اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

کروز کنترل

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    کروز کنترل

    با سلام پروژه پایان ترمم ساخت کروز کنترله چندتا سوال در موردش دارم- توی این چند هفته هرچی مقاله خوندم در مورد عملکرد کروز کنترل بود اما من چیزی در مورد مدارش نمیدونم ویا اینکه سنسور چطور از سرعت فیدبک میگیره و ایا باید از سنسور سرعت استفاده کنم یا سنسور دریچه گاز ؟ورودی و خروجی کنترلرم چیه-؟راستی قراره از موتور گیربکس دار استفاده کنم و میکرو کنترلر pic لطفا راهنماییم کنید :sad:

    #2
    پاسخ : کروز کنترل

    چرا کسی از دوستان محترم جواب ایشون رو ندادند
    زنده بودن را با زندگی بگذرانیم که سالها به اجبار خواهیم خفت

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : کروز کنترل

      فیدبک سرعت رو از سنسور خروجی گیربکس میشه گرفت.از پشت آمپر هم میشه گرفت.به صورت پالس هست که فرکانس اون با سرعت رابطه داره. برای دریچه گاز هم همون موتور خوبه.تو سیستم های کروز که تو بازار هست اکثرا دریچه گاز و پدال گاز هم برقی هستند.
      [img width=477 height=100]http://www.eca.ir/pic/upload/agazade.png[/img]

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : کروز کنترل

        با سلام _ممنون از راهنماییتون
        چطور باید بفهمم که پالس های سنسور گاز به ازای هر سرعتی حاوی چه اطلاعاتی است؟این اطلاعات با درجه باز و بسته بودن دریچه گاز چه ارتباطی دارد؟وآیا این اطلاعات برای سرعت های مثلا 69و70و71 متفاوت است یا نه؟
        رابطه بین فرکانس پالسی که از پشت آمپر یا سنسور خروجی گیربکس میگیریم با سرعت چیه؟
        میشه کتابی بهم معرفی کنید؟ من هنوز رو پله اولم و کم کم دارم ناامید میشم ! برای شروع چیکار کنم لطفا راهنماییم کنید...

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : کروز کنترل

          شما فرکانس رو برای چند تا سرعت مشخص بخونید نسبتش رو پیدا میکنید.این فرکانس خطی هست و فقط وابسته به سرعت.
          سیم پشت آمپر مستقیم به سنسور گیربکس وصله دیگه.جفتشون یه چیز نشون میدند.
          دریچه گاز هم فقط مقدار هوای ورودی به موتور رو کنترل میکنه.یه جورایی هیچ رابطه ای با سرعت و دور موتور نداره.
          بعید میدونم کتابی باشه که اینها رو گفته باشه. باز شما یه سر به انقلاب بزنید و شاید برای فنی حرفه ای ها یه چیزایی بود.
          [img width=477 height=100]http://www.eca.ir/pic/upload/agazade.png[/img]

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : کروز کنترل

            اگه بخوام یه مدل از کروز کنترل بسازم باید چیکار کنم؟خودم باید این پالس ها رو تولید کنم ؟با توجه به امکانات و محدودیت زمان ساختن واقعیش عملی نیست
            چطور باید مدلش رو تست کرد؟

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : کروز کنترل

              این پالس ها رو خود ماشین میسازه و شما فقط باید اون ها رو بخونید...برای مدل کردنش هم نظری ندارم.تا روی ماشین تست نشه نمیشه گفت درست شده.
              [img width=477 height=100]http://www.eca.ir/pic/upload/agazade.png[/img]

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : کروز کنترل

                سلام ممنونم که جوابم رو میدین
                برای شروع اولین کاری که باید بکنم چیه؟ چه وسایلی باید تهیه کنم؟ مدارشو از کجا بیارم ؟
                من دو ماهه که دارم سرچ میکنم .کلی مقاله ieeeدانلود کردم چندتایی رو که نگاه کردم در مورد طراحی کنترلرش بود.توی هیچ کدوم به مداری نرسیدم. فقط به یه بلوک دیاگرام رسیدم که ورودی ها و خروجی میکرو رو نشون میده.
                میدونم برای نصب کروز کنترل روی یه ماشین یه دسته کروز میگیرن و بعد ecu رو پروگرم میکنن ولی من که قرار نیست به ecu کاری داشته باشم و برای کنترل دریچه گاز ازموتور گیربکس دار استفاده میکنم که اونم از میکرو دستور میگیره . حالا سوالم اینه که برای این کار باید اول یه مدار طراحی کنم ؟ یا اینکه باید یه برنامه برای میکرو با توجه به ورودی هام بنویسم، طوری که از طریق موتور گیربکس دار دریچه گاز رو کنترل کنه؟
                راستی من گرایشم الکترونیکه - برای ساخت کروز کنترل نیاز به اطلاعات زیادی در مورد مکانیک خودرو دارم؟ استاد راهنمامون میگفت نیازی نیست چیز زیادی از مکانیک بدونین شما قراره الکترونیکی کار کنین!!!!

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : کروز کنترل

                  نیازی نیست شما به ECU کاری داشته باشید. با مکانیک ماشین هم کاری ندارید. شما دور موتور (یا بهتره که سرعت) رو میخونید و با مقداری که باید باشه مقایسه میکنید.بسته به اختلاف این شما موتور DC چپ یا راست میکنید.
                  مداری که نیاز هست یه درایور موتور هست و یک فرکانس متر برای گرفتن سرعت. این که چطور فعال بشه و دستور بگیره هم که به سلیقه شماست.
                  2تا نکته در مورد موتور:
                  1-دور موتور پایین باشه که بشه کنترل دقیق داشت. یه دفعه 300 rpm نزارید :mrgreen:
                  2- تو حالتی که کروز غیر فعال هست باید موتور خلاص باشه تا استپر موتور راحت بتونه بازی کنه.(عملکرد عادی موتور)
                  برای راحتی کار هم از تسمه تایم برای کوپل موتور به دریچه استفاده کنید.
                  راستی یه نکته. دسته رو که نصب میکنند ECU رو پروگرم نمیکنند. با دیاگ این پشن رو فعال میکنند.چون سیستم شما مستقل هست نیازی به این کار نداره.
                  این کار سختی نیست اما حوصله ی خوب میخواد....
                  [img width=477 height=100]http://www.eca.ir/pic/upload/agazade.png[/img]

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : کروز کنترل

                    یعنی ما باید از اول کار، یه ماشین داشته باشیم که روش کار کنیم ؟ یا در مرحله اخر برای تستش به ماشین نیاز داریم؟
                    تو مرحله های اول برای خوندن دور موتور و مقایسش، باید پالس ها رو خودمون توی آزمایشگاه تولید کنیم ؟ پالسی که تولید میکنیم باید چه مشخصاتی داشته باشه؟
                    نکته دومتون در مورد موتور رو متوجه نمی شم!؟
                    یکی میگفت از اول کار باید نوع ماشینتو مشخص کنی و پروتکلecu ماشین رو تهیه کنی. پروتکل ecu ماشین رو از کجا باید تهیه کنم؟برای گرفتن پالس ها باید بدونیم که هر سنسوری به کدوم پایه ecu وصله و پالس ها رو از همون پایه ها بگیریم دیگه؟
                    راستی اگه پدال گاز سیمی باشه و گیربکس اتوماتیک نباشه کار خیلی سخت تر میشه؟

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : کروز کنترل

                      این که پدال گاز برقی باشه و دریچه گاز برقی باشه و ECU این کارا رو انجام بده مال کروز هایی هست که تو بازار هستند و یکی از پشن های ECU هست که فعال میشه. اما اینجا ما فرض میکنیم که ECU این قابلیت رو نداره و کلا خودمون میخوایم پیاده کنیم. تو این شرایط با چیزای بالا کاری نداریم و خودمون با یه موتور DC این کار رو میکنیم. پالس ها رو هم با یه اسکوپ نگاه کنید همه چیزش دستتون میاد.در مورد ECU هم نگرد که چیزی گیر نمیاد( گشتم نبود نگرد نیست) اگر هم بود بررسی اون خودش یه پروژه هست.
                      گیربکس اتومات نباشه چرا اذیت میکنه؟! بزار با یه مثال بگم. شما با 100 تا سرعت با دنده 5 داری حرکت میکنی و کروز رو فعال میکنید.بعد از چند کیلومتر یهو سربالایی میرسید.حالا با دنده 5 هرچه قدر گاز بدید نمیشه سرعت رو حفظ کرد و حتما باید بیاید 4.اتوماتیک ها با این مساله مشکل ندارند و خودشون این معکوس رو ردیف میکنند اما تو منوال......
                      پدال گاز برقی هم مربوط به همون نکته 2 هست که گفتم. موتور DC تنها موقعی که کروز فعال هست باید دریچه گاز رو کنترل کنه و بقیه مواقع انگار نیست. اگر همیشه باشه مواقعی که پدال رو فشار میدید دریچه تکون نمیخوره(به خاطر گیربکس موتور DC ) همین مساله برای استپ موتور هم هست که ماشین دور خودش رو نمیتونه تنظیم کنه.اگر پدال گاز برقی باشه (پالس های استپر رو هم که داریم) کلا ماشین با این موتور DC گاز میخوره که ساده تر میشه قسمت مکانیکی. اگر سیمی باشه باید با یه کلاج برقی و یا یه کلکی این کوپل رو در مواقع غیر فعال جدا کنید.
                      [img width=477 height=100]http://www.eca.ir/pic/upload/agazade.png[/img]

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : کروز کنترل

                        سلام و عرض ادب
                        پست قدیمی هست اما گفتم تاپیک نزنم شلوغ نشه
                        سوالی دارم که بهترین موتوری که پیشنهاد میشه واسه این کار استفاده کرد چی هست؟(از نظر قیمت و ابعاد)
                        از استپر موتور خودرو که حرکت خطی داره میشه استفاده کرد؟(چقد زور داره و حداکثر افزایش طولش چقدر هست؟
                        در مورد موتور برف پاک کن هم شنیده بودم اما خیلی هیکلی و دست و پا گیر هست دنبال گزینه بهتری هستم
                        و در اخر سروو موتور چطور گزینه ای هست؟

                        دیدگاه

                        لطفا صبر کنید...
                        X