اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

علت ترکیدن خازن

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    علت ترکیدن خازن

    با سلام
    اگر از دوستان کسی راهنمایی کنه ممنون میشم :
    توی پروژه ای دو تا پمپ شیشه شور ماشین را باید با آردوینو و مدار واسط (رله) کنترل کنم ( در حد خاموش و روشن کردن). به خاطر نویزی که توی مدار میندازن به پایه های پمپها یه خازن عدسی 100 نانو لحیم کردم. (یعنی ترمینالهای مثبت و منفی رو ). اما یکی از پمپها خازن رو میترکونه. خازنها مشابه اند. علت چی میتونه باشه؟

    #2
    پاسخ : علت ترکیدن خازن

    نوشته اصلی توسط majidshahrouzi نمایش پست ها
    با سلام
    اگر از دوستان کسی راهنمایی کنه ممنون میشم :
    توی پروژه ای دو تا پمپ شیشه شور ماشین را باید با آردوینو و مدار واسط (رله) کنترل کنم ( در حد خاموش و روشن کردن). به خاطر نویزی که توی مدار میندازن به پایه های پمپها یه خازن عدسی 100 نانو لحیم کردم. (یعنی ترمینالهای مثبت و منفی رو ). اما یکی از پمپها خازن رو میترکونه. خازنها مشابه اند. علت چی میتونه باشه؟
    سلام
    خازن ها چند ولته ؟؟؟ نکنه از این 50 ولتی ها هست؟؟؟

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : علت ترکیدن خازن

      نمیدونم چند ولته. روی خازن عدسی فقط یه 104 نوشته. ولتاژ برق 12 هست. فقط یکی از پمپها این مشکل رو داره . دو بار هم امتحان کردم هر بار ترکید.

      دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

      ضمنا حتی اگه 50 ولتی باشن فاصله بین 50 تا 12 ولت زیاده. چرا باید بترکه؟؟

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : علت ترکیدن خازن

        نوشته اصلی توسط majidshahrouzi نمایش پست ها
        با سلام
        اگر از دوستان کسی راهنمایی کنه ممنون میشم :
        توی پروژه ای دو تا پمپ شیشه شور ماشین را باید با آردوینو و مدار واسط (رله) کنترل کنم ( در حد خاموش و روشن کردن). به خاطر نویزی که توی مدار میندازن به پایه های پمپها یه خازن عدسی 100 نانو لحیم کردم. (یعنی ترمینالهای مثبت و منفی رو ). اما یکی از پمپها خازن رو میترکونه. خازنها مشابه اند. علت چی میتونه باشه؟
        سلام علیکم
        یک دیود فلای بک با پمپ موازی کنید.

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : علت ترکیدن خازن

          نوشته اصلی توسط som1234 نمایش پست ها
          سلام علیکم
          یک دیود فلای بک با پمپ موازی کنید.
          با سلا م و عرض وقت بخیر به شما دوست محترم....
          ولتاژ این خازن باید ۱۰ ....تا ۲۰.....برابر ولتاژ کار پمپ باشد و خازن باید از نوع
          پلی استر..MKT.. و X2باشد... موفق باشید.

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : علت ترکیدن خازن

            ضمن عرض تشکر
            میشه مشخصات قطعاتی که گفتید رو بفرمایید . آیا همون ۱۰۰ نانو کافیه؟
            یا نوع خاصی از دیود؟

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : علت ترکیدن خازن

              نوشته اصلی توسط majidshahrouzi نمایش پست ها
              ضمن عرض تشکر
              میشه مشخصات قطعاتی که گفتید رو بفرمایید . آیا همون ۱۰۰ نانو کافیه؟
              یا نوع خاصی از دیود؟
              با درود
              خازن پلی استر 400 ولت و حدود 100 نانو .. مقادیر بیشتر هم میتونید تست کنید
              دیود سریع باشه بهتره ولی همون 1n4007 که کاتد باید به مثبت بار و صل بشه و اند به خط منفی
              و البته مشخص نیست مدار خروجی تون به چه شکل هست
              جدیدترین ویرایش توسط کاکو; ۱۳:۲۲ ۱۴۰۱/۰۱/۲۱.

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : علت ترکیدن خازن

                خازن ۱۰۰ نانو کافیه ..طبق گفته دوستان

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : علت ترکیدن خازن

                  نوشته اصلی توسط فرزاد الکترونیک نمایش پست ها
                  خازن ۱۰۰ نانو کافیه ..طبق گفته دوستان
                  با درود
                  بنظر من ایشون بیشتر به دیود نیازدارن و حتی میشه از خازن صرف نظر کرد ولی وجود خازن به سلامت رله کمک میکنه

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : علت ترکیدن خازن

                    نوشته اصلی توسط majidshahrouzi نمایش پست ها
                    ضمن عرض تشکر
                    میشه مشخصات قطعاتی که گفتید رو بفرمایید . آیا همون ۱۰۰ نانو کافیه؟
                    یا نوع خاصی از دیود؟
                    با سلام به شما .....
                    خازن نویز را جذب می کند ...ولی.د یود ولتاژ معکوس را جذب می کند..بنابراین بنظرم هر دو لازم باشند....
                    اگر.ولتاژ موتور بالا باشد ...دیود BY133 با ولتاژ ..1300 ولت می*تواند مناسب باشد .که بطور معکوس در دوسر موتور نصب یا لحیم
                    می*شود...
                    جدیدترین ویرایش توسط فرزاد الکترونیک; ۲۳:۳۵ ۱۴۰۱/۰۱/۲۱.

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : علت ترکیدن خازن

                      نوشته اصلی توسط majidshahrouzi نمایش پست ها
                      با سلام
                      اگر از دوستان کسی راهنمایی کنه ممنون میشم :
                      توی پروژه ای دو تا پمپ شیشه شور ماشین را باید با آردوینو و مدار واسط (رله) کنترل کنم ( در حد خاموش و روشن کردن). به خاطر نویزی که توی مدار میندازن به پایه های پمپها یه خازن عدسی 100 نانو لحیم کردم. (یعنی ترمینالهای مثبت و منفی رو ). اما یکی از پمپها خازن رو میترکونه. خازنها مشابه اند. علت چی میتونه باشه؟
                      سلام و درود،
                      علت اصلی مشکل اسپایک ها و بار سلفی غیر عادی
                      هست که موتور به وجود میاره.
                      به زبان ساده موتور مورد نظر جریان پیک بالایی در هنگام
                      کار میکشه و ولتاژ برگشتی بسیار بالایی تولید میکنه.
                      احتمالا موتور مورد نظر فرسوده باشه.
                      که در اینصورت بهتره سر راه موتور دیود قرار بگیره و
                      همینطور به پیشنهاد دوستان از خازن موازی MKT و
                      دیود هرزگرد هم استفاده بشه.
                      ضمنا اکثر خازن عدسی های موجود در بازار 25 یا 50 ولتی
                      هستن.
                      موفق و پیروز باشید.
                      مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                      https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : علت ترکیدن خازن

                        نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                        سلام و درود،
                        علت اصلی مشکل اسپایک ها و بار سلفی غیر عادی
                        هست که موتور به وجود میاره.
                        به زبان ساده موتور مورد نظر جریان پیک بالایی در هنگام
                        کار میکشه و ولتاژ برگشتی بسیار بالایی تولید میکنه.
                        احتمالا موتور مورد نظر فرسوده باشه.
                        که در اینصورت بهتره سر راه موتور دیود قرار بگیره و
                        همینطور به پیشنهاد دوستان از خازن موازی MKT و
                        دیود هرزگرد هم استفاده بشه.
                        ضمنا اکثر خازن عدسی های موجود در بازار 25 یا 50 ولتی
                        هستن.
                        موفق و پیروز باشید.

                        با سلام و تشکر و پاسخ های ارسالی
                        یه تعداد خازن MKT با ظرفیتها و ولتاژهای مختلف سفارش دادم امروز یا فردا دستم میرسه. پمپی که خریدم نو هست اما شاید بی کیفیت باشه. موتور شیشه شور سمند هست که از لوازم یدکی فروشی خریدم. کمتز ار 2 آمپر جریان میکشه. برام جالبه که وقتی تحت بار قرار میگیره جریان کمتری میکشه تا بی باری!
                        اما چرا باید دیود رو سر راه موتور بزارم؟ میشه توضیح بدید؟
                        1n4007 مناسب کارکردهایی که ذکر کردید هست؟ (البته فکر کنم فقط 1 آمپر جریان تحمل میکنه . اگه دو تاشو موازی ببندم ... ؟)

                        دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

                        نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                        سلام و درود،
                        علت اصلی مشکل اسپایک ها و بار سلفی غیر عادی
                        هست که موتور به وجود میاره.
                        به زبان ساده موتور مورد نظر جریان پیک بالایی در هنگام
                        کار میکشه و ولتاژ برگشتی بسیار بالایی تولید میکنه.
                        احتمالا موتور مورد نظر فرسوده باشه.
                        که در اینصورت بهتره سر راه موتور دیود قرار بگیره و
                        همینطور به پیشنهاد دوستان از خازن موازی MKT و
                        دیود هرزگرد هم استفاده بشه.
                        ضمنا اکثر خازن عدسی های موجود در بازار 25 یا 50 ولتی
                        هستن.
                        موفق و پیروز باشید.

                        با سلام و تشکر و پاسخ های ارسالی
                        یه تعداد خازن MKT با ظرفیتها و ولتاژهای مختلف سفارش دادم امروز یا فردا دستم میرسه. پمپی که خریدم نو هست اما شاید بی کیفیت باشه. موتور شیشه شور سمند هست که از لوازم یدکی فروشی خریدم. کمتز ار 2 آمپر جریان میکشه. برام جالبه که وقتی تحت بار قرار میگیره جریان کمتری میکشه تا بی باری!
                        اما چرا باید دیود رو سر راه موتور بزارم؟ میشه توضیح بدید؟
                        1n4007 مناسب کارکردهایی که ذکر کردید هست؟ (البته فکر کنم فقط 1 آمپر جریان تحمل میکنه . اگه دو تاشو موازی ببندم ... ؟)
                        جدیدترین ویرایش توسط majidshahrouzi; ۱۲:۵۹ ۱۴۰۱/۰۱/۲۳.

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : علت ترکیدن خازن

                          نوشته اصلی توسط majidshahrouzi نمایش پست ها
                          با سلام و تشکر و پاسخ های ارسالی
                          یه تعداد خازن MKT با ظرفیتها و ولتاژهای مختلف سفارش دادم امروز یا فردا دستم میرسه. پمپی که خریدم نو هست اما شاید بی کیفیت باشه. موتور شیشه شور سمند هست که از لوازم یدکی فروشی خریدم. کمتز ار 2 آمپر جریان میکشه. برام جالبه که وقتی تحت بار قرار میگیره جریان کمتری میکشه تا بی باری!
                          اما چرا باید دیود رو سر راه موتور بزارم؟ میشه توضیح بدید؟
                          1n4007 مناسب کارکردهایی که ذکر کردید هست؟ (البته فکر کنم فقط 1 آمپر جریان تحمل میکنه . اگه دو تاشو موازی ببندم ... ؟)
                          سلام علیکم
                          با توجه به خاصیت سلفی موتور، در لحظه قطع جریان، ولتاژی در جهت عکس ولتاژ اعمالی قبل از قطع جریان و با دامنه بسیار بزرگ (به صورت تئوری بینهایت) در دو سر سیم پیچ ایجاد می شود. با اضافه کردن دیود به صورت شکل زیر می توان پس از قطع جریان توسط سوییچ، مسیری برای ادامه جریان موتور ایجاد نمود که از تغییر ناگهانی آن جلوگیری شود. در این صورت انرژی ذخیره شده در میدان مغناطیسی سیم پیچ موتور به تدریج در مقاومت داخلی موتور (که به علت رسانایی محدود سیم پیچ ها وجود دارد) تلف شده و جریان به تدریج صفر می شود. بنابراین با توجه به تغییر تدریجی جریان موتور، ولتاژ دو سر آن محدود می ماند. بدیهی است در این شرایط موتور کمی با تاخیر نسبت به لحظه قطع سوییچ از کار می افتد، هر چند در کاربرد های معمول این تاخیر می تواند قابل اغماض باشد.
                          به جای 1N4007 می تونید از دیود های با جریان فوروارد بالاتر استفاده کنید و بهتره از نوع فست ریکاوری باشه.
                          در ضمن طرح های بهتری هم برای رفع مشکل فوق وجود داره (مثلاً سری کردن یک دیود زنر با دیود فلای بک در جهت عکس آن) که خودتون می تونید پیدا کیند.

                          جدیدترین ویرایش توسط som1234; ۱۷:۰۳ ۱۴۰۱/۰۱/۲۳.

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : علت ترکیدن خازن

                            نوشته اصلی توسط majidshahrouzi نمایش پست ها
                            نمیدونم چند ولته. روی خازن عدسی فقط یه 104 نوشته. ولتاژ برق 12 هست. فقط یکی از پمپها این مشکل رو داره . دو بار هم امتحان کردم هر بار ترکید.

                            دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

                            ضمنا حتی اگه 50 ولتی باشن فاصله بین 50 تا 12 ولت زیاده. چرا باید بترکه؟؟
                            چرا نترکه . بار سلفی هست و ولتاژ برگشت چندین برابر هست . من بوبین 24 ولتی برات میارم که وقتی قطع میشه نزدیک 700 ولت برگشتی داره . با اوسکوپ دو سر بوبین ببینی متوجه میشی

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : علت ترکیدن خازن

                              نوشته اصلی توسط majidshahrouzi نمایش پست ها
                              با سلام و تشکر و پاسخ های ارسالی
                              یه تعداد خازن MKT با ظرفیتها و ولتاژهای مختلف سفارش دادم امروز یا فردا دستم میرسه. پمپی که خریدم نو هست اما شاید بی کیفیت باشه. موتور شیشه شور سمند هست که از لوازم یدکی فروشی خریدم. کمتز ار 2 آمپر جریان میکشه. برام جالبه که وقتی تحت بار قرار میگیره جریان کمتری میکشه تا بی باری!
                              اما چرا باید دیود رو سر راه موتور بزارم؟ میشه توضیح بدید؟
                              1n4007 مناسب کارکردهایی که ذکر کردید هست؟ (البته فکر کنم فقط 1 آمپر جریان تحمل میکنه . اگه دو تاشو موازی ببندم ... ؟)

                              دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم




                              با سلام و تشکر و پاسخ های ارسالی
                              یه تعداد خازن MKT با ظرفیتها و ولتاژهای مختلف سفارش دادم امروز یا فردا دستم میرسه. پمپی که خریدم نو هست اما شاید بی کیفیت باشه. موتور شیشه شور سمند هست که از لوازم یدکی فروشی خریدم. کمتز ار 2 آمپر جریان میکشه. برام جالبه که وقتی تحت بار قرار میگیره جریان کمتری میکشه تا بی باری!
                              اما چرا باید دیود رو سر راه موتور بزارم؟ میشه توضیح بدید؟
                              1n4007 مناسب کارکردهایی که ذکر کردید هست؟ (البته فکر کنم فقط 1 آمپر جریان تحمل میکنه . اگه دو تاشو موازی ببندم ... ؟)
                              با درود
                              و دو عدد دیود نمیشه موازی کرد باید دیود با جریان بالاتر استفاده کنید برای این ددیود مذکوره
                              4007 برای دیود هرزگرد کافی که uf باشه بهتره یا دیگر دیود های که دوستان پیشنهاد دادن
                              موتور های دیسی انواع محتاف با عملکرد های مختلف هستن در رابطه با اینکه در بی باری جریان بیشتری میکشه شاید بخاطر این که با نهایت سرعتش داره میچرخه و بحث اصطحکاک
                              برخی موتور ها در بی باری جریان بیشتری میکشن که من نمونه ای سی اونو اطلاع دارم
                              یه دلیل ریز نقشانه دیگه میونه خنک سازی توسط اب باشه که در حالت بی باری دمای موتور بالا میره
                              به هر حال شافت موتور با اب در تماس به همراه پروانه
                              جدیدترین ویرایش توسط کاکو; ۲۱:۳۴ ۱۴۰۱/۰۱/۲۳.

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X