اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

مشکل در درایو DC motor با پل H

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    مشکل در درایو DC motor با پل H

    ُسلام
    من برای درایور یه موتور 24 ولتی، از مدار زیر استفاده کردم



    مشکلی که پیش میاد اینه که تقریبا همیشه بعد از چند بار سوئیچ کردن، ماسفت Q14 میسوزه. گاهی هم ترانزیستور QcR1 به همراهش میسوزه و آخرش هم میکرو میره رو هوا

    این از این
    نکته بعدی این که من برای انجام تست، مدار زیر رو دو سه بار بستم و هر بار بعد از چند نوبت سوئیچ کردن، یکی از دو تا ماسفت سوخت. سوال اینکه مگه در هر زمان تنها یکیشون هدایت نمیکنه؟ و اصلا چرا هر دوشون نمیسوزن؟

    (قابل توضیح اینکه چون این ماسفت ها ولتاژ ماکزیمم گیتی سورس 20 ولت داشتن، با سری FQP هم عوضشون کردم، اما باز همین اتفاقات افتاد)



    #2
    پاسخ : مشکل در درایو DC motor با پل H

    خب قبل از اینکه دوستان زحمت بکشن پاسخ بدن، اتفاقی رو هم که خودم حدس میزنم میفته بگم شاید کمک کنه
    با توجه به اینکه گیت ماسفت های بالا و پایین به هم وصل شده، و ممکنه در زمان سوئیچ کردن در یک لحظه کوتاه هر دو ماسفت روشن باشن، ( و با در نظر گرفتن اینکه منبع تغذیه 14 آمپر دارم) در یک آن جریان خیلی بالا از ماسفت میگذره و تمام. ها؟
    اما هنوز این سوال باقی میمونه که چرا یکی از ماسفت ها میسوزه

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : مشکل در درایو DC motor با پل H

      عزیزم، شما داری 24 ولت می ندازی روی گیت ماسفت های پایینی، خوب می سوزه دیگه بنده خدا! انتظار داری چی کار کنه؟! تو دیتاشیتش نوشته که 20 ولت بیشتر بدی می ترکه...
      من چندین بار با همین ماسفت ها پل بستم. این کار رو انجام بده مشکل حل میشه؛
      فرمانِ گیت ماسفت ها رو جدا کن. ماسفت های بالایی رو با همین ترانزیستور NPNها روشن و خاموش کن و ماسفت های پایینی رو مستقیماً بده به میکرو اگه داری PWM میدی، حتماً از درایور گیت برای مسافت های پایینی استفاده کن. ماسفت های بالایی PWM نیاز ندارند.
      برای ماسفت های بالایی حتماً یه دیود زنر بذار که ولتاژ گیت-سورس روی 15 ولت محدود بشه.

      با همین مدارِ خودت هم می تونی یه کارایی بکنی. دو تا زنر استفاده کن. یکی تو گیت ماسفتهای پایینی. دیگری هم تو گیت بالایی. یه مقاومت اضافی هم توی کلکتور ترانزیستورها بذار که زنرها رو بایاس کنه.

      همیشه از زنر برای محافظت گیت استفاده کن...
      بیایید با Google آشتی کنیم!

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : مشکل در درایو DC motor با پل H

        نوشته اصلی توسط محمد رستمی
        عزیزم، شما داری 24 ولت می ندازی روی گیت ماسفت های پایینی، خوب می سوزه دیگه بنده خدا! انتظار داری چی کار کنه؟! تو دیتاشیتش نوشته که 20 ولت بیشتر بدی می ترکه...
        من چندین بار با همین ماسفت ها پل بستم. این کار رو انجام بده مشکل حل میشه؛
        فرمانِ گیت ماسفت ها رو جدا کن. ماسفت های بالایی رو با همین ترانزیستور NPNها روشن و خاموش کن و ماسفت های پایینی رو مستقیماً بده به میکرو اگه داری PWM میدی، حتماً از درایور گیت برای مسافت های پایینی استفاده کن. ماسفت های بالایی PWM نیاز ندارند.
        برای ماسفت های بالایی حتماً یه دیود زنر بذار که ولتاژ گیت-سورس روی 15 ولت محدود بشه.

        با همین مدارِ خودت هم می تونی یه کارایی بکنی. دو تا زنر استفاده کن. یکی تو گیت ماسفتهای پایینی. دیگری هم تو گیت بالایی. یه مقاومت اضافی هم توی کلکتور ترانزیستورها بذار که زنرها رو بایاس کنه.

        همیشه از زنر برای محافظت گیت استفاده کن...
        من نتونستم عکس ها رو ادیت کنم، برای همین توی پست توضیح دادم که به جای ماسفت های IRF، از FQP27P06 و FQP50N06 استفاده کردم که ولتاژ گیت سورس قابل تحملشون 25 ولت هست.
        هدف از جدا کردن فرمان گیت ماسفت ها، جلوگیری از هدایت همزمان هست یا دلیل دیگه ای داره؟
        در مورد مدار دوم نظری ندارین شما؟ از ماسفت بالایی و تمام سیم ها دود بلند شد، اما ماسفت پایینی سالم موند (با فرض IRF نبودن ماسفت ها!)
        الان بیشتر از راه حل، دنبال دلیل این اتفاقات میگردم. راستی اینم یادم نبود بگم که با منبع تغذیه با جریان ِ محدود، همه چیز خوب کار میکنه
        ممنون

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : مشکل در درایو DC motor با پل H

          ببین دوست عزیز، اگه توی دیتاشیت یه آی سی بنویسه حداکثر ولتاژ قابل تحملش 25 ولته، من به هیـــــــــــچ صراطی نمیام ولتاژ 24 ولت بهش بدم! این کار اصلاً درست نیست.
          به حرف من که گوش نمیدی که، فلذا محض رضای خدا هم که شده برای هر ماسفت دیود زنر بگذار که ولتاژ بیشتر از 15 ولت بین گیت-سورس نیافته.
          بعدش، شما فرمان های گیت ها رو مجزا کنید همه چی درست میشه. توی برنامه میکرو هم دقت کنید که با هم روشنشون نکنید که تغذیه رو اتصال کوتاه بکنه. قبلاً شونصد تا ماسفت سوزوندم تا ایرادش رو فهمیدم.
          بیایید با Google آشتی کنیم!

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : مشکل در درایو DC motor با پل H

            حالا اگر از اون حد تحمل ولتاژ که بگذریم، بازهم درایو مسافتها مناسب نیست
            وقتی ترانزیستور QcR1 روشن بشه ولتاژ 24 ولت یک دفعه و با مقاومت در حد صفر میفته روی خازن گیت Q12
            لذا جریان بالایی میکشه و آسیب میبینه
            در حالیکه باید یک مقاومت سری در مسیر گیت داشته باشه تا جریان شارژ رو محدود کنه
            همچنین خاموش شدنش هم یک مقدار طولانیه- باید خازن با مقاومت 10 کیلو دشارژ بشه
            وقتی ترانزیستور QcR1 خاموش بشه Q14 با مقاومت 10کیلو خازن گیتش شارژ میشه
            لذا روشن شدنش طولانیه و داغ میکنه- اما خاموش شدنش بهتره
            اگر نمیخواین از درایورهای پل استفاده کنید و از همین مدار جواب بگیرید
            به نظر من، مقاومت R60 رو بردارید و به جاش یک مقاومت کمتر بذارید
            و از گیت Q14 تا گیت Q12 یک مقاومت کمتر دیگه قرار بدید
            شاید حل بشه

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : مشکل در درایو DC motor با پل H

              ممنون از دوستان
              خودم هم کمی تعمق کردم در قضیه! فهمیدم ایراد کار کجاست.
              تو یه زمان نسبتا کوتاه هدایت همزمان اتفاق میفته
              از ir2111 استفاده میکنم و خلاص

              دیدگاه

              لطفا صبر کنید...
              X