اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

ساخت ژنراتور مغناطیس دائم (برای توربین بادی - آبی - پدالی)

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    ساخت ژنراتور مغناطیس دائم (برای توربین بادی - آبی - پدالی)

    سلام دوستان
    مدتیست برای من و دوستان در تاپیک ژنراتور بادی سوالی پیش آمده که فرق موتور الکتریکی با آهنربای دائم
    با ژنراتور با آهنربای دائم چیست؟
    و آیا اگر بخواهیم از موتور الکتریکی با آهنربای دائم به جای ژنراتور استفاده کنیم تا چه اندازه افت توان خواهیم داشت؟
    و آیا اصلا امکانپذیر است؟

    بی زحمت این دوصفحه را مطالعه کنید :
    http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=36277.120
    http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=36277.msg237342#msg237342


    اضافه شده در تاریخ :
    نوشته اصلی توسط sina1359
    سلام دوستان
    در یکی از سایتهای انگلیسی زبان خواندم که به جای دینام ار موتور تردمیل استفاده کرده است
    مگر میشود یک موتور الکتریکی را به جای دینام در نظر گرفت؟
    شنیدم می شود با چرخاندن موتور الکتریکی برق تولید کرد ولی خیلی خیلی ضعیف تر از یک دینام عمل میکنه (راندمان خیلی کمتر)
    انگار یک ترانسفورماتور کاهنده 12 ولت (ترانسی که برق 220 را به 12 تبدیل کند)را از طرف مقابل برق 12 ولت به آن بدهیم و از طرف
    مقابل برق 220 گیریم . درست است که تا حدی ولتاژ را بالا میبرد ولی کارایی ترانس افزاینده را ندارد ....
    دو سوال داشتم:
    اول: حال این مطالب که عرض کردم آیا درست است یا من اشتباه میکنم و میتوان از الکترو موتور و ترانس کاهنده به جای دینام و ترانس افزاینده
    بهره گرفت...؟
    دوم: این موتور تردمیل مگر به چه صورتی است که در هر جا که ساخت توربین بادی دستی را آموزش میدهن آن را پیشنهاد میکنند...؟
    آموزش ساخت دستگاه برف ساز خانگی : https://www.eca.ir/forums/thread55009.html
    مقاله آموزشی 11 پروژه با AVR و بسکام: https://www.eca.ir/forums/thread31760.html
    _*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡__*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡__*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡_

    #2
    پاسخ : فرق موتور با ژنراتور دارای مغناتیس دائم

    و آیا اصلا امکانپذیر است؟
    آقا سینا خیلی تاپیک خوبی باز کردی و از این جهت که در سایتهای خارجی از موتور آهنربای ثابت به جای ژنراتور استفاده کردن پس 100درصد عملی است اما اینجا دوتا سوال است طول عمر و بازده

    اضافه شده در تاریخ :
    تنها چیزی که من در سرچ متوجه شدم کم شدن عمر موتور در قسمت براش یا همان ذغال است وقتی که آهنربا بچرخه چون نیاز به دادن برق ندارد به طور آزاد روی بلبیرینگ میچرخه و در درون سیم پیچهای مدار که ثابت هستند جریان عبور میکند اما در موتور برعکس است. پس برای اولین عیب میشه محدود بدون عمر ذغال در موتور را نام برد و تلفات برق در هنگام انتقال از روتور به ذغالها و خروجی .البته دوتا نکته وجود داره یکی این که دینام ماشین هم ساختاری دقیقا مشابه موتور داره و از طرفی عمر ذغال جنس خوب از بسیاری ژنراتورهای بلبرینگی چینی بیشتر است چون درژنراتور آشغال چینی خوب بلبرینگها زود خراب میشه
    کسی که به کشورش به درستی خدمت کند،نیازمند تکیه به خاطره ی گذشتگانش نخواهد بود
    ولتر

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : فرق موتور با ژنراتور دارای مغناتیس دائم

      نوشته اصلی توسط deremel400
      تنها چیزی که من در سرچ متوجه شدم کم شدن عمر موتور در قسمت براش یا همان ذغال است وقتی که آهنربا بچرخه چون نیاز به دادن برق ندارد به طور آزاد روی بلبیرینگ میچرخه و در درون سیم پیچهای مدار که ثابت هستند جریان عبور میکند اما در موتور برعکس است. پس برای اولین عیب میشه محدود بدون عمر ذغال در موتور را نام برد و تلفات برق در هنگام انتقال از روتور به ذغالها و خروجی .البته دو.......
      سلام
      نتایج فرمایشات محمد خان :
      1- استحلاک ذغال در الکترو موتورها (به دلیل قرار داشتن سیمپیچ در روتور)
      2- کاهش راندمان تولید به دلیل وجود ذغال و تلفات برق در آن
      نتیجه جستجوی من:
      3-کاهش راندمان تولید به دلیل نحوه قرار گرفتن سیم پیچ (سطح کمتر سیم پیچ برای القای جریان)
      پ.ن: در مورد دینام ماشین باید عرض کنم که : ذغال دینام ماشین هم بعد از مدتی تخریب می شود و باید آن را تعویض کرد
      دلیل استفاده از روتور سیم پیچ دار در ماشین , فقط و فقط بالا بردن راندمان تولید دینام است
      اما دینامهای آهنربایی استحلاک کمتری نصبت به دینامهای با روتور سیم پیچ خواهند داشت....


      اضافه شده در تاریخ :
      دور موتور معمولی از 2000 دور در دقیقه تا 11000 دور در دقیقه می باشد
      دور ژنراتور بین 150 -400 دور در دقیقه است
      سوال اینجاست :
      گرداندن پره توربین بادی و یا آبی , ماکزیمم 30 تا 60 دور دقیقه امکان پذیر است
      و در اینجا از یک گیر بواکس استفاده میکنیم که دور ما را 5 تا 10 برابر افزاش دهد و به همان نصبت 5 تا 10 برابر قدرت کاهش پیدا میکند
      حال یک موتور اسکوتر 2700 دور را باید با چه وسیله ای بچرخانیم؟
      ایا امکانپذیر است که از یک گیربواکس که 100 برابر سرعت را افزایش میدهد استفاده کنیم (باید توجه داشت که قدرت اولیه روتور پره آبی و یا بادی هم
      تا 100 برابر کاهش پیدا میکند)؟
      و یا لازم نیست یک موتور 2700 دور در دقیقه را , برای تولید به عنوان ژنراتور 2700 بار به گردش در آوریم ؟ در این صورت راندمان تولید کم نمیشود؟
      آموزش ساخت دستگاه برف ساز خانگی : https://www.eca.ir/forums/thread55009.html
      مقاله آموزشی 11 پروژه با AVR و بسکام: https://www.eca.ir/forums/thread31760.html
      _*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡__*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡__*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡_

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : فرق موتور با ژنراتور دارای مغناتیس دائم

        نوشته اصلی توسط sina1359
        سلام
        نتایج فرمایشات محمد خان :
        1- استحلاک ذغال در الکترو موتورها (به دلیل قرار داشتن سیمپیچ در روتور)
        2- کاهش راندمان تولید به دلیل وجود ذغال و تلفات برق در آن
        نتیجه جستجوی من:
        3-کاهش راندمان تولید به دلیل نحوه قرار گرفتن سیم پیچ (سطح کمتر سیم پیچ برای القای جریان)
        پ.ن: در مورد دینام ماشین باید عرض کنم که : ذغال دینام ماشین هم بعد از مدتی تخریب می شود و باید آن را تعویض کرد
        دلیل استفاده از روتور سیم پیچ دار در ماشین , فقط و فقط بالا بردن راندمان تولید دینام است
        اما دینامهای آهنربایی استحلاک کمتری نصبت به دینامهای با روتور سیم پیچ خواهند داشت....
        نتیجه گیری شما دقیق و قشنگ بود و نکته اصلی همینه که شما فرمودید وکمتر بودن سطح برای القا است.

        نوشته اصلی توسط sina1359
        دور موتور معمولی از 2000 دور در دقیقه تا 11000 دور در دقیقه می باشد
        دور ژنراتور بین 150 -400 دور در دقیقه است
        سوال اینجاست :
        گرداندن پره توربین بادی و یا آبی , ماکزیمم 30 تا 60 دور دقیقه امکان پذیر است
        و در اینجا از یک گیر بواکس استفاده میکنیم که دور ما را 5 تا 10 برابر افزاش دهد و به همان نصبت 5 تا 10 برابر قدرت کاهش پیدا میکند
        حال یک موتور اسکوتر 2700 دور را باید با چه وسیله ای بچرخانیم؟
        ایا امکانپذیر است که از یک گیربواکس که 100 برابر سرعت را افزایش میدهد استفاده کنیم (باید توجه داشت که قدرت اولیه روتور پره آبی و یا بادی هم
        تا 100 برابر کاهش پیدا میکند)؟
        و یا لازم نیست یک موتور 2700 دور در دقیقه را , برای تولید به عنوان ژنراتور 2700 بار به گردش در آوریم ؟ در این صورت راندمان تولید کم نمیشود؟
        من چیزی که بعد از این بحثها به نظرم میرسه اینه که ما برای ساخت ژنراتور 4راه داریم
        1-استفاده از ژنراتورهای آماده و مخصوص این کار که قیمت یک مدل کوچیک که سفارش بدیم تا بیاید ایران حدودنیم میلیون تومان در میاید که تازه یک جنس چینی ناشناخته است که شاید کار نده.و من احتمال زیاد میدهم در تهران بشه یک چنین ژنراتوری را پیدا کرد فقط یک کم خیابان گردی و تاول زدن پا و از این مغازه به آن مغازه گشتن داره
        .برای منم که اصفهان هستم دیگه جایی نمانده که پرسجو نکرده باشم شاید بالای 100تا مغازه را گشت زده باشم پس به نظر میاید این ایده هم گران است هم ریسک بالا دارد


        2-ساخت یک ژنراتور دست ساز با آهنربا و سیم پیچ که فکر نکنم بعد کلی دردسر کشیدن برای ساخت خوب جواب بده پس به نظر من این هم رد میشه

        3-استفاده از دینام ماشین:
        نکات مثبت:در دسترس بودن تولید توان مناسب(البته در دور بالا)و برق خروجی آماده برای باتری
        نکات منفی:نیاز به گشتاور بالا برای راه اندازی دینام-نیاز به عملیات کلید زنی برای خاموش و روشن کردن مدار-مصرف برق در حالت بیکاری و حتی هنگام کار-نیاز به دور بالا و گیربکس

        ساخت که چنین گیربوکسی با این ویژگی ها که مثلا بتونه 60دور را به مثلا6000دور تبدیل کنه با این وضعیت تراشکارها در ایران رقمی نجومی خواهد داشت تراش یک پولی ساده که شاید 15دقیقه وقت نخواهد را به صورت تکی10000تومان هزینه داره حالا ساخت گیربوکس که دیگه باید روی 300هزار به بالا فکر کرد تازه قبلش باید بایک نرم افزار این گیربوکس طراحی بشه و آخرش هم خدا میدونه چقدر بازده داشته باشه پس برای توربین بادی به نظر میاد اصلا مناسب نیست اما برای ژنراتور آبی و پدالی شاید قابل قبول باشد

        4-استفاده از PMموتورها بجای ژنراتور که در موردش بحث شد

        اما در مورد موتور اسکوتر باید بگم که شافت بسیار نرمی داشت و روش یک پولی مثلا به قطر یک سانت میخورد و از همه مهتر تسمه تایم XL روی پولی سوار میشد که دندانه دار است و بکس باد نمیکنه حالا اگه طرف دیگه تسمه یک پولی با قطر5سانت قرار دهیم به مثلا300دور میرسیم و خروجی 300دور را به یک پولی دیگر مثلا 7سانتی بدهیم به دور 2700میرسیم.البته در مورد دینام ماشین این کار به نظر جواب نمیده با توجه به سفت بودن پولی دینام ماشین رسیدن به سرعت مثلا6000دور اما اگه امکان پذیر باشه.

        کسی که به کشورش به درستی خدمت کند،نیازمند تکیه به خاطره ی گذشتگانش نخواهد بود
        ولتر

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : فرق موتور با ژنراتور دارای مغناتیس دائم

          فکر کنم بهترین کار استفاده از همان موتور PM باشد
          فقط یک مشکل است:
          چرا دینام تا این حد سفت میچرخد (که همه ما دلیلش را میدانیم) و چرا موتور الکتریکی به این صورت نیست (دلیل این موضوع را هم میدانیم)
          در نتیجه باید توان تولیدی موتور بسیار کم باشد که با حرکت یک انگشت چندین بار دور محور میچرخد....
          اگر به این صورت نبود و توان موتور در تولید مثلا 70 درصد نصبت به زمان مصرف خود بود , در توربینها به جای ژنراتور از موتور استفاده میکردند و مقاومت را به مقدار خیلی زیادی کاهش میدادند!
          در آزمایشی که من انجام دادم:
          موتوری که 3 ولت و 750 میلی آمپر برای راه اندازی آن نیاز بود
          در تولید 1 ولت و 70 میلی آمپر بیشتر تولید نداشته بازده آن را میتوان 10% در نظر گرفت
          آموزش ساخت دستگاه برف ساز خانگی : https://www.eca.ir/forums/thread55009.html
          مقاله آموزشی 11 پروژه با AVR و بسکام: https://www.eca.ir/forums/thread31760.html
          _*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡__*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡__*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡_

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : فرق موتور با ژنراتور دارای مغناتیس دائم

            نوشته اصلی توسط sina1359
            فکر کنم بهترین کار استفاده از همان موتور PM باشد
            فقط یک مشکل است:
            چرا دینام تا این حد سفت میچرخد (که همه ما دلیلش را میدانیم) و چرا موتور الکتریکی به این صورت نیست (دلیل این موضوع را هم میدانیم)
            در نتیجه باید توان تولیدی موتور بسیار کم باشد که با حرکت یک انگشت چندین بار دور محور میچرخد....
            اگر به این صورت نبود و توان موتور در تولید مثلا 70 درصد نصبت به زمان مصرف خود بود , در توربینها به جای ژنراتور از موتور استفاده میکردند و مقاومت را به مقدار خیلی زیادی کاهش میدادند!
            در آزمایشی که من انجام دادم:
            موتوری که 3 ولت و 750 میلی آمپر برای راه اندازی آن نیاز بود
            در تولید 1 ولت و 70 میلی آمپر بیشتر تولید نداشته بازده آن را میتوان 10% در نظر گرفت
            باید به یک نکته هم توجه کرد آن هم محل کاربری است .
            در ابتدا بگم که دینام ماشین سفت هست اما نه آنقدر که وحشتناک سفت باشه و برای چرخاندنش کارگر استخدام بکنیم :eek:

            و دینام ماشین قراره از یک موتور بسیار قوی تولید برق داشته باشه از طرف دیگر در شرایط سختی باید کار بکنه (در گرمای بالای موتور و گرم سرد شدنهای پی در پی)و موتور ماشین هم به صورت ذاتی دور بالایی داره و با نسبت تبدیل پولی ها دوری تا 18000دور هم دینام تحمل میکنه(البته دینام های به درد بخور با برند معروف)
            پس هر ژنراتوری را باید در شرایط که قراره کار بکنه بررسی کرد

            اما در مورد بازده چون هنوز خود من آزمایشی انجام ندادم نظری نمیتونم بدم .با توجه به مطالبی که در اینترنت دیدم ژنراتورها بادی هم نیازی به گشتاور بالایی برای راه اندازی ندارند به طور مثال این ژنراتور 1000وات را ببینید نوشته شده گشتاوری در حدود1.2نیوتن متر نیاز داره که یک موتور گیربکس 12ولت ربات هم میتونه به سادگی این ژنراتور را به راه بندازه پس فکر میکنم با دست هم به سادگی بچرخه
            http://www.lewisgreenenergy.com/sdp/...Generator.html

            یک نکته هم قیمت و دائم کار بودن یا نبودنه که آیا قراره مثلا مثل ژنراتور نیروگاه دائما در حال کار باشد یا مثل ژنراتور بادی فقط در زمان باد کار میکند
            کسی که به کشورش به درستی خدمت کند،نیازمند تکیه به خاطره ی گذشتگانش نخواهد بود
            ولتر

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : فرق موتور با ژنراتور دارای مغناتیس دائم

              نوشته اصلی توسط deremel400
              در ابتدا بگم که دینام ماشین سفت هست اما نه آنقدر که وحشتناک سفت باشه و برای چرخاندنش کارگر استخدام بکنیم :eek:
              سلام حمد خان , خوب هستید؟
              محمد خان در زمان پر بودن باتری سفتی دینام را چک کردید یا در زمان خالی بودن آن
              شنیدم وقتی بتری کاملا خالیست دینام به سختی به گردش در می آید....


              اضافه شده در تاریخ :
              http://p-electric.blogfa.com/post-141.aspx
              آموزش ساخت دستگاه برف ساز خانگی : https://www.eca.ir/forums/thread55009.html
              مقاله آموزشی 11 پروژه با AVR و بسکام: https://www.eca.ir/forums/thread31760.html
              _*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡__*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡__*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡_

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : فرق موتور با ژنراتور دارای مغناتیس دائم

                نوشته اصلی توسط sina1359
                سلام حمد خان , خوب هستید؟
                محمد خان در زمان پر بودن باتری سفتی دینام را چک کردید یا در زمان خالی بودن آن
                شنیدم وقتی بتری کاملا خالیست دینام به سختی به گردش در می آید....
                سلام
                اول بگم آقا سینا شما به من لطف دارید اما اینقدر به من میگید خان یک وقت بچه های سایت فکر میکنند واقعا من خان یک جایی هستم.خرجم زیاد میشه البته چقدر هم بچه ها به این تاپیک سر می زنند و کمک می کنند :eek: :read: :wow:

                بله باتری پر پر بود یک باتری 90 آمپری هم بود الان که دیگه دینام پیشم نیست اما اگه یکی کامل توضیح بده که مدار یک دینام 2 سیم به چه صورته سرم خلوت بشه یک بار دیگه دینام را میگیرم و یک تست دیگه میزنم.مثلا چراغ دینام باید چند ولت و چند وات باشه؟
                کسی که به کشورش به درستی خدمت کند،نیازمند تکیه به خاطره ی گذشتگانش نخواهد بود
                ولتر

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : فرق موتور با ژنراتور دارای مغناتیس دائم

                  نوشته اصلی توسط deremel400
                  سلام
                  اول بگم آقا سینا شما به من لطف دارید اما اینقدر به من میگید خان یک وقت بچه های سایت فکر میکنند واقعا من خان یک جایی هستم.خرجم زیاد میشه البته چقدر هم بچه ها به این تاپیک سر می زنند و کمک می کنند :eek: :read: :wow:


                  لطفا لینک پایین را مطالعه بفرمایید:
                  http://permanent-magnet-generator.com/articles/synchronous-permanent-magnet-generator-what-is-it/509/
                  آموزش ساخت دستگاه برف ساز خانگی : https://www.eca.ir/forums/thread55009.html
                  مقاله آموزشی 11 پروژه با AVR و بسکام: https://www.eca.ir/forums/thread31760.html
                  _*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡__*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡__*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡_

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : فرق موتور با ژنراتور دارای مغناتیس دائم

                    امروز من دوتا موتور بدون گیربوکس(چون میخواستم تلفات نداشته باشیم) 9 ولتی خریدم.شافت آنها را سر به سر به هم وصل کردم در واقع یکی ژنراتور میشه و دیگری موتور و چون دوتا شافت سر به سر به هم وصل است دور دوتا موتور باهم برابر است موتور روی ولتاژ9ولت 1.6آمپر میکشید و موتوری که به عنوان ژنراتور استفاده شده بود در خورجی 7.1 ولت و در حالت اتصال کوتاه 1.1آمپر جریان میداد که بازدهی تقریبا برابر54درصد دارد اما تلفات و کم شدن دور موتور را باید درنظر گرفت که با این حساب میشه تخمین زد بازدهی در حدود60درصد میتوانیم داشته باشیم. اگر جایی از آزمایش من اشکال داره لطفا دوستان تذکر بدهند.اما اطمینان دارم که بازده یک موتورPMدر حالت ژنراتور بسیار بالاتر از 10درصد است چون در بسیاری از سایت های خارجی از PMموتور به جای ژنراتور استفاده کرده اند

                    نوشته اصلی توسط sina1359


                    لطفا لینک پایین را مطالعه بفرمایید:
                    http://permanent-magnet-generator.com/articles/synchronous-permanent-magnet-generator-what-is-it/509/
                    من انگلیسیم قوی نیست زیاد متوجه نشدم اگه نکته خاصی داره شما زحمتش را بکشید عنوانش کنید
                    کسی که به کشورش به درستی خدمت کند،نیازمند تکیه به خاطره ی گذشتگانش نخواهد بود
                    ولتر

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : فرق موتور با ژنراتور دارای مغناتیس دائم

                      نوشته اصلی توسط deremel400
                      امروز من دوتا موتور بدون گیربوکس(چون میخواستم تلفات نداشته باشیم) 9 ولتی خریدم.شافت آنها را سر به سر به هم وصل ک........
                      سلام محمد جان , خسته نباشید
                      آزمایش خیلی خیلی جالبی انجام دادید
                      باید به شما آفرین گفت , با این استعداد (من شنیده بودم , بچه های کویر (اصفهان - یزد - کاشان...) بسیار انسانهای باهوشی هستند)
                      پس طبق فرمایشات شما موتور های PM تا 60 % بازدهی خواهند داشت (که خیلی خوب است)...
                      محمد عزیز , اگر برایتان امکانپذیر است کمی در مورد موتورهای PM و ساختار آن توضیح دهید
                      پ.ن: محمد جان اون سایت در رابطه با ژنراتورهای مغناتیس دائم - نصل جدید , صحبت کرده بود و راندمان بالای تولید این دسته از ژنراتورها
                      و این که بهترین انتخاب برای توربینهای بادی نصل جدید و تولید انرژی پاک به شمار می رود...

                      آموزش ساخت دستگاه برف ساز خانگی : https://www.eca.ir/forums/thread55009.html
                      مقاله آموزشی 11 پروژه با AVR و بسکام: https://www.eca.ir/forums/thread31760.html
                      _*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡__*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡__*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡_

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : فرق موتور با ژنراتور دارای مغناتیس دائم

                        نوشته اصلی توسط sina1359
                        سلام محمد جان , خسته نباشید
                        آزمایش خیلی خیلی جالبی انجام دادید
                        باید به شما آفرین گفت , با این استعداد (من شنیده بودم , بچه های کویر (اصفهان - یزد - کاشان...) بسیار انسانهای باهوشی هستند)
                        پس طبق فرمایشات شما موتور های PM تا 60 % بازدهی خواهند داشت (که خیلی خوب است)...
                        محمد عزیز , اگر برایتان امکانپذیر است کمی در مورد موتورهای PM و ساختار آن توضیح دهید
                        پ.ن: محمد جان اون سایت در رابطه با ژنراتورهای مغناتیس دائم - نصل جدید , صحبت کرده بود و راندمان بالای تولید این دسته از ژنراتورها
                        و این که بهترین انتخاب برای توربینهای بادی نصل جدید و تولید انرژی پاک به شمار می رود...
                        عزیز شما لطف دارید

                        در مورد این موتور اگه 60درصد هم نباشه قطعا حدود50درصد است.
                        یک نکته هم که در این آزمایش قابل توجه بود به وجود آمدن نیروی مقاومی هنگام کشیدن جریان از ژنراتور بود (همانPMموتور) یعنی ژنراتور هنگام کشیدن جریان یک مقدار سفت میشد.
                        چیز خاصی نداره دقیقا ساختاری شبیه آرمچیر داره .PMموتور های بزرگ و صنعتی هم ساختاری مشابه دارند.

                        من در کل به نظرم میرسه با این شرایط قیمت ژنراتور یا باید از دینام استفاده کنیم یا موتورPMمن که خودمPMرا در حال حاضر و این آزمایش ترجیح میدهم فقط مشکل اینه که خود PMموتور هم ارزون نیست موتور اسکوتر 250وات قیمت تهران 45قیمت اصفهان 75 که به نظر زیاد میاد .اما دوتا نکته است یکی عشقه دومی مقایسه با ژنراتور که خیلی ارزون تر از یک ژنراتوره

                        من انشاالله سعی میکنم در وقتهای اضافم شروع به کار روی ساخت یک ژنراتور پدالی بکنم چیز خوبیه هم تولید برق داره هم یک وسیله ورزشی خانگی میشه(مثل تردمیل که میرن بعضی افراد مثلا2میلیون خرجش میکنند وتازه برق هم مصرف میکنه)



                        اضافه شده در تاریخ :
                        این هم یک نمونه استفاده ازPMموتور در ژنراتور بادی و اجزای داخل PMموتور را نشان داده که از یک موتور تردمیل استفاده کرده
                        http://www.altwindpower.com/motorinside.php

                        http://www.altwindpower.com/4ftmotor.php

                        این هم چند نمونه موتور PMمناسب برای استفاده به عنوان ژنراتور

                        http://greenterrafirma.com/permanent-magnet-motors.html

                        این هم نقشه اطلس سرعت و انرژی باد در ایران

                        http://www.suna.org.ir/ationoffice-w...lasmap-fa.html
                        کسی که به کشورش به درستی خدمت کند،نیازمند تکیه به خاطره ی گذشتگانش نخواهد بود
                        ولتر

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : فرق موتور با ژنراتور دارای مغناتیس دائم

                          سلام
                          محمد جان چند تا سوال داشتم؟
                          1- در بازار ایران این موتورهای PM را با چه نامی میشناسند (به فروشنده چه چیزی باید بگم , یک موتور PM - AC بدهید یا اسم دیگر ی دارد)؟
                          2- نوع موتور AC باشد یا DC ؟
                          3- چه ولتاژی خریداری کنیم بهتر است؟
                          4- این موتورها برای تولید اوپتیموم خود حداقل به گردش 2500 دور در دقیقه نیاز دارند
                          پس نیاز به گیریکس داریم :
                          حال سوال اینجاست , این موتورها داخل خودشون گیربکس دارند یا باید خودمون یک گریبواکس برای آنها درست کنیم؟
                          اگر به گیربواکس جدا نیاز داد , این کار را با چه چرخدنده های باید انجام دهیم تا به دور مورد نظر برسیم(اگر زحمتی نیست , یک طرح همراه
                          با اندازه های چرخ دنده های مورد نیاز و طریقه اتصال آنها را به یکدیگر در سایت قرار دهید)
                          5- اگر موتور گیربکس دار از نوع PM به صورت آماده در بازار موجود باشد , به نظر شما باید چند دور در دقیقه آن را خریداری کنیم (برای توربین بادی) 50-70 -150...rpm
                          آموزش ساخت دستگاه برف ساز خانگی : https://www.eca.ir/forums/thread55009.html
                          مقاله آموزشی 11 پروژه با AVR و بسکام: https://www.eca.ir/forums/thread31760.html
                          _*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡__*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡__*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡_

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : فرق موتور با ژنراتور دارای مغناتیس دائم

                            نوشته اصلی توسط sina1359
                            سلام
                            محمد جان چند تا سوال داشتم؟
                            1- در بازار ایران این موتورهای PM را با چه نامی میشناسند (به فروشنده چه چیزی باید بگم , یک موتور PM - AC بدهید یا اسم دیگر ی دارد)؟
                            2- نوع موتور AC باشد یا DC ؟
                            3- چه ولتاژی خریداری کنیم بهتر است؟
                            4- این موتورها برای تولید اوپتیموم خود حداقل به گردش 2500 دور در دقیقه نیاز دارند
                            پس نیاز به گیریکس داریم :
                            حال سوال اینجاست , این موتورها داخل خودشون گیربکس دارند یا باید خودمون یک گریبواکس برای آنها درست کنیم؟
                            اگر به گیربواکس جدا نیاز داد , این کار را با چه چرخدنده های باید انجام دهیم تا به دور مورد نظر برسیم(اگر زحمتی نیست , یک طرح همراه
                            با اندازه های چرخ دنده های مورد نیاز و طریقه اتصال آنها را به یکدیگر در سایت قرار دهید)
                            5- اگر موتور گیربکس دار از نوع PM به صورت آماده در بازار موجود باشد , به نظر شما باید چند دور در دقیقه آن را خریداری کنیم (برای توربین بادی) 50-70 -150...rpm
                            1-من خودم از حدود 20تا مغازه فروش موتور صنعتی که در اصفهان سراغ داشتم پرسیدم آنهایی که فهمیدن من چی میخواهم با اسم موتور DCآهنربا ثابت ازش نام میبردند که فقط یک فروشنده چندتا از این موتورها را داشت که دست دوم مال 20سال پیش بود بقیه هم اکثرا نمیدونستند چی هست جالبتر اینکه همون فروشنده هم که داشت خودشم نمی دونست چی داره یک مشت موتور کهنه داشت خودم کلی موتور این طرف اون طرف کردم مثل مکانیکیها تمام سرجونم سیاه شد تا 4تا موتور PMپیدا کردم آخرش هم نخریدم :icon_razz:

                            راه دوم اینه که مثلا بری سراغ موتور وسایل برقی مختلف مثل تردمیل و اسکوتر فکر میکنم موتور یک سری از هواکشهای صنعتی هم PMباشه

                            2-اینهایی که من تا حالا دیدم و همان موتور تردمیل هم که لینک دادم DCبود اما تا الان ندیدم که کسی از ACدر اینترنت استفاده کرده باشه

                            3-حتما بالای12ولت باشه که حداقل بشه با اون باطری 12 را شارژ کرد

                            4-آن چیزی که در اصفهان من پیدا کردم در طول این تاپیک وتاپیک قبل عنوان کردم واما در تهران به احتمال زیاد تنوعی 100برابر وجود داره.من در یکی از فروم های اینترنتی که یادم نیست کجا بود یکی از بچه های میخاست دوچرخه برقی بسازه از تهران که موتور فوق العاده سبک وقوی در حد 1500وات خریده بود که مشخصات وزنش یادم نیست اما من کلی تعجب کردم پس در تهران میشه همه چیز پیدا کرد اما باید بگردید

                            5-یک نکته رابگم اگه قراره بری تو کار سفارش ساخت چرخ دنده و گیربکس سفارشی بری یک ژنراتور آمادهPMبخری راحت تر و به صرفه تره چون تراش چرخ دنده به ماشین تراش مخصوصCNCنیاز داره و فوق العاده گرون در میاد .یا باید از تسمه و پولی استفاده کنه یا از یک گیربوکس آماده مثل چرخ گوشت
                            من نقشه یا طرحی تا الان از ساخت گیربوکس تو اینترنت ندیدم که اینجا قرار بدم اما شما در قدم اول باید بری بازار تهران را خوب بگردی ببینی چی گیرت میاد اما دنبال یک موتور DCتوان بالا با دور کم و ولتاژ بالای18ولت و شافت نرم که نیاز به گشتاور زیاد نداشته باشه بگرد .البته تو اینترنت اگه سرچ بکنی میبینی که موتور های PMمارکهای معروف اروپایی ارزون هم نیست پس فکر کنم باید دنبال جنس چینی باشی
                            کسی که به کشورش به درستی خدمت کند،نیازمند تکیه به خاطره ی گذشتگانش نخواهد بود
                            ولتر

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : فرق موتور با ژنراتور دارای مغناتیس دائم

                              ممنون محمد جان
                              پس نوع موتور pm است یا همان آهنربای دائم (Permanent Magnet)....

                              شما نوع DC آن را پیدا کردید
                              سوال: 1- موتور DC اگر به عنوان ژنراتور از آن استفاده کنیم , برق خروجی چه خواهد بود Ac or DC ؟
                              2- موتور AC اگر در بازار موجود بود بهتر تولید خواهد داشت یا موتور DC (راندمان کدام بیشتر است AC or DC)؟


                              3- محمد خان بی زحمت لینک زیر را ببینید: در مورد موتورهای گیربکس دار توضیح داده
                              http://www.tebyan.net/2009/12/22/111016.html
                              بهتر نیست از این موتورها تهیه کنیم
                              گشتاوری کمتر در شفت (در حدود 40 تا 150 rpm) و گردش سریعتر در روتور ....
                              نظر شما چیست؟
                              آموزش ساخت دستگاه برف ساز خانگی : https://www.eca.ir/forums/thread55009.html
                              مقاله آموزشی 11 پروژه با AVR و بسکام: https://www.eca.ir/forums/thread31760.html
                              _*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡__*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡__*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡_

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X