اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

انتخاب موتور براشلس و نحوه استفاده از موتور CD-ROM برای ربات پرنده

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    انتخاب موتور براشلس و نحوه استفاده از موتور CD-ROM برای ربات پرنده

    سلام
    1-برای یک کوادی که 1000-1500 گرم وزن داره چه موتوری مناسبه اگر ممکنه نام و شرکت سازنه رو نام ببرید ؟
    با توجه به این که موتور پایین تر از 1000 کی وی برای کواد مناسبه
    2-میخوام بدونم میشه از موتور 3500 کی وی برای کواد استفاده کرد مثل موتور HD-450 ؟
    3-اگر میشه چجوری ، اون وقت کنترل دورش باید چه تغییری داده بشه؟
    4-ایا برای موتوری که انتخاب میکنیم مهمه که چه کنترل اسپیدی انتخاب میکنیم یا هر مارکی میتونه انتخاب بشه ؟
    5-حالا اگر بخوام به جای چهار موتور 8 موتور استفاده کنم موتور TowerPro 2410 با :
    جریان کاری :10 امپر
    کی وی تغریبا :1000
    براش میتونه مناسب باشه اگر نه چه موتوری مناسبه ؟
    6-باتری های لیتیوم پلیمر رو میشه در هین کار شارژ کرد ؟
    یا باید جریان مصرف کننده قطع بشه و جریان شارژ وصل بشه
    7-اگر یک موتوری با اسپید کنترلرش شروع به کار کنه و یک دفعه جریان باتری رو معکوس کنیم ایا موتور برعکس میچرخه ؟
    8-اگر نه چطوری میشه معکوس چرخوندش اونم بلا فاصله ؟
    ممنون میشم نظرتون رو بهم بگید حتی کوچکترین اطلاعات برام مهمه
    از همتون سپاس گذارم
    با تشکر

    #2
    پاسخ : انتخاب موتور براشلس

    1
    هر مارک غیر چینی بخرید مناسبه و با این وزن موتور 350 تا 400 وات مناسب هست.

    2
    تا اونجایی که بنده اطلاع دارم خیر
    هرچه کی وی تون پایین تر باشه بهتره مثلا 750kv به نظر من بهترین مقدار است.

    4
    ببینید سازنده موتور معمولا اسپیدی که مناسب باشه و با مشخصات موتور هماهنگ باشه رو خودش معرفی می کنه.
    ولی لزومی نداره که حتما از اون مدل ها بخرید
    هر اسپیدی که مشخصات موتور شما با اون همخوانی داشته باشه و چینی نامرغوب نباشه ، مناسب است.

    6
    خیر. این کار اصلا توصیه نمی شود.و اصولا طراحی این روش شارژ تقریبا غیر معقول و آسیب رسان است.
    باطری لیتیوم پلیمر باطری حساسی است و باید هر سلول بصورت جریان و ولتاژ بالانس شده شارژ شود.


    7
    خیر این کار تقریبا نشدنی است
    شما باطری رو به اسپید وصل می کنید و اسپید رو به موتور
    امکان تغییر پلاریته باطری به جهت آسیب به اسپیدکنترلر وجود ندارد.
    از طرفی برای تغییر جهت چرخش موتور باید سیم های موتور جابجا شوند.

    همواره يادمان باشد:
    1-مردان بزرگ اراده مي کنند و مردان کوچک آرزو
    2-افراد بزرگ، هميشه به دنبال ايده هاي بزرگند و افراد کوچک به دنبال افراد بزرگ
    3-هميشه سعي کن آنقدر کامل باشي که بزرگترين تنبيه تو براي ديگران گرفتن خودت از آنها باشد.

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : انتخاب موتور براشلس

      سلام
      دور موتور های چینی رو خط بکش (البته تقریبا به غیر از EMAX و hobbywing) به خاطر راندمان پایین تر (خیلی توی زمان پرواز مهمه) و کیفیت ساخت (جنس و قدرت مگنت ها و جنس روتور و استاتور و جنس سیم ها و یکی از مهمترینش کیفیت ساخت بلبرینگ ها)
      موتور های EMAX و AXI کیفیت خوبی دارن مخصوصا دومی
      غالبا همونطور که جناب S_Ahmad گفتن هر شرکتی برای موتور های خودش اسپید هم میزنه ولی چون ساختار موتور ها یکسانه میشه از اسپید های دیگه هم استفاده کرد فقط باید به ولتاژ و جریان مجاز اسپید دقت کنید که با مشخصات موتور هماهنگ باشه

      برای معکوس کردن جهت دوران موتور بصورت دستی 2 تا از سیم های موتور رو جاشون رو باهم عوض کنید (فرق نمیکنه)
      اما برای معکوس کردن دوران مانند دنده عقب گرفتن ماشین های RC این قابلیت باید در اسپید وجود داشته باشه و از طریق رادیو کنترل فرمان بهش صادر بشه ولی عموما اکثر اسپید های هواپیما و هلیکوپتر این قابلیت رو ندارند چون عملا نیازی به این کار نیست در ضمن برای چی در کواد میخواین جهت حرکت سریع تغییر کنه؟!!! oo:
      بقیه مطالب رو جناب S_Ahmad کاملا گفتن

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : انتخاب موتور براشلس

        نوشته اصلی توسط S_Ahmad
        1
        هر مارک غیر چینی بخرید مناسبه و با این وزن موتور 350 تا 400 وات مناسب هست.

        2
        تا اونجایی که بنده اطلاع دارم خیر
        هرچه کی وی تون پایین تر باشه بهتره مثلا 750kv به نظر من بهترین مقدار است.

        4
        ببینید سازنده موتور معمولا اسپیدی که مناسب باشه و با مشخصات موتور هماهنگ باشه رو خودش معرفی می کنه.
        ولی لزومی نداره که حتما از اون مدل ها بخرید
        هر اسپیدی که مشخصات موتور شما با اون همخوانی داشته باشه و چینی نامرغوب نباشه ، مناسب است.

        6
        خیر. این کار اصلا توصیه نمی شود.و اصولا طراحی این روش شارژ تقریبا غیر معقول و آسیب رسان است.
        باطری لیتیوم پلیمر باطری حساسی است و باید هر سلول بصورت جریان و ولتاژ بالانس شده شارژ شود.


        7
        خیر این کار تقریبا نشدنی است
        شما باطری رو به اسپید وصل می کنید و اسپید رو به موتور
        امکان تغییر پلاریته باطری به جهت آسیب به اسپیدکنترلر وجود ندارد.
        از طرفی برای تغییر جهت چرخش موتور باید سیم های موتور جابجا شوند.
        فرمودید هر چه قدر KV پایین تر باشه بهتره ؟ :eek: چرا ؟ مگه هر قدر دور بالاتر باشه بیرو برای بلند شدن بیشتر نمیشه ؟

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : انتخاب موتور براشلس

          این که هرچی kv موتور کمتر باشه برای کواد بهتره صحیح نیست باید توی رنج مناسب وسیله ای که می خواهیم پرواز کنیم باشه که برای کواد بین حدودا 600 تا 1200 مناسبه که باید به وزن و تعداد موتور دقت کرد
          موتور های با kv پایین عموما توی هواپیما های سایز scale استفاده میشه که وزن بالایی دارن و این موتور ها با ملخ های بزرگ گشتاور و تراست بالایی دارن

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : انتخاب موتور براشلس

            نوشته اصلی توسط mahdi.7
            این که هرچی kv موتور کمتر باشه برای کواد بهتره صحیح نیست باید توی رنج مناسب وسیله ای که می خواهیم پرواز کنیم باشه که برای کواد بین حدودا 600 تا 1200 مناسبه که باید به وزن و تعداد موتور دقت کرد
            موتور های با kv پایین عموما توی هواپیما های سایز scale استفاده میشه که وزن بالایی دارن و این موتور ها با ملخ های بزرگ گشتاور و تراست بالایی دارن
            با مطالعه کاتالوگ موتورهای براشلس اونجوری بنده مشاهده کردم با بالا رفتن Kv گشتاور زیاد میشه و قدرت کم و با پایین اومدن KV گشتاور کم و قدرت زیاد میشه :read:
            اگه اشتباهه بگید

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : انتخاب موتور براشلس

              بله این مطلب صحیحه اما موتور های بزرگ چون مگنت های بزرگ تر و استاتور بزرگ تر و بعضا با تعداد pole های بیشتر دارن علاوه بر این که گشتاور بیشتری نسبت به موتور های کوچک با kv یکسان دارن قدرت بیشتری هم برای چرخوندن ملخ های بزرگ تر دارن که میتونن هواپیماهای بالا تر از 10 کیلو رو هم بلند کنن

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : انتخاب موتور براشلس

                من یه ملخ با موتور سی دی رام چرخوندم به نظرتون میشه باهاش کوادکوپتر ساخت ؟ :wow:
                راستی حد اکثر دوری که متور براشلس سیدی رام میتونه بچرخه چنده ؟

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : انتخاب موتور براشلس

                  اتفاقا منم اینکارو کردم!!
                  یه ملخ کوچیک با چسب تفنگی بهش چسبوندم و راهش انداختم خودشو راحت میتونه بلند کنه اما برای استفاده توی پرنده خیلی ضعیفه بعد اومدم روتور رو دراوردم و سیم پیچی استاتور رو باز کردم و دوباره به روش دلتا سیم پیچی کردم نتیجه خیلی جالب شد! دور موتور بشدت افزایش پیدا کرد و خیلی بیشتر جریان میکشه!
                  توی سایت های خارجی اومدن همین هارو دستکاری کردن و قدرتشو خیلی بردن بالا و هواپیماهای کوچیک هم باهاش درست کردن منم میخواستم همینکارو بکنم ولی نمیدونم لوله وسط موتور رو چیجوری عوض کنم و مگنت های نئودیومی از کجا پیدا کنم تا با این مگنت های ضعیف جایگزینشون کنم :cry2:

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : انتخاب موتور براشلس

                    اطلاع دارید بدون دست کاری ماکزیمم دورش چقدره ؟
                    شما میگی ضعیفه ولی به نظر من که اینجوری نیومد من یه ملخ بهش بستم البته بدون چسب (اندازش بود ) یه بادی تولید میکرد که نمیتونستم نفس بکشم فقط به نظرم دورش کم بود که اگه بشه دورشو برد بالا به نظر میاد برای استفاده از ملخ بزرگتر مشکلی نداشته باشیم . سایز ملخی که هش بسته بودم 6.3 * 3.15 بود .

                    اگه میشه در مورد روش دلتا یه توضیحاتی بدید

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : انتخاب موتور براشلس

                      دورش حدودا بین 9000 تا 12000 RPM بود
                      درسته قدرت خوبی داره ولی برای بلند کردن یه پرنده 100 گرمی!!

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : انتخاب موتور براشلس

                        خب میکنیمش هگزا یا پنتا منظورم همون 6 موتوره و 8 موتورس . به نظر من که می ارزه یه دوری تو این اوراق (دست دوم ) فروشه ها بزنیم راحت میشه کلی CD rom و ... گیر آورد . بیشتر از 100 گرم و به نظر میرسه بتونه بلند کنه ها . من توش قدرت کم ندیدم فقط سرعتش کم بود . :sad:

                        شما چه جوری درایوش کردی ؟

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : انتخاب موتور براشلس

                          هگزا و پنتا ساختنشون مکافاتش از کواد بیشتره چون عمومیت کمتری داره و همچنین زمان پرواز کمتری داره چون موتور بیشتری داره و وزن بیشتری داره...
                          استفاده از موتور های CD-ROM خیلی خوبه اما بشرطی که modify بشن مثل عوض کردن مگنتاشون با مگنت های نئودیومی و سیم پیچی دوباره با روش دلتا (خود موتور ها به روش ستاره سیم پیچی شدن) و گذاشتن baring tube جدید و بزرگ تر با بلبرینگ و عوض کردن شافت تا بشه استفاده بدرد بخوری ازشون کرد
                          من فقط دست و پا شکسته سیم پیچی دلتا کردم چون مگنت های نئودیومی و baring tube پیدا نکردم
                          این لینک هارو ببینید خیلی مفیده همه چیز رو توضیح داده:
                          http://www.bavaria-direct.co.za/models/motor_info.htm
                          این لینک طرز سیم پیچی موتور هارو یاد داده من از روی عکس Delta Connection موتور رو سیم پیچی کردم
                          http://home.solcon.nl/gjkool/brushlessE2.html
                          اینم یه لینک که در مورد modifiy کردن موتور ها توضیحات خیلی خوبی داده تراست عادی موتور CD-ROM رو ببینید بعد اصلاح شده اون رو ببینید (من سر همون مگنت ها و اون میله وسط استاتور که بلبرینگ داره یا همون baring tube گیر کردم) به صفحه های دیگه سایتش که همون بالای صفحه هست هم حتما برین

                          لینک زیاد هست در مورد این موتور ها تازه اگه موتور 12 تا pole داشت میشد به روش DLRK یا LRK سیم پیچی کرد که دیگه معرکه میشد!!
                          موتور رو با اسپیدکنترلی که خودم ساختم درایو کردم اینم عکسش:

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : انتخاب موتور براشلس

                            اینجوری اگه پیش میرید که یعنی همه چیو عوض کردن خلاصش یعنی موتور ساختن اونم فک کنم به مکافاتش نمی ارزه .
                            برای درایو موتو CD ROM که ساختید از خود سنسور های هال داخل متور استفاده کردید . شما برای این موتور های براش لس که سنسور ندارند چیزی طراحی کردید ؟
                            من برای درایوش از خود آی سی سی دی رام استفاده کردم .
                            اگه یه لطفی بکنی شماتیک و نمونه سورس همین مدارتو بزاری عالی میشه :wow:

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : انتخاب موتور براشلس

                              اول یه چیز بگم که موضوع این تاپیک مناسب بحث الان ما نیست اگه مایل هستید توی یه تاپیک دیگه یا توی PM ادامه بدیم...
                              عرضم به خدمتتون که اره با اوضاع بازار ایران و تنوع بسیار زیاد محصولات ادم پیر میشه بخواد یدونه اینارو اپگرید کنه!! بهتره بریم اماده بخریم خودمونو زجر الکی ندیم!
                              برای درایو این موتور که از روش سنسورلس (بدون سنسور یا روش back-emf) استفاده کردم و این اسپید هم سنسورلسه کلا همه موتور های هلیکوپتر و هواپیما موتور ها و اسپیدهاشون سنسورلس هستند چون مزیت موتور های سنسور دار نسبت به موتور های سنسورلس تورک بالا توی لحظه استارت هست که توی ماشین ها فقط کاربرد داره
                              این جریان درایوری که ساختم یه قصه طولانیه که جناب نوربخش راد (aivhl) تمام زحمت هاشو کشیدن و من فقط برای ورژن DIP که خودم میخواستم بسازم PCB طراحی کردم و ساختم
                              توضیحاتش خیلی زیاده خلاصش اینه که این درایور سنسورلس هست که میکروش با atmega 88 هست و کار سوییچ قدرت توسط 6 تا ماسفت (3 تا p و 3 تا n ) انجام میشه که حد ماکزیمم ولتاژ و جریان قابل تحمل به ماسفت ها (همچنین ولتاژ ماکزیمم رگولاتور میکرو) بستگی داره که با این قطعاتی که ما ساختیم از 2 سل تا 15 سل و حداکثر جریان 40 امپر هست
                              این برد تست هست که من ساختم که هم با رایط I2C (رابط استاندارد اسپید کنترل ها) و روتاری انکودر و کلید میشه بهش فرمان داد و یه LCD هم بهش وصل میشه که RPM موتور و PWM رو نشون میده
                              برد اصلی بصورت SMD هست که فقط رابط I2C داره

                              تمامی این توضیحات و شماتیک و سورس توی این تاپیک هست:
                              http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=52169.0

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X