اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

درایور استپ موتور 4 آمپر با L6203

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    درایور استپ موتور 4 آمپر با L6203

    با سلام امیدورام سایر اساتید هم تشریف بیارن
    قصد ما ساخت درایور استپ 2 آمپر به بالا با L6203 !!!!!
    من خیلی گشتم هر جا اسم L298 رو سرچ میزنی فوران {برای امپر بیشتر از 2A که اگه بخواهم بدون تعارف بگم برای آمپر بیشتر از 1.5A }اون وقته که L6203 و بالاتر ان IC Driver پیشنهاد میشه.
    و برای من جالب همه از L298 گله دارن و مگین IC بد قلقی است :question:
    من نسبت به سایر اساتید دانش آموزی بیشتر نیستم اما تا حالا با بدترین جنسش هم خوب جواب گرفتم البته برای زیر 2آمپر :agree:
    اما تا حالا چند تا L6203 رو ترکوندم اما جواب نگرفتم تازه همه ی مدار ها داخل اینترنت رو چک کردم همشون عین هم هستند که داخل پست ها بعد دققا شرایط کار خودم رو میگم.
    راستش رو بخواید کل فروم ها رو گشتم و حتی یک فروم برای ان IC ندیدم و نه تنها eca بلکه کل اینترنت رو گشتم که متاسفانه نهایتا 3تا برگ A4 بیشتر چیز نداشتن
    لطفا بزرگان چون استاد کی نژاد دست یار برسونند.
    با تشکر....

    #2
    پاسخ : دراور استپ موتور با L6203

    نوشته اصلی توسط 860236695
    با سلام امدورام سار اساتد هم تشرف بارن
    قصد ما ساخت دراور استپ 2 آمپر به بالا با L6203
    من خل گشتم هر جا اسم L298 رو سرچ مزن فوران {برا امپر بشتر از 2A که اگه بخواهم بدون تعارف بگم برا آمپر بشتر از 1.5A }اون وقته که L6203 و بالاتر ان IC Driver پشنهاد مشه.
    و برا من جالب همه از L298 گله دارن و مگن IC بد قلق است :question:
    من نسبت به سار اساتد دانش آموز بشتر نستم اما تا حالا با بدترن جنسش هم خوب جواب گرفتم البته برا زر 2آمپر :agree:
    اما تا حالا چند تا L6203 رو ترکوندم اما جواب نگرفتم تازه همه مدار ها داخل انترنت رو چک کردم همشون عن هم هستند که داخل پست ها بعد دققا شراط کار خودم رو مگم.
    راستش رو بخواد کل فروم ها رو گشتم و حت ک فروم برا ان IC نددم و نه تنها eca بلکه کل انترنت رو گشتم که متاسفانه نهاتا 3تا برگ A4 بشتر چز نداشتن
    لطفا بزرگان چون استاد ک نژاد دست ار برسونند.
    با تشکر....
    سلام
    من همیشه هر کس که مدار راه اندازی هر قطعه ای رو میخوام اولین چیزی که بهش گفتم اینه که بره ریتاشیتو اون قطعه رو مطالعه کنه ! چون در خود دیتاشیت مدار راه اندازی اون قطعه موجود هست و حداقل بهتر از من و دوستان دیگه مدار رو قرارا داده ! در مورد l6203 هم اول برین دیتاشیتو مطالعه کنید تا اول اطلاعات کاملی بدست بیارین سپی به راه اندازی اون بگردازید !بهترین مدار ران انداز این قطعه در دیتاشیتش موجوده ! منم یک اطلاعاتی در مورد این درایور دارم براتون مینویسم ! اما مبادا که شما دیتاشیتو مطالعه نکنید ها ! حتما برین سری بزنید به دیتاشیت !
    راستی 6203 حنس بنجل و ریمارک و تقل زیاد داره ! جنس اورجینالش حدود 14ت هست ! اشتباه نخرید ! بهتره از جوان الکترونیک خریداری کنید .
    من یک مقایسه ی کوچکی از 6203 با 298 میزارم !
    آی سی L6203 همانند آیسی L298 از پل H برای راه اندازی موتور های DC استفاده میکند تفاوت عمده و اساسی L298 و L6203 از نظر ساختار داخلی در استفاده از ترانزیستورهای DMOS به جای BJT است.
    DMOS ها که نوع خاصی از MOSFET ها هستند، دارای ساختاری تغییر یافته برای کار در ولتاژهای بالاتر و توانهای بیشتر میباشند DMOS ها دارای ولتاژ شکست بالاتری (BVDS) نسبت به MOSFET ها میباشند اما عیوب MOSFET ها را به همراه دارند.

    به طور کلی BJT ها نواحی کار ساده تری دارند و برای راه اندازی محدودیتهای کمتری را برای ما ایجاد میکنند اما جریان مصرفی آنها بالاتر بوده و جریان دهی آنها نیز در خروجی حد مشخصی دارد و نسبت به ترانزیستورهای MOSFET توان انتقالی کمتری در راه اندازی موتور DC میتوان از آنها انتظار داشت که البته این بستگی به نوع BJT و MOSFET استفاده شده دارد.
    در نقطه مقابل ترانزیستورهای MOSFET برای روشن شدن نیاز به یک ولتاژ گیت سورس حداقل ده ولتی دارند (در BJT با حدود ولتاژ بیس امیتر 1 ولت میتوانیم ترانزیستور را روشن کنیم) اما در MOSFET جریان مصرفی ورودی بسیار کم است به طوریکه میتوانیم آنرا صفر در نظر بگیریم و توان تلف شده بسیار کمتر بوده و میتوانیم در خروجی توان بالایی داشته باشیم.

    بعد از این مقدمه در کل
    • اگر توان بالاتری میخواهیم اما حاضریم سختی های شرایط خاص ولتاژ ورودی و آماده سازی ترانزیستور را بپذریم MOSFET ها انتخاب بهتری خواهند بود. (و در نتیجه آی سی L6203).
    • اگر به توانهای کمتر یا موازی کردن چند BJT (یا L298) راضی هستیم و حاضر به تضمین شرایط ورودی نیستیم میتوانیم از BJT استفاده کنیم.

    البته لازم به ذکر است که طراحان آیسی L6203 برای آنکه این آی سی پیروز این رقابت باشد در داخل آن تقویت کننده های ورودی را (رنگهای آبی در شکل) در نظر گرفته اند که عملا ما نیازی به تصحیح شرایط ولتاژ ورودی نداریم اما باز هم در عمل L6203 رفتارهایش همانند یک MOSFET است که کمی سخت گیرانه تر از BJT کار میکند اما وقتی کار میکند بسیار توانا تر است.
    البته باید این را هم گفت که آی سی L298 توانایی راه اندازی دو موتور را دارد و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر است.

    بیشتر اطلاعات خواستی دیتاسیتو مطالعه کن تا تحلیل مدار داخلسو هم بزارم !
    یکم هم تو تایپ لطفا دقت کن .
    موفق باشی
    « با هر دستی بدی , با همان دست پس خواهی گرفت »
    این جمله رو فراموش نکن

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : درایور استپ موتور با L6203

      چند تا عکس از درایور خودم



      اما با تشکر فراوان از شما دوست عزیز
      من خیلی حرفه ای نیستم اما دیتاشیت رو خوندم و در حد خود یه چیز هایی پیدا کردم اما متاسفانه به ایراد خاصی در مدار خودم پی نبردم
      مدار اولم رو PCBش رو خودم زدم خوب جواب داد یک مشکلی در حین تست پیش اومد و 6203 ترکید
      و اومد یه سرچ دقیق تر زدم و این مدار رو پیدا کردم PCB اماده بود اما نقطه به نقطه چکش کردم و درست بود ایندفعه خازن MKT رو استفاده بنا به صحبت یه بنده خدایی در داخل و چند مدار در فروم خارجی ولی باز مدار صدا میده و درجا میزنه....
      اما چند سوال حالا یکیش متاسفا یادم
      1-در مدار اول تا اومدم از 24 ولت استفاده کردم و سیم نسوز(البته دوتا پاور کامپیوتر رو سری کرده بودم) L6203 ترکید چرا؟
      با ولت متر هم 24V نشون میداد
      شرایط من
      Motor Power
      12v 30amper تا 21V 10Amper

      StepMotor
      2.1amper 3v

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : دراور استپ موتور با L6203

        چرا من هر پستی میزارم یه هاش حذف میشه باید دوباره اصلاح کنم و Shit+x در حالت فارسی بزنم تا درست در بیاد نمیدونم]
        اما نقشه ی مداری که من استفاده کردم

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : دراور استپ موتور با L6203


          البته مدار دوبل L298 هم که ازش جواب گرفتم رو میزارم
          به نظر خودم خوشگل شده :agree:





          دیدگاه


            #6
            پاسخ : درایور استپ موتور 4 آمپر با L6203

            سوال دوم :
            اومدم ورودی درایورم (L6203)رو ک فیوز 5 آمپر گذاشتم اما تا روشن کردم فیوز سوخت چرا ؟؟
            دوما سیم امپر پایین از پاور تا مدار گذاشتم سیم بعد از چند ثانیه کباب شد
            چرا اینقدر آمپر میکشه میزان Vref باتوجه به نیاز 2آمپر و مقاومت Sensبرابر 0.33 اهم بود مقدار Vref رو روی 0.66v تنظیم کردم.
            سوال سوم :
            اصلا این L6203 بهتر صاف تر و نرم تر کار می کند یا دابل L298، در یک شرایط یکسان (در حالت ماکس 3 آمپر)؟
            سوال چهارم :
            چطور میتونم بفهمم L6203 هام سالم مونده؟؟
            ضمنا من L6203 ها رو از www.iran-micro.com خریدم هم معمولی داشت هم اورجینال، که من اورجینالش رو هر دونه با قیمت 14000 هزار تومان خریدم
            الان پاور من 24V صنعتی(البته چینی) 10A است و پاور کامپیوتر 12V ,30AMPER
            من اول با 12 ولت تست میکنم جواب گرفتم میرم 20 ولت
            استاید دریغ نکنند :cry2:

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : درایور استپ موتور 4 آمپر با L6203

              سلام
              اولا که برای 298 کار اشتباهی کردین که 2 تا گذاشتین !
              اگر دیتاشیتو خوب مطالعه کرده باشین این مشکلات اصلا ایجاد نمیشه !
              اون 3 تا مقاومتو بردارین و یک راست به زمین وصل کنید . از خازن های mkt نیز در این درایور استفاده نکمنید ! جون این خازن ها دارای فرکانس های مشخص اند و اگر با pwm خواستید کنترل کنید به مشکل میخورید ! از خازن های عدسی یا پلی استر یا مولتی لایر استفاده کنید .
              همون طور ک گقتم اول در پروئوس و سپس با برد برد تست کنید و بعد سراغ طراحی مدار روید !
              دیتاشیتو دوباره باز خوانی کنید !!

              موفق باشید
              « با هر دستی بدی , با همان دست پس خواهی گرفت »
              این جمله رو فراموش نکن

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : درایور استپ موتور 4 آمپر با L6203

                نوشته اصلی توسط Amir_Eshraghi
                سلام
                اولا که برای 298 کار اشتباهی کردین که 2 تا گذاشتین !
                اگر دیتاشیتو خوب مطالعه کرده باشین این مشکلات اصلا ایجاد نمیشه !
                اون 3 تا مقاومتو بردارین و یک راست به زمین وصل کنید . از خازن های mkt نیز در این درایور استفاده نکمنید ! جون این خازن ها دارای فرکانس های مشخص اند و اگر با pwm خواستید کنترل کنید به مشکل میخورید ! از خازن های عدسی یا پلی استر یا مولتی لایر استفاده کنید .
                همون طور ک گقتم اول در پروئوس و سپس با برد برد تست کنید و بعد سراغ طراحی مدار روید !
                دیتاشیتو دوباره باز خوانی کنید !!

                موفق باشید
                با سلام
                شرمنده سفر بودم و دسترسی به اینترنت نداشتم
                اما چند سوال
                چرا کار اشتباهی کردم دوتا L298 گذاشتم؟؟؟
                اخه داره مثل شیر کار می کنه مشکل هم نداره و تا 3.5 آمپر رو به راحتی با حداقل حرارت جواب میده که فکر کنم در نوع خودش عالی باشه!!
                دوما دوستم من گفتم کم سوادی بنده رو بپذیرید خوندم البته مقالات استاد کی نژاد رو هم خوندم و چند مطلب دیگر ایرادی در کار خودم ندیدم(منظور مدار است)
                سوما مدار پیشنهادی دیتاشیت هم همین است منهای چند تا خازن و مقاومت که ان هم مربوط به L297 است که بازم هم قابل حل است این مدار ها همشون طرح های معرفی هستند و همجا از همین ها استفاده شده و از نظر ساختار مشکلی نداره که نیاز به پرتئوس باشه....

                اما امروز
                داشتم مدارم رو چک می کردم دیدم مدار داره 3 آمپر جریان میکشه بدون اتصال موتور و اعمال هیچ باری :surprised:
                چک کردم دیدم یکی از L6203 ها از داخل اتصال کوتاه شده است احتمالا همین جاسوس بوده(طنز) وقتی درش آوردم درست شد یعنی آمپر کشی برطرف شد
                خدا لعنت کند این نامرد های فروشنده رو که به اسم جنس اصل جنس اشغال میدند

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : درایور استپ موتور 4 آمپر با L6203

                  سلام :wow: :wow: :wow: :wow: :wow:
                  مدارم راه افتاد :job:
                  خدا لعنت کند ادم بی انصاف رو یه IC تقلبی رو به قیمت اصل فروخت بهم واسه همین دو هفته از زندگی عقب اندختم
                  IC را عوض کردم یه تغییر کوچولو بدون اجازه DataSheet هم انجام دادم به کسی نگید نقشه و مدارش رو میزارم مخلص هر کی سوال بپرسه هم هستم و هرچقدر بدونم کمک می کنم
                  انشالله تا چند روز اینده نقشه اصلاح شده و توضیح هات کامل رو میزارم
                  الان دارم 2.5 آمپر ازش میگیرم با هیت سینک کوچولو و یه فن پاور کیس خیلی خوب داره کار میده اما چند اشتباه من و چند نکته مهم البته با اجازه بزرگترها :nerd: :nerd:
                  1. احتاجی نیست برای موتور های 2 تا 3 ولت پاور 24 ولت بخرید همون پاور کیس عالیه(مخصوصا دسته دوم برای ارزان تمام شدن کارتان گرچه اگر پول داشتید نو آن را تهیه کنید)
                  2.یه جایی خونوندم که برق 5 ولت و برق ولتاژ بالا(منظور برق طبقه قدرت که موتور را راه اندازی می کند) را با هم وصل کنید در غیر این صورت ممکن است باعث اسیب رسیدن به مدار شود
                  3.قطعات رو از هرکی میگیرید به شرط اصل بگرید گرچه اگه اصل نبود کاری نمی تونید بکنید اما حداقلش اینکه مرد رو از نامرد می شناسید(و اون مغازه رو توی لیست سیاه خودتون قرار میدید) گرچه گرون تموم میشه!!!
                  4. برای اندازه گیری ولتاژ Vref=Iout+Rsens
                  که اگر چه تکراری است ولی بازم توضیح میدهم
                  Iout=جریانی که برای موتور نیاز دارید
                  Rsens=اندازه مثاومتی که به پایه sens به زمین وصل شده است
                  خوب Vref را از فرمول بالا پیدا میکنیم با یک مثال توضیح می دهیم
                  مثلا میخواهیم یک استپ 2آمپر را راه اندازی کنیم و مقاومت Sens را سه تا مقاومت یک اهم که با هم موازی شده اند که به عبارتی می شود 0.33 اهم پس به راحتی Vref=2*0.33=0.66v حساب شد.
                  اما یک نکته قبل از جای گذاری L297 ،باید Vref را با چرخاندن پیچ مقاومت متغیر به 0.66 ولت ببرید یعنی با ولت متر(Pin 15) ای سی L297 را اندازه بگرید باید با زمین اختلاف ولتاژ محاسبه شده را داشته باشد
                  اما بعد از نصب L297 و بستن کل مدار و اتصال موتور و کل سیم های برق،تغذیه را وصل کنید حالا دوباره Vref را عین قبل اما در حالت روشن بودن کل مدار اندازه بگیرید احتمالا ولت متر کمتر نشان میدهد که عیبی ندارد دوباره پیچ مقاومت متغیر را بچرخانید تا ولتاژ به ولتاژ مورد نظر(که در مثال ما 0.66 ولت است) برسد، تمام برید حال کنید :job:
                  فعلا همین ها یادم اومد نوشتم :read: :wow:

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : درایور استپ موتور 4 آمپر با L6203

                    نوشته اصلی توسط احسان احمدی
                    سلام :wow: :wow: :wow: :wow: :wow:
                    مدارم راه افتاد :job:
                    خدا لعنت کند ادم بی انصاف رو یه IC تقلبی رو به قیمت اصل فروخت بهم واسه همین دو هفته از زندگی عقب اندختم
                    IC را عوض کردم یه تغییر کوچولو بدون اجازه DataSheet هم انجام دادم به کسی نگید نقشه و مدارش رو میزارم مخلص هر کی سوال بپرسه هم هستم و هرچقدر بدونم کمک می کنم
                    انشالله تا چند روز اینده نقشه اصلاح شده و توضیح هات کامل رو میزارم
                    الان دارم 2.5 آمپر ازش میگیرم با هیت سینک کوچولو و یه فن پاور کیس خیلی خوب داره کار میده اما چند اشتباه من و چند نکته مهم البته با اجازه بزرگترها :nerd: :nerd:
                    1. احتاجی نیست برای موتور های 2 تا 3 ولت پاور 24 ولت بخرید همون پاور کیس عالیه(مخصوصا دسته دوم برای ارزان تمام شدن کارتان گرچه اگر پول داشتید نو آن را تهیه کنید)
                    2.یه جایی خونوندم که برق 5 ولت و برق ولتاژ بالا(منظور برق طبقه قدرت که موتور را راه اندازی می کند) را با هم وصل کنید در غیر این صورت ممکن است باعث اسیب رسیدن به مدار شود
                    3.قطعات رو از هرکی میگیرید به شرط اصل بگرید گرچه اگه اصل نبود کاری نمی تونید بکنید اما حداقلش اینکه مرد رو از نامرد می شناسید(و اون مغازه رو توی لیست سیاه خودتون قرار میدید) گرچه گرون تموم میشه!!!
                    4. برای اندازه گیری ولتاژ Vref=Iout+Rsens
                    که اگر چه تکراری است ولی بازم توضیح میدهم
                    Iout=جریانی که برای موتور نیاز دارید
                    Rsens=اندازه مثاومتی که به پایه sens به زمین وصل شده است
                    خوب Vref را از فرمول بالا پیدا میکنیم با یک مثال توضیح می دهیم
                    مثلا میخواهیم یک استپ 2آمپر را راه اندازی کنیم و مقاومت Sens را سه تا مقاومت یک اهم که با هم موازی شده اند که به عبارتی می شود 0.33 اهم پس به راحتی Vref=2*0.33=0.66v حساب شد.
                    اما یک نکته قبل از جای گذاری L297 ،باید Vref را با چرخاندن پیچ مقاومت متغیر به 0.66 ولت ببرید یعنی با ولت متر(Pin 15) ای سی L297 را اندازه بگرید باید با زمین اختلاف ولتاژ محاسبه شده را داشته باشد
                    اما بعد از نصب L297 و بستن کل مدار و اتصال موتور و کل سیم های برق،تغذیه را وصل کنید حالا دوباره Vref را عین قبل اما در حالت روشن بودن کل مدار اندازه بگیرید احتمالا ولت متر کمتر نشان میدهد که عیبی ندارد دوباره پیچ مقاومت متغیر را بچرخانید تا ولتاژ به ولتاژ مورد نظر(که در مثال ما 0.66 ولت است) برسد، تمام برید حال کنید :job:
                    فعلا همین ها یادم اومد نوشتم :read: :wow:
                    از کجا خرید کردید ؟
                    بهترین جا برای خرید اورجینال جوان الکترونیک و پایا هست ! البته تو سایتشون جنس اصل با ریمارکو مشخص کردند !
                    « با هر دستی بدی , با همان دست پس خواهی گرفت »
                    این جمله رو فراموش نکن

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : درایور استپ موتور 4 آمپر با L6203

                      نوشته اصلی توسط احسان احمدی
                      سلام :wow: :wow: :wow: :wow: :wow:
                      مدارم راه افتاد :job:
                      خدا لعنت کند ادم بی انصاف رو یه IC تقلبی رو به قیمت اصل فروخت بهم واسه همین دو هفته از زندگی عقب اندختم
                      IC را عوض کردم یه تغییر کوچولو بدون اجازه DataSheet هم انجام دادم به کسی نگید نقشه و مدارش رو میزارم مخلص هر کی سوال بپرسه هم هستم و هرچقدر بدونم کمک می کنم
                      انشالله تا چند روز اینده نقشه اصلاح شده و توضیح هات کامل رو میزارم
                      الان دارم 2.5 آمپر ازش میگیرم با هیت سینک کوچولو و یه فن پاور کیس خیلی خوب داره کار میده اما چند اشتباه من و چند نکته مهم البته با اجازه بزرگترها :nerd: :nerd:
                      1. احتاجی نیست برای موتور های 2 تا 3 ولت پاور 24 ولت بخرید همون پاور کیس عالیه(مخصوصا دسته دوم برای ارزان تمام شدن کارتان گرچه اگر پول داشتید نو آن را تهیه کنید)
                      2.یه جایی خونوندم که برق 5 ولت و برق ولتاژ بالا(منظور برق طبقه قدرت که موتور را راه اندازی می کند) را با هم وصل کنید در غیر این صورت ممکن است باعث اسیب رسیدن به مدار شود
                      3.قطعات رو از هرکی میگیرید به شرط اصل بگرید گرچه اگه اصل نبود کاری نمی تونید بکنید اما حداقلش اینکه مرد رو از نامرد می شناسید(و اون مغازه رو توی لیست سیاه خودتون قرار میدید) گرچه گرون تموم میشه!!!
                      4. برای اندازه گیری ولتاژ Vref=Iout+Rsens
                      که اگر چه تکراری است ولی بازم توضیح میدهم
                      Iout=جریانی که برای موتور نیاز دارید
                      Rsens=اندازه مثاومتی که به پایه sens به زمین وصل شده است
                      خوب Vref را از فرمول بالا پیدا میکنیم با یک مثال توضیح می دهیم
                      مثلا میخواهیم یک استپ 2آمپر را راه اندازی کنیم و مقاومت Sens را سه تا مقاومت یک اهم که با هم موازی شده اند که به عبارتی می شود 0.33 اهم پس به راحتی Vref=2*0.33=0.66v حساب شد.
                      اما یک نکته قبل از جای گذاری L297 ،باید Vref را با چرخاندن پیچ مقاومت متغیر به 0.66 ولت ببرید یعنی با ولت متر(Pin 15) ای سی L297 را اندازه بگرید باید با زمین اختلاف ولتاژ محاسبه شده را داشته باشد
                      اما بعد از نصب L297 و بستن کل مدار و اتصال موتور و کل سیم های برق،تغذیه را وصل کنید حالا دوباره Vref را عین قبل اما در حالت روشن بودن کل مدار اندازه بگیرید احتمالا ولت متر کمتر نشان میدهد که عیبی ندارد دوباره پیچ مقاومت متغیر را بچرخانید تا ولتاژ به ولتاژ مورد نظر(که در مثال ما 0.66 ولت است) برسد، تمام برید حال کنید :job:
                      فعلا همین ها یادم اومد نوشتم :read: :wow:
                      سلام
                      تو این مدار جدیدت چه تغییراتی دادی؟
                      قطعاتتو از کجا خریدی؟

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : درایور استپ موتور 4 آمپر با L6203

                        سلام .قطعاتی که خریدی رو می تونی بگی؟من یه استپ موور 4 آمپر دارم باید یه درایور بسازم

                        دیدگاه

                        لطفا صبر کنید...
                        X