اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

کاربرد درس کنترل

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    کاربرد درس کنترل

    سلام دوستان
    موضوعی که مدت ها ذهن منو درگیر کرده اینه که درس کنترل رو یاد میگیرم که سیستم کنترلی رو طراحی کنیم یا فقط تحلیل کنیم ؟؟؟
    والا این طوری که من میبینم همش تئوریه و اونم برا تحلیل نه طراحی !!!
    اصلا سیستمی که قبلا طراحی شده چه نیازی به تحلیل دوباره داره ؟؟؟؟
    آیا همه دستگاه هایی که توسط شرکت های معتبر ساخته میشن و سیستم کنترلی خوبی دارن همگی در طراحیشون از نظریه ی کنترل استفاده شده ؟!!!
    والا ما خودمون چندا دستگاه با کیفیت و کنترل عالی ساختیم ولی به چنین تئوری های احتیاج پیدا نکردیم .
    درس های دیگه مثل مدار، الکترونیک ، ماشین ، کاربدشون مشخصه ؛ حداقل من که برا هر کدوم از این درسا تا 60 یا 70 درصد کاربردشون رو درک کردم اما این درس کنترل رو فقط شاید 10 درصد از کاربردشو فهمیدم مسائلی مثل پایداری که اونم با تقریباتی بدون استفاده از درس میشه حدس زد ؛
    به هر حال اگه کسی کاربردی عملی از این درس در طراحی یه سیستم کنترلی ، هر چند ساده داره ممنون میشم اینجا بزاره
    * *

    #2
    پاسخ : کاربرد درس کنترل

    سلام
    http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=91320.msg569431#msg569431
    قبل از دويدن بايد راه رفتن ياد گرفت.

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : کاربرد درس کنترل

      با سلام
      دوست عزیز کنترل علم روز دنیاست و درهمه ی رشته ها و گرایشها کاریرد زیادی داره
      ولی متاسفانه توی ایران زیاد کاربرد چندانی نداره
      ما هنوز از کنترلر های کلاسیک استفاده میکنیم و حتی صنعتمون به سراغ کنترل مدرن هم نرفته !!!
      باید بگم که بعضی از کارخونه ها و فرایندها پس از مدتی نیاز به تحلیل دویاره برای بهبودی پاسخ دارند .
      جدیدا هم کنترل فازی داره وارد عرصه جهانی شده که خیلی ساده تر از مدرنه و خیلی خوب جواب میده ( خودروهای بدون سرنشین ، سیستم ها تعلیق و ...)
      کنترل کاربردهای زیادی داره ولی متاسفانه چون کشور ما صنعتی نیست جایگاهی نداره !!!!!!

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : کاربرد درس کنترل

        نوشته اصلی توسط Mohammad_2007
        با سلام
        دوست عزیز کنترل علم روز دنیاست و درهمه ی رشته ها و گرایشها کاریرد زیادی داره
        ولی متاسفانه توی ایران زیاد کاربرد چندانی نداره
        ما هنوز از کنترلر های کلاسیک استفاده میکنیم و حتی صنعتمون به سراغ کنترل مدرن هم نرفته !!!
        باید بگم که بعضی از کارخونه ها و فرایندها پس از مدتی نیاز به تحلیل دویاره برای بهبودی پاسخ دارند .
        جدیدا هم کنترل فازی داره وارد عرصه جهانی شده که خیلی ساده تر از مدرنه و خیلی خوب جواب میده ( خودروهای بدون سرنشین ، سیستم ها تعلیق و ...)
        کنترل کاربردهای زیادی داره ولی متاسفانه چون کشور ما صنعتی نیست جایگاهی نداره !!!!!!
        از این که کنترل کاربرد زیادی داره که شکی نیست چون تمام دستگاه های اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک نیاز به کنترل دارن ، ولی از این تئوری های که تو درس کنترل میخونیم چطوری و کجا استفاده میشه ؟؟؟؟
        * *

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : کاربرد درس کنترل

          با سلام

          موضوع بسیار جالبیه. تو حوزه الکترونیک، علم کنترل در حقیقت یه بعد دیگه از رفتار مدار ها رو به ما نشون میده. مدار هایی که تا قبل از اون بصورت ایده آل بررسی میشدن، تو این درس نقاط ضعف و قوتشون آشکار میشه و با تحلیل تو حوزه فرکانس و ریزه کاریهای اون،آ‌ به این نتیجه میرسیم که باید از بخشهای دیگه الکترونیک در رفع نقاط ضعف استفاده کنیم.

          البته علم کنترل منحصر به الکترونیک نمیشه، این علم در اصل روش تحلیل سیستمه. حالا سیستم تارگت میتونه الکترونیکی، مکانیکی، اجتماعی و یا اقتصادی باشه. بحث اصلی این علم بررسی یه مفهوم بنام "لختی" و اثرات اون بر پارامترهای سیستمه.

          برای اینکه در ادامه، خیلی وارد تئوری نسبیت نشیم، فقط اشاره میکنم که همه موجودات مادی، بخاطر اینکه ماده هستن "لخت" هستن( هر چی به سرعت نور نزدیک بشن از این لختی کاسته میشه). این لختی همون مشخصه ایه که تو بعد فلسفی و فیزیک نظری، عامل ایجاد زمان و مکان برای ماده میشه.

          حالا تو حوزه مکانیک نیوتونی، اثر این لختی بصورت مفهومی مثل "شتاب" خودش رو نشون میده. سیستمی که براش شتاب تعریف میشه، یعنی محدودیت فرکانسی داره و برای تحلیل رفتارش باید تو حوزه فرکانس بررسی بشه و اثری که توی فرکانسهای مختلف روی سیگنال ورودی میذاره تحلیل بشه. مجموعه این بررسی ها و نتایجش و نتایج نتایجش الی آخر میشه علم کنترل.

          پس کنترل، علم تحلیل رفتار ماده از لحاظ فرکانس و پارامتر های وابسته به اونه. مثلا توی ماشین، مکانیکها میگن اگه فرمون تو سرعت پائین بزنه مشکل از جلوبندیه و اگه تو سرعتهای بالای 100 بزنه، از بالانس چرخهاست.

          خب! زدن فرمون یعنی نوسان تو بدنه ماشین که تو رنج سرعت یه ماشین، باید مقدارش نزدیک به صفر باشه. یعنی مجموعه سیستم تعلیق طوری طراحی میشن که نوسانات رو دمپ کنن و به بدنه انتقال ندن. حالا اگه مثلا تو جلوبندی خودرو مشکلی باشه، باعث میشه که دمپ درست انجام نشه و مجموعه خودرو تو سرعت خاصی لرزشش زیاد بشه، در حقیقت توی اون سرعت رزونانس مکانیکی ایجاد میشه و نوسانات حاصل از دور چرخها، بجای دمپ شدن تقویت میشن.
          کمترین توقع از یک فرد تحصیلکرده، دانستن املای صحیح کلمات است.

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : کاربرد درس کنترل

            بچه های مکانیک با شکل کاربردی و طراحی کنترل خیلی بیشتر آشنا میشن.
            اما بچه های برقی بیشتر تئوری اون رو میخونن. تنها استفاده طراحی که از مباحث کنترل کردم در درس الکترونیک 3 و طراحی جبران ساز برای مدارها بود.
            تا جایی که من دیدم مهندس های کنترل توی صنایع نظامی به کار گرفته میشن و صنعت دیگه ای رو ندیدم که بگه مثلا فلان تعداد مهندس کنترل میخوام.
            ولی کلا کنترل یک علم مادر در مهندسیه
            ... و (بدانيد) گرفتن تصميمهاى محكم (براى رسيدن به اهداف بزرگ) با خوش گذرانى و سفرهآ‌هاى رنگين سازگار نيست و چه بسيار كه خواب شبانه تصميمهاى محكم روز را از ميان برده و تاريكيآ‌ها، خاطره همتآ‌هاى بلند را از يادها محو كرده است. (نهجآ‌البلاغه، خطبه211)

            امام علي (ع):کسي که به وقت ياري رهبرش در خواب باشد، با لگد دشمنش بيدار مي شود (غررالحکم،ص 422)

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : کاربرد درس کنترل

              نوشته اصلی توسط نو رسیده
              با سلام

              موضوع بسیار جالبیه. تو حوزه الکترونیک، علم کنترل در حقیقت یه بعد دیگه از رفتار مدار ها رو به ما نشون میده. مدار هایی که تا قبل از اون بصورت ایده آل بررسی میشدن، تو این درس نقاط ضعف و قوتشون آشکار میشه و با تحلیل تو حوزه فرکانس و ریزه کاریهای اون،‌ به این نتیجه میرسیم که باید از بخشهای دیگه الکترونیک در رفع نقاط ضعف استفاده کنیم.

              البته علم کنترل منحصر به الکترونیک نمیشه، این علم در اصل روش تحلیل سیستمه. حالا سیستم تارگت میتونه الکترونیکی، مکانیکی، اجتماعی و یا اقتصادی باشه. بحث اصلی این علم بررسی یه مفهوم بنام "لختی" و اثرات اون بر پارامترهای سیستمه.

              برای اینکه در ادامه، خیلی وارد تئوری نسبیت نشیم، فقط اشاره میکنم که همه موجودات مادی، بخاطر اینکه ماده هستن "لخت" هستن( هر چی به سرعت نور نزدیک بشن از این لختی کاسته میشه). این لختی همون مشخصه ایه که تو بعد فلسفی و فیزیک نظری، عامل ایجاد زمان و مکان برای ماده میشه.

              حالا تو حوزه مکانیک نیوتونی، اثر این لختی بصورت مفهومی مثل "شتاب" خودش رو نشون میده. سیستمی که براش شتاب تعریف میشه، یعنی محدودیت فرکانسی داره و برای تحلیل رفتارش باید تو حوزه فرکانس بررسی بشه و اثری که توی فرکانسهای مختلف روی سیگنال ورودی میذاره تحلیل بشه. مجموعه این بررسی ها و نتایجش و نتایج نتایجش الی آخر میشه علم کنترل.

              پس کنترل، علم تحلیل رفتار ماده از لحاظ فرکانس و پارامتر های وابسته به اونه. مثلا توی ماشین، مکانیکها میگن اگه فرمون تو سرعت پائین بزنه مشکل از جلوبندیه و اگه تو سرعتهای بالای 100 بزنه، از بالانس چرخهاست.

              خب! زدن فرمون یعنی نوسان تو بدنه ماشین که تو رنج سرعت یه ماشین، باید مقدارش نزدیک به صفر باشه. یعنی مجموعه سیستم تعلیق طوری طراحی میشن که نوسانات رو دمپ کنن و به بدنه انتقال ندن. حالا اگه مثلا تو جلوبندی خودرو مشکلی باشه، باعث میشه که دمپ درست انجام نشه و مجموعه خودرو تو سرعت خاصی لرزشش زیاد بشه، در حقیقت توی اون سرعت رزونانس مکانیکی ایجاد میشه و نوسانات حاصل از دور چرخها، بجای دمپ شدن تقویت میشن.
              پس این طوری که من از گفته شما برداشت کردم از این درس برا طراحی استفاده نمی شه !!! و فقط برای اینه که ببینیم سیستم کنترلی که طراحی شده چه طوری کار میکنه (مثلا چه زمانی پایداره و چه زمانی ناپایدار و...) یعنی با استفاده از این علم فقط میتونیم بفهمیم که سیستم طراحی شده در هر زمان و هر گونه ورودی و اغتشاش چطوری کار میکنه تا زمان ها و ورودی ها رو به همون میزان به دستگاه بدیم یا دستگاه رو در جا مناسب خودش بکار گیری کنیم !
              منظور شما همینه ؟؟
              ولی در زمان طراحی طراح خودش طوری سیستم رو طراحی میکنه که مناسب اون جای که سیستم میخواد نسب بشه باشه و این درس یعنی بیگاری و کاربد مفیدی نداره !!
              * *

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : کاربرد درس کنترل

                پیشنهاد میدم کتاب کنترل دورف رو یه نگاهی بهش بندازی. چون کنترل رو به صورت طراحی+تحلیل گفته و توی هر فصل یک مثال طراحی رو از اول تا آخر اورده. بخونیش متوجه میشی تفاوت حوزه های تحلیل و طراحی و کاربرد رو :smile:
                ... و (بدانيد) گرفتن تصميمهاى محكم (براى رسيدن به اهداف بزرگ) با خوش گذرانى و سفرهآ‌هاى رنگين سازگار نيست و چه بسيار كه خواب شبانه تصميمهاى محكم روز را از ميان برده و تاريكيآ‌ها، خاطره همتآ‌هاى بلند را از يادها محو كرده است. (نهجآ‌البلاغه، خطبه211)

                امام علي (ع):کسي که به وقت ياري رهبرش در خواب باشد، با لگد دشمنش بيدار مي شود (غررالحکم،ص 422)

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : پاسخ : کاربرد درس کنترل

                  نوشته اصلی توسط gh-m
                  پس این طوری که من از گفته شما برداشت کردم از این درس برا طراحی استفاده نمی شه !!! و فقط برای اینه که ببینیم سیستم کنترلی که طراحی شده چه طوری کار میکنه (مثلا چه زمانی پایداره و چه زمانی ناپایدار و...) یعنی با استفاده از این علم فقط میتونیم بفهمیم که سیستم طراحی شده در هر زمان و هر گونه ورودی و اغتشاش چطوری کار میکنه تا زمان ها و ورودی ها رو به همون میزان به دستگاه بدیم یا دستگاه رو در جا مناسب خودش بکار گیری کنیم !
                  منظور شما همینه ؟؟
                  اون پست قبلی یه خورده طولانی شد، بخاطر همین من ادامه ندادم. بله منظورم دقیقا همینه که شما برداشت کردین. ولی با این شناسایی، ما نمیائیم کاربرد سیستم رو محدودکنیم، بر عکس، میائیم طراحی ها رو اصلاح میکنیم تا سیستم مطابق نظر ما کار کنه.

                  در حقیقت تو علم کنترل، یه طراح یاد میگیره که علاوه بر محاسبه صحیح مقادیر پارامترهای الکترونیکی یا مکانیکی یه سخت افزار، به مشخصه های کنترلی اون هم توجه کنه و مدار رو بصورت اپتیمایز طراحی کنه.

                  باز مثلا سیستم تعلیق خودرو باید طوری طراحی بشه که نوسانات دست انداز ها رو تا حد ممکن فیلتر کنه و نذاره به بدنه سر نشین منتقل بشن. اینا تو طراحی باید در نظر گرفته بشن. وگرنه مثل ماشینهای قرن نوزدهم، همه سنگریزه های کف خیابون هم روی ما تحت سرنشین، اثر میذارن.

                  ضمن اینکه تو مدارات سوئیچینگ یا فرکانس بالا، خواه ناخواه شما در گیر مباحث کنترلی میشین و چاره ای ندارین. توی کنترل صنعتی، طراحی درایو موتور ها، cncآ‌ ها، سروو ها و غیره همه جا این مفاهیم کاربرد داره.

                  تا حالا دقت کردین وقتی با یه پارچ توی لیوان آب میریزین، منحنی پر شدن لیوان مثل منحنی شارژ خازن میمونه. این یه کار کنترلیه که هر کسی ناخواسته انجامش میده.
                  کمترین توقع از یک فرد تحصیلکرده، دانستن املای صحیح کلمات است.

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : کاربرد درس کنترل

                    خیلی درس کاربردی ای هست که.
                    شما تا بحال PCB ندادید بیرون بزنند؟اون دستگاه CNC یک تعداد سروو موتور داره که با PID کنترل میشند . دقیقا در محل خواسته شده عمل سوراخ کاری یا برش رو انجام میده . طراحی و تنظیم PID با نظریاتی که در درس کنترل میخونیم صورت میگیره (بیس کار از درس کنترل شروع میشه و در درس های بعد ادامه پیدا میکنه)
                    یا نیروگاه های پتروشیمی ها پالایشگاهها . تنظیم دمای کوره تنظیم دمای اتاق . تنظیم سردخونه مثلا .
                    دوستمون مثال خوبی درباره خودرو زدند که کاملا درک کنید . توی تمام مدارهای الکترونیکی هم کاربرد داره . اصلا الکترونیک 3 با بحث پایداری شروع میشه که بحث کنترلیه همونطور که خودتون فرمودید .

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : کاربرد درس کنترل

                      کنترل دورف هم درباره طراحی یک اپتیک درایو بود به نظرم که بعد از هر فصل درباره اش بحث میکرد تا کاربرد موضوعات گفته شده بیشتر ملموس بشه برای دانشجو . همونطور که فرمودند اگر مطالعه کنید خیلی خوبه .

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : کاربرد درس کنترل

                        استاد عزیزم
                        بهر حال باید تئوری رو یاد گرفت تا کاربرد رو درک کرد.شما باید جمع رو بلد باشید که در ضرب رو راحت انجام بدی
                        باید بدونی سیستم کنترل پذیر با مشاهد پذیر چیه.تا بتونی محل دقیق پرتاب موشک رو حساب کنی.
                        باید سیستم بدونی تا یک هوایپما توی سرعت بالا هی بالا پایین نشه که خلبان سکته قلبی نکنه.
                        انقدر شکست خوردم تا همه راههاي شکست خوردنو ياد گرفتم.

                        دیدگاه

                        لطفا صبر کنید...
                        X