اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

فلاشر پلیسی ترمز ماشین

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    فلاشر پلیسی ترمز ماشین

    سلام
    مدار فلاشر می*خوام برای ترمز ماشین. یه سری ماشین ها شاید دیده باشید که وقتی ترمز میگیرن چراغ ها به صورت پلیسی چشمک میزنه. منظورم اینه.
    لامپ ماشین دو کنتاکت رشته*ای هست. منفی مشترک و دوتا مثبت. کنتاکت خطر ۵ وات و کنتاکت ترمز ۲۱ وات.
    عملکرد به این صورت هست که اگر خطر خاموش باشه و ترمز گرفته بشه، فلاشر ترمز روشن میشه. اما اگر خطر روشن باشه و ترمز گرفته بشه باید خطر خاموش بشه و فلاشر ترمز روشن بشه. مدار بخش فلاشر رو با 555 و cd4017 دارم.
    مشکل من اینجاس تو نرم افزار برای فلاشر ترمز ماسفت IRFZ44N گذاشتم و با اینکه ۴.۷ ولت به گیت میدم ولی گیت ماسفت کامل بسته نمیشه و جریان لامپ ها کمتر میشه. Vgs(th)=4v هست. ولی نمی*دونم چرا اینجوریه.
    برای کنترل لامپ های خطر نمی*دونم چیکار کنم.
    مشخصات لازم برای خروجی به این صورت هست:
    خطر: ۲۰ وات
    ترمز: ۱۰۵ وات
    اینم شماتیک تا اینجای کار...
    https://s6.uupload.ir/files/img_20220726_222820_946_w29m.jpg
    لطفاً هر کسی می*تونه کمک کنه.
    سپاس...

    #2
    پاسخ : فلاشر پلیسی ترمز ماشین

    نوشته اصلی توسط AM.D نمایش پست ها
    سلام
    مدار فلاشر می*خوام برای ترمز ماشین. یه سری ماشین ها شاید دیده باشید که وقتی ترمز میگیرن چراغ ها به صورت پلیسی چشمک میزنه. منظورم اینه.
    لامپ ماشین دو کنتاکت رشته*ای هست. منفی مشترک و دوتا مثبت. کنتاکت خطر ۵ وات و کنتاکت ترمز ۲۱ وات.
    عملکرد به این صورت هست که اگر خطر خاموش باشه و ترمز گرفته بشه، فلاشر ترمز روشن میشه. اما اگر خطر روشن باشه و ترمز گرفته بشه باید خطر خاموش بشه و فلاشر ترمز روشن بشه. مدار بخش فلاشر رو با 555 و cd4017 دارم.
    مشکل من اینجاس تو نرم افزار برای فلاشر ترمز ماسفت IRFZ44N گذاشتم و با اینکه ۴.۷ ولت به گیت میدم ولی گیت ماسفت کامل بسته نمیشه و جریان لامپ ها کمتر میشه. Vgs(th)=4v هست. ولی نمی*دونم چرا اینجوریه.
    برای کنترل لامپ های خطر نمی*دونم چیکار کنم.
    مشخصات لازم برای خروجی به این صورت هست:
    خطر: ۲۰ وات
    ترمز: ۱۰۵ وات
    اینم شماتیک تا اینجای کار...

    لطفاً هر کسی می*تونه کمک کنه.
    سپاس...
    درود،
    دوست عزیز،
    ۴ ولت ، ولتاژ ترشولد ( آستانه ) گیت ماسفت هست،
    یعنی ولتاژی که در اون ماسفت در حالت نیمه هدایت
    قرار میگیره.
    بهترین ولتاژ برای روشن کردن ماسفت ، ۱۲ ولت هست.
    مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
    https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : فلاشر پلیسی ترمز ماشین

      آها...!
      خب پس اگر به cd4017 پالس ۱۲ ولت بدم و تغذیه آی سی هم ۱۲ ولت باشه، پایه های خروجی ۱۲ ولت میشه دیگه درسته؟
      اونوقت افت ولتاژ دیود ها باعث نمیشه گیت کامل باز نشه؟ این که گفتید نیمه هدایت یعنی مثلا تو ۸ ولت کامل باز میشه؟

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : فلاشر پلیسی ترمز ماشین

        نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
        درود،
        دوست عزیز،
        ۴ ولت ، ولتاژ ترشولد ( آستانه ) گیت ماسفت هست،
        یعنی ولتاژی که در اون ماسفت در حالت نیمه هدایت
        قرار میگیره.
        بهترین ولتاژ برای روشن کردن ماسفت ، ۱۲ ولت هست.
        برای کنترل چراغ خطر چیکار کنم؟ رله نمی*خوام. ماسفت پی چنل هم تو بازار کمه...

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : فلاشر پلیسی ترمز ماشین

          نوشته اصلی توسط AM.D نمایش پست ها
          برای کنترل چراغ خطر چیکار کنم؟ رله نمی*خوام. ماسفت پی چنل هم تو بازار کمه...
          از یک ترانزیستور دارلینگتون مثل TIP122 استفاده
          کنید.
          مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
          https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : فلاشر پلیسی ترمز ماشین

            نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
            از یک ترانزیستور دارلینگتون مثل TIP122 استفاده
            کنید.
            این که npn هست...! می*خوام وقتی ترمز گرفته شد خطر خاموش بشه. تو پیام اول توضیح دادم...
            و جریانش کمه. برا چهارتا ۵ وات می*خوام. میشه ۷ آمپر.
            به بیس چقدر باید جریان بدم تا ۷ آمپر عبور بده؟
            جدیدترین ویرایش توسط AM.D; ۱۲:۳۷ ۱۴۰۱/۰۵/۰۸.

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : فلاشر پلیسی ترمز ماشین

              نوشته اصلی توسط AM.D نمایش پست ها
              این که non هست...! می*خوام وقتی ترمز گرفته شد خطر خاموش بشه. تو پیام اول توضیح دادم...
              و جریانش کمه. برا چهارتا ۵ وات می*خوام. میشه ۷ آمپر.
              به بیس چقدر باید جریان بدم تا ۷ آمپر عبور بده؟
              با درود
              اگر این نون هست .. آب ش میشه تیپ 127 که یادمه چندتایی ازش سوزوندم تو یه پل
              چون از نژاد برادران دالتون هست با جریان کمی هم اشباع میشه
              و بیست وات تقسیم بر دوازده میشه یک و خرده ای امپر
              موفق باشید

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : فلاشر پلیسی ترمز ماشین

                سلام
                وقت بخیر
                نوشته اصلی توسط AM.D نمایش پست ها
                سلام
                مدار فلاشر می*خوام برای ترمز ماشین. یه سری ماشین ها شاید دیده باشید که وقتی ترمز میگیرن چراغ ها به صورت پلیسی چشمک میزنه. منظورم اینه.
                لامپ ماشین دو کنتاکت رشته*ای هست. منفی مشترک و دوتا مثبت. کنتاکت خطر ۵ وات و کنتاکت ترمز ۲۱ وات.
                عملکرد به این صورت هست که اگر خطر خاموش باشه و ترمز گرفته بشه، فلاشر ترمز روشن میشه. اما اگر خطر روشن باشه و ترمز گرفته بشه باید خطر خاموش بشه و فلاشر ترمز روشن بشه. مدار بخش فلاشر رو با 555 و cd4017 دارم.
                مشکل من اینجاس تو نرم افزار برای فلاشر ترمز ماسفت IRFZ44N گذاشتم و با اینکه ۴.۷ ولت به گیت میدم ولی گیت ماسفت کامل بسته نمیشه و جریان لامپ ها کمتر میشه. Vgs(th)=4v هست. ولی نمی*دونم چرا اینجوریه.
                برای کنترل لامپ های خطر نمی*دونم چیکار کنم.
                مشخصات لازم برای خروجی به این صورت هست:
                خطر: ۲۰ وات
                ترمز: ۱۰۵ وات
                اینم شماتیک تا اینجای کار...

                لطفاً هر کسی می*تونه کمک کنه.
                سپاس...
                برای ساخت این فلاشر ، کلا لامپ فیلامانی فابریک چراغهای عقب ماشین ، رو فراموش کنید .

                به این دلیل که سرعت مناسب روشن شدن و خاموش شدن لامپ فیلامانی (واتش مهم نیست) ، حد اکثر بین 1/5 تا 2 هرتز هست .حالا چه با رله ، درایو بشه ، یا با ماسفت و یا ترانزیستور .، بیش از این سرعت ، لامپ بصورت کامل ، روشن و خاموش نمیشه .

                تنها راه مناسب ، در تمام مداراتی هم که تا بحال روی چراغ عقب ماشینها اجرا شده ، استفاده از تعدادی ال ای دی ، یا لامپ ال ای دی هست .

                با احترام
                01-05-08

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : فلاشر پلیسی ترمز ماشین

                  نوشته اصلی توسط کاکو نمایش پست ها
                  با درود
                  اگر این نون هست .. آب ش میشه تیپ 127 که یادمه چندتایی ازش سوزوندم تو یه پل
                  چون از نژاد برادران دالتون هست با جریان کمی هم اشباع میشه
                  و بیست وات تقسیم بر دوازده میشه یک و خرده ای امپر
                  موفق باشید
                  نون رو اصلاح کردم...
                  ۷ آمپر رو اشتباه حساب کردم. چون یک ۲۱ وات هم هست اشتباهی اون رو ضرب در ۴ کردم.
                  پس حله... تشکر

                  دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

                  نوشته اصلی توسط amir_moayeri نمایش پست ها
                  سلام
                  وقت بخیر


                  برای ساخت این فلاشر ، کلا لامپ فیلامانی فابریک چراغهای عقب ماشین ، رو فراموش کنید .

                  به این دلیل که سرعت مناسب روشن شدن و خاموش شدن لامپ فیلامانی (واتش مهم نیست) ، حد اکثر بین 1/5 تا 2 هرتز هست .حالا چه با رله ، درایو بشه ، یا با ماسفت و یا ترانزیستور .، بیش از این سرعت ، لامپ بصورت کامل ، روشن و خاموش نمیشه .

                  تنها راه مناسب ، در تمام مداراتی هم که تا بحال روی چراغ عقب ماشینها اجرا شده ، استفاده از تعدادی ال ای دی ، یا لامپ ال ای دی هست .

                  با احترام
                  01-05-08

                  بهش فکر کرده بودم شاید نشه ولی گفتم حالا آزمایشی انجام میدم. اینو دارم برا کسی میسازم اون دنبال چیزی هست که لازم نباشه کاربر حتما لامپ رو عوض کنه. سرعت رو حدودا ۹ هرتز تنظیم کردم...!! اگر حتما جواب نمیده تغییر بدم. شما عملی تست کردین؟
                  جدیدترین ویرایش توسط AM.D; ۱۳:۰۹ ۱۴۰۱/۰۵/۰۸.

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : فلاشر پلیسی ترمز ماشین

                    سلام
                    وقت بخیر
                    نوشته اصلی توسط AM.D نمایش پست ها
                    .....................
                    بهش فکر کرده بودم شاید نشه ولی گفتم حالا آزمایشی انجام میدم. اینو دارم برا کسی میسازم اون دنبال چیزی هست که لازم نباشه کاربر حتما لامپ رو عوض کنه. سرعت رو حدودا ۹ هرتز تنظیم کردم...!! اگر حتما جواب نمیده تغییر بدم. شما عملی تست کردین؟
                    بله ، تست شده

                    لامپ فیلامانی فابریک چراغ عقب ماشین رو کلا فراموش کنید .
                    بیشتر از سرعت فلاشر راهنما ، نمیتونید ازیک لامپ فیلامانی ، حالت فلاشر بگیرید . (حتی در نرم افزار پروتیوس هم میتونید این مورد رو تست کنید .)

                    با احترام
                    01-05-08
                    جدیدترین ویرایش توسط amir_moayeri; ۱۴:۳۴ ۱۴۰۱/۰۵/۰۸.

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : فلاشر پلیسی ترمز ماشین

                      نوشته اصلی توسط AM.D نمایش پست ها
                      آها...!
                      خب پس اگر به cd4017 پالس ۱۲ ولت بدم و تغذیه آی سی هم ۱۲ ولت باشه، پایه های خروجی ۱۲ ولت میشه دیگه درسته؟
                      اونوقت افت ولتاژ دیود ها باعث نمیشه گیت کامل باز نشه؟ این که گفتید نیمه هدایت یعنی مثلا تو ۸ ولت کامل باز میشه؟
                      درسته.
                      افت ولتاژ دیود ها تاثیری ندارد.

                      دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

                      نوشته اصلی توسط AM.D نمایش پست ها
                      آها...!
                      خب پس اگر به cd4017 پالس ۱۲ ولت بدم و تغذیه آی سی هم ۱۲ ولت باشه، پایه های خروجی ۱۲ ولت میشه دیگه درسته؟
                      اونوقت افت ولتاژ دیود ها باعث نمیشه گیت کامل باز نشه؟ این که گفتید نیمه هدایت یعنی مثلا تو ۸ ولت کامل باز میشه؟
                      درسته.
                      افت ولتاژ دیود ها تاثیری ندارد.
                      مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                      https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : فلاشر پلیسی ترمز ماشین

                        نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                        درسته.
                        افت ولتاژ دیود ها تاثیری ندارد.

                        دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم



                        درسته.
                        افت ولتاژ دیود ها تاثیری ندارد.
                        یه مشکل جدید که یادم نبود. لامپ ماشین دو کنتاکت منفی مشترک هست. برای کنترل خطر tip127 هست که مشکلی نیست. ولی برای فلاشر tip122 گذاشتم که نمیشه... یه راه به نظرم اومد اگر هر دو ترانزیستور ها tip127 بذارم و یکیشون با bc547 راه اندازی کنم میشه دیگه. مشکلی نداره؟
                        اینم شماتیک: https://s6.uupload.ir/files/img_2022...3_276_amin.jpg
                        جدیدترین ویرایش توسط AM.D; ۲۰:۲۲ ۱۴۰۱/۰۵/۱۸.

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : فلاشر پلیسی ترمز ماشین

                          نوشته اصلی توسط AM.D نمایش پست ها
                          یه مشکل جدید که یادم نبود. لامپ ماشین دو کنتاکت منفی مشترک هست. برای کنترل خطر tip127 هست که مشکلی نیست. ولی برای فلاشر tip122 گذاشتم که نمیشه... یه راه به نظرم اومد اگر هر دو ترانزیستور ها tip127 بذارم و یکیشون با bc547 راه اندازی کنم میشه دیگه. مشکلی نداره؟
                          اینم شماتیک: https://s6.uupload.ir/files/img_2022...3_276_amin.jpg
                          R6 بایدبه 470 اهم افزایش یابد.
                          D6 باید حذف شود.
                          بین کلکتور BC547 و بیس TIP 127 هم یک مقاومت 470 اهم قرار بدین.
                          مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                          https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : فلاشر پلیسی ترمز ماشین

                            نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                            R6 بایدبه 470 اهم افزایش یابد.
                            D6 باید حذف شود.
                            بین کلکتور BC547 و بیس TIP 127 هم یک مقاومت 470 اهم قرار بدین.
                            R6که نداره. R1منظورتون هست دیگه...
                            D6رو حذف کنم درست کار نمیکنه. تو نرم افزار اینجوریه؟!!

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : فلاشر پلیسی ترمز ماشین

                              نوشته اصلی توسط AM.D نمایش پست ها
                              R6که نداره. R1منظورتون هست دیگه...
                              D6رو حذف کنم درست کار نمیکنه. تو نرم افزار اینجوریه؟!!
                              بله درسته.

                              اگر دیود D6 وجود داشته باشه:
                              موقع وصل شدن JP2 چراغ D10 روشن
                              میشه، موقع وصل باهم JP1 و JP2 هر دو چراغ باهم
                              روشن میشن( D5 چشمک میزنه) و موقع وصل JP1 هم
                              D5 چشمک میزنه.
                              اگر D6 نباشه:
                              موقع وصل JP2 چراغ D10 روشن میشه و چراغ D5 چشمک
                              میزنه
                              موقع وصل JP2 و JP1 باهم، D10 خاموش میشه و D5 چشمک
                              میزنه.
                              موقع وصل JP1 چراغ D5 چشمک میزنه.
                              راه سوم هم وجود داره که اگر بخواین توضیح میدم.
                              تصمیم با خودتون.
                              مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                              https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X