اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

شارژر باتری ماشین

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    شارژر باتری ماشین

    سلام بر همه ای دوستان
    من یک ترانس 12 ولت 6 آمپر دارم. بعد از یکسوسازی و خازن خروجی طرفهای 16ولت میشه. میخواستم یک شارژر اتو ماتیک طراحی کنم برای باتری ماشین که 12 ولت و 70 آمپر ساعت است. زمانی که باتری را از ماشین جدا کردم ولتاژ آن 12.8 ولت بود. باتری را به یک لامپ ماشین صل کردم تا جریان مصرف کند و ضعیف شود. بعد از مدتی لامپ را جدا کردم و ولتاژ ذو سر باتری را با ولت متر تست گرفتم ولتاژ شده بود 11.9 ولت که دیگه نیاز به شارژ داشت.مستقیم 16ولت را به باتری وصل کردم. بعد 2 ساعت افت ولتاژ 2 سر باتری شده بود 13 ولت (همزمان شارژر متصله) و در این لحضه ولتاژ 16 ولت را از باتری جدا کردم در این حالت ولتاژ 2 سر باتری شده بود 12.8 ولت. که یعنی باتری شارژ شده. دوستان برای ساخت شارژر اتوماتیک باتری ماشین چه چیزی را باید درنظر بگیرم و بر اساس آن فرمان قطع کردن شارژر صادر بشه؟؟؟ لطفا در صورت امکان راهنمایی بفرماید. ممنون

    #2
    پاسخ : شارژر باتری ماشین

    در این مورد دوستان اهل فن اگر میتانند راهنمایی فرمایند ممنون میشم

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : شارژر باتری ماشین

      نوشته اصلی توسط mehrannohtanipour نمایش پست ها
      در این مورد دوستان اهل فن اگر میتانند راهنمایی فرمایند ممنون میشم
      طی سالهای اخیر و با ظهور باتری های سرب - اسیدی خشک که دارای ظرفیت قابل قبولی نسبت به وزن و حجمشان میباشند دامنه استفاده از آنها نیز در مدارهای الکترونیک






      If you are an automotive technician, vehicle technician, or a motor mechanic, you may find this cheap yet powerful car battery charger circuit extremely handy, as it can be used […]
      پاره ای از رویکردهای دفاعی

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : شارژر باتری ماشین

        درود
        باتری باید با حداکثر 5 درصد جریان ماکزیممش شارژ شود و نه بیشتر چون خراب میشود ، شما ذکر نکرده اید که باتری شما چندآمپر ساعت است و شارژ شما چند آمپری است ؟ من مدارات ارائه شده بالا توسط دوستمون را دیدم توصیه من استفاده از مدار 2 ، 3 ، 4 است مدار اول بدرد نمیخورد مدار سوم تقریبا همان مدار دوم است با جریان ارائه شده کمتر مدار چهارم تماما ترانزیستوری است . ضمنا ماژول های آماده شارژر هم به وفور قابل تهیه است و دردسر خرید و ساخت مدار و تنظیمات را کاهش میدهد شاید ارزان تر هم در بیاید .دقت بفرمایید از نوعی را خرید کنید که هم کنترل روی ولتاژ و هم کنترل روی جریان شارژ داشته باشند اکثر این ماژول ها فقط کنترل روی ولتاژ دارند و بدرد نمیخورند .

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : شارژر باتری ماشین

          سلام. تشکر از مدارات.

          دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

          نوشته اصلی توسط nimdar نمایش پست ها
          درود
          باتری باید با حداکثر 5 درصد جریان ماکزیممش شارژ شود و نه بیشتر چون خراب میشود ، شما ذکر نکرده اید که باتری شما چندآمپر ساعت است و شارژ شما چند آمپری است ؟ من مدارات ارائه شده بالا توسط دوستمون را دیدم توصیه من استفاده از مدار 2 ، 3 ، 4 است مدار اول بدرد نمیخورد مدار سوم تقریبا همان مدار دوم است با جریان ارائه شده کمتر مدار چهارم تماما ترانزیستوری است . ضمنا ماژول های آماده شارژر هم به وفور قابل تهیه است و دردسر خرید و ساخت مدار و تنظیمات را کاهش میدهد شاید ارزان تر هم در بیاید .دقت بفرمایید از نوعی را خرید کنید که هم کنترل روی ولتاژ و هم کنترل روی جریان شارژ داشته باشند اکثر این ماژول ها فقط کنترل روی ولتاژ دارند و بدرد نمیخورند .
          سلام. باتری من 74 آمپر ساعت است و باتری ماشین است. و ترانس من 12 ولتی 7 آمپری است که بعد از یک سوسازی و خازن میشه طرف های 17 ولت. حقیقتا هدفتم ساخت یک شارژر باتری ماشین با میکروکنترلر است. اما از اصول صحیح شارژ باتری ماشین بی اطلاع هستم. الانم وقتی ولتاژ خروجی ترانس بعد از یکسوسازی را به باتری وصل میکنم حتی اگر باتری شارژ کامل هم باشد ولتاژ بیشتر از 13 ولت دوسر باتری بیشتر افت نمیکند. اما من شنیدم باید در زمان شارژ کامل 13.8 ولت شود(درحالتی که شارژر هم متصل است به باتری) مشکل کار من کجاست؟ آیا باید از ترانس با ولتاژ بیشتر از 12 ولت( که البته بعد از یکسوسازی شده 17 ولت) استفاده کنم؟؟؟؟

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : شارژر باتری ماشین

            نوشته اصلی توسط mehrannohtanipour نمایش پست ها
            سلام. تشکر از مدارات.

            دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم



            سلام. باتری من 74 آمپر ساعت است و باتری ماشین است. و ترانس من 12 ولتی 7 آمپری است که بعد از یک سوسازی و خازن میشه طرف های 17 ولت. حقیقتا هدفتم ساخت یک شارژر باتری ماشین با میکروکنترلر است. اما از اصول صحیح شارژ باتری ماشین بی اطلاع هستم. الانم وقتی ولتاژ خروجی ترانس بعد از یکسوسازی را به باتری وصل میکنم حتی اگر باتری شارژ کامل هم باشد ولتاژ بیشتر از 13 ولت دوسر باتری بیشتر افت نمیکند. اما من شنیدم باید در زمان شارژ کامل 13.8 ولت شود(درحالتی که شارژر هم متصل است به باتری) مشکل کار من کجاست؟ آیا باید از ترانس با ولتاژ بیشتر از 12 ولت( که البته بعد از یکسوسازی شده 17 ولت) استفاده کنم؟؟؟؟
            دوست عزیز

            برای باتری 74 آمپر ساعت حداکثر جریان مجاز شارژ 7.4 آمپر میباشد و البته استفاده از جریان کمتر باعث افزایش طول عمر باتری میگردد ....مثلا اگر از جریان 7.4 آمپری که حداکثر مقدار مجاز است استفاده فرمایید گرچه باتری در 10 الی 14 ساعت به شارژ کامل میرسد ولی حداکثر عمر آن ( چرخه های شارژ و دشارژ ) شاید به زحمت به مقدار قید شده در دیتاشت ( تعیین شده توسط کارخانه سازنده ) برسد ولی همین باتری اگر با جریان 1 آمپر شارژ گردد به بیشتر از 74 ساعت زمان برای شارژ کامل نیازمندیم ولی عمر باتری چند برابر میگردد ....
            همانطور که در لینک یک مشاهده فرمودید شارژر مناسب در ابتدا ی شارژ جریان را محدود میکند ( به منظور حفاظت از باتری و جلوگیری از حرارت بالا و گاز ) و بعد از ادامه شارژ به مرور جریان خود به خود کم میشود و در نهایت با تثبت ولتاژ در 13.8 ولت جریان اندکی موسوم به اسم جریان شارژ قطره ای به طور دائم از باتری میگذر که همیشه آن را آماده نگاه میدارد ....
            مدار یک با جریان کم برای باتری های با ظرفیت کم طراحی شده است ولی برای باتری های با جریان یاد هم قابل استفاده است ولی به زمان زیادی برای شارژ نیازمند است ولی طرحهای بعدی از جریان بالاتری استفاد ه میکنند و در عین حال حفاظت از باتری نیز در آنها در نظر گرفته شده است
            پاره ای از رویکردهای دفاعی

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : شارژر باتری ماشین

              درود
              اگر باتری بعد از ۱۲ ساعت شارژ به ولناژ مطلوب نمیرسد مشکل از باتری است باید بفکر تعویض آن باشید.

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : شارژر باتری ماشین

                نوشته اصلی توسط nimdar نمایش پست ها
                درود
                اگر باتری بعد از ۱۲ ساعت شارژ به ولناژ مطلوب نمیرسد مشکل از باتری است باید بفکر تعویض آن باشید.
                سلام. ظاهرا با ترانس ac با ولتاژ12 ولت حتی بعد از اینکه با خازن ولتاژ دو سر آن به حدود 16 ولت هم میرسه، نمیشه برای شارژ برای رسیدن به 13.8 ولت استفاده کرد. ظاهرا باید از ترانس با ولتاژ 16 ولت استفاده کنم. حالا بعدا با خازن بیشتر هم شد با رگلاتور یا با استفاده از سری کردن چند دیود ولتاژ را تا 14 ولت کاهش بدم. تا بعدا زیر بار با افت ولتاژی که ایجاد میشه در هنگام شارژ کامل به 13.8 ولت برسیم. من نظرم اینه

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : شارژر باتری ماشین

                  با سلام
                  بهتر است پیش از دست زدن به آزمایش هایی که شرح دادید، مقداری با باتری خودرویی آشنا شوید. این مطلب خوبی است:
                  همه چیز در مورد باتری خودرو و روش های استفاده صحیح از آن

                  موفق باشید
                  جدیدترین ویرایش توسط مته به خشخاش; ۲۱:۵۲ ۱۴۰۱/۰۲/۰۴.

                  دیدگاه

                  لطفا صبر کنید...
                  X