اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

حد و مرز در وبلاگنویسی؛ راست یا دروغ؟

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    حد و مرز در وبلاگنویسی؛ راست یا دروغ؟

    بیشتر از ۶۶٪ وبلاگ*ها کمتر از یک مطلب در یک ماه منتشر می*کنند و بین ۶۰ تا ۸۰ درصد آنها بعد از نوشتن اولین مطلب کار خود را متوقف می*کنند. معمولا وبلاگ*ها خیلی راحت از یک ایده خوب به اسباب خجالت تبدیل می*شوند.

    کار وبلاگ*نویسی آن*طور نیست که همه انتظار دارند
    علت این است که وبلاگ*نویسی خیلی بیشتر از آن چیزی که شما انتظارش را دارید کار می*برد. اینکه بخواهید به صورت بلند مدت مطالب با کبفیت بنویسید واقعا کار دشواری است و به همین دلیل در خیلی از سازمان*ها به صورت ادامه*دار انجام نمی*شود.
    اغلب وبلاگ*نویس*ها با خودشان کشمکش زیادی دارند که مطالب را در جای درست منتشر کنند. آنها باید فشار زیادی را برای حفظ کیفیت تحمل کنند. اخیرا شخصی به نام “ایمان” به من ایمیلی زده بود که فکر می*کنم دغدغه این بلاگرها را به خوبی نشان می*داد. او پرسیده بود:
    تا جایی که من به یاد دارم همیشه این را شنیدم که راه موفقیت در وبلاگ*نویسی این است که به صورت منظم مقاله بنویسیم. خوب این منطقی هست چون باعث می*شود کاربران ما برای دیدن محتواهای جدید برگردند و وبلاگ را بازدید کنند. حالا این سوال برای من پیش آمده که در عصر تبلیغات در گوگل خبرخوان*ها (RSS)، آیا باز هم به طور منظم مطلب نوشتن مثل قبل مهم است یا اینکه باید بیشتر به کیفیت مطالب توجه کنیم؟
    بگذارید به دو سوالی که مطرح شده نگاهی داشته باشیم.
    آیا هنوز هم لازم است که منظم بنویسیم؟
    من فکر می*کنم ایمان حق دارد که این موضوع منظم نوشتن بین بلاگرها شایع شده. با این حال به نظر من موضوع منظم نوشتن فقط برای نگه*داشتن بازدیدکنندگان نیست.
    حجم و قاعده نوشتن مطالب به این بستگی دارد که کلا شما به چه دلیلی دارید می*نویسید. اگر فقط برای سرگرمی یا تفریح دارید می*نویسید، پس اصلا اهمیتی ندارد که هر چند وقت یک بار این کار را انجام می*دهید. اما اگر دارید برای بیزینس و یا حتی ایجاد پروفایل شخصی*تان می*نویسید، آن*وقت است که اهمیت دارد.
    وبلاگ*نویسی یکی از آن راه*هایی است که باعث می*شود برندتان را (چه شخصی و چه شرکتی) در ذهن دیگران نگه دارید. به عنوان مثال اگر من هر از چند گاهی یک بار یک مطلبی را بنویسم، احتمال این که شما برای پروژه وب خود من را فراموش کنید خیلی زیاد است. در مقابل وقتی به طور منظم می*نویسید، طوری می*شود که اگر چند هفته چیزی ننوشتید مخاطبان شما دل*شان برای شما تنگ می*شود. به عنوان مثال وقتی من بیشتر از دو هفته چیزی در وب ادوایس نمی*نویسم، معمولا چند ایمیل دریافت می*کنم که چرا دیگر چیزی نمی*نویسید.
    از طرف دیگر موضوع RSS هم درست است. در دنیای خبرخوان*ها دیگر خیلی نیاز نیست که مرتب مخاطبان را برای برگشتن به وب*سایت تشویق کنید. با این حال باید مواظب باشید که برای خودتان پیش*فرض*های ناصحیح نسازید. منظورم این است که اگر مخاطب شما یک کاربر حرفه*ای باشد، دیگر لازم نیست مرتب برای*ش بنویسید. اما هنوز RSS**ها آن*طور که باید فراگیر نشدند. هنوز خیلی از کاربران نمی*دانند که چطور می*شود از این فناوری استفاده کرد و از مطالب جدید مطلع شد.
    در واقع یک جواب واحد و مشخص وجود ندارد که بگوید هر چند وقت یک بار باید مطلب بنویسید. این موضوع به فاکتورهایی مثل موضوع، سطح و نوع مخطابان و میزان محبوبیت وبلاگ شما بستگی دارد. اما به عنوان یک قاعده کلی من وبلاگ*نویس*ها را تشویق می*کنم که حداقل یک بار در هفته بنویسند. البته اگر وبلاگ*تان خیلی محبوب باشد، ممکن است این مقدار به روزی دو یا سه بار هم افزایش پیدا کند.
    کمیت مهمتر است یا کیفیت؟
    آیا ما باید بیشتر در مورد منظم نوشتن حساس باشیم یا کیفیت مطالبی که می*نویسیم؟ شخصا من نمی*دانم که این سوال خوبی برای پرسیدن هست یا نه. من فکر می*کنم این سوال را بهتر است اینطور بپرسیم که: آیا من باید چیزی بنویسم که به مخاطبان من مربوط باشد؟
    اگر دارید در وبلاگ*تان مطالبی علمی و آکادمیک می*گذارید، پس کیفیت مطالب مهمتر است. اما اگر دارید به این وسیله با دوستان*تان ارتباط برقرار می*کنید، برای آنها فقط مهم این است که شما بطور مداوم بنویسید.
    پیشنهاد من این است که یک لیست از هر دو نوع مطالب داشته باشید. تعدادی که روی کیفیت*شان حساس هستید، تعدادی هم مطالب کم حجم که قرار است به طور منظم و مداوم منتشر شوند. البته این بدان معنا نیست که نسبت به کیفیت مطالب کم حجم خود بی*تفاوت باشید، اما مسئله این است که کارکرد واقعی آنها برای حفظ ارتباط با مخاطب است.
    جدیدترین ویرایش توسط masterina; ۱۲:۱۰ ۱۳۹۶/۰۴/۲۱.
لطفا صبر کنید...
X