اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

چند سوال کوتاه در مورد تعمیر پاور

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    چند سوال کوتاه در مورد تعمیر پاور

    سلام خدمت اساتید
    خیلی وقته دارم روی تعمیر پاور کار میکنم الان به یه پاور برخوردم که چند سوال برام پیش اورده
    _ اگه ولتاژ +5 ولت usb که قبل از استارت خوردن پاور وجو داره وجود داشته باشه یعنی قسمت گرم پاور (ماسفتها و ... ) کاملا" سالم هستن ؟ و همچنین آی سی سوئیچینگ ؟ چون این +5 ولت هم اگه آی سی سوئیچینگ خراب باشه وجود نداره درسته ؟
    _ الان پاور هیچ نشونه سوختگی نداره تمام بخش سرد مثل دیودها (غیر از شیشه ای ها و زنرها) رو تست کردم سالمن ولتاژ +5 سیم بنفش هم وجود داره ولی استارت نمیخوره گذینه بعدی واسه چک کردن چیه ؟
    _ یه سوال دیگه هم اینکه اگه بخش گرم پاور سالم باشه ترانس بزرگ رو خروجیشو اگه تست کنیم باید ولتاژ داشته باشه درسته ؟ این ولتاژ اگه پاور استارت نخوره هم وجود داره ؟ اگه سبز و مشکی رو وصل کنیم که در حال استارت باشه ولی پاور استارت نخوره چی بازم در صورت سالم بودن بخش گرم باید استارت بخوره ؟
    بسیار بسیار ممنون

    #2
    پاسخ : چند سوال کوتاه در مورد تعمیر پاور

    نوشته اصلی توسط Reza Azimy_RW نمایش پست ها
    سلام خدمت اساتید
    خیلی وقته دارم روی تعمیر پاور کار میکنم الان به یه پاور برخوردم که چند سوال برام پیش اورده
    _ اگه ولتاژ +5 ولت usb که قبل از استارت خوردن پاور وجو داره وجود داشته باشه یعنی قسمت گرم پاور (ماسفتها و ... ) کاملا" سالم هستن ؟ و همچنین آی سی سوئیچینگ ؟ چون این +5 ولت هم اگه آی سی سوئیچینگ خراب باشه وجود نداره درسته ؟
    _ الان پاور هیچ نشونه سوختگی نداره تمام بخش سرد مثل دیودها (غیر از شیشه ای ها و زنرها) رو تست کردم سالمن ولتاژ +5 سیم بنفش هم وجود داره ولی استارت نمیخوره گذینه بعدی واسه چک کردن چیه ؟
    _ یه سوال دیگه هم اینکه اگه بخش گرم پاور سالم باشه ترانس بزرگ رو خروجیشو اگه تست کنیم باید ولتاژ داشته باشه درسته ؟ این ولتاژ اگه پاور استارت نخوره هم وجود داره ؟ اگه سبز و مشکی رو وصل کنیم که در حال استارت باشه ولی پاور استارت نخوره چی بازم در صورت سالم بودن بخش گرم باید استارت بخوره ؟
    بسیار بسیار ممنون

    پاور کامپیوتر از دو بخش تقریبا مستقل شامل بخش استند بای که شامل +5V STB و بخش 12و5و3.3و-5 و .. تشکیل شده. تا موقلی که استند بای رو دارید به معنی سالم بودن این بخش اول است
    اگر خروجی های اصلی رو ندارید به سراغ آیسی اصلی که معمولا tl494 یا sg3525 هست برید و اون رو تست کنید. البته اگر سوئیچ های قدرت و دیود های خروجی سالم هستن. یه بخش دیگه خرابی زیادی داره درایور سوئیچ ها قدرت هست. شامل یک ترانس پالس(یکی از ترانس های کوچک روی برد معمولا ترانس وسطی ) و چند ترانزیستور و دیود در بخش cold و یکسری دیود و خازن در بخش خروجی ترانس پالس که به سوئیچ های قدرت متصل شدن.
    اگر باقی بخش ها سالم هست قسمت ترانس پالس رو چک کنید

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : چند سوال کوتاه در مورد تعمیر پاور

      معمولا در منابع سویچینگ که پاور هم یکی از اینهاست. احتمال اسیب ترانس خیلی ضعیفه .بیشتر خرابی مربوط به بخش ای سی های سویچینگ هست.
      eshop-hodhod.ir

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : چند سوال کوتاه در مورد تعمیر پاور

        سلام دوست عزیز داشتن ولتاژ svbدلیل بر سالم بودن بخش 220نمیتونه باشه بوده زمانی ک ولتاژ svbرو در خروجی داشتیم ولی ترانزیستور های قدرت شرت بودن
        زرد است ک لبریز حقایق شده تلخ است که با درد موافق شده
        عاشق نشدی وگرنه می فهمیدی پاییز بهاری است ک عاشق شده

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : چند سوال کوتاه در مورد تعمیر پاور

          بسیار ممنون از اساتید
          درایور سوئیچ ها قدرت
          میشه بیشتر توضیح بدین ؟ درایور سوئیچها کدومه ؟!
          شامل یک ترانس پالس(یکی از ترانس های کوچک روی برد معمولا ترانس وسطی )
          ترانس که سالمه منظورتون اینه موقع استارت خروجی ترانس رو اندازه بگیرم ؟ چجوری و چقدر باید باشه ؟

          _ راستی الان متوجه شدم موقع استارت ای سی سوئیچینگ همون 494 داغ میکنه که نشونه سوختگیه درسته ؟ نباید داغ کنه ؟ اونوقت در این شرایط اگه واقعا این آی سی سوخته باشه چجوری ولتاژ استند بای وجود داره ؟! اونوقت دلیل سوختنش چیه عوضش کنم دوباره نمیسوزه ؟


          _راستی اگه ممکنه وظیفه این سه تا ترانس رو هم بگید ممنون میشم هر کدوم برای چیه
          جدیدترین ویرایش توسط Reza Azimy_RW; ۲۲:۲۹ ۱۳۹۷/۰۷/۰۵.

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : چند سوال کوتاه در مورد تعمیر پاور

            دوست عزیز ولتاژ استندبای ربطی ب ای سی نداره چون از ایسی تولید نمیشه
            داغ کردن ای سی هم دلیلی بر سوختن نمیشه ایسی پاور ای سی سگ جونیه ب این راحتی نمیسوزه مدل دستگاه رو اعلام کنید بهتر راهنمایی می شی و شاید نقشه هم پیدا شد سپاس
            زرد است ک لبریز حقایق شده تلخ است که با درد موافق شده
            عاشق نشدی وگرنه می فهمیدی پاییز بهاری است ک عاشق شده

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : چند سوال کوتاه در مورد تعمیر پاور

              نوشته اصلی توسط Reza Azimy_RW نمایش پست ها
              بسیار ممنون از اساتید

              میشه بیشتر توضیح بدین ؟ درایور سوئیچها کدومه ؟!

              ترانس که سالمه منظورتون اینه موقع استارت خروجی ترانس رو اندازه بگیرم ؟ چجوری و چقدر باید باشه ؟

              _ راستی الان متوجه شدم موقع استارت ای سی سوئیچینگ همون 494 داغ میکنه که نشونه سوختگیه درسته ؟ نباید داغ کنه ؟ اونوقت در این شرایط اگه واقعا این آی سی سوخته باشه چجوری ولتاژ استند بای وجود داره ؟! اونوقت دلیل سوختنش چیه عوضش کنم دوباره نمیسوزه ؟


              _راستی اگه ممکنه وظیفه این سه تا ترانس رو هم بگید ممنون میشم هر کدوم برای چیه
              یه عکس از برد پاور بذارید را بهتر بشه راهنمایی کرد.
              قسمت استندبای همونطور که دوستان اشاره کردن بصورت جداگانه کار میکنه و....
              ترجیها خروجی ها باید با اسکوپ چک بشه .

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : چند سوال کوتاه در مورد تعمیر پاور


                درود


                اگر standby درست کار می کند باید از تراشه کنترلر کلیدزنی مانند tl494 باید آغاز کنید


                1) ولتاژ دو سر تغذیه ی تراشه را بگیرید چیزی در بازه 10 تا 30 ولت باید باشد. اگر نبود ممکن است تغذیه تراشه از پالاینده(filter) RC بهره برده باشد که در صورت اتصالی تراشه مقاومت توان بالایی می کشد و ممکن است بسوزد. اگر نبود مسیر از standby تا پایه مثبت تراشه بررسی گردد.

                2) ولتاژ پایه ی مرجع را بگیرید در tl494 باید 5 ولت باشد در مورد تراشه های دیگر نیز بیشتر 2/5 یا 5 ولت است.


                3) باید روی پایه های خروجی تراشه نیز نوسان ولتاژ داشته باشیم . با اسکوپ خوبتر می توان این کار را کرد.


                4) گاه در این میان خازن الکترولیتی خراب شده است اگر خازن باد کرده دارید جایگزین نمایید. برخی خازنهای شیمیایی از زیر نشت میکنند و نشتی پنهان دارند. این نوع خرابی بیشتر در خازن هایی که جریان زیادی را گذر میدهند رخ میدهد. بیشتر هم در پایه های خروجی +5 و 12 + و 3/3 ولت تمرکز کنید.


                5) اگر گام 3 درست بود مدار متصل به خروجی تراشه را بررسی کنید که بیشتر این نوع بردها از دو ترانزیستور یک ترانسفرمر فریت کوچکتر از "ترانسفرمر اصلی کلیدزنی(سوییچینگ)" و چند دیود و مقاومت و خازن ساخته شده اند. که بیشتر بر روی ترانزیستور ها و مقاومت تمرکز باید کرد.


                6) اتصال کوتاه نبودن دیودهای خروجی بررسی گردد و ترانزیستور یا تراشه 3/3 ولت نیز همچنین باید باشد.




                یک نکته دیگر هم

                اگر standby درست کار می کند و با وصل سیم سبز و سیاه یک آن فن چرخید و ایستاد برو سراغ خازنهای شیمیایی خروجی ولتاژ پایین همانند گام 4.

                جدیدترین ویرایش توسط alimogmov; ۲۳:۵۷ ۱۳۹۷/۰۷/۰۵.

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : چند سوال کوتاه در مورد تعمیر پاور

                  بسیار ممنون از راهنماییی دوستان چک میکنم نتیجه رو میگم . پاوئور گرین هست مارکش زرو وان
                  یه عکس از برد پاور بذارید را بهتر بشه راهنمایی کرد.
                  روی برد هیچ نشونه ای حتی کوچیک از سوختگی یا خرابی وجود نداره که از ظاهر تشخیص بدی . تنها جایی که برد نشون میده یکم گرم بوده همون ای سی سوئیچینگه / البتهه اینم بگم زیاد طول نمیکشه تا این ای سی داغ کنه . به هر حال نکات خوبی رو عرض کردید بسیار ممنون چک میکنم ببینم چی میشه نتیجه رو میگم خدمتتون

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : چند سوال کوتاه در مورد تعمیر پاور

                    نوشته اصلی توسط Reza Azimy_RW نمایش پست ها
                    بسیار ممنون از راهنماییی دوستان چک میکنم نتیجه رو میگم . پاوئور گرین هست مارکش زرو وان

                    روی برد هیچ نشونه ای حتی کوچیک از سوختگی یا خرابی وجود نداره که از ظاهر تشخیص بدی . تنها جایی که برد نشون میده یکم گرم بوده همون ای سی سوئیچینگه / البتهه اینم بگم زیاد طول نمیکشه تا این ای سی داغ کنه . به هر حال نکات خوبی رو عرض کردید بسیار ممنون چک میکنم ببینم چی میشه نتیجه رو میگم خدمتتون
                    اگر مولتی مترتون قسمت فرکانس متر داره ؛ پایه های 8و11 آیسی رو چک کنید . فرکانس هم به خازن و مقاومت اسیلاتور موجود برروی پایه 5و6 داره. .
                    فرمولش هم به این صورته :
                    Fosc=1.1/(Rt*Ct)
                    التبه ولتاژ پایه های تغدیه آیسی و فیدبک و رفرنس رو هم چک کنید
                    اگر موردی بود ابتدا دلیلش رو پیدا کنید و سپس آیسی رو عوض کنید. برای تست هم حتما یک لامپ رشته ای 100 یا 200 وات رو با برق شهر سری کنید و سپس به پاور برق بدید

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : چند سوال کوتاه در مورد تعمیر پاور

                      بسیار ممنون دلیل استفاده از لامپ چیه ؟! یعنی چجوری عمل میکنه ؟
                      یه سوال دیگه نحوه تشخیص دید زنر از دیودهای شیشه ای کوچیک معمولی چیه ؟ چند تا دیوداشو باز کردم الان نمیدونم کدوم زنر بود کدوم عادی !
                      در ضمن ولتاژ زنرهای اولیه پاور چنده ؟ منظورم زنر شماره 1 هست dz01

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : چند سوال کوتاه در مورد تعمیر پاور

                        نوشته اصلی توسط Reza Azimy_RW نمایش پست ها
                        بسیار ممنون دلیل استفاده از لامپ چیه ؟! یعنی چجوری عمل میکنه ؟
                        یه سوال دیگه نحوه تشخیص دید زنر از دیودهای شیشه ای کوچیک معمولی چیه ؟ چند تا دیوداشو باز کردم الان نمیدونم کدوم زنر بود کدوم عادی !
                        لامپ رو بصورت سری سر راه سیم فاز یا نول قرار میدید.
                        اگر در قسمت hot مشکلی وجود داشته و بخواد جریان کشی کنی در این بین هر چی سر راه برق ورودی باشه میسوزه . حالا اگه سر راه برق ورودی یک مصرف کننده اهمی مثل لامپ وجود داشته باشه در همون لحظه اول که جریان به شکل هجومی بالا میره یک افت ولتاژ قابل توجهی دوسر لامپ بوجود میاد و در نتیجه ولتاژی که به پاور میرسه خیلی کمتر از اونی هست که بخواد قطعات روی برد صدمه ببینه.

                        اولین راهی که بتونید دیود ها رو از هم تشخیص بدید خوندن شماره نوشته شده روی اون و بدست آوردن دیتاشیت مربوطه هست.
                        دومین راه استفاده از مدار تستر زنر هست. مدار رو بصورت زیر میبنید با یک منبع متغییر ولتاژ رو آهسته بالا میبرید تا جایی که ولتاژ دو سر دیود ثابت شود . در این حالت ولتاژ دیود زنر رو پیدا کردید و دیود سالم است. دیود معمولی در بایاس معکوس به صورت اتصال باز عمل کرده و ولتاژ دوسر آن برابر با ولتاژ منبع خواهد بود

                        نوشته اصلی توسط Reza Azimy_RW نمایش پست ها
                        در ضمن ولتاژ زنرهای اولیه پاور چنده ؟ منظورم زنر شماره 1 هست dz01
                        باید به شماتیک مدار مراجعه کنید که کمی سخت گیر میاد. جستجو در میان نقشه های مختلف باید نقشه مربوط به پاور خود را پیدا کنی. یا از روی یک پاور مشابه دیگه قطعات رو پیدا کنید.

                        یک عکس از پاور قرار بدید . چند تا پاور گرین دارم. شاید پاور مشابه شما رو بتونم از بین وسایلم پیدا کنم

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : چند سوال کوتاه در مورد تعمیر پاور

                          واقعا ممنون از دوستان فعلا بنا به دلایلی که کامپیوترم نیم سوز شده (:دی) نمیتونم عکس بزارم مدلش atx 1000w هست
                          _میبخشید واسه تست زنر شمابه همون تست بوق یک طرفه اکتفا میکنید یا حتما باید ولتاژ شکستشون رو هم تک به تک تست کنیم ؟!

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : چند سوال کوتاه در مورد تعمیر پاور

                            نوشته اصلی توسط Reza Azimy_RW نمایش پست ها
                            واقعا ممنون از دوستان فعلا بنا به دلایلی که کامپیوترم نیم سوز شده (:دی) نمیتونم عکس بزارم مدلش atx 1000w هست
                            _میبخشید واسه تست زنر شمابه همون تست بوق یک طرفه اکتفا میکنید یا حتما باید ولتاژ شکستشون رو هم تک به تک تست کنیم ؟!
                            معمولا به همون تست دیود معمولی میشه اکتفا کرد ولی جهت اطمینان بعضی مواقع باید ولتاژ شکست هم تست بشه.

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : چند سوال کوتاه در مورد تعمیر پاور

                              سلام دوست عزیز استاد عزیزم اشکان جان با پاسخ کاملشون جایی واسه نظر دادن ما نزاشت ولی اگر منظورتان زنر نزدیک خازن های ورودی هست ب احتمال 18ولت باشه در مورد تشخیص ..... هر کدام ک نوشته4148دیود فرکانسی هست البته اضافه کنم ک دیود 4148 زنر نیست فقط شبیه ب زنر هست مابقی زنر ها از روی کد مشخص میشه البته مشخص کردن قطعات برد باید از روی شماتیک باشه ی توصیه الکی قطعات رو از برد خارج نکن و اگر جواب سوال ها رو زود و دقیق بگی زودت. ب نتیجه میرسی سپاس
                              زرد است ک لبریز حقایق شده تلخ است که با درد موافق شده
                              عاشق نشدی وگرنه می فهمیدی پاییز بهاری است ک عاشق شده

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X