اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

مشکل در قسمت فرستنده و گیرنده ( Radio Control)

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    مشکل در قسمت فرستنده و گیرنده ( Radio Control)

    سلام
    شما ویدیویی که تو سایت یوتیوب تحت عنوان cheap-ass diy quadcopter هس رو دیدید؟به نظر میرسه یه مرجعه ولی من وقتی فرستنده و گیرنده رو با فلایت کنترل مولتی وی 2.5 امتحان میکنم (نسخه مولتی وی 2.4 رو ریختم رو فلایت) و یه تک جوی استیکو که به A0 A1 A2 وصل کردم زمانی که جوی استیکو تکون میدم فقط مقدار throttle تا 1600 در نرم افزار multiwii gui 2.2 تغییر میکنه و دیگه yaw pitch roll ثابت 1500 میمونه.جوی استیک دومم وصل کردم فایده ای نداش.
    اینم کدهاhttp://uplod.ir/luy095zifd1q/Cheap_Transmitter.ino.htm


    اون فایل PRINTF.H کنار فایل TRANSMITTER بود.
    اینم لینک ویدئو ها
    https://www.youtube.com/watch?v=9v_xaMAJIfM برای رسیور

    https://www.youtube.com/watch?v=_ekFXTn3GhE برای فرستنده

    البته به جای فلایت مولتی وی میشه از آردوینو انو استفاده کرد.
    http://s6.uplod.ir/i/00815/erhqa0xya5nd.jpg




    دوستان لطفا کمک کنن بگن چرا
    yaw pitch roll تغییری نمیکنه؟
    جدیدترین ویرایش توسط mahdi276000; ۱۴:۲۷ ۱۳۹۵/۰۶/۱۳.

    #2
    پاسخ : مشکل در قسمت RC

    با سلام و درود
    روی اهرم[1] دو عدد مقاومت متغیر[2] هست که اصولاً بین 0 تا 10000 اهم یعنی 10 کیلواهم متغیر هستند و روی آن ها عدد 103 نوشته شده که نشان دهنده حداکثر مقاومتشان یعنی 10000 اهم است.
    شما اشتباهاً اهرم را به 3 عدد ورودی مبدل آنالوگ به دیجیتال متصل کرده اید در صورتی که هر اهرم تنها 2 عدد مقاومت متغیر دارد.
    لطفاً در صورتی که موفق به ساخت فرستنده شدید نحوه ساخت را به اشتراک بگذارید.
    دوره آموزشی ذکر شده هم در پایگاه مجازی تخته سفید موجود است:
















    [1]- joystick
    [2]- potentiometer
    جدیدترین ویرایش توسط فکر; ۰۹:۰۷ ۱۳۹۵/۰۶/۱۲.

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : مشکل در قسمت RC

      سلام
      آیا باید در نرم افزار multiwii winGUI ;که من از اون استفاده میکنم بایست تغییرات اعمال کنم(مثلا در تنظیمات RC یه قسمت هس که از AUX1 تا AUX4 و زیر هر کدام سه تا مربع با عنوان L M H میخاستم بدونم اینا چین و مربوط به کدام پینها هستن؟)



      در مورد جوی استیکا باید بگم همه رقمه جای اونارو از A0 تا A4 عوض کردم ولی جواب نگرفتم.جوی استیکا مطمئنم سالمن

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : مشکل در قسمت RC

        نوشته اصلی توسط mahdi276000 نمایش پست ها
        سلام
        آیا باید در نرم افزار multiwii winGUI ;که من از اون استفاده میکنم بایست تغییرات اعمال کنم(مثلا در تنظیمات RC یه قسمت هس که از AUX1 تا AUX4 و زیر هر کدام سه تا مربع با عنوان L M H میخاستم بدونم اینا چین و مربوط به کدام پینها هستن؟)



        در مورد جوی استیکا باید بگم همه رقمه جای اونارو از A0 تا A4 عوض کردم ولی جواب نگرفتم.جوی استیکا مطمئنم سالمن
        با سلام و درود
        نرم افزار استفاده شده در فیلم ها MultiWiiConf نام دارد و بنده با نرم افزاری که تصویر آن را قرار دادید آشنایی ندارم.
        جدیدترین ویرایش توسط فکر; ۱۷:۴۴ ۱۳۹۵/۰۶/۱۳.

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : مشکل در قسمت RC

          سلام
          اشتباهی در مورد معرفی نوع فلایت کنترلر در قسمت config.h کرده بودم . الان همه پارامترها در نرم افزار فعالند. فقط مشکل اینه که جوی استیک دوم که قراره یه جهتش roll و جهت دیگش pitch باشه فقط یه جهتش جواب میده و هر دو پارامتر roll و pitch رو با هم کم یا زیاد میکنه. به نظر شما علت چیست؟
          (سیمهای جوی استیکارو همه جوره از A0 تا A3 جابجا کردم جواب نداد.)

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : مشکل در قسمت RC

            نوشته اصلی توسط mahdi276000 نمایش پست ها
            سلام
            اشتباهی در مورد معرفی نوع فلایت کنترلر در قسمت config.h کرده بودم . الان همه پارامترها در نرم افزار فعالند. فقط مشکل اینه که جوی استیک دوم که قراره یه جهتش roll و جهت دیگش pitch باشه فقط یه جهتش جواب میده و هر دو پارامتر roll و pitch رو با هم کم یا زیاد میکنه. به نظر شما علت چیست؟
            (سیمهای جوی استیکارو همه جوره از A0 تا A3 جابجا کردم جواب نداد.)
            با سلام و درود
            اهرم سمت چپ را با هرم سمت راست جا به جا کنید و ببینید آیا مشکل همزمان بودن تغییرات 2 محور ناشی از مشکل سخت افزاری است یا نرم افزاری.

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : مشکل در قسمت RC

              سلام و تشکر فراوان
              علاوه بر اینکه سیم های دو اهرم را جابجا کردم با هر ترکیب ممکنه هم سیم ها را جابجا کردم ولی جواب نمیداد.

              زمانی که یک سیم یا دو سیم را وصل نمیکنم یک جوی استیک که کاملا کار نمیکند و جوی اسنیک دیگر با حرکت به چپ و راست سه پارامتر نرم افزار را با هم زیاد و کم میکند و جهت دیگرش پارامتر باقی مانده را تغییر میدهد.

              الان در حالتی که چار سیم وصلن مشکل اینه که چرا دو پارامتر roll و pitch هر دو با هم (با حرکت جوی استیک دوم به چپ و راست) زیاد و کم میشن و جهت دیگر جوی استیک دوم کار نمیکند.

              ضمنا میله یکی از دو پارامتر مربوطه در نرم افزار همیشه تلرانس خطای زیاد دارد (یعنی زمان اتصال فلایت با usb به pc همه میله ها در نرم افزار ثابتند و فقط با حرکت اهرمها زیاد و کم میشوند ولی میله یکی از این دو پارامتر خود به خود به طور دائم جابجا میشود.)

              حال اگر ترتیب A2 با A3 را جابجا کنم به جای اینکه مثلامیله هایROLL و PITCH که قبلابا هم زیاد و کم میشدن حالا مثلا میله های PITCH و YAW با هم زیاد و کم میشوند.

              البته من فنر جوی استیکارو مثل ویدئوی مربوطه در نیاوردم.در اون ویدئوها هم آخر سر جوی استیکارو عوض کرد ولی حتی با همون جوی استیکهای اولیه هم مشکل منو نداشت.

              یه سوال دیگه اینکه چطور مد ANGLE را برای یکی از دکمه های AUX در حالت LOW تعریف کرد؟ (منظورم کدام دکمه. PUCH BUTTON ؟ ) و اینکه اهرمهای AUX در نرم افزار من یک و دوش که خالین و سه تا هشتش هم به صورت کاملا سبز رنگه.
              جدیدترین ویرایش توسط mahdi276000; ۱۳:۲۷ ۱۳۹۵/۰۶/۳۱.

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : مشکل در قسمت RC

                Eureka Eurekaفقط یه اتصالی بین سیمای rollو pitch بود . با تعویض سیمها بالاخره درست شد.

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : مشکل در قسمت RC

                  نوشته اصلی توسط mahdi276000 نمایش پست ها
                  Eureka Eurekaفقط یه اتصالی بین سیمای rollو pitch بود . با تعویض سیمها بالاخره درست شد.
                  با سلام و درود
                  خیلی عالی بود و دلیل موفقیت شما را عدم ناامیدی و تلاش چندین باره می بینم.
                  در صورت امکان تجربیات و دانسته های خود را از ساخت ربات پرنده، فرستنده و گیرنده بی سیم و... در انجمن به اشتراک بگذارید.
                  برایتان آرزوی موفقیت دارم.

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : مشکل در قسمت RC

                    سلام
                    پس از ور رفتن های بسیار که موجب حل شدن موضوع قبلی شد
                    الان با مسئله جدیدی مواجه شدم.

                    زمانیکه که کواد رو روشن میکنم تا وقتی که دسته گاز در حالت مینیمم است فقط سه تا از موتورها (با سرعت 1000)میچرخد ولی وقتی جوی استیک به حالت middle میرود اونوقت موتور چهارم هم شروع به چرخیدن میکند.(هر جهار موتور با سرعت 1500)در حالت گاز زیادم که ظاهرا به نظر میرسه همه موتورها هم سرعتند(سرعت 2000)
                    میخاستم ESC THROTTLE RANGE CALIBRATION رو انجام بدم.(البته زمانیکه باتری رو وصل میکنم هر چار موتور با هم بوق استارت میزند.)
                    من اینطور خواستم کالیبره کنم : سیم سیگنال ppm (خروجی throttle که نداشتم)رو که از گیرنده بیرون میاد رو به چهار سیم سیگنال ESC ها روی بردبورد وصل کردم.زمین گیرنده رو هم به زمین ESC ها. دسته گاز در حالت بالا و باتری وصل و هیچ بوقی شنیده نشد. در حالت گاز پایین هم همینطور. آیا اتصالات من درسته؟
                    هر چهار ESC من مثل هم هستن.
                    لطفا در مورد اون حساسیت مثلا 200HZ درایورهای موتورها هم توضیح بدید و اینکه چطوری تغییرش بدیم؟
                    در مورد نحوه مهار کردن کواد برای تست PID راه حلی دارید؟ (یکبار با طناب از سقف آویزان کردم خیلی جالب نبود
                    . یکبارم با مهارهای کمتر و بدون آویزان کردن روشن که کردم کواد به پشت پرتاب شد البته هنوز سالمه
                    )
                    با تشکر.

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : مشکل در قسمت RC

                      نوشته اصلی توسط mahdi276000 نمایش پست ها
                      سلام
                      پس از ور رفتن های بسیار که موجب حل شدن موضوع قبلی شد
                      الان با مسئله جدیدی مواجه شدم.

                      زمانیکه که کواد رو روشن میکنم تا وقتی که دسته گاز در حالت مینیمم است فقط سه تا از موتورها (با سرعت 1000)میچرخد ولی وقتی جوی استیک به حالت middle میرود اونوقت موتور چهارم هم شروع به چرخیدن میکند.(هر جهار موتور با سرعت 1500)در حالت گاز زیادم که ظاهرا به نظر میرسه همه موتورها هم سرعتند(سرعت 2000)
                      میخاستم ESC THROTTLE RANGE CALIBRATION رو انجام بدم.(البته زمانیکه باتری رو وصل میکنم هر چار موتور با هم بوق استارت میزند.)
                      من اینطور خواستم کالیبره کنم : سیم سیگنال ppm (خروجی throttle که نداشتم)رو که از گیرنده بیرون میاد رو به چهار سیم سیگنال ESC ها روی بردبورد وصل کردم.زمین گیرنده رو هم به زمین ESC ها. دسته گاز در حالت بالا و باتری وصل و هیچ بوقی شنیده نشد. در حالت گاز پایین هم همینطور. آیا اتصالات من درسته؟
                      هر چهار ESC من مثل هم هستن.
                      لطفا در مورد اون حساسیت مثلا 200HZ درایورهای موتورها هم توضیح بدید و اینکه چطوری تغییرش بدیم؟
                      در مورد نحوه مهار کردن کواد برای تست PID راه حلی دارید؟ (یکبار با طناب از سقف آویزان کردم خیلی جالب نبود
                      . یکبارم با مهارهای کمتر و بدون آویزان کردن روشن که کردم کواد به پشت پرتاب شد البته هنوز سالمه
                      )
                      با تشکر.
                      با سلام و درود
                      1- منظور شما از سرعت 1000 و 1500 و 2000 چیست؟ آیا منظور شما این بوده است که مقدار نمودار میله ای در نرم افزار متصل به MultiWii به 2000 رسیده است؟
                      2- معمولاً ورودی راه اندازهای موتور براشلس PWM هست.
                      این مطالب را ببینید:
                      سلام, راستش قصد دارم از دوستان کمک بگیرم تا بتونیم با هم این موتور رو راه اندازی کنیم. قبل از هر چیز برای دوستانی که این نوع موتور اشنایی ندارد طرز کار موتور رو توضیح میدم. این نوع موتور در واقع نوعی موتور بدون جاروبک هست که در اون سیم پیچ ثابت و اهنربا متحرک هست. این نوع موتور در دو نوع سنسور دار (Sensor Based) و بدون سنسور

                      با سلام و درود من برای راه اندازی یک کنترل از راه دور ربات پرنده نیاز دارم بدانم که (PPM(Pulse Position Modulation چیست البته مقداری مطالعه داشتم و متوجه شدم با جا به جا شدن مکان Pulse مقادیر تغییر می کند ولی هنوز این موضوع خوب برام واضح نیست مثلا چه اتفاقی می افتد که فقط با 1 سیم می توان اطلاعات چندین کانال رادیویی رو همزمان


                      3- در این مطلب مبحث PID بررسی شده است اما در مورد اینکه برای این کار هم مناسب است یا خیر اطلاعی ندارم:
                      پست یازدهم اضافه شد ... خب فهرست زیر قراره که به مرور تکمیل بشه...هر کدوم که مطالبش قرار داده شد متنشو لینک میکنم به همون پست مورد نظر که دسترسی به مطالب راحت باشه...اگه موضوع دیگه ای هم از قلم افتاده بود لطفا تذکر بدید... و باز هم از اساتید محترم تقاضامندیم که هرجا بیراهه رفتیم تذکر بدن... در فازهای بعدی ایشالا وارد کنترل

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : مشکل در قسمت RC

                        سلام. بله من اشتباه نوشتم . منظورم همان عرض پالس pwm است.یعنی 1000 یا 1500 یا 2000 میکرو ثانیه

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : مشکل در قسمت RC

                          نوشته اصلی توسط mahdi276000 نمایش پست ها
                          سلام. بله من اشتباه نوشتم . منظورم همان عرض پالس pwm است.یعنی 1000 یا 1500 یا 2000 میکرو ثانیه
                          با سلام و درود
                          بنده احتمال می دهم مشکل دیر روشن شدن موتور چهارم از تنظیم نبودن ESC است.
                          عملیات ESC Throttle Range Calibration یا ESC Throttle Programming را انجام دهید.
                          این مطلب را بررسی نمایید:
                          اموزش راه اندازی موتور براشلس همراه با مثال
                          جدیدترین ویرایش توسط فکر; ۱۴:۵۹ ۱۳۹۵/۰۷/۱۵.

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : مشکل در قسمت RC

                            سلام
                            اینطوری که تو اکثر سایتها گفتن
                            عملیات ESC Throttle Range Calibration اینگونه است:
                            – فرستنده را روشن می کنیم و مقدار گاز را روی حداکثر قرار می دهیم.
                            – باتری را به ربات وصل می کنیم و چند ثانیه صبر می کنیم تا مدیریتگرهای الکترونیکی سرعت(ESCها) بوق بزنند.
                            – باتری را از ربات جدا می کنیم.
                            – دوباره باتری را به ربات وصل می کنیم و منتظر می مانیم تا مدیریتگرهای الکترونیکی سرعت(ESCها) دوباره شروع به بوق زدن کنند.
                            – به سرعت مقدار گاز را به حداقل می رسانیم. در اینجا مدیریتگرهای الکترونیکی سرعت(ESCها) سه بار بوق می زنند.

                            مراحلی را که گفته شد را انجام دادم ولی در حالت مینیمم اصلا بوق نمیزنه.
                            ESC من مارک SIMON ه (اون K آخرشو نداره). روش EMAX م نوشته (نمیدونم واقعا مال این شرکته یا نه).


                            طبق این فایل قسمت 8 هم عمل کردم .بازم نشد. ( SimonK ESC User Guide )

                            گفته باتری رو پس از سه تا بوق اولیه جدا نکنید. و یه ثانیه صبر کنید و یه بوق که شنیدید سریع برید حالت مینیمم.( در این موردم اون تک بوق را نزد)


                            تو سایت MULTIWII گفته بود توی برنامه فلایت و در قسمت CONFIG.H علامت COMMENT رو از جلوی عبارت define ESC_CALIB_CANNOT_FLY // uncomment to activate#// بردارید و روی فلایت آپلود کنید تا موتورها کالیبره شوند و سپس دوباره علامت کامنتو بزارید و دوباره آپلود کنید.
                            این کارارم کردم ولی دوباره نشد و همچنان یکی از موتورها فقط از حالت MID THROTTLE شروع به چرحش میکنه.


                            اینم برنامه MULTIWII که باید روی فلایت آپلود بشه

                            http://uplod.ir/dnochjyoimr1/MultiWii_2_3.zip.htm

                            قبلا چارتا موتور همزمان روشن میشدن ولی از وقتی که خاستم با نرم افزار multiwii win GUI کواد رو در مود ANGLE قرار بدم موتورها کلا جام می کردن . ولی زمانی که دوباره نرم افزار مولتی وی را اپلود کردم یکی از موتورها فقط از عرض پالس 1500 تا 2000 شروع به چرخش میکنه و زمانی که THROTTLE رو زیر 1500 میبری خاموش میشه. سه موتور دیگر درست کار میکنن.( نرم افزار MUTLIWII CONFIG رو چون جاوا میخاستو و یه سری مشکلات قبلا باهاش داشتم و حجمش زیاد بودو باید دانلود میکردم رو دیگه نصب نکردم) . یه چیز دیگه اینکه زمانیکه میخای این مود رو با رابط یو اس بی روی فلایت رایت کنی دیگه ال ای دی چشمک زن رابط خاموش نمیشه و چن ثانیه یکبار موتورها صدای تق تق قفل شدن از خودشون در میارن ینی انگار همزمان یه موتور میخاد به هر دو طرف بچرخه و قفل میکنه.

                            میشه لطف کنید بگید چطور در حالتی که چارتا موتور در حالی که به برد توزیع برق متصلند باید کالیبره شن ؟ اگه بخام تک تک کالیبره کنم روی برد گیرنده که خروجی THROTTLE نداریم که مستقیم بدم به موتور

                            جدیدترین ویرایش توسط mahdi276000; ۱۸:۴۲ ۱۳۹۵/۰۷/۲۷.

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : مشکل در قسمت فرستنده و گیرنده ( Radio Control)

                              با سلام و درود
                              به عنوان پیشنهادی که ممکن است مشکل را حل کند:
                              در فروشگاه انجمن محصولی به نام "درایور و تستر سرو موتور" وجود دارد که کارش ساخت موج مربعی است و می توان خروجی این را به ورودی Electronic Speed Controller ها داد تا با استفاده از آن موتورها روشن گردد. همچنین با استفاده از این می توان عملیات ESC Throttle Range Calibration را دارم.
                              درایور و تستر سرو موتور - فروشگاه تخصصی برق و الکترونیک ECA

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X