اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

مشکل چسبیدن رله

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    مشکل چسبیدن رله

    سلام خدمت همهآ‌ی اساتید
    من می خوام که برای راه اندازی موتور یک فن از رله استفاده کنم. مدارم هم به صورت زیر بستهآ‌ام ، ولی نمیدوم چرا بعضی وقتا رله وقتی وصل میشه، می چسبه و دیگه با سوئیچ شدن ترانزیستور هم رله قطع نمیشه و فن خاموش روشن میآ‌مونه. :angry: :angry: :angry: :angry:
    موتور فن هم جریان راه اندازی 5.5 آمپر داره واسه همین رله 10آمپر گذاشتم.
    کسی نمیدونه مشکل از کجاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :read:
    به يادت ميآ‌مانم و ميآ‌دانم که ميآ‌آيي--- تو تنها يادگار مانده از قوم اهورائي-

    #2
    پاسخ : مشکل چسبیدن رله

    سلام.
    به نظر میاد علت اینه که ترانزیستور تو حالت اشباع باقی می مونه. با یه تست بزن.
    [glow=green,2,300][b]بشر ممکن الخطاست
    درخت هرچه پربار تر سر به زیر تر[/glow]

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : مشکل چسبیدن رله

      نوشته اصلی توسط mo'jezeh
      سلام خدمت همهآ‌ی اساتید
      من می خوام که برای راه اندازی موتور یک فن از رله استفاده کنم. مدارم هم به صورت زیر بستهآ‌ام ، ولی نمیدوم چرا بعضی وقتا رله وقتی وصل میشه، می چسبه و دیگه با سوئیچ شدن ترانزیستور هم رله قطع نمیشه و فن خاموش روشن میآ‌مونه. :angry: :angry: :angry: :angry:
      موتور فن هم جریان راه اندازی 5.5 آمپر داره واسه همین رله 10آمپر گذاشتم.
      کسی نمیدونه مشکل از کجاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :read:
      سلام
      به جای 1n4148 دیود 4007 رو هم چک کن من تقریبا همه ی مدارام با 4007 هست
      برد جوجه کشی:
      مطالعه پست 1 (حتما مطالعه کنید)


      مطالعه پست 2 (برای مطلع شدن از تغییرات برنامه مطالعه کنید)

      دانلود

      توجه:
      این برد نیمه صنعتی و خانگی هست...
      برای صنعتی شدن حتما برد مخصوص خودتون رو بزنید...

      آی دی کانال تلگرامی مربوط به برد جوجه کشی : electr0o0nic@

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : مشکل چسبیدن رله

        نوشته اصلی توسط امیر حسین بیگدلی
        سلام.
        به نظر میاد علت اینه که ترانزیستور تو حالت اشباع باقی می مونه. با یه تست بزن.
        اول با ترانزیستور BD139 مدارم رو بستم همین مشکل بود. واسه همین ترانزیستورم رو عوض کردم. چطوری تست کنم که تو اشباع مونده یا نه؟ با ولتمتر؟



        نوشته اصلی توسط mohammad...
        سلام
        به جای 1n4148 دیود 4007 رو هم چک کن من تقریبا همه ی مدارام با 4007 هست
        دیود 1N4007 همینطوره. اصلن دیود 4148 بهتر چون باید دیود فست گذاشت تا به سرعت وصل بشه و نذاره سلف اشباع بشه.



        :read:به نظر خودم علتش بیآ‌خود بودن رله هاس، یا اینکه موتور بیش از حد جریان راه اندازی میکشه. الان دو تا رله موازی بستم فعلاً که مشکل حل شده ولی باید چند ساعت کار کنه تا معلوم بشه.
        به يادت ميآ‌مانم و ميآ‌دانم که ميآ‌آيي--- تو تنها يادگار مانده از قوم اهورائي-

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : مشکل چسبیدن رله

          نوشته اصلی توسط mo'jezeh
          سلام خدمت همهآ‌ی اساتید
          من می خوام که برای راه اندازی موتور یک فن از رله استفاده کنم. مدارم هم به صورت زیر بستهآ‌ام ، ولی نمیدوم چرا بعضی وقتا رله وقتی وصل میشه، می چسبه و دیگه با سوئیچ شدن ترانزیستور هم رله قطع نمیشه و فن خاموش روشن میآ‌مونه. :angry: :angry: :angry: :angry:
          موتور فن هم جریان راه اندازی 5.5 آمپر داره واسه همین رله 10آمپر گذاشتم.
          کسی نمیدونه مشکل از کجاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :read:
          سلام
          نفهمیدم وقتی رله رو وصل میکنی رله میچسبه و فن خاموش روشن میمونه !!

          مشکلتون صدی 99% رله هستش چون بار سلفی بار سلفی هم موقع استارت جرقه خیلی بدی میزنه و باعث میشه پلاتین بچسبه
          واسه تستشم میشه یک کار کنی یک لد با رله وصل کن تا وقتی بوبین وصله لد هم روشن باشه بعد بوبین روقطع من که لد هم باید خاموش بشه اگر خاموش شدو فن هنوز روشن بود مشکل از رله هست که در این موقع یک طقه به رله کارو راه میندازه
          واسه رفع این مشکل (جرقه اولیه)بهترین راه وبی دردسرترین راه رله خوبه.راله خوب .رله خوب(اگر هم امکانشو داری خروجی رله رو بده به کنتاکتور)
          بعد میتونی از مدارهای جرقه گیر استفاده کنی (یک مقاومت وخازن)
          از مدارهای زیروکراس هم میتونی استفاده کنی یعنی وقتی ولتاژ صفرشد رله رو وصل کنی این باعث میشه کمترین جرقه رو داشته باشی

          اینارو گفتم اگر اون لد خاموش شد ولی فن خاموش نشد
          ولی اگر خاموش کردی لد خاموش نشد مطمئن باش مدارت ایراد داره (که بعید میدونم مدارت ایراد داشته باشه)

          موفق باشی
          آنان که خاک را به نـــــظر کیمیا کنند
          آیا بود که گوشه چشمی به ما کنند

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : مشکل چسبیدن رله

            جناب PHoenixhome درست می گه .
            علت چسبیدن ، به احتمال خیلی بالا جرقه و ذوب شدن سر کنتاکت های رله هست.
            [glow=green,2,300][b]بشر ممکن الخطاست
            درخت هرچه پربار تر سر به زیر تر[/glow]

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : مشکل چسبیدن رله

              نوشته اصلی توسط PHoenixhome
              سلام
              نفهمیدم وقتی رله رو وصل میکنی رله میچسبه و فن خاموش روشن میمونه !!
              گاهی وقتا (نمیدونم به چه دلیلی؟) وقتی فرمان میکرو قطع میشه هنوز رله وصل باقی میآ‌مونه و فن همچنان روشنه. oo:

              والا تا جایی هم که میدونم موقع وصل شدن چون بار سلفیه جرقه زنی نداریم و فقط واسه زمان قطع شدن جرقه زنی داریم که من هم مدار اسنابر رو سر کنتاکتها گذاشتم.

              نوشته اصلی توسط PHoenixhome
              واسه تستشم میشه یک کار کنی یک لد با رله وصل کن تا وقتی بوبین وصله لد هم روشن باشه بعد بوبین روقطع من که لد هم باید خاموش بشه اگر خاموش شدو فن هنوز روشن بود مشکل از رله هست که در این موقع یک طقه به رله کارو راه میندازه
              اگر منظورتون اینه کهLED رو به صورت سری بین بوبین رله و زمین بذارم خوب تا وقتیکه رله قطعه، همیشه LED روشن میآ‌مونه و تازه اگه ترانزیستور هم سوئیچ بشه و رله وصل بشه دیگه بوبین هم نمیشه قطع کرد، چون LED اتصال به زمین رو برقرار کرده و عملاً دیگه بوبین قطع نمیشه که بخواد کنتاکت ها قطع بشن.
              به يادت ميآ‌مانم و ميآ‌دانم که ميآ‌آيي--- تو تنها يادگار مانده از قوم اهورائي-

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : مشکل چسبیدن رله

                نوشته اصلی توسط mo'jezeh
                گاهی وقتا (نمیدونم به چه دلیلی؟) وقتی فرمان میکرو قطع میشه هنوز رله وصل باقی میآ‌مونه و فن همچنان روشنه. oo:
                خوب این همون چسبوندن کنتاکت رله هستش دیگه

                نوشته اصلی توسط mo'jezeh
                والا تا جایی هم که میدونم موقع وصل شدن چون بار سلفیه جرقه زنی نداریم و فقط واسه زمان قطع شدن جرقه زنی داریم که من هم مدار اسنابر رو سر کنتاکتها گذاشتم.
                این استدلالتون درست (من یک لحظه ذهنم رفت سمت لامپ های کم مصرف که موقع استارت جرقه بدی میزنه)استدلالی که من دارم اون جرقه ای که میزنه واسه خازنی که رو ورودی فن ها میزارن اون خازنه باعث جرقه میشه و رله میچسبه فن شما او خازن رو داره ؟
                درضمن میتونید تست کنید وقتی این مشکل پیش اومد چنتا ضربه به رله بزنید ببینید خاموش میشه یانه فن.اگر خاموش شد مشکل همون جرقه اولیه و در نتیجه چسبوندن رله س

                نوشته اصلی توسط mo'jezeh

                اگر منظورتون اینه کهLED رو به صورت سری بین بوبین رله و زمین بذارم خوب تا وقتیکه رله قطعه، همیشه LED روشن میآ‌مونه و تازه اگه ترانزیستور هم سوئیچ بشه و رله وصل بشه دیگه بوبین هم نمیشه قطع کرد، چون LED اتصال به زمین رو برقرار کرده و عملاً دیگه بوبین قطع نمیشه که بخواد کنتاکت ها قطع بشن.
                [/quote]
                نه لد و اشتباه میزارین رله رو باید دو سر بوبین بزارین

                شرمنده عکس بهتر پیدا نکردم
                موفق باشید


                آنان که خاک را به نـــــظر کیمیا کنند
                آیا بود که گوشه چشمی به ما کنند

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : مشکل چسبیدن رله

                  بله چندتا ضربه به رله که می زدم قطع میشد.

                  در ضمن موتور فن هم اون خازن رو که میگین نداره. این خازن واسه چیه و چکار میکنه میشه بیشتر توضیح بدین. آیا برای نویزگیری می ذارن؟
                  این مدار زیروکراس چیه؟؟؟؟؟؟؟ :eek:
                  به يادت ميآ‌مانم و ميآ‌دانم که ميآ‌آيي--- تو تنها يادگار مانده از قوم اهورائي-

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : مشکل چسبیدن رله

                    بار سلفی با گذاشتن اسنابر حل میشه
                    البته فکر کنم باید به بار نزدیک باشه - نه به رله
                    یعنی اسنابر به فن چسبیده باشه بهتره
                    ولی از فرمایش شما این چنین بر می آید که بار خازنی است و هنگام روشن شدن چسبیده و دیگر خاموش نمیشود

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : مشکل چسبیدن رله

                      نوشته اصلی توسط fakheri
                      بار سلفی با گذاشتن اسنابر حل میشه
                      البته فکر کنم باید به بار نزدیک باشه - نه به رله
                      یعنی اسنابر به فن چسبیده باشه بهتره
                      ولی از فرمایش شما این چنین بر می آید که بار خازنی است و هنگام روشن شدن چسبیده و دیگر خاموش نمیشود
                      با سپاس از شما
                      ولی همانطور که می دونید ما دو نوع اسنابر برای بارهای القایی و رلهآ‌ها داریم. یک نوع اسنابر موازی با سوئیچ و نوع دیگر موازی با بار. که نوع موازی با سوئیچ برای محافظت از سوئیچ است که جرقه زنی اطراف سوئیچ اتفاق نیفتد و سوئیچ آسیب نبیند ولی اسنابر موازی با بار بیشتر برای محافظت بار و جلوگیری از جرقه زنی روی بار میآ‌باشد.

                      موتورهم که مشخصه بار سلفی است ولی نکتهآ‌ای که هست، گفتم گاهی رله میآ‌چسبه مثلا در هر ده بار روشن و خاموش شدن اتوماتیک فن، یکبار اتفاق می افته که رله بچسبه و فن خاموش نشه.
                      به يادت ميآ‌مانم و ميآ‌دانم که ميآ‌آيي--- تو تنها يادگار مانده از قوم اهورائي-

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : مشکل چسبیدن رله

                        نوشته اصلی توسط mo'jezeh
                        بله چندتا ضربه به رله که می زدم قطع میشد.

                        در ضمن موتور فن هم اون خازن رو که میگین نداره. این خازن واسه چیه و چکار میکنه میشه بیشتر توضیح بدین. آیا برای نویزگیری می ذارن؟
                        این مدار زیروکراس چیه؟؟؟؟؟؟؟ :eek:
                        اون خازن رو دقیق نمیدونم ولی کمک کننده روشن شدن موتور موقع استارت. روخیلی از موتورا دیدم که هست
                        ببین شما حتما یک جرقه بزرگ وقتی رله رو وصل میکنی داری که باعث میشه پلاتین های رله رو به هم میچسبونه حلا یا مال جریان زیاد استارت فنت(3برابر جریان نامی هست مثلا اگر در حالت نرمال 5 آمپر میکشه مقع استارت 15 آمپر میکشه ولی لحظه ایی) یا یک مورد دیگه داری تو مدارت که باید پیداش کنی (چرا اصلا رله تو عوض نمیکنی ) :mrgreen:

                        مدار زیرو کراس
                        از اسمش معلومه دیگه (zero crossing) که یعنی عبور از صفر
                        این مدار میاد لحظه ای که ولتاژ AC به صفر میرسرو تشخیص میده حلا این به چه درد میخوره
                        به این درد که شما اگر موقع سوئیچ بیای از این مدار استفاده کنی موقعی که ولتاژ صفره سوئیچ کنی جرقه نداری چون ولتاژ صفره و این باعث میشه پلاتین رله به هم نچسبه (البته کاربرد دیگه هم داره مثلا واسه دیمر)
                        البته یک نکته هم داره اونم اینه که وقتی شما لحظه عبور از صفرو تشخیص دادی به خاطر تاخیر رله بیای 5میلی (این زمانش تجربیه)تاخیر بدی تو وصل شدن تا مقع وصل پلاتین رله ولتاژ صفر شده باشه

                        بازم میگم بر یک رله خوب آلمانی 15ت بخر همه دردسرات رفع میشه (البته باتوضیحاتی که دادی)
                        اگر هم رفع شد با نتیجه رو هم بگو تا بقیه هم بدونن واسه یک رله 3تومنی اینقدر جلو مشتری ضایع نشی(خودمو گفتم )

                        یک چیز دیگه من خودم وقتی به این مشکل میخورم میرم یک رله مخرم میام بوبین این رله که خریدمو وصل میکنم به خروجی اون رله که میچسبید(اون رله فن رو نمیتونه رو شن کنه ولی میتونه یک بوبین رله 220 ولت رو روشن کنه دیگه) بعد خروجی این رله ای که خریدمو میام وصل مکنم به فنه
                        اگر خواست نقشه شو واسط بکشم بزازم :question:
                        آنان که خاک را به نـــــظر کیمیا کنند
                        آیا بود که گوشه چشمی به ما کنند

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : مشکل چسبیدن رله

                          سلام خدمت همهآ‌ی دوستان و با سپاس فراوان :wow:

                          دیروز صبح رفتم یه رلهآ‌ی دیگه گرفتم( بازم چینی ولی یه مدل دیگه، البته رلهآ‌های قبلی رو هرکدوم 1500ت گرفته بودم و این یکی رو 2500 :biggrin
                          و بعد به جای رله قبلی گذاشتم، گوش شیطون کر از ظهر تا شب مثل ساعت کار کرد و هیچ مشکلی پیدا نکرده.
                          البته از من نشنیده بگیرین من مدار اسنابر رو هم برداشتم :mrgreen: ولی با این حال هبچ مشکلی پیدا نکرده -O<

                          نکتهآ‌اش همون بی کیفیت بودن اون رلهآ‌ی مزخرف بود. البته مشکل از موتور اون فن هم بود چون برای یک فن دیگه هم برد رو با رله 1500تومنی بستم، که اونم داره مثل ساعت کار میکنه
                          فقط نتیجه اش یه آبروریزی چند روزه برام داشت. :sad:
                          به يادت ميآ‌مانم و ميآ‌دانم که ميآ‌آيي--- تو تنها يادگار مانده از قوم اهورائي-

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : مشکل چسبیدن رله

                            نوشته اصلی توسط mo'jezeh
                            سلام خدمت همهآ‌ی دوستان و با سپاس فراوان :wow:

                            دیروز صبح رفتم یه رلهآ‌ی دیگه گرفتم( بازم چینی ولی یه مدل دیگه، البته رلهآ‌های قبلی رو هرکدوم 1500ت گرفته بودم و این یکی رو 2500 :biggrin
                            و بعد به جای رله قبلی گذاشتم، گوش شیطون کر از ظهر تا شب مثل ساعت کار کرد و هیچ مشکلی پیدا نکرده.
                            البته از من نشنیده بگیرین من مدار اسنابر رو هم برداشتم :mrgreen: ولی با این حال هبچ مشکلی پیدا نکرده -O<

                            نکتهآ‌اش همون بی کیفیت بودن اون رلهآ‌ی مزخرف بود. البته مشکل از موتور اون فن هم بود چون برای یک فن دیگه هم برد رو با رله 1500تومنی بستم، که اونم داره مثل ساعت کار میکنه
                            فقط نتیجه اش یه آبروریزی چند روزه برام داشت. :sad:
                            خیلی هم خوب و عالی :biggrin:
                            ولی
                            مهندس نزن این حرف و ما کلی حرف زدیم تا بگیم رله مشکل داره بعد شما میای میگی فن مشکل داره :NO:
                            احتمال اینکه رله 1500 تومنیت با هم فرق داشته باشن بیشتر تا اینکه فنت مشکل داشته باشه(یک رلت پلاتینش بهتر میاد رو هم یکی نه)

                            خودم تجربی دیدم که این رله ها چه بلای سر مصرف کنندها نمیارن
                            ولتاژ 220 ولت و میکنن 100 و 80 و .... چون خوب اتصال رو برقرار نمیکنن (امتحان کنید). :agree:
                            آنان که خاک را به نـــــظر کیمیا کنند
                            آیا بود که گوشه چشمی به ما کنند

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : مشکل چسبیدن رله

                              سلام دوستان یه فتوسل درب پارکینگ رله اش با سرعت قطع و وصل میشد باز کردم خازنها ظرفیتشون ایراد داشت عوض کردم ولی بازم همون مشکله ایا ایراد از خود رله هست یا مدار فرمان

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X