اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

مشکل قطعه سازان در تولید خودرو، تامین قطعات الکترونیکی در شرایط تحریم است

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    مشکل قطعه سازان در تولید خودرو، تامین قطعات الکترونیکی در شرایط تحریم است

    مشکلی که سالها بود دلسوزان و افراد آگاه نسبت به حوزه ی الکترونیک، نسبت به آن هشدار می دادند، حالا در شرایط تحریم کاملا رو آمده و ظاهرا بیشتر و قبل از دیگر صنایع، خود را در صنعت خودروسازی نشان داده است. مشکل این بود که ایران به طور عمده در زمینه ی سرمایه گذاری کافی و خرید یا کسب فن آوری پایه ی تولید انبوه و کیفی سخت افزارها و قطعات میکرو الکترونیکی و المان های مخابراتی (مثل تولید ویفر، سنسورها، مدارهای مجتمع و ...)؛ دچار یک غفلت و عقب ماندگی بزرگ، قابل تامل و نابخشودنی از سوی مسئولان و متولیان صنعت کشور شده بود و ما را در این زمینه، تحریم پذیر و متعاقبا صنعت و کشور ما را آسیب پذیر کرده بود.
    حالا سرانجام و به اجبار، گردهمایی هایی تحت عنوان جلسات خودکفایی، در سازمان گسترش و نوسازی صنایع به صورت هفتگی برگزار می شود و مذاکراتی نیز با صنایع دفاع در جریان است؛ چراکه ظرفیت ها و زیرساخت هایی در ساخت قطعات الکترونیکی همچون آی سی ها یا ترانزیستورهای خاص که مورد استفاده در ساخت بردهای الکترونیکی هستند، در صنایع دفاع وجود دارد.
    این اولین باری است که تولیدکنندگان ایرانی (خودروسازان، قطعه سازان و…) دور هم جمع شده و بینشان هیچ شریک خارجی هم وجود ندارد. اگر سازمان گسترش در پروژه های خودکفایی به نتیجه برسد، صنایع خودروسازی داخلی، بالاخره از مواد اولیه و قطعات الکترونیک استانداری که در داخل تولید می شوند، استفاده خواهند کرد.
    لینک مرتبط:

    #2
    پاسخ : مشکل قطعه سازان در تولید خودرو، تامین قطعات الکترونیکی در شرایط تحریم است

    با سلام
    بحث ساخت قطعات مغفول نمونده. صا ایران شیراز که در سال 1352 برای همین منظور تاسیس شد که در ابتدا با وارد کردن ویفر اماده، عملیات برش ویفر و بسته بندی قطعات رو انجام میداد.
    اوایل دهه ی هفتاد هم صا ایران هزینه های زیادی برای راه اندازی مرکز فرآوری و پخت ویفر انجام داد. اما به دلایل متعدد به نتیجه نرسید. الان جایی در کشور نیمه هادی تولید نمیکنه، حتی در حد یه دیود یا ترانزیستور.
    آیسی و پردازنده که جای خود داره. جدا از بحث دانش فنی و تکنولوژی و فرآیندهای پیچیده و چند وجهی اینکار، مسئله ی سرمایه گذاری و باصطلاح صرفه ی تولید هم خیلی مهمه.
    در شرایطی که ساخت خیلی از ساده ترین نیازمندیهای کشور بصرفه نیست و داره وارد میشه، ساخت قطعات الکترونیکی در داخل کشور رو فقط در حد یه شعار میدونم که قبلا هم بارها داده شده اما هرگز محقق نشده.
    کمترین توقع از یک فرد تحصیلکرده، دانستن املای صحیح کلمات است.

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : مشکل قطعه سازان در تولید خودرو، تامین قطعات الکترونیکی در شرایط تحریم است

      بمحض اینکه تولید داخل در یک محصول هایتک تحت تحریم به جاهای خوبی می رسد بشکلی مرموز دربها باز و قطعه ی مورد نظر با قیمتی غیر عادی پایین از خارج وارد می شود (اصل دامپینگ) این ماجرا بارها در صنایع مختلف اتفاق افتاده و علت اصلی عقب ماندگی تولید باکیفیت داخلی و ورشکستگی شرکتهای دانش بنیان بوده است. تا وقتی وزیر و مدیر و مسوول انتخاب اول و اولویتشان جنس آماده ی خارجی باشد و جنس داخلی را فقط در وقت عسرت و بدبختی پشتیبانی کنند امیدی به پا گرفتن تولید باکیفیت داخل نباید داشت

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : مشکل قطعه سازان در تولید خودرو، تامین قطعات الکترونیکی در شرایط تحریم است

        در شرایط کنونی با فرض همه محالات باز هم شرایط اقتصادی و شرایط علمی موجود اجازه تولید بلوک سیلیکون خام رو هم نمیده چه برسه به تولید قطعات !!!!
        موقعی که شرایط اقتصادی اجازه تولید پیچ و میخ رو نمیده و وضعیت رقابتی در قیمت رو بوجود آورده و تولید کننده داخلی مجبوره از کیفیت محصول کم کنه تا با نمونه خارجی رقابت کنه پس کل قضیه رو شما منتفی بدون.
        هر موقعی هم یه جایی توی صنعت کم میارن دست به دامن صنایع دفاعی میشن که خود این صنعت و بخش دفاعی هم بند نافش به شرکت خارجی و دلال های قطعات و قاچاخچیان علم وصله

        دیدگاه

        لطفا صبر کنید...
        X