اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

سوال در مورد باتری های LI-ion

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    سوال در مورد باتری های LI-ion

    سلام
    بنده 2 عدد باتری li-ion با مشخصات 15v-2200mah تهیه کردم برای ریات که دارای 4 موتور با ولتاژ 24 ولت هست،متاسفانه بعد از مدتی که باتری ها رو سری کردم و ولتاژ 30 ولت به مدار دادم بعد از مدتی مدار حفاظت داخل باتری بشدت داغ مکنه و باتری خراب میشه و دیگه شارژ هم نمیشه( البته یکی از باتری ها)از این باتری ها هم بخاطر وزن سبکشون تو ربات استفاده کردم.حالا اگه دوستان عزیز پیشنهاداتی مبنی بر حل این مشکل و یا استفاده از انواع دیگر باتری ها دارند و یا تجربه مفیدی دارند خواهشمند است بنده و سایر علاقه مندان را بی نصیب نگذارند .باسپاس فراوان

    #2
    پاسخ : سوال در مورد باتری های LI-ion

    از نظر تئوری موازی کردن دو یا سه مجموعه 30 ولتی موجب کاهش جریان باتریها ، و مانع گرم شدن میشه. ولی بایستی ولتاژ مجموعه ها برای این روش کاملا مساوی باشند.

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : سوال در مورد باتری های LI-ion

      سلام دایی جان
      من متوجه مدار حفاظت داخل باطری نشدم.
      از باطری خیلی خوبی استفاده کردی و سری کردن باطری ها کار درستیه. اما ممکنه اون باطری و مدارش از اول خرابی داشتند. اگه قرار بود آسیب بینیه باید هردو میدید.
      بهرحال اگه بیشتر اطلاعات بدی بهتر می تونم راهنماییت کنم.
      با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : سوال در مورد باتری های LI-ion

        من متوجه مدار حفاظت داخل باطری نشدم.
        از باطری خیلی خوبی استفاده کردی و سری کردن باطری ها کار درستیه. اما ممکنه اون باطری و مدارش از اول خرابی داشتند. اگه قرار بود آسیب بینیه باید هردو میدید.
        بهرحال اگه بیشتر اطلاعات بدی بهتر می تونم راهنماییت کنم.
        سلام
        مدار حفاظت برای اتصال کوتاه است که به نظر من جریان زیادی که موتور ها میکشن باعث میشه آسیب ببینه

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : سوال در مورد باتری های LI-ion

          بهتره این مدار محافظ رو تغییر بدی و بجای اینکه برای هر کدوم جدا بزاری، برای کل مدار بزاری. در ضمن اطلاعاتی درباره موتورها بدی می تونم بهت مداری معرفی کنم که باطری ها صدمه نبینن.
          با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : سوال در مورد باتری های LI-ion

            بهتره این مدار محافظ رو تغییر بدی و بجای اینکه برای هر کدوم جدا بزاری، برای کل مدار بزاری. در ضمن اطلاعاتی درباره موتورها بدی می تونم بهت مداری معرفی کنم که باطری ها صدمه نبینن.
            سلام
            مدار محافظ تو پک خود باتری ها نصب شده و هر پک باتری خودش یه مدار حفاظت داره .مشخصات موتور ها :
            V=24vdc
            I=500 mA
            RPM=300

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : سوال در مورد باتری های LI-ion

              موتور 0.5 آمپری در لحظه استارت حدود 4 آمپر جرین می کشه. پس مدار محافظ خطی براحتی می تونه آسیب ببینه.
              یه راه اینه که محافظ رو دربیاری و راه دیگه اینه که موتور رو آروم راه اندازی کنی. با PWM می تونی این کارو بکنی.
              با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : سوال در مورد باتری های LI-ion

                موتور 0.5 آمپری در لحظه استارت حدود 4 آمپر جرین می کشه. پس مدار محافظ خطی براحتی می تونه آسیب ببینه.
                یه راه اینه که محافظ رو دربیاری و راه دیگه اینه که موتور رو آروم راه اندازی کنی. با PWM می تونی این کارو بکنی.
                ممنون از راهنمایت ولی یه مشکلی هست اونم اینه که اگه می خوام سرعت با PWM به ماکزیمم برسونم یا ربات به یه مانع برخورد کنه و موتور در اثر انرژی خارجی حرکت نکنه اونوفت جریان وحشتناکی به مدار برمی گرده و هم درایور آسیب می بینه و هم باتری .به نظرم اگه یه مدار محافظ جریان طراحی کنم مشکل حل بشه .نظر شما چیه دوست عزیز؟

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : سوال در مورد باتری های LI-ion

                  اتفاقا کنترل PWMآ‌ می تونه فیدبک جریان هم داشته باشه. مثلا TLE5206 یه آی سی مخصوص درایو موتوره و بدون هیچ قطعه اضافی بین موتور و میکرو قرار می گیره. دو ورودی PWM برای کنترل چپ گرد و راست گرد داره. یه خروجی Fآ‌ هم داره که اگه جریان موتور از حدی بیشتر بشه فعال میشه و میکرو می تونه مطلع بشه و دیوتی سایکل رو کم کنه.
                  اگه از این آی سی استفاده نمی کنی با یه مقاومت کوچیک هم می تونی جریان موتور رو سنس کنی و به مقایسه کننده داخلی میکرو بدی.
                  روش دیگه تقویت و فیلتر ولتاژ همین مقاومت با OPAMPآ‌ و اتصالش به ADC میکروست. اینجوری می تونی جریان موتور رو اندازه هم بگیری و بدرد تشخیص سربالایی و ... هم می خوره.
                  با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

                  دیدگاه

                  لطفا صبر کنید...
                  X