اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

آموزش راه اندازی موتور DC با استفاده آز آی سی درایور L298N در دو جهت

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    آموزش راه اندازی موتور DC با استفاده آز آی سی درایور L298N در دو جهت

    آموزش راه اندازی موتور DC با استفاده آز آی سی درایور L298N در دو جهت



    درایور چیست ؟

    همان طور که می دانیم موتور های جریان مستقیم برای کار کردن نیاز به تغذیه (بایاس) دارند . معمولا موتور هایی که برای ساخن ربات های دانشگاهی استفاده می شود با ولتاژ های 5 یا 6 یا 9 یا 12 یا 24 کار می کند . و بسته به مدل ، روش ساخت ، قیمت و ... دارای جریان کشی حدود 100 میلی آمپر تا 5 آمپر می باشند . یک روش آن است که آن را مستقیما به باطری وصل نماییم در این صورت با سرعت نهایی هود و در یک جهت خاص می چرخد اما در ربات ها ما نیاز به کنترل موتور [ روشن و خاموش کردن ، کنترل سرعت ، کنترل جهت و کنترل موقعیت ] داریم در نتیجه باید موتور را با استفاده از کنترلر ها ( مدارات منطقی یا مایکروکنترلر ها یا پی ال سی یا رایانه) کنترل نماییم . آما همان طور که می دانیم خروجی میکروکنترلر ها 5 ولت و 2 میلی آمپر است و نمی تواند موتور را بچرخاند . بنابراین ما نیاز به مدارات واسطه برای اتصال کنترلر به موتور داریم . به این مدارات درایور می گویند . که این درایور می تواند ترکیب رله و ترانزیستور یا آی سی یا مدارات ترکیبی باشد . معمولا برای موتور های دارای ولتاژ 5 تا 46 و جریان حداکثر 2 آمپر از آی سی L298N استفاده می شود . قابل ذکر است با یک آی سی می توان دو موتور دی سی را همزمان کنترل نمود .


    ساختمان داخلی L298N



    ترتیب و نام پایه ها ی آی سی L298N



    راه اندازی دو موتور جریات مستقیم به صورت هم زمان با قابلیت گردش در دو جهت

    برای راه اندازی ، به دو باطری نیاز داریم . یکی برای تغذیه آیسی و دیگری برای تغذیه موتور ها ، منفی دو باطری را با سیم به هم وصل می کنیم و آن را «زمین» می نامیم یعنی مقدار آن صفر ولت ، فرض می شود . دقت شود باطری تغذیه موتور ، دارای ولتاژی برابر با ولتاژ موتور و دارای قابلیت جریان دهی بیشتر یا مساوی با جریان مورد نیاز دو موتور باشد . همچنین ولتاژ باطری تغذیه آی سی باید بین 4/5 تا 7 ولت باشد . برای جلوگیری از سوختن آی سی باید پایه های 2 و 3 و 14 و 15 را با استفاده از دیود محافظت کنیم یعنی به هر یک از پایه ها دو دیود وصل می نماییم . کاتد دیود اول را ( قسمتی که خط دارد ) به سر مثبت باطری تغذیه موتور ، و آند دیود اول را به پایه آیسی وصل می نماییم و کاتد دیود دوم را به پایه آیسی و آند دیود دوم را به زمین وصل می نماییم ( مطابق شکل ) . بهتر است دو سر پایه ورودی موتور را با یک خازن بدون قطب پلاستیکی ظرفیت بالا ، به هم وصل نمایید . سپس طبق آن چه در زیر آمده پایه ها را وصل می نماییم .



    پایه شماره یک CURRENT SENSING A

    این پایه را به زمین ( منفی باطری ) وصل می نماییم .

    پایه شماره دو OUT PUT 1

    این پایه را به یک سر ورودی پایه ی موتور اول وصل می نماییم . ( حفاظت توسط دو دیود فراموش نشود)

    پایه شماره سه OUT PUT 2

    این پایه را به سر دیگر پایه ی ورودی موتور اول وصل می نماییم . ( حفاظت توسط دو دیود فراموش نشود)

    پایه شماره چهار SUPPLY VOLTAGE VS

    این پایه را به سر مثبت باطری تغذیه موتور وصل می نماییم .

    پایه شماره پنج INPUT 1

    این پایه را به یکی از پایه های کنترلر وصل می نماییم .

    پایه شماره شش ENABLE A

    این پایه را به یکی از پایه های کنترلر وصل می نماییم .

    پایه شماره هفت INPUT 2

    این پایه را به یکی از پایه های کنترلر وصل می نماییم .

    پایه شماره هشت GND

    این پایه را به زمین ( منفی باطری ) وصل می نماییم .

    پایه شماره نه LOGIC SUPPLY VOLTAGE VSS

    این پایه را به سر مثبت باطری تغذیه آی سی وصل می نماییم .

    پایه شماره ده INPUT 3

    این پایه را به یکی از پایه های کنترلر وصل می نماییم .

    پایه شماره یازده ENABLE B

    این پایه را به یکی از پایه های کنترلر وصل می نماییم .

    پایه شماره دوازده INPUT 4

    این پایه را به یکی از پایه های کنترلر وصل می نماییم .

    پایه شماره سیزده OUT PUT 3

    این پایه را به یک سر ورودی پایه ی موتور دوم وصل می نماییم . ( حفاظت توسط دو دیود فراموش نشود)

    پایه شماره چهارده OUT PUT 4

    این پایه را به سر دیگر ورودی پایه ی موتور دوم وصل می نماییم . ( حفاظت توسط دو دیود فراموش نشود)

    پایه شماره پانزده CURRENT SENSING B

    این پایه را به زمین ( منفی باطری ) وصل می نماییم .




    کنترل موتور

    اکنون می توانید با نوشتن برنامه در کنترلر (میکروکنترلر یا رایانه یا .... ) موتور را به وسیله 6 پایه کنترل نمایید نحوه کار موتور در جدول زیر آمده است .




    نویسنده محسن جعفرزاده

    زکات علم نشر آن است .

    منبع : سایت تخصصی مهندسی رباتیک www.robotics-engineering.ir








    هرکه را اسرار حق آموختند
    مهر کردند و دهانش دوختند

    #2
    پاسخ : آموزش راه اندازی موتور DC با استفاده آز آی سی درایور L298N در دو جهت

    بنام خدا

    استاد ارجمند ، جناب آقای جعفرزاده
    با سلام
    ضمن ، تشکر از مطالب سودمند حضرتعالی ، مستدعیست ، بدلیل فیلتر بودن www.tinypic.com ، روی بعضی از سرورها ، جهت قرار دادن تصاویر ، از قسمت "مرکز پلود عکس http://www.ecapic.ir/ " استفاده بفرمایید .

    با احترام


    دیدگاه


      #3
      پاسخ : آموزش راه اندازی موتور DC با استفاده آز آی سی درایور L298N در دو جهت

      درود بر شما
      من این مدار رو کامل وصل کردم ولی کار نمی کنه (البته وقتی خودم با پل ترانزیستوری با tip41 ,tip42 میسازم کار میکنه) ولتاژی که به موتور می دم 3 ولت است و ولتاژی که به بخش فرمان می دم 5 ولت است

      از دیود 1N4005 هم به عنوان دیود هرزگرد استفاده کردم

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : آموزش راه اندازی موتور DC با استفاده آز آی سی درایور L298N در دو جهت

        مخم سووووت کشید!
        دیگه نمیدونم چه مرگشه؟! همه چیز عین نقشه زیره (البته بین تغذیه 5ولت آی سی هم با زمین یه خازن 100n دارند).
        ولتاژ out1 و out2 (( بدون وجود موتور )) به ترتیب 9 و 0.3 ولته. وقتی Input ها رو با کلید عوض میکنم، جای out ها هم عوض میشه. یعنی عملکرد مدار بنظرم کاملاً طبق دستورالعمله. ولی وقتی موتور رو وصل میکنم، جفت out ها میشن 9ولت و موتور تکون نمیخوره!! همه چیز تا قبل از موتور وصله. ولی تا موتور میاد تو مدار تا حالا 3 تا موتور رو تست کردم، همینه که هست!


        تغذیه l298n هم یک 7805 هست که ورودیش همون 10 ولته تغذیه موتوره. (منبع اصلی تا 2.5 آمپر میده)
        دلي دارم که از تنگي در او جز غم نمي گنجد........ غمي دارم ز دلتنگي که در عالم نميگنجد

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : آموزش راه اندازی موتور DC با استفاده آز آی سی درایور L298N در دو جهت

          تا جایی که ما فهمیدیم، هیچ چرخ چرخنده ایی بدون l298n نمیچرخه :rolleyes:!! ولی نمیدونم چرا کسی جواب نمیده؟! :angry: :cry:
          دلي دارم که از تنگي در او جز غم نمي گنجد........ غمي دارم ز دلتنگي که در عالم نميگنجد

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : آموزش راه اندازی موتور DC با استفاده آز آی سی درایور L298N در دو جهت

            نوشته اصلی توسط Ma3oud
            تا جایی که ما فهمیدیم، هیچ چرخ چرخنده ایی بدون l298n نمیچرخه :rolleyes:!! ولی نمیدونم چرا کسی جواب نمیده؟! :angry: :cry:
            لطفا پایه شماره 1 را بصورت مستقیم به زمین وصل کنید(یعنی مقاومت 100 اهم را اتصال کوتاه کنید) و نتیجه را اطلاع دهید.
            اوژن: به معنای افکننده و شکست دهنده است
            دانایی، توانایی است-Knowledge is POWER
            برای حرفه ای شدن در الکترونیک باید با آن زندگی کرد
            وضعمان بهتر می شود، اگر همه نسبت به جامعه و اطراف خود مسوول باشیم و نگوئیم به ما چه
            قوی شدن و خوب ماندن - خوبی کردن به دیگران یک لذت ماندگار است
            اگر قرار باشد نفت و منابع خام را بدهیم و چرخ بگیریم، بهتر است چرخ را از نو اختراع کنیم
            ساعت کار بدن اکثر انسان ها کمتر از 800000 ساعت است و بعد از آن از کار می افتد

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : آموزش راه اندازی موتور DC با استفاده آز آی سی درایور L298N در دو جهت

              نوشته اصلی توسط Ma3oud
              مخم سووووت کشید!
              دیگه نمیدونم چه مرگشه؟! همه چیز عین نقشه زیره (البته بین تغذیه 5ولت آی سی هم با زمین یه خازن 100n دارند).
              ولتاژ out1 و out2 (( بدون وجود موتور )) به ترتیب 9 و 0.3 ولته. وقتی Input ها رو با کلید عوض میکنم، جای out ها هم عوض میشه. یعنی عملکرد مدار بنظرم کاملاً طبق دستورالعمله. ولی وقتی موتور رو وصل میکنم، جفت out ها میشن 9ولت و موتور تکون نمیخوره!! همه چیز تا قبل از موتور وصله. ولی تا موتور میاد تو مدار تا حالا 3 تا موتور رو تست کردم، همینه که هست!


              تغذیه l298n هم یک 7805 هست که ورودیش همون 10 ولته تغذیه موتوره. (منبع اصلی تا 2.5 آمپر میده)
              درود بر شما
              این مدار حتی اگه توی پروتئوس هم کار کنه توی واقعیت درست کار نمی کنه، چون شما پایه ی enable رو Pull down نکردید
              وقتی که پوش باتون فشرده می شه سطح ولتاژ پایه enable 1 منطقی میشه و وقتی پوش باتون رو فشار نمی دید دیگه معلوم نیست که سطحش به صفر منطقی بر می گرده یا همون یک می مونه (مثل یه سیم می مونه که روی هوا معلق باشه) پس بهتره که با یک مقاومت 10k این پایه رو به زمین وصل کنید

              اما من کلا پیشنهاد میکنم به جای پوش باتون از یک u استفاده کنید (من پایه ی enable این ic رو به pwm یک atmega32 وصل کردم و خیلی خوب کار می کرد)

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : آموزش راه اندازی موتور DC با استفاده آز آی سی درایور L298N در دو جهت

                سلام
                ممنون از مطالب بسیار خوبتون
                من یه سوال داشتم
                مداری که من وصل کردم دقیقا عین همین هست و کاملا هم کار میکنه ولی یه مشکلی که داره اینه که همش L298 میسوزه
                انگار زیاد آمپر میکشه , زود داغ میکنه( سینک هم داره) بعد هم سرعت موتور ها کم میشه و LEDها کم نور میشن انگار نیمه سوز میشن .
                وقتی l298 رو عوض میکنم خوب میشه
                نمیدونم چه کار کنم که جریان زیادی نکشه
                اگه میشه کمکم کنید
                (به پایه 9 , 10v میدم یعنی میشه زیاد باشه؟)

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : آموزش راه اندازی موتور DC با استفاده آز آی سی درایور L298N در دو جهت

                  شما دیود رو وصل کردید؟جهت دیود رو نگاه کنید ببینید برعکس نیست؟اگه نبود یک ولت متر یا آمپر متر بگذار ببین چه قدر جریان میکشه؟
                  همیشه در حال یادگیری.سعی می کنم موانع سر راهم را بردارم.

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : آموزش راه اندازی موتور DC با استفاده آز آی سی درایور L298N در دو جهت

                    نوشته اصلی توسط phoenix3
                    سلام
                    ممنون از مطالب بسیار خوبتون
                    من یه سوال داشتم
                    مداری که من وصل کردم دقیقا عین همین هست و کاملا هم کار میکنه ولی یه مشکلی که داره اینه که همش L298 میسوزه
                    انگار زیاد آمپر میکشه , زود داغ میکنه( سینک هم داره) بعد هم سرعت موتور ها کم میشه و LEDها کم نور میشن انگار نیمه سوز میشن .
                    وقتی l298 رو عوض میکنم خوب میشه
                    نمیدونم چه کار کنم که جریان زیادی نکشه
                    اگه میشه کمکم کنید
                    (به پایه 9 , 10v میدم یعنی میشه زیاد باشه؟)
                    موتور هاتون چه قدر جریان نیاز دارند؟ اندازه ی موتور با باری که روش هست متناسبه؟
                    وقتی موتور ها به مدار وصل نیستند بازم داغ میشه؟اگر نه مشکل از متناسب نبودن موتور هاست.

                    نوشته اصلی توسط ali-electoronic
                    شما دیود رو وصل کردید؟جهت دیود رو نگاه کنید ببینید برعکس نیست؟اگه نبود یک ولت متر یا آمپر متر بگذار ببین چه قدر جریان میکشه؟
                    اگر دیود ها رو برعکس بزنید ,دیود ها داغ میشند نه درایور.
                    [img width=477 height=100]http://www.eca.ir/pic/upload/agazade.png[/img]

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : آموزش راه اندازی موتور DC با استفاده آز آی سی درایور L298N در دو جهت

                      نوشته اصلی توسط ali-electoronic
                      شما دیود رو وصل کردید؟جهت دیود رو نگاه کنید ببینید برعکس نیست؟اگه نبود یک ولت متر یا آمپر متر بگذار ببین چه قدر جریان میکشه؟
                      بله وصل کردم جهتش درسته
                      وقتی سالم کار میکنه آمپرش 0 و 0.3 میده وقتی هم که خراب میشه آمپرش ثابت نیست که اندازه بگیرم همش میچرخه تغییرا از 0 تا 7 و 8 آمپر هم میرسه

                      نوشته اصلی توسط shahinbahari
                      موتور هاتون چه قدر جریان نیاز دارند؟ اندازه ی موتور با باری که روش هست متناسبه؟
                      وقتی موتور ها به مدار وصل نیستند بازم داغ میشه؟اگر نه مشکل از متناسب نبودن موتور هاست.
                      اگر دیود ها رو برعکس بزنید ,دیود ها داغ میشند نه درایور.
                      بله اندازه موتور با بارش متناسبه در واقعه من با این مدار دو تا مسابقه رفته بودم ولی الان نمیدونم چرا یهو اینجوری شده

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : آموزش راه اندازی موتور DC با استفاده آز آی سی درایور L298N در دو جهت

                        من چند تا تجربه از کار با این ICدارم:
                        1- به هیچ وجه روی بردبرد کار نکنید چون پایه ها درست اتصال پیدا نمیکنه.
                        2- در لحیم کاری خیلی دقت کنید . اگر پایه ها درست لحیم نشه از این جور مشکل ها پیش میاد.
                        3-دو تا فحش به ICبدید حتما درست میشه!
                        :agree:
                        برای انسان های بزرگ،بن بستی وجود ندارد،چون بر این باورند که:
                        یا راهی خواهم یافت ، یا راهی خواهم ساخت...

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : آموزش راه اندازی موتور DC با استفاده آز آی سی درایور L298N در دو جهت

                          من که توصیه می کنم 298 استفاده نکنید فقط 6203 اما با این حال اگه دوستان اصرار داشتند بگن یه آموزش ساده بذارمک که راحت مدارشون رو راه بندازن
                          برای انسانهای بزرگ ناامیدی وجود ندارد زیرا یا راهی خواهند یافت یا راهی خواهند ساخت!

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : آموزش راه اندازی موتور DC با استفاده آز آی سی درایور L298N در دو جهت

                            اگر دوستان می خوان از شکل بالا به عنوان مرجع استفاده کنند حواسشون باشه که مقاومت پایه sense رو مثل شکل 100 اهم نذارن که کلا موتور حرکت نخواهد کرد. چون افت ولتاژ روی این مقاومت مثلا به ازای 100 میلی آمپر میشه 10 ولت که اگه مدار داخلی درایور رو نگاه کنید متوجه میشید کلا سیستم تعطیل میشه.
                            من پیشنهاد میدم دو تا مقاومت 1 اهم توان بالا رو به صورت موازی استفاده کنید.

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : آموزش راه اندازی موتور DC با استفاده آز آی سی درایور L298N در دو جهت

                              من که باهاش کار نکردم امشب هم میخوام تا صبح یکی شو بسازم :ک(

                              :wow:
                              مدت هاست نیستم

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X