اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

هشدار کاربست مواد رادیواکتیو در مبدلهای کاتالیستی ایرانی

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    هشدار کاربست مواد رادیواکتیو در مبدلهای کاتالیستی ایرانی

    درود؛
    این روزها؛ خوشبختانه خودروهای جدید ایرانی، با استانداردهای آلایندگی بالاتری نسبت به خودروهای تولیدی در روزگاران پیشین تولید می شوند. از جمله نصب مبدل های کاتالیستی برای بسیاری از خودروهای تولیدی در کارخانجات داخلی، اجباری شده است. مبدل های کاتالیستی، آلاینده های خطرناک شیمیایی را تبدیل به ترکیبات کم ضررتری می نمایند؛ مثلا اکسیداسیون مونوکسیدکربن به دی اکسید کربن، اکسیداسیون هیدروکربن های نسوخته و تبدیل آنها به دی اکسید کربن و آب و همچنین کاهش اکسیدهای نیتروژن به اکسیژن و نیتروژن. لذا این مبدلهای معروف به سه گانه؛ نیاز به یک ماده ی اکسنده و همزمان یک ماده ی کاهنده دارند که برای این منظور، از فلزات گرانبهایی مانند پالادیوم، طلا، پلاتین، رودیوم و کادمیوم استفاده می شود. مثلا فلز گران قیمت پلاتین می تواند به عنوان کاتالیست کاهنده و پالادیوم هم به عنوان کاتالیست اکسنده به کار رود.
    اما معضل در زمانی به وجود می آید که عنصری مثل پلاتین نسبت به واحد پول ایران، قیمت وحشتناکی پیدا می کند، زیرا شوربختانه برخی قطعه سازان ایرانی، ظاهرا شروع به استفاده از عنصر رادیوم، به عنوان کاتالیست کاهنده ی جایگزین پلاتینیوم کرده اند. اما متاسفانه تمام ایزوتوپهای رادیوم به شدت رادیواکتیو بوده و حتی ایزوتوپ پایدار آن یعنی Ra226 با نیم عمر 1602 سال، می تواند به گاز کشنده ی رادون تبدیل شود که برای شش بسیار آسیب زاست (یک گرم رادیوم، روزانه به مقدار 0.0001 میلی گرم گاز رادون از خود ساطع می کند). از طرف دیگر، از آن جا که رادیوم یک عنصر رادیواکتیو است، واپاشی شده و به عناصری با عدد و وزن اتمی کم تر تبدیل می شود. این ویژگی کمک می کند تا انواع دیگری از عناصر نیز تولید شود که متاسفانه شایع ترین محصول فرو پاشی سرب است. رادیوم هنگام پرتو زایی؛ ذرات آلفا، بتا و هم چنین اشعه ی گاما منتشر می کند و لذا می تواند بافتهای زنده ی اندامها را از بین ببرد. مطالعات شیمیایی نشان می دهد که 1 گرم رادیوم 226 در هر ثانیه، به 10 10 × 7.3 ذره تجزیه می شود.
    در اوایل کشف این عنصر؛ رادیوم در ساخت رنگ های شب نما، کلیدهای هواپیما، ساعت های شب نما، صفحات سوختی هسته ای و صفحات نشان گر (مثلاً کیلو متر ماشین)، استفاده می شد. اما در طی دهه ی 1930 میلادی، کارگرانی که با شب نماها کار می کردند و در معرض رادیوم قرار می گرفتند، دچار مشکلات جدی مانند زخم کم خونی و سرطان استخوان می شدند. همچنین کار با رادیوم، با عنوان دلیلی برای مرگ زودرس نابغه ی لهستانی فیزیک و شیمی یعنی ماری کوری در نظر گرفته شد. به همین دلایل، استفاده از رادیوم به سرعت منسوخ و استفاده از آن در قانون هم ممنوع شد.
    جدیدترین ویرایش توسط مهندس نوآور; ۱۸:۴۵ ۱۳۹۸/۰۳/۱۰.

    #2
    پاسخ : هشدار کاربست مواد رادیواکتیو در مبدلهای کاتالیستی ایرانی

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : هشدار کاربست مواد رادیواکتیو در مبدلهای کاتالیستی ایرانی

      قصه زندگی همیشه با مدادی که ما دوست داریم نوشته نمی شه .....

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : هشدار کاربست مواد رادیواکتیو در مبدلهای کاتالیستی ایرانی

        با سلام بنده منبع و مرجع معتبری برای این مقاله و یا استفاده از رادیوم در مبدل کاتالیست پیدا نکردم
        البته وبگاههای متفرقه ی فارسی که فرق رادیوم رادیواکتیو را با رودیوم فلز واسطه که در ساخت کاتالیست خودرو استفاده می شود را ندانسته بودند اسامی را با هم قاطی کرده بودند که عذرشان موجه است!
        از نگاه علمی هم هرطور حساب کردم نمی تواند درست باشد چون رادیوم جزو عناصر گروه ۲ است و رودیوم و سایر عناصر داخل مبدل کاتالیست جزو عناصر واسطه. حتی کارکرد شیمیایی نزدیک بهم هم ندارند.
        حتی به فرض محال اگر نیاز به رادیوم هم می بود کار عاقلانه و ساده تر این بود که از عناصر بالاتر از آن در گروه ۲ استفاده کنند که در خواص شیمیایی بهم شبیهند و از آن مهمتر بسیار ارزانترند
        از دیدگاه اقتصادی که کلا کاربرد رادیوم مردود است چون هر گرم آن ۱۲۰-۱۰۰ هزار دلار قیمت دارد بماند که بخاطر خطراتش اصلا اگر بشود بسادگی در بازارهای بین المللی گیر آورد ولی رودیوم هر گرم ۷۰ دلار و فراوانتر است
        از نقطه نظر زیستی هم شک نکنید اگر بنا به این امر بود الان تمام کارگران خودروسازان سرطان خون گرفته و مرده بودند
        با در نظر گرفتن جمیع جهات می توان به این جمع بندی رسید که به احتمال قریب به یقین موقع ترجمه ی فلز رودیوم اشتباها آن را رادیوم ترجمه کردند و باعث شده تا ثریا هم که رود این دیوار کج باشد ...

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : هشدار کاربست مواد رادیواکتیو در مبدلهای کاتالیستی ایرانی

          نوشته اصلی توسط مهندس ربانی نمایش پست ها
          با سلام بنده منبع و مرجع معتبری برای این مقاله و یا استفاده از رادیوم در مبدل کاتالیست پیدا نکردم
          البته وبگاههای متفرقه ی فارسی که فرق رادیوم رادیواکتیو را با رودیوم فلز واسطه که در ساخت کاتالیست خودرو استفاده می شود را ندانسته بودند اسامی را با هم قاطی کرده بودند که عذرشان موجه است!
          از نگاه علمی هم هرطور حساب کردم نمی تواند درست باشد چون رادیوم جزو عناصر گروه ۲ است و رودیوم و سایر عناصر داخل مبدل کاتالیست جزو عناصر واسطه. حتی کارکرد شیمیایی نزدیک بهم هم ندارند.
          حتی به فرض محال اگر نیاز به رادیوم هم می بود کار عاقلانه و ساده تر این بود که از عناصر بالاتر از آن در گروه ۲ استفاده کنند که در خواص شیمیایی بهم شبیهند و از آن مهمتر بسیار ارزانترند
          از دیدگاه اقتصادی که کلا کاربرد رادیوم مردود است چون هر گرم آن ۱۲۰-۱۰۰ هزار دلار قیمت دارد بماند که بخاطر خطراتش اصلا اگر بشود بسادگی در بازارهای بین المللی گیر آورد ولی رودیوم هر گرم ۷۰ دلار و فراوانتر است
          از نقطه نظر زیستی هم شک نکنید اگر بنا به این امر بود الان تمام کارگران خودروسازان سرطان خون گرفته و مرده بودند
          با در نظر گرفتن جمیع جهات می توان به این جمع بندی رسید که به احتمال قریب به یقین موقع ترجمه ی فلز رودیوم اشتباها آن را رادیوم ترجمه کردند و باعث شده تا ثریا هم که رود این دیوار کج باشد ...
          درود؛
          گفته ی شما از نظر تفاوت دو عنصر Rhodium و Radium درست است. اما این مطلب رو (که نه مربوط به یک سایت متفرقه ی فارسی، بلکه مربوط به وب سایت یک شرکت دارای فن آوری تولید انحصاری این محصول در ایران است)، در لینک زیر ببینید:
            محصول حاضر مبدل کاتالیستی خودروهاي سواري می باشد. وظیفه مبدل کاتالیستی این است که با قرار گرفتن در مسیر خروج دود اگزوز،  میزان آلایندگی خودرو را کاهش می دهد. با توجه به استفاده روز افزون از خودروها که ازعوامل اصلی آلودگی هوا می باشند استفاده از این محصول در طراحی آن ها امری اجتناب ناپذیر […]


          و حق بدهید که چنین خطایی از سوی دست اندر کاران، سبب ایجاد چنین نگرانیهایی در جامعه بشود. مطلب رو عینا از سایت فوق اینجا همانندسازی (کپی) می کنم تا اگر بعدا تغییری دادند، مشخص باشد:
          • اجزای تشکیل دهنده مبدل های کاتالیستی :

          مبدل های کاتالیستی از سه بخش مهم هسته کاتالیست، لایه اکسیدی، و ماده کاتالیست تشکیل شده اند که هر کدام در ادامه به طور خلاصه شرح داده می شود.

          بستر کاتالیست: در مبدل های مخصوص خودرو، از بسترهای سرامیکی مونولیتی با ساختار لانه زنبوری استفاده می شود.

          لایه اکسیدی: از این لایه به عنوان نگهدارنده ماده کاتالیست استفاده می شود که سطح مخصوص کاتالیست را افزایش می دهد. این لایه معمولاً از جنس اکسید آلومینیوم ، دی اکسید تیتانیوم ، دی اکسید سیلیکون ، یا ترکیبی از سیلیکا و آلومینا انتخاب می شود.

          ماده کاتالیست: کاتالیست در واقع ماده اصلی مبدل کاتالیستی است که معمولا از خانواده فلزات گران قیمت نظیر پالادیوم، رادیوم، پلاتین، طلا، و کادمیوم انتخاب می شود. اما از نقطه نظر مقرون به صرفه بودن عموما از پالادیوم و رادیوم استفاده می شود.

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : هشدار کاربست مواد رادیواکتیو در مبدلهای کاتالیستی ایرانی

            مهندس جان بنده با قماش صنعتگر که دسته ای از آنها از بستگانم بوده و از قضا در برهه ای در کار ساخت اگزوز خودرو هم بودند زیاد سروکار داشتم و سالها پیششان کار کردم
            محترمند اما توقع دانش تخصصی از آنها نداشته باشید. حتی بپرسید رادیوم یا رودیوم چیست نمی دانند خوراکی است یا پوشیدنی. در این حد. این وبگاهشان هم بنظر می رسد توسط یک بنده خدایی که با شیمی هیچ میانه ای نداشته جسته و گریخته از منابع خارجی بشکل نارسا که عرض شد ترجمه شده به این شکل
            شما به منابع خارجی مستقلا مراجعه بفرمایید نه تنها درباره ی انباره و مبدل کاتالیست بلکه در هیچ صنعتی که با زندگی عادی مردم سروکار داشته باشد مطلقا نامی از رادیوم وجود ندارد
            ممکنست بفرمایید خودروسازان ما متقلبند که رادیوم را استفاده کردند تا ارزان تمام شود. باز هم امکانپذیر نیست که از ماده ای بغایت کمیاب که حتی خرید و حمل و نقلش هم پروتکل های خاص دارد و از همه مهتر قیمت جهانی آن ۳۰۰۰ برابر گرانقیمت تر از طلا و کلا بی ارتباط به اکسیداسیون-احیا است بخواهند استفاده کنند! تهیه ی هر ماده ای که در شرایط تحریم آسانتر و ارزانتر از رادیوم است!!!
            عرض کردم، مطمئن باشید خطای ترجمه بوده. پیش از ارسال کامنت بالا تعداد زیادی منابع خارجی و داخلی را نگاه کردم از جمله وبگاهی که مرقوم فرمودید.
            جدیدترین ویرایش توسط مهندس ربانی; ۱۹:۳۶ ۱۳۹۸/۰۳/۱۰.

            دیدگاه

            لطفا صبر کنید...
            X