اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

مدار کنترل دور موتور dc 180 v

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    مدار کنترل دور موتور dc 180 v



    درخواست مدار کنترل دور موتور DC برای تردمیل

    دراین بخش قسمتهای اصلی یک تردمیل میباشند که خراب شده ودور نمیخورد موتور dcکه 180ولت و 3 امپر میباشددرقسمت خروجی قدرت برداصلی یکعدد ماسفت irfp460 به کاررفته است به دلیل دست نیافتنی بودن مدارجهت تعمیردنبال مداری میگردم که بتواند دورموتور این تردمیل را با فرکانس کنترل کند
    Rpm:4200
    اما وقتی فرکانس 300hz را با ولتاژ 12v به ماسفت وصل میکنم ماسفت میسوزد :cry:


    #2
    پاسخ : مدار کنترل دور موتور dc 180 v

    اما وقتی فرکانس 300hz را با ولتاژ 12v به ماسفت وصل میکنم ماسفت میسوزد :cry:
    از IGBT ولتاژ 1200 ولت آمپر 15 استفاده کنید و همچنین در مورد اسنابر ها تحقیق کنید .
    انرژی برگشتی موتور باعث سوختن ماسفت میشه که این انرژی باید تعدیل بشه یا به منبع بر گرده .
    برای فرمان به گیت از درایور مناسب استفاده کنید همچنین از ic های کنترلر استفاده بشه.

    اگر شاد بودی آرام بخند تا غم بیدار نشود

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : پاسخ : مدار کنترل دور موتور dc 180 v

      نوشته اصلی توسط Ghasede del
      از IGBT ولتاژ 1200 ولت آمپر 15 استفاده کنید و همچنین در مورد اسنابر ها تحقیق کنید .
      انرژی برگشتی موتور باعث سوختن ماسفت میشه که این انرژی باید تعدیل بشه یا به منبع بر گرده .
      دوست عزیز جهت جلوگیری از انرژی برگشتی موتور من از FFAF30U60DN استفاده کردم و باز هم ماسفت سوخت :cry:

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : پاسخ : مدار کنترل دور موتور dc 180 v

        نوشته اصلی توسط bijannnet
        دوست عزیز جهت جلوگیری از انرژی برگشتی موتور من از FFAF30U60DN استفاده کردم و باز هم ماسفت سوخت :cry:
        دوست عزیز این روش در توانهای کم و زمانی که مقاومت اهمی داخلی مصرف کننده زیاده جواب میده اینجا اتنرژی برگشتی زیاده
        با دمپر کردن نمیشه حذفش کرد این انرژی باید با اسنابر فعال به منبع بر گرده .

        اگر شاد بودی آرام بخند تا غم بیدار نشود

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : مدار کنترل دور موتور dc 180 v

          داش Ghasede del یه سوال کوچولو داشم.


          من موتورم نزدیک 1 اهم امپدانس اونه.
          و تعداد دورم حدود 6000دور که با گیربکس به 300 دور رسیده.
          موتور 500 وات.

          مشکلی که من دارم همین انرژی برگشتی.
          من اخرشم نفهمیدم اسنابر چیه؟؟ هر کسی برام یه توضیحی داد؟؟
          ایا میشه با اسنابر انرژی برگشتی موتور رو کم کرد؟؟ انرژی برگشتی خیلی زیاده.
          راسی منظور از انرژی برگشتی شما که گفتید وقتی که موتور از چپ گرد سریع راست گرد میکنیم جریانی چند برابر جریان قفل از موتور میگذره من منظورم از انرزی برگشتی این بود.
          میشه انرژی برگشتی موتور کاهش داد؟؟
          اگه میشه لطف کنین برام یه کوچولو توضیح بدید چطور اسنابر طراحی کنم؟؟

          خودم یه خازن سرامیکی با مقاومت با موتور موازی کردم یکی از دوستان گفته بود بهتره. اما اوووونقد تغییر نکرد.

          باتشکر.

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : مدار کنترل دور موتور dc 180 v

            درحالت کلی مدارهای اسنابر بردو دسته هستند . یک نمونه قطع شدن و دیگری روشنی به وسیله ی سوئیچینگ را کنترل می کنند . در هردونمونه عنصرذخیره ساز انرژی کوچکی (در مورد قطع شدن خازن و در مورد روشنی ، سلف ) مورد استفاده قرار می گیرد .
            در مبدلهای با سوئیچینگ سخت از مدارهای استابر برای کاهش تلفات حالتهای گذرای سوئیچ و EMI و جلوگیری از خارج شدن سوئیچ از ناحیه کار ایمن (SOA) استفاده می شود
            مدار اسنابر

            تقسیم بندی دیگری نیزبرای مدارهای اسنابر وجود دارد به این ترتیب که یک سری غیر فعال و سری فعال هستند . اگر انرژی جذب شده توسط مدار اسنابر در یک مقاومت تلف شود نوع اسنابر غیر فعال با اب اتلاف نامیده می شود . چنانچه انرژی جذب شده به ورودی یا خروجی مدار منتقل گردد به آن اسنابر بی اتلاف می گویند . در مدار اسنابر بی اتلاف چنانچه از یک و یا چند ترانزیستور سوئیچینگ استفاده شود به آن اسنابر فعال اطلاق می شود . هم چنین اگر انرژی تنها در یک لبه ی سوئیچینگ ( مثلا به هنگام وصل عنصر سوپیچینگ ) منتقل شود مدار اسنابر قطبی و چنانچه در هردو لبه ی سوئیچینگ (یعنی به هنگام قطع و وصل ) منتقل شود ، مدر اسنابر غیر قطبی نامیده می شود .

            اسنابرهای با اتلاف شامل موارد زیر است :
            1- اسنابر ولتاژ RC ثابت
            2 - اسنابر ولتاژ RDC

            و اسنابرهای بی اتلاف شامل :

            1 - اسنابرهای ولتاژ دو پایانه ای
            2 - اسنابر ولتاژ سه پایانه ای
            3-اسنابر ولتاژ سه پایانه ای با ولتاژ میانی
            4 - اسنابر ولتاژ ترانسی
            5 - اسنابر ولتاژ با ترانزیستور سوئیچینگ

            اسنابرهای با اتلاف

            همانگونه که بیان شد از مدارهای اسنابر به دو منظور استفاده می شود :

            1- کنترل مکان هندسی سوئیچینگ (تضمین عملکرد در ناحیه امن )
            2- کاهش تلفات داخلی ادوات

            اگر درهنگام خاموش کردن ، خازنی موازی با و سیله وجود داشته باشد مانند مبدل شکل زیر جریان از خازن عبور می کند . این امر موجب کمتر شدن افزایش ولتاژ در یک کلید حین خاموش شدن آن می شود که باعث کاهش تلفات آن می شود



            دیدگاه


              #7
              پاسخ : مدار کنترل دور موتور dc 180 v

              نوشته اصلی توسط akbar8
              داش Ghasede del یه سوال کوچولو داشم.


              من موتورم نزدیک 1 اهم امپدانس اونه.
              و تعداد دورم حدود 6000دور که با گیربکس به 300 دور رسیده.
              موتور 500 وات.

              مشکلی که من دارم همین انرژی برگشتی.
              من اخرشم نفهمیدم اسنابر چیه؟؟ هر کسی برام یه توضیحی داد؟؟
              ایا میشه با اسنابر انرژی برگشتی موتور رو کم کرد؟؟ انرژی برگشتی خیلی زیاده.
              راسی منظور از انرژی برگشتی شما که گفتید وقتی که موتور از چپ گرد سریع راست گرد میکنیم جریانی چند برابر جریان قفل از موتور میگذره من منظورم از انرزی برگشتی این بود.
              میشه انرژی برگشتی موتور کاهش داد؟؟
              اگه میشه لطف کنین برام یه کوچولو توضیح بدید چطور اسنابر طراحی کنم؟؟

              خودم یه خازن سرامیکی با مقاومت با موتور موازی کردم یکی از دوستان گفته بود بهتره. اما اوووونقد تغییر نکرد.

              باتشکر.
              ببینید وقتی موتور رو چپ گرد راستگرد میکنید با یک جریان شدید روبرو میشید که اون انرژی برگشتی نیست
              اون انرژی اولیه راه اندازی هست.که زمانش هم طولانی تره چون اول موتور باید بایسته بعد جهت عوض بشه
              که بجهت برعکس شدن جهت و مقاومت موتور بیشتر هم هست.
              اما انرژی برگشتی تو خود القائی موتور بوجود میاد که که ولتاژ بالایی دو سر سویچ می اندازه که از پیک تحمل
              سویچ بیشتر میشه..
              شما که موتور رو چپگرد راستگرد میکنید از فول بریدج استفاده میکنید کافیه دو سر هر سویچ یک دیود فست
              قرار بدین این باعث میشه انرژی به منبع برگرده و با اضافه کردن یک اسنابر rc دو سر موتور هم پیک ولتاژ اولیه رو مهار کنید.
              این اسنابر rc مقداری توان تلفاتی رو بیشتر میکنه .شکل موج رو تو اسکوپ ببینید پیک ولتاژ برگشتی نباید از ولتاژ سویچ بیشتر باشه .
              مقاومت رو طوری انتخاب کنید که اگر مستقیم دو سر موتور میزنید 15 وات توان مصرف کنه خب حالا مقدار مقاومت رو دارین و چون خازن
              هم قراره اضافه بشه توان مقاومت رو 30 وات در نظر بگیرین و خازن هم 100 نانو ولتاژ هم سه برابر ولتاژ دو سر موتور برای خازن بگیرید.
              این یه روش عملی برای قرار دادن اسنابر بود البته انتخاب اسنابر با محاسبات دقیق کار ساده ای نیست.
              بیشتر شرکتها بعد از محاسبات باز با بررسی مدار مقداری تجربی در نظر میگیرن.
              برای اینکه مدار در راندازی و چپگرد راستگرد جریان زیادی نکشه باید جریان مدار رو کنترل کنید اونم نیاز به سنس جریان و کنترل دیوتی سایکل داره.

              اگر شاد بودی آرام بخند تا غم بیدار نشود

              دیدگاه

              لطفا صبر کنید...
              X