اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

2a3 گران ولی مادر لامپ های صوتی

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    2a3 گران ولی مادر لامپ های صوتی

    اکنون بسیاری از دوستداران hifi در دنیا برای دسترسی به یک مجموعه صوتی خوب پس از تهیه اسپیکر از یه سازنده معروف ترجیح می دهند از امپ لامپی برای درایو اسپیکر های خود استفاده نمایند.
    خرید امپ بر اساس شماره لامپ ها صورت می گیرد.رجوع به سایت های منعکس کننده تجربیات دیگر ان راهنمای بسیار خوبی می باشد.2a3 بعد از 300b در صدر خرید های خوب است قیمت در حیطه 100 دلار برای لامپی از سازندهای مانند rcaمی باشد .صدای این لامپ را من از امپ دستساز خودم شنیده ام.
    در حالی که ترانس های خروجی سنسویی 1000a بود هرگز افراد خانواده تقاضایی برای کم کردن صدا نداشتند.لازم است بگویم لامپ درایو 6sn7 ساخت rcaبود خود2a3 ساختteonexاز انگلستان.میدونید در اوردن صدا از یه تریود که دایرکت فیلمان می باشد چندان سخت نیست.ایا دوستان فعال در زمینه ساخت مدارهای امپ تجربه ای با این قطعه داشته اند. از درایوی مانند 12ax7 برای 2a3 در ساختار سینگل استفاده کرده اند ؟
    هومن دانش اموز رشته ریاضی[

    #2
    پاسخ : 2a3 گران ولی مادر لامپ های صوتی

    سلام

    چه خوب شد، یکنفر DIYer اینجا پیدا کردیم. نظرت چیه یکمی کل کل بکنیم! :rolleyes:
    راستش رو بخوای من تا حالا صدای Valve ها رو نشنیدم، با کسایی هم که تو الکترونیک سر رشته ندارن نمیشه صحبت کرد چون ملاکشون فقط گوششون هست. در صدای ولو (بفتح واو اول) چه چیزی شما دیدی که اینطوری گرفتت؟ والا من هرچی مشخصات (اعداد و ارقام) رو نگاه میکنم، انگیزه ای برام ایجاد نمیشه که بخوام برم دنبالش یکی بسازم. (شایم منم بشنوم، منم مشتاق بشم)
    لامپ ها در چه حوزه ای می تونن بر Solid-State برتری داشته باشن؟ خیلی ها میگن چون لامپ ها یکسری هارمونیک های زوج رو به صدا اضافه میکنن، گوش انسان دوست داره ااونو گوش بده؟ حقیقت داره؟

    شهریار
    Circuit Designers Choose Different Horses For Different Courses!

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : 2a3 گران ولی مادر لامپ های صوتی

      یه امپ لامپی از بهترین امپ های ترانزیستوری دنیا صدای بهتری خواهد داشت.از ان جاییکه صدا از ویژه گی های متعددی بر خوردار است قضاوت در مورد ان کمی بر روی کاغذ دور از انصاف خواهد بود به گوش هایتان اعتماد کنید ممکن است به نتایج جدیدی برسید.اگر به سایت های hifi diyمراجعه کنید تجارب این علاقمندان می تواند مسیر علاقه ما را متاثر سازد.diy ما را به دنیای جدید خواهد برد.

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : 2a3 گران ولی مادر لامپ های صوتی

        خوشحالم از اینکه آخرین ارسالت رو ویرایش کردی.

        یه امپ لامپی از بهترین امپ های ترانزیستوری دنیا صدای بهتری خواهد داشت.
        این مساله کاملا سلیقه ای است. هر کسی سیستم خود را بر اساس مهمترین پارامتر های صدا در نظر خودش می بندد. برای یک نفر Details مهم هست برای یکنفر دیگه بقول خودشان صدای گرم و شیرین و برای یکنفر Sound-Stage که خیلی به این چیزا اهمیت نمیده.
        تعریف کردن از آنچه که مورد علاقه شماست، و ترویج بقیه جهت آشنایی با پدیده ای جدید که می تواند بسیار مهیج باشد، امریست پسندیده، ولی بطور مطلق صحبت کردن، کمی بی انصافیست نسبت به هواداران برندهایی همچون Accuphase و ...

        مطمئنا شما آقای امیر حسین اکبری رو می شناسین. ایشون هم بعد از اینهمه کلنجار رفتن، قضاوت رو گذاشت بر اساس لذت شنیداری. www.hifi.ir

        شهریار
        Circuit Designers Choose Different Horses For Different Courses!

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : 2a3 گران ولی مادر لامپ های صوتی

          ویراش وتغییر فقط به علت رعایت قوانین بود . هرگز نباید ادبیات این ارسال ها به گونه ای باشد که یک مکالمه در خیابان.لطفا شما هم به سایت http://www.hifi.ir/?p=468 مراجعه و نتیجه تست یک امپ audio note را مشاهده نمایید .هرچند هرگز من اعتقاد خود را به کسی تحمیل نمی کنم!! صذای خیلی از امپ های معروف ترانزیستوری و tube را هم از نزدیک شنیده ام .

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : 2a3 گران ولی مادر لامپ های صوتی

            منم صدای یکی از این لامپیها رو شنیدم. اگه اشتباه نکنم تائوی ژاپن بود. توشو ندیدم اما با اینکه یه خرخر ضعیفی هم داشت صداش فوق العاده صاف بود.
            شفافیت بالا . صدای نفس کشیدنتم که توش میشنیدی لذت بخش بود .واسه منم جالب بود. البته به جای سماورم میشد استفاده کرد چون حرارتش چای رو دم میکرد :icon_razz:
            خنده بر لب میزنم تا کس نداند راز من ورنه این دنیا که ما دیدیم خندیدن نداشت

            با عرض پوزش از دوستان عزیزم به علت پاره ای از مشکلات کمتر در خدمتتون هستم. التماس دعا

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : 2a3 گران ولی مادر لامپ های صوتی

              با تشکر از متن ارسالی سما. مثل اینکه این متن را یک بار دیگر هم از شما دیده ام.قول میدهید اگر جواب بدهم بار دیگر یه چیز جدید بنویسید.اگر شک دارید که امپ های ترانزیستوری(البته حتما می دانید امپ هایی که از ای سی استفاده می کنند در گروه ترانزیستوری طبقه بندی میشوند) تولید حرارت می کنند میتوانید در یکی از انها را باز کنید واسباب ساخت چای خود را بر روی هیت سینک مورد استفاده ان قرار بدهید اگر نتیجه نگرفتید دکمه پاور را بزنید و ولوم هم را باز کنید.

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : 2a3 گران ولی مادر لامپ های صوتی

                درسته این رو قبلا هم نوشتم
                منتظر جوابی هم نبودم
                اما در مورد حرارت:
                در اینکه حرارت بخشی از کار صوته شکی نیست اما حرارت یه آمپلیه لامپی ده برابر ترازیستوریه
                در ضمن اگه محاسبات درست باشه این حرارت به حد ناچیزی میرسه .من خودم یه آمپ 200 وات طراحی کردم که روی بار 3.5 اهم توی 6 ساعت دمای هیت سینگش فقط به 45 درجه رسید. والان هم ازش تولید میکنم و تونسته رضایت مشتریهام رو جلب کنه . اینم عکسش
                http://www.2shared.com/file/3665252/e43a8232/IMG_0813.html
                اما عمرآ بشه با لامپ یه همچین نتیجه ای گرفت. اینو که قبول دارید؟؟
                اگه جز این بود ترانزیستور ساخته نمی شد.
                خنده بر لب میزنم تا کس نداند راز من ورنه این دنیا که ما دیدیم خندیدن نداشت

                با عرض پوزش از دوستان عزیزم به علت پاره ای از مشکلات کمتر در خدمتتون هستم. التماس دعا

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : 2a3 گران ولی مادر لامپ های صوتی

                  از اینکه یک هموطن به مدارهای صوتی علاقمند است وحتی تا اینجا پیش رفته که دستگاه های ساخت خودش را به دیگران می فروشد بر خودم می بالم وبسیار خوشحالم.حرارت در یک ترانزیستور بدون فعالیت وجود ندارد واین امتیاز بسیار بزرگی برای یک عنصر توان خواهد بود.ایا در یک طراحی کلاس a در خروجی میتوان امیدوار به عدم وجود اتلاف توان بود.اصولا مقدار ایجاد حرارت در کاتالوگ امپ ها درج نمی شود واین مقوله در الویت طراحی قرار ندارد .اگر راندمان واتلاف انرژی در مشخصات درج می شد ومشتری بر اساس ان امپ را می خرید تقا ضا برای کلاس d در صدر علاقه دوستداران hifiقرار داشت.هر چند امروزه کلاس d نیزدر دستگاههای معمولی وجود دارد می دانید کدام دستگاه؟ چرا با وجود اتلاف بسیار کم در توان های بالا کلاس d در مقالات hifi جای ندارد یا نتایج جدیدی به دست امده؟
                  شما امپ ساخت خودتان را روشن کنید وهیچ سیگنالی به ورودی ندهید.ولوم را باز کنید اگر از تن کنترل استفاده میکنید تن در حالت صفر باشد. ایا صدایی هر چند ضعیف از بلندگو میشنوید.از اسکوپ کمک بگیرید.اگر می شنوید بگویید چیست؟ وچرا ترانزیستور این صدا را تولید میکند.چه راهی برای حذف این صدا وجود دارد؟ با تشکر هومن متخصص در diy :applause:

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : 2a3 گران ولی مادر لامپ های صوتی

                    هومن جان برای این تستی که شما گفتی ما 2 جور تست داریم.
                    1 ورودیه آمپلی رو زمین میکنیم و کمترین بار اهمی رو که آمپ تحمل میکنه بهش وصل میکنیم یا صدای هوم و نویز یا هرچیز دیگه داریم یا نداریم. اگه داشته باشیم یا ایراد از pcb هست یا تغذیه یا نشتی یا چیزهای دیگه اگر هم نداشتیم که آمپ سالمه.
                    2 در مرحله بعد که کیفیت آمپ رو بیشتر نشون میده همون شرایط بالا رو با ورودی باز تست میکنیم در این حالت هرچه صدای هیس ضعیفتر و با فرکانس بالاتری باشه آمپ مطلوبتری داریم که توی همین آمپ که من ساختم حتی اگه گوشت رو به باند بچسبونی متوجه روشن بودنش نمیشی.
                    پس واسه تست آمپلی کسی به وردی هیچ مداری وصل نمیکنه .شما اگه یه پری به آمپ وصل کنی ممکنه تو ولوم باز کلی سرو صدا داشته باشی اما این هیچ ربطی به ترازیستورها نداره بلکه مربوط به پری و از همه مهمتر تغذیه همون پری هست
                    کلاس آمپ من هم AB هست والان 5 ساله که در حال تولید هستش ودست کم 900 تا از این مدل فروختم و حتی یکیش هم برگشت نخورده واسه همینم من دستگاهام رو با 5 سال ضمانت میفروشم . اونم با وارانتی نه گارانتی.
                    اینه که واسه مشتریها مهمه! نه حرارتش. من بحث حرارت رو در جواب شما عنوان کردم نه در مورد فروش
                    به هر صورت من خودم هیچی بلد نیستم و اینایی که گفتم حاصل عشق و علاقم به الکترونیک بود و گرنه من نه الکترونیک خوندم نه جایی دوره دیدم و نه کار اصلیم اینه . فقط و فقط عشق . همین
                    خنده بر لب میزنم تا کس نداند راز من ورنه این دنیا که ما دیدیم خندیدن نداشت

                    با عرض پوزش از دوستان عزیزم به علت پاره ای از مشکلات کمتر در خدمتتون هستم. التماس دعا

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : 2a3 گران ولی مادر لامپ های صوتی

                      حدس میزنم امپ شما جهت مصرف در هیت های مذهبی ساخته شده است وبه احتمال قوی صدا به وسیله یک بلندگوی معمولی ولی قوی که نقش فول رنج را دارد پخش می شود. در این صورت این بلند گو قادر به پخش نویز ی که ترانزیستورهای درایور تولید میکنند نمی باشد.همین جا یک ضعف امپ ترانزیستوری مشخص میشود چیزی که اکثر تکنسین های متخصص تعمیرات دستگاهای صوتی پس از باز کردن ولوم وبدون سیگنال ورودی از بلنگو بشنوند تازه میگویند امپ تا حدود زیادی سالم است این نویز در بین مردم عادی به هوا معروف است.(ف ف ف ف ف ف ف ف ...) به وسیله اسیلسکوپ این نویز که به هیچ عنوان منشا مدار تغذیه یا pcb ندارد به وسیله اسکوپ در رنج 500mv به راحتی دیده میشود.باز در اخر تاکیید میکنم این هوای مزاحم محصول کار ترانزیستورهای درایور در قسمت power amp است.

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : 2a3 گران ولی مادر لامپ های صوتی

                        این هوای مزاحم محصول کار ترانزیستورهای درایور در قسمت power amp است.
                        سلام
                        ممنون از اطلاعات و توضیحاتتون. م
                        لطفا منشا این سیگنال ناخواسته رو ذکر بکنین که از خطای چه پارامتری در ترانزیستور نشات میگیره؟ و چرا این خطا در لامپ ها وجود نداره؟
                        مرجعی رو هم، اگر سراغ دارین که در این رابطه توضیح داده، لطفا بگین!

                        شهریار
                        Circuit Designers Choose Different Horses For Different Courses!

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : 2a3 گران ولی مادر لامپ های صوتی

                          سلام
                          بالاخره فرصتی گیر آوردم که پستی بزنم
                          در مورد نویز به اصطلاح هوا باید بگویم این یکی از مزایای آمپلیفایر های لامپی نسبت به ترانزیستوری است.عامل عمده تولید آن نویز سفید و نویز صورتی است که در کریستالهای نیمه هادی بیشتر تولید میشوند است.
                          برای چک کردن آنها به اسپکتروم آنالایزر یا اسیلوسکوپ نیاز دارید.به خاطر طبیعت این نویزها(پراکندگی در کل باند فرکانسی)به راحتی قابل حذف نمیباشند.میتوان با استفاده از قطعات با کیفیت ساخت بهتر آنها را کاهش داد.
                          موفق باشید

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : 2a3 گران ولی مادر لامپ های صوتی

                            من حرف شما رو رد نمیکنم اما این آمپ رو من فقط واسه هیئت طراحی نکردم و انواع باندهای حرفه ای هم بهش وصل کردم
                            به عنوان مثال ck اصل ایتالیا که هر کدومش حدوداً 450000 تومان قیمتشه و فول رنج واقعی هم هست .از همه مهمتر تیوترها هستند که حتی اونجا هم موفق بود.
                            من اسکوپ ندارم . اما اون صدای هوا که شما میگید اینی نبود که من گفتم
                            شما اگه صدای اون هوا رو ضبط کنید و با دور خیلی کند گوش کنید صدای سوئیچ کردن ترانزیستورهارو میشنوید که نتیجه عدم بایاس صحیح می باشد
                            در ضمن بحث ما در مورد حرارت و راندمان بود نه این چیزهایی که مطرح شد.
                            شما داری حاشیه میری. من فقط گفتم حرارت آمپ لامپی خیلی خیلی بیشتر از ترانزیستوریه . همین . شما هم گفتید یه ترانزیستوری باز کن حرارتش رو ببین منم گفتم حرارت ترانزیستوری به طراحی هم بستگی داره ولی لامپی ذاتش با حرارته به قول قدیمیه باید وایسی داغ شه اون موقع صداش قشنگه.
                            اینا چه ربطی به هوا و نویز و... داشت؟
                            خنده بر لب میزنم تا کس نداند راز من ورنه این دنیا که ما دیدیم خندیدن نداشت

                            با عرض پوزش از دوستان عزیزم به علت پاره ای از مشکلات کمتر در خدمتتون هستم. التماس دعا

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : 2a3 گران ولی مادر لامپ های صوتی

                              1-اگر کسی در ایران بتونه 900امپ دست ساز را بفروشه قطعا فقط امپ باید پابلیک باشه.اگر یادت باشه در متن دم کشیدن چای به وسیله امپ لامپی نوشته بودی در امپ ژاپنی صدای نفسها هم خوب .....پس باید بیشتر اوقات میکروفون در دستت باشه =یه سازنده با تجربه امپهای پابلیک
                              2-اتصال یک بلند گوی گران قیمت از طرف سازنده امپ به دستگاه به تنهایی باعث قرار گرفتن امپ در رده hifi نمی شود.
                              3-یک سوال این است :بدون اسکوپ چگونه می توان یک امپ را طراحی کرد؟پس از موفقیت در فروش وعدم وجود دستگاه معیوب می توان از پس خرید یک دستگاه اسکوپ بر امد.
                              4-منظور از صدای سویچ شدن ترانزیستورها چیست؟چرا کارخانه ها برای مواجه شدن با مشکلات طراحی از روش ضبط سیگنال بر روی کاست استفاده نمی کنند؟این روش چه مزیتی بر اسکوپ دارد؟
                              5-شما عنوان کردید که ساخت ترانزیستور بر اساس رفع معایب لامپ ها بوده من هم فقط اشاره به یک عیب به کارگیری ترانزیستور ها در طبقات اولیه امپ صوتی کردم فقط همین و قصد به انحراف کشیدن بحث تفاوتها نداشتم.
                              6-بهتر نیست برای پاسخ گویی فنی بیشتر به منابع فنی رجوع کنیم و خود را به این مسیرها برسانیم تا اینکه من با این علم ناچیزم ربط یک امپ hifi را به ظاهر شدن یک نویز به خصوص (عامه=هوا) در خروجیش توضیح بدهم.
                              7-از شما به خاطر ساخت این امپ تقدیر کردم چرا اشاره به مصرف ان در هیت ها نکردید؟این از ارزشش کم نمی کرد.ولی بعید به نظر میرسد که به توان از ان در اتوموبیل یا به عنوان امپ گیتار استفاده کرد.

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X