگ ها هم 100 نانو MKT
                            جدیدترین ویرایش توسط amin20107; ۰۱:۴۳ ۱۳۹۵/۱۱/۰۹.
                            گویند سنگ لعل شود در مقام صبر اری شود ولی به خون جگر شود
                            همیشه آخر همه چیز خوبه، اگر هم هنوز خوب نشده پس هنوز آخرش نشده(چارلی چاپلین)

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : سوختن IGBT در راه اندازی موتور DC

                              نوشته اصلی توسط شاهرخ مستقیمی نمایش پست ها

                              این نقشه رو استفاده کردم، خوب جواب میده. اولیه ترانس با مدار پوش-پول درایو باید بشه. برای اولیه از TC4420 استفاده کرده بودم.
                              ممنون از جوابتون. من تازه کار با IGBT رو شروع کردم و میخوام یک H-bridge استفاده کنم برای کنترل موتور DC. اما مشکلم اینه که در بعضی سایت ها نوشته که IGBT برای دیوتی سایکل های کوتاه مناسبه و ماسفت برای دیوتی سایکل های طولانی. حالا سوالم اینه که IGBT میتوهه توی دیوتی سایکل 0 تا 100 درصد کار کنه؟

                              دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

                              نوشته اصلی توسط amin20107 نمایش پست ها
                              ببینید من داشتم یه اینورتر تمام پل میساختم این عکس مال قبل از قرار دادن خازن در دوسر لگ ها و قبل از مدار اسنابر هست با ولتاژ خیلی کم و در بار مقاومتی (مقاومت اجری 10 وات 47 اهم). ببینید چندبرابر ولتاژ نامی داره پیک میزنه... این پیکهای ولتاژ باعث گرم شدن MOSFET ها و در نهایت سوحتنشون میشد حداقل 15 هزار تومن + 1 ماه زمان برد تا فهمیدم چطوری باید پایدارشون کنم. یه چیز دیگه زمان مرده ی سویچ ها هم خیلی مهمه که معمولا توسط درایور تعیین میشه من IR2113 اصلی پیدا کردم کاملا هم کار داد درایورهای چینی کپی زود میسوزه... اسنابر RCD انتخاب کردم (توی کتاب مبدل های سویچینگ ابریشمی فر دلیلش هست برید بخونید چرا) و بعد از اینکه محاسباتش درست در نیاومد به شیوه ازمون و خطا درستش کردم خازن دو سر لگ ها هم 100 نانو MKT
                              باسلام. من یک کنترلر موتور دی سی طراحی کردم به طوری که وقتی موتور رو بهش وصل می کنیم مقاومت و اندوکتانس موتور رو اندازه می گیره و برحسب اونها فرکانس مناسب برای PWM راه اندازی موتور را تعیین می کند. از طرفی از H-bridge هم استفاده می کنم. مشکلم اینه که برای حفاظت از ماسفت ها در برابر نیروی محرکه برگشتی باید مدار اسنوبر بزارم و یا دیودهای موازی با ماسفت ها.
                              سوال اولم اینه که کلا چه روش هایی برای محافظت در برابر نیروی محرکه برگشتی وجود دارد؟
                              سوال دوم اینکه چون فرکانس pwm برای هر موتور تغییر می کند نمیتونم یک مدار اسنوبر خوب زراحی کنم. یعنی باید برای هر موتور یک مدار اسنوبر طراحی بشه. آیا روشی برای طراحی یک مدار اسنوبر دائمی وجود دارد؟
                              ممنون می شم اگر راهنماییم کنید.

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X