اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

اندازه گیری یا محاسبه ی شتاب دینامیکی با ADXL345

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    اندازه گیری یا محاسبه ی شتاب دینامیکی با ADXL345

    سلام دوستان گرامی

    من قصد دارم شتاب دینامیکی حاصل از ترمز یک وسیله ی متحرک رو اندازه گیری کنم، برای اینکار سنسور ADXL345 رو انتخاب کردم و اون رو راه اندازی کردم و تونستم شتاب استاتیک رو اندازه گیری کنم، دوستانی که در این ضمینه اطلاعات دارند، لطفا راهنمایی کنند و بفرمایند که چطور باید شتاب دینامیکی رو اندازه گیری یا محاسبه کنم؟

    پیشاپیش ممنون
    تقدیر تقویم انسانهای عادی ، تغییر تدبیر انسانهای عالیست.

    #2
    پاسخ : اندازه گیری یا محاسبه ی شتاب دینامیکی با ADXL345

    این سنسور اگه جهت ترمز همراستای یکی از جهتهای محورهای سنسور باشه شتاب کل رو میده (منظور شما از شتاب استاتیک همون اثر جاذبه روی سنسور هست که اگه راستای حرکت همجهت مرکز زمین باشه باید این شتاب رو از شتاب کل کم کنید)

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : اندازه گیری یا محاسبه ی شتاب دینامیکی با ADXL345

      نوشته اصلی توسط mojalan
      این سنسور اگه جهت ترمز همراستای یکی از جهتهای محورهای سنسور باشه شتاب کل رو میده (منظور شما از شتاب استاتیک همون اثر جاذبه روی سنسور هست که اگه راستای حرکت همجهت مرکز زمین باشه باید این شتاب رو از شتاب کل کم کنید)
      ممنون از توجهتون
      من وقتی این سنسور رو در جهت هرکدوم از محورها کج میکنم خروجی هرکدوم از محورها تغییر میکنه، آیا برداشت من از شتاب استاتیک درست بوده؟
      ممکنه یک مقدار بیشتر توضیح بدید؟
      تقدیر تقویم انسانهای عادی ، تغییر تدبیر انسانهای عالیست.

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : اندازه گیری یا محاسبه ی شتاب دینامیکی با ADXL345

        تقدیر تقویم انسانهای عادی ، تغییر تدبیر انسانهای عالیست.

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : اندازه گیری یا محاسبه ی شتاب دینامیکی با ADXL345

          این سنسور سه مجوره هست و در حالت استاتیک (بدون حرکت) شتاب ثابت گرانش زمین روی اون اثر میداره (بسته به جهت نگه داری سنسور مقداری از اثر گرانش روی هر محور دیده میشه)

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : اندازه گیری یا محاسبه ی شتاب دینامیکی با ADXL345

            ممنون، حالا بنظر شما چطور باید نیروی دینامیکی حاصل از ترمز یک وسیله ی متحرک رو اندازه گیری کنم؟
            تقدیر تقویم انسانهای عادی ، تغییر تدبیر انسانهای عالیست.

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : اندازه گیری یا محاسبه ی شتاب دینامیکی با ADXL345

              ترمز یعنی شتاب منفی! نیرو هم که برابر است با حاصلضرب جرم در بردار شتاب!

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : اندازه گیری یا محاسبه ی شتاب دینامیکی با ADXL345

                نوشته اصلی توسط mohammad_6910
                ممنون از توجهتون
                من وقتی این سنسور رو در جهت هرکدوم از محورها کج میکنم خروجی هرکدوم از محورها تغییر میکنه، آیا برداشت من از شتاب استاتیک درست بوده؟
                ممکنه یک مقدار بیشتر توضیح بدید؟
                برداشته تون کاملاً درسته.
                وقتی سنسور در حالت استاتیکه (یعنی وقتی کاملاً بی حرکته)، خروجی شتاب سه محور باید در رابطه زیر صدق کنه:
                1=(a+a+a )√

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : اندازه گیری یا محاسبه ی شتاب دینامیکی با ADXL345

                  نوشته اصلی توسط mohammad_6910
                  من قصد دارم شتاب دینامیکی حاصل از ترمز یک وسیله ی متحرک رو اندازه گیری کنم، برای اینکار سنسور ADXL345 رو انتخاب کردم و اون رو راه اندازی کردم و تونستم شتاب استاتیک رو اندازه گیری کنم، دوستانی که در این ضمینه اطلاعات دارند، لطفا راهنمایی کنند و بفرمایند که چطور باید شتاب دینامیکی رو اندازه گیری یا محاسبه کنم؟
                  اول باید در نظر داشت که سنسور ADXL345 شتاب وارد شده به سه محور x و y و z رو اندازهگیری میکنه ( هم شتاب استاتیکی و هم دینامیکی). برای جدا کردن شتاب دینامیکی از استاتیکی بستگی به این داره که وسیله متحرک شما تو چند محور حرکت میکنه. مثلاً اگه وسیله متحرک شما اتومبیل باشه، در اون صورت دیگه کاری نداره چون شتاب استاتیک (جاذبه زمین یا همون 1g) فقط به محور z و شتاب دینامیکی (شتاب ناشی از حرکت) فقط به محور x وارد میشه. البته هنگام دور زدن و چپ و راست کردن اتومبیل مقداری شتاب رو محور y هم هست. بنابراین شتاب محور x همیشه شتاب دینامیکی اتومبیل رو نشون میده.


                  حالا اگه وسیله متحرک شما توی چند محور حرکت میکنه (مثل هواپیما هنگام مانور، البته هواپیما ترمز نمیکنه :biggrin و سر اون وسیله هنگام ترمز هیچ وقت معلوم نیست به کدوم سمته، اون وقت قضیه یه کم پیچیده میشه. توی این جور کاربردها، باید یه سنسور دیگه مثل ژیروسکوپ و یا قطب نمای سه محوره به مدارتون اضافه کنید. بدون عکس توضیح میدم امیدوارم متوجه بشید. فرض کنید از یک قطب نمای سه محوره مثل HMC5883 استفاده میکینم. برآیند سه محور سنسور قطب نما همیشه جهت قطب رو نشون میده. همانطور که میدونیم جهت قطب در هر نقطه تقریباً در راستای سطح افق و عمود بر جاذبه زمینه. بنابراین با این سنسور میتونیم جهت شتاب استاتیکی (جهت جاذبه) رو بدست بیاریم. بعدش کافیه تصویر شتاب استاتیکی 1g در جهت بدست اومده توی هر محور رو از شتاب هر یک از محورهای سنسور ADXL345 کم کنیم تا شتاب دینامیکی توی اون محور بدست بیاد. البته این طرح خیلی کلیه و توی عمل یه سری پارامترها مثل سرعت حرکت وسیله متحرک، نرخ دیتای سنسور شتاب و سنسور قطب نما و یه سری مسائل دیگه رو باید در نظر گرفت تا طرح عملی بشه.

                  خودم گیج شدم oo:، فکر کنم کسی متوجه نشد. ببخشید :sad:

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : اندازه گیری یا محاسبه ی شتاب دینامیکی با ADXL345

                    نوشته اصلی توسط mohammad_6910
                    سلام دوستان گرامی

                    من قصد دارم شتاب دینامیکی حاصل از ترمز یک وسیله ی متحرک رو اندازه گیری کنم، برای اینکار سنسور ADXL345 رو انتخاب کردم و اون رو راه اندازی کردم و تونستم شتاب استاتیک رو اندازه گیری کنم، دوستانی که در این ضمینه اطلاعات دارند، لطفا راهنمایی کنند و بفرمایند که چطور باید شتاب دینامیکی رو اندازه گیری یا محاسبه کنم؟

                    پیشاپیش ممنون
                    سلام.منم یه کاری دارم شبیه کار شما.میشه خواهش کنم نتیجه کارتونو به منم بگید !؟ مرسی

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : اندازه گیری یا محاسبه ی شتاب دینامیکی با ADXL345

                      نوشته اصلی توسط afsss نمایش پست ها
                      اول باید در نظر داشت که سنسور ADXL345 شتاب وارد شده به سه محور x و y و z رو اندازهگیری میکنه ( هم شتاب استاتیکی و هم دینامیکی). برای جدا کردن شتاب دینامیکی از استاتیکی بستگی به این داره که وسیله متحرک شما تو چند محور حرکت میکنه. مثلاً اگه وسیله متحرک شما اتومبیل باشه، در اون صورت دیگه کاری نداره چون شتاب استاتیک (جاذبه زمین یا همون 1g) فقط به محور z و شتاب دینامیکی (شتاب ناشی از حرکت) فقط به محور x وارد میشه. البته هنگام دور زدن و چپ و راست کردن اتومبیل مقداری شتاب رو محور y هم هست. بنابراین شتاب محور x همیشه شتاب دینامیکی اتومبیل رو نشون میده.


                      حالا اگه وسیله متحرک شما توی چند محور حرکت میکنه (مثل هواپیما هنگام مانور، البته هواپیما ترمز نمیکنه :biggrin و سر اون وسیله هنگام ترمز هیچ وقت معلوم نیست به کدوم سمته، اون وقت قضیه یه کم پیچیده میشه. توی این جور کاربردها، باید یه سنسور دیگه مثل ژیروسکوپ و یا قطب نمای سه محوره به مدارتون اضافه کنید. بدون عکس توضیح میدم امیدوارم متوجه بشید. فرض کنید از یک قطب نمای سه محوره مثل HMC5883 استفاده میکینم. برآیند سه محور سنسور قطب نما همیشه جهت قطب رو نشون میده. همانطور که میدونیم جهت قطب در هر نقطه تقریباً در راستای سطح افق و عمود بر جاذبه زمینه. بنابراین با این سنسور میتونیم جهت شتاب استاتیکی (جهت جاذبه) رو بدست بیاریم. بعدش کافیه تصویر شتاب استاتیکی 1g در جهت بدست اومده توی هر محور رو از شتاب هر یک از محورهای سنسور ADXL345 کم کنیم تا شتاب دینامیکی توی اون محور بدست بیاد. البته این طرح خیلی کلیه و توی عمل یه سری پارامترها مثل سرعت حرکت وسیله متحرک، نرخ دیتای سنسور شتاب و سنسور قطب نما و یه سری مسائل دیگه رو باید در نظر گرفت تا طرح عملی بشه.

                      خودم گیج شدم oo:، فکر کنم کسی متوجه نشد. ببخشید :sad:
                      خب الان من شتاب استاتیکی3محوررودارم ولی نمیدونم چچطوری شتاب دینامیکی رومحاسبه کنموبعدش نمایش بدم

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : اندازه گیری یا محاسبه ی شتاب دینامیکی با ADXL345

                        نوشته اصلی توسط afsss نمایش پست ها
                        اول باید در نظر داشت که سنسور ADXL345 شتاب وارد شده به سه محور x و y و z رو اندازهگیری میکنه ( هم شتاب استاتیکی و هم دینامیکی). برای جدا کردن شتاب دینامیکی از استاتیکی بستگی به این داره که وسیله متحرک شما تو چند محور حرکت میکنه. مثلاً اگه وسیله متحرک شما اتومبیل باشه، در اون صورت دیگه کاری نداره چون شتاب استاتیک (جاذبه زمین یا همون 1g) فقط به محور z و شتاب دینامیکی (شتاب ناشی از حرکت) فقط به محور x وارد میشه. البته هنگام دور زدن و چپ و راست کردن اتومبیل مقداری شتاب رو محور y هم هست. بنابراین شتاب محور x همیشه شتاب دینامیکی اتومبیل رو نشون میده.


                        حالا اگه وسیله متحرک شما توی چند محور حرکت میکنه (مثل هواپیما هنگام مانور، البته هواپیما ترمز نمیکنه :biggrin و سر اون وسیله هنگام ترمز هیچ وقت معلوم نیست به کدوم سمته، اون وقت قضیه یه کم پیچیده میشه. توی این جور کاربردها، باید یه سنسور دیگه مثل ژیروسکوپ و یا قطب نمای سه محوره به مدارتون اضافه کنید. بدون عکس توضیح میدم امیدوارم متوجه بشید. فرض کنید از یک قطب نمای سه محوره مثل HMC5883 استفاده میکینم. برآیند سه محور سنسور قطب نما همیشه جهت قطب رو نشون میده. همانطور که میدونیم جهت قطب در هر نقطه تقریباً در راستای سطح افق و عمود بر جاذبه زمینه. بنابراین با این سنسور میتونیم جهت شتاب استاتیکی (جهت جاذبه) رو بدست بیاریم. بعدش کافیه تصویر شتاب استاتیکی 1g در جهت بدست اومده توی هر محور رو از شتاب هر یک از محورهای سنسور ADXL345 کم کنیم تا شتاب دینامیکی توی اون محور بدست بیاد. البته این طرح خیلی کلیه و توی عمل یه سری پارامترها مثل سرعت حرکت وسیله متحرک، نرخ دیتای سنسور شتاب و سنسور قطب نما و یه سری مسائل دیگه رو باید در نظر گرفت تا طرح عملی بشه.

                        خودم گیج شدم oo:، فکر کنم کسی متوجه نشد. ببخشید :sad:
                        خب الان من شتاب استاتیکی3محوررودارم ولی نمیدونم چچطوری شتاب دینامیکی رومحاسبه کنموبعدش نمایش بدم

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : اندازه گیری یا محاسبه ی شتاب دینامیکی با ADXL345

                          نتیجه کار چی شد ؟
                          چیکار باید بکنیم؟

                          دیدگاه

                          لطفا صبر کنید...
                          X