اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

مشکل با دیمر صنعتی

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    مشکل با دیمر صنعتی

    سلام دوستان، به تازگی یه ماژول دیمر ۲۰۰۰ وات به قیمت ۵۰ هزار تومان تهیه کردم و قصدم این بود که سر راه مینی فرز بذارم.
    ولی اصلا با فرزم سازگار نیست و حتی تو دور موتور بالا دل میزنه. فرزم متابو ۱۱۰۰ وات هست و سیستم امنیتی قطع ایمنی داره، از اینا که اگه برق بره و بیاد دیگه روشن نمیشه. اول به خود دیمر شک کردم ولی رو دریل و سشوار و لامپ بخوبی کار میکنه فقط با این فرز مشکل داره. چطور میتونم این مشکل رو حل کنم و لطفا اگر ماژول خاصی رو میشناسید معرفی کنید. چون همین ماژول نسخه ۴۰۰۰ واتیش هم بود ولی چون دستگاهی با این توان نداشتم و استفاده ای برام نداشت نگرفتم.
    جدیدترین ویرایش توسط aminalipour; ۱۶:۰۳ ۱۴۰۱/۱۱/۱۴. دلیل: غلط املایی

    #2
    پاسخ : مشکل با دیمر صنعتی

    با درود
    اول از همه باید چک کنی ساختار موتور چی هست ؟ این اتفاق میتونه بخاطر موتور براشلس باشه
    دوما این دیمر ها برای بار اهمی هستن
    هر چند با این دیمر ها سعی میشه برای کنترل یونیورسال ها استفاده بشه ولی در دور های پایین مشکل ایجاد میشه به علاوه هارمونیک و اعوجاج که به موتور اسیب میزنه

    حب
    سلام دوستان من یک فرز انگلشتی دارم که ولوم کم و زیاد کردن دور داره و ولومش از 1 تا 6 و بعد مکس هست و سرعت چرخشش با اون زیاد و کم میشه. متاسفانه چند وقت پیش این ولوم خراب شد و دیگه نمیتونم دور فرزمو کم و زیاد کنم البته وقتی که مثلا روی 3 میذارم کمی دورش کمتر میشه ولی متاسفانه مثل اول نیست که از درجه MIN تا MAX سرعت کم کم زیاد


    خب
    سلام دوستان بنده قصد دارم یه ماژول کنترل سرعت موتور DC شنت بسازم تو نت جستجو کردم و مدار زیر رو پیدا کردم توضیحاتی که وب*سایتش داده بود رو هم خوندم و تا حدودی فهمیدم کار هر المان چیه ولی مساله اینجاست که بنده زیاد از الکترونیک سر در نمیارم و میخوام مقادیر هر المان یا کدش رو بدونم ممنون میشم راهنمایی کنید:various_035: موتور


    خب
    دوستان سلام :nice: کسی هست به من کمک کنه :cry2: من میخوام سرعت یه موتور یونیورسال رو (اگه میشه با یه مدار ساده) کنترل کنم . به طوری که موتور به جای 20000 دور , دور خیلی آرومی داشته باشه (تقریبا مثل دور یه موتور ساعتگرد ولی یه مقداری سریع تر) اگه مداری می شناسین که بتونه دور این موتور رو این جوری که من می خوام تغییر بده لطفا


    خب خب
    من برای کنترل دور این موتور ها ، تا حالا با دیمر این کار رو کرده ام. ولی همیشه از یه مسئله قدیمی رنج میبرم. و اون وقتی هست که بخوایم موتور رو زیر بار با دور آهسته راه اندازی کنیم. همگی خوب میدونیم ، دیمر با برش موج اینکار رو میکنه. پس در دورهای پایین از توان موتور کم خواهد شد. برای گریز از این مشکل ، خیال دارم موتور رو با جریان


    خب خب خب
    براشلس چست؟,سیست براشلس,براشلس یا بدون جاروبک,بدون جاروبک,مقاله براشلس,موتور براشلس چیست؟,بدون جاروبک چیست؟,مزیت موتور بدون جاروبک,ابزار,موتور ابزار نجاری,موتور بدون جاروبک,


    خب
    انواع موتورهای DC - موتورهای DC با جریان مستقیم کار می‌کند. و چون هیچ فازی در جریان مستقیم وجود ندارد، بنابراین تنها از 2 سیم برای راه‌اندازی استفاده می‌کنند.


    خب
    موتور DC،انواع و سیم بندی آن ، کموتاسیون،سروو موتور، سیم بندی آرمیچر،موتورهای شنت، سری، کمپوند، کنترل دور موتور DC از موضوعات این مبحث است.


    فعلا یه سوال بپرسم ؟
    این موتور های دیسی معمولی که در عامیانه بهشون ارمیچر میگیم معمولا مغناطیس دایم هستن و استاتورشون اهن رباست ولی زیر مجموعه جاروبک دار ها هستن خب ؟
    خب چرا هیچ وقت ندیدیم زغالشونه عوض کنیم ؟ الچرا ؟
    اینا




    السوال ؟ آیا این موتور فن ها .. مثل فن کامبیوتری جز موتور های براشلس هستن ؟ ساختارشون که شبیه و روتور به پره ها وصل
    البراشلس ؟
    جدیدترین ویرایش توسط کاکو; ۱۲:۲۳ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵.

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : مشکل با دیمر صنعتی

      ببینید چی پیدا کردم ؟ البراشلس ؟ الدوسیمه ؟

      فن دو سیم 8 در 8 Nidec

      نوع موتور : براشلس
      ولتاژ مورد نیاز :12 ولت
      جریان : 0.8 آمپر
      قطر فن :25 میلیمتر

      بلبرینگی بسیار قوی و با کیفیت

      البلبرینگی ؟ البسیار قوی ؟ ال براشلس ؟ الچی میگه ؟
      فن دو سیم 8 در 8 Nidec : نوع موتور : براشلس ، ولتاژ مورد نیاز :12 ولت ، جریان : 0.8 آمپر ، قطر فن :25 میلیمتر ، بلبرینگی بسیار قوی و با کیفیت ، مناسب برای ..


      التناقض التناقض



      خب قسمت بلبرینگیشو که نمیتونیم هضم کنیم
      ولی دو سیمه بودنش قابل هضم ؟ الچرا ؟
      زیرا این دو سیم سیم های تغذیه هستن و این تغذیه وارد برد میشه و اونجا هزار تا بلا سر این تغذیه میارن و مدار کنترل موتور
      پس این موتور ها برای سرعت ثابت طراحی شدن و نمیشه انتظار تغییر سرعت ازشون داشت

      پس سه سیمه ها یا چهار سیمه ها چی ؟ اونا یکی از سیم ها به عنوان فیدبک سرعت و غیره که یادم نیست کاربرد داره و یه مدار دیگه میتونه سرعت رو تغیر بده

      پس با توجه به برد خاصی که دارن و ساختارشون و شکل سیم پیچی ون احتمالا همه شون براشلس باشن



      جدیدترین ویرایش توسط کاکو; ۱۲:۳۹ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵.

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : مشکل با دیمر صنعتی

        نوشته اصلی توسط کاکو نمایش پست ها
        فعلا یه سوال بپرسم ؟
        این موتور های دیسی معمولی که در عامیانه بهشون ارمیچر میگیم معمولا مغناطیس دایم هستن و استاتورشون اهن رباست ولی زیر مجموعه جاروبک دار ها هستن خب ؟
        خب چرا هیچ وقت ندیدیم زغالشونه عوض کنیم ؟ الچرا ؟
        اینا
        با درود
        من تو برخی از موتور ها که دقیق یادم نیست
        بجای ذغال یک تیغه فنری دیدم که روی کموتاتور میلغزه .. اون کمتر دچار فرسایش میشه
        احتمالا از اون تیغه ها در این موتور ها استفاده شده

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : مشکل با دیمر صنعتی

          نوشته اصلی توسط کاکو نمایش پست ها
          با درود
          من تو برخی از موتور ها که دقیق یادم نیست
          بجای ذغال یک تیغه فنری دیدم که روی کموتاتور میلغزه .. اون کمتر دچار فرسایش میشه
          احتمالا از اون تیغه ها در این موتور ها استفاده شده
          درود بر شما

          یک تیغه فلزی نبود ، مجموعه چند رشته ای از آلیاژهای نرم و فنری هستن که در موتورهای کوچک دوربالا و بعضا موتور رادیوپخش و سی دی رامهای قدیم بعنوان جاروبک استفاده میشه .

          در مورد عدم تعویض ذغال یا جاروبک فلزی چون این موتورها ارزون هستن با دید یکبار مصرف طراحی شدن ( بدنه اشون هم پرسی هست که درسته میشه با یکم دستکاری محل پرچ بازش کرد ولی در کل قراره نبوده باز بشه )

          قدیم ها که کاست رایج بود نسبتا زیاد موتورهایی میدیدیم که جاروبکهاشون خورده شده ( کموتاتور هم خوردگی شیاری عمیق پیدا میکرد )

          کاربرد این موتورها در دنیای امروز خیلی کمتر شده ...

          در مورد اون بخش تناقض
          موتورهای فن براشلس هستن ، سیستم کنترل یک آی سی ساده هال سوییچ داخل خود موتوره ( معمولا دو پل هستن ) با هر ۹۰ درجه چرخش موتور خروجی های اپن کلکتور آی سی که not هم هستن تغییر میکنه و فرکانس و زمانبندی سوییچ نسبت به موقعیت روتور به این ترتیب اتوماتیک میشه

          نمونه های دور بالا و همچنین نمونه های ظریف و با کیفیت بجای یاتاقان بلبرینگ دارن ( جت فن ها تا دورهای رنج ۶۰ تا ۹۰ هزار rpm هم میرسن که بلبرینگ سرامیکی دارن )
          در مورد دور ثابت بودن خیر این موتورها دور ثابت نیستن .
          با تغییر ولتاژ تغذیه یا بوسیله pwm سرعتشون قابل تغییره .
          رایج ترین نمونه های دور متغیر این موتورها فنهای خنک کننده سی پی یو ، جی پی یو و لپ تاپ ، ماینر ، منبع تغذیه و مشابهاتشه pwm سرعتشون تغییر میکنه ... سرعت واقعی موتور هم بوسیله همون پایه سوم که خودتون گفتید برای سیستم کنترل فیدبک میشه

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : مشکل با دیمر صنعتی

            نوشته اصلی توسط Amie.s.m نمایش پست ها
            درود بر شما

            یک تیغه فلزی نبود ، مجموعه چند رشته ای از آلیاژهای نرم و فنری هستن که در موتورهای کوچک دوربالا و بعضا موتور رادیوپخش و سی دی رامهای قدیم بعنوان جاروبک استفاده میشه .

            در مورد عدم تعویض ذغال یا جاروبک فلزی چون این موتورها ارزون هستن با دید یکبار مصرف طراحی شدن ( بدنه اشون هم پرسی هست که درسته میشه با یکم دستکاری محل پرچ بازش کرد ولی در کل قراره نبوده باز بشه )

            قدیم ها که کاست رایج بود نسبتا زیاد موتورهایی میدیدیم که جاروبکهاشون خورده شده ( کموتاتور هم خوردگی شیاری عمیق پیدا میکرد )

            کاربرد این موتورها در دنیای امروز خیلی کمتر شده ...

            در مورد اون بخش تناقض
            موتورهای فن براشلس هستن ، سیستم کنترل یک آی سی ساده هال سوییچ داخل خود موتوره ( معمولا دو پل هستن ) با هر ۹۰ درجه چرخش موتور خروجی های اپن کلکتور آی سی که not هم هستن تغییر میکنه و فرکانس و زمانبندی سوییچ نسبت به موقعیت روتور به این ترتیب اتوماتیک میشه

            نمونه های دور بالا و همچنین نمونه های ظریف و با کیفیت بجای یاتاقان بلبرینگ دارن ( جت فن ها تا دورهای رنج ۶۰ تا ۹۰ هزار rpm هم میرسن که بلبرینگ سرامیکی دارن )
            در مورد دور ثابت بودن خیر این موتورها دور ثابت نیستن .
            با تغییر ولتاژ تغذیه یا بوسیله pwm سرعتشون قابل تغییره .
            رایج ترین نمونه های دور متغیر این موتورها فنهای خنک کننده سی پی یو ، جی پی یو و لپ تاپ ، ماینر ، منبع تغذیه و مشابهاتشه pwm سرعتشون تغییر میکنه ... سرعت واقعی موتور هم بوسیله همون پایه سوم که خودتون گفتید برای سیستم کنترل فیدبک میشه
            با درود و سپاس بابت توضیحات خوبتون
            بله اون سه سیمه ها که توانایی تغییر سرعت دارن مثل فن سی پی یو
            من دو سیمه ها رو فرمودم که این دو سیم تغذیه کلی هستن .. شاید بشه با کم کردن ولتاز باز ولتاز کمتری به موتور رسوند ولی شاید در مدار کنترل اختلالی ایجاد بشه
            البته مطمئن نیستم .. فقط برای این گفتم که خود موتور که براشلس هست بغغیر تغذیه یک سیم فیدبک که به سنسور القایی وصل مجهزن
            و وقتی ما فقط دو سیم داریم .. کنترل از دسترس ما خارج شده و از این قرار فرمودم شاید برای سرعت ثابتی که خود مدار تنظیم میکنه طراحی شدن که با تمام توانشون بکار گرفته بشن


            میدونید چرا گفتمن تناقض ؟ تو همین موتور های فن بلبرینگی نداره و پره ها کاملا جدا میشن به همراه اهن ربا
            بلبرینگ در موتور ها یک مخل استقرار و تکه گاه شفت در بدنه موتور
            ولی توی این فن ها بلبرینگی نداریم و پره ها خودشون شفت محسوب میشن و معلق هستن در شارهی مغناطیسی

            البته بد نیست یادی هم بکنیم از بلبرینگ های مغناطیسی



            خب یک سوال ؟ موتور های هست شبیه عکس زیر ولی با ولتاز 220 دیسی
            ساختار این موتور ها مغناطیس دائم یا میتونه دیسی شنت یا یونیورسال ؟

            یه موتور دیسی دارم که عکسشو پایین تر گذاشتم و مشخصاتشو سرچ کردم چیزی دستگیرم نشد ولی 12 ولت و نمیدونم چند امپره و میخوام سرعت و توانشو کنترل کنم
            از کجا باید فهمید که ساختار این موتور دیسی چی هست ؟ شاید شنت باشه شاید مغاطیس دائم باشه
            گویا پی وی ام مناسب ترین روش کنترل این موتور های دیسی هست
            شایدم کلید دیمر اماده گرفتم
            ولی در کل میخوام 220 ولتی بگیرم و از شر منبع تغذیه راحت بشم






            ایا اطلاعاتی راجب این موتور دارید ؟
            ساختارش جریانش

            و اینکه این چیزی که شبیه چرخدنده روی شفت قرار گرفته چجوری خارج کنم ؟ اینجوری نمیتونم به سه نظام وصلش کنم
            مگه اینگه سه نظام با شفت 8 میل بگیریم که اینم دقیق نمیدونم قطرش چنده
            هر کاری کردم دربیارمش نشد و گویا پرس حرارتی شده
            با سپاس
            جدیدترین ویرایش توسط کاکو; ۲۱:۴۱ ۱۴۰۱/۱۱/۱۵.

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : مشکل با دیمر صنعتی

              خوب این سوالات یکمی زیاد و مباحث باهم قاطی شد .

              در مورد کنترل سرعت موضوعی که در کامنت قبلی توضیح دادم ( تغییر ولتاژ و pwm ) ارتباطی به چند سیم بودن فن نداره .

              فن های دو سیم و سه سیم از نظر ساختار و مکانیزم و همه چیز دقیقا مثل هم هستن .
              اون سیم سوم دورشمار در فرایند کنترل فن هیچ نقشی نداره ، از آی سی هال سوییچ ( از یک پلش ) یدونه انشعاب مقاومتی گرفته شده وصل شده به یک ترانزیستور که فرکانس تغذیه پلها رو بعنوان سرعت سنج امکان پذیر میکنه .

              یعنی صرفنظر از بودن یا نبودن این فیدبک سیستم کنترل سرعت فنهای براشلس مثل هم دیگه است .
              خروجی سرعت برای مانیتور کردن وضعیت سرعت موتور استفاده میشه یعنی مثلا فن قفل کرده باید خطای عدم کارکرد فن رو نشون داد و اجازه نداد سیستم زیر بار بره .
              یا فن به حداکثر سرعت رسیده ولی کماکان دمای مثلا پردازنده داره بالا میره که گاورنر کلاک و ولتاژ سی پی یو رو مطابق ظرفیت خنک کنندگی سیستم پایین میاره .
              یا مثلا پروفایل کاری سیستم رو silent میگذاریم بجای اینکه فن رو هر ۳۰ ثانیه به مدت ۱۰ ثانیه با حداکثر سرعت روشن کنیم دائم با سرعت یک سوم روشنه اگر دما بخواد از محدوده مجاز رد بشه بجای افزایش سرعت ( که باعث ایجاد صدای اضافی میشه ) بار پردازنده رو کم میکنیم و به این ترتیب ... اون سیم سوم در فرایند راه اندازی و کنترل چرخش فن هیچ کاره است .

              در مورد بلبرینگ اینطور که فکر میکنید نیست .

              این فنهای براشلس همه اشون یک شفت مرکزی دارن ساپورت مکانیکی فن توسط این شفت داره صورت میگیره ، یعنی این شفت مجموعه روتور رو نسبت به استاتور ثابت نگه میداره ( که روی روتور یک رینگ فلزی هست داخل این رینگ یک نوار لاستیکی آهن ربای دائمی داریم ... اونطرف این رینگ کاپ پروانه ها قرار داره ، وسط این کاپ شفت اتصال روتور به استاتور قرار گرفته )

              چون این شفت نسبت به استاتور گردان هست نیاز به بیرینگ داره حالا یا بیرینگ های ساده یاتاقان آلیاژ مس استفاده شده یا بلبرینگ .
              برای اینکه مجموعه پروانه و شفت حرکت طولی نداشته باشه از دو طرف بیرینگ ( بعضی فنها دو مجموعه بیرینگ جلو و عقب دارن ) واشرهای فلزی یا پلاستیکی روشون قرار گرفته یک کلیپس فلزی یا پلاستیکی اون شفت رو نسبت به استاتور قفل میکنه که نتونه بیرون بیاد ( برای باز کردن فن این کلیپس باید آزاد بشه بعد شفت میتونه با مجموعه کاپ پروانه اش از بیرینگ استاتور خارج بشه )

              چیزی در شار مغناطیسی شناور نیست !
              بیرینگ مذکور در نمونه های یاتاقان دار یکم خوردگی پیدا کنه و از لقی مجازش رد بشه فن شروع میکنه سروصدا و لرزش ایجاد کردن .
              همین یاتاقان گریسش به مرور فاسد میشه که فن گیر میکنه یا کند میچرخه .

              در نمونه های بلبرینگی خراب شدن بلبرینگ باز لقی و سروصدا و گرما روی بلبرینگ ایجاد میکنه که در نمونه های دوبالا ممکنه کار به خورد شدن یا قفل شدن بلبرینگ حین کار منجر بشه .

              در پایین تصویر باز فن های براشلس رو قرار دادم همه اشون ساخترشون مشابه هست بعضیا بجای رینگ مغناطیسی آهنربای اکسیال با سیم پیچهای فلت دارن ) که اجزاش منجمله بیرینگ ها و شفتش معلومه .

              در مورد موتوری که عکسش رو گذاشتید موتور معمولی مغناطیس دائمه با کموتاتور ... با pwm یا ولتاژ متغیر سرعتش قابل تغییره ( این موتور ضریب kv دارن در حالت بدون بار در ازای هر ولت یک مقدار مشخصی سرعت دارن که در مشخصاتشون قابل مشاهده است kv این موتور طبق برچسبش 480 هست یعنی در ازای هر یک ولت سرعتش ۴۸۰ RPM بالا میره )

              این موتورها به جانسون ۸۰۱۶ هم معروفن ،
              یک موتور استاندارده ... جریان حالت قفلشون میتونه تا ۱۵ یا ۳۰ آمپر برسه ( باندازه ولتاژ تغذیه تقسیم بر مقاومت اهمی سیم پیچها ).
              مثل بقیه موتورهای دی سی این مدلی ...

              اون شبیه چرخدنده نیست واقعا چرخدنده است !
              چرخدنده دوبل هستش ( بخاطر جنس برنجی اش دوبل دنده ریزه )

              برای در آوردن چرخدنده فوق باید از ابزار پولی کش استفاده کنید ( به اسم کنس هم توی بازار میشناسن ) .

              اگر پولی کش ندارید و چرخنده هم نیاز نیست با فرز خیلی نازک یکی دو تا شیار عمیق روی محور طولی چرخدنده ایجاد کنید با یکم فشار میشکنه و در میاد .




              نمونه بلبرینگی

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : مشکل با دیمر صنعتی

                شماتیک داخلی فن های دو فاز با آی سی هال

                ترانزیستور بالایی ( که میتونه باشه یا نباشه ) برای کنترل سرعت بوسیله pwm استفاده شده ( در فنهای ۴ سیم گیت این ماسفت به مدار pwm وصله )
                در فنهای دو سیم معمولی ترانزیستور بالایی رو نداریم تغذیه مثبت مستقیم به سیم پیچها وصله .

                پالس سرعت که سیم سوم باشه از خروجی سنسور هال مستقیم گرفته شده ( معمولا یک ترانزیستور مجزا اپن کلکتور برای پالس سرعت استفاده میکنن )

                آی سی های درایور هال اختصاصی این موتورها شامل سنسور هال دو یا سه فاز خروجی ترانزیستوری با محدود کننده جریان و تشخیص قفل موتور و غیره در پکیجهای کوچک ۳ تا ۵ پایه در اکثر فن ها استفاده شده .
                مثل hl401 - ah4059 - ss40f و ...



                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : مشکل با دیمر صنعتی

                  نوشته اصلی توسط Amie.s.m نمایش پست ها
                  خوب این سوالات یکمی زیاد و مباحث باهم قاطی شد .
                  با سپاس فراوان بابت این همه توضیحات و زحمت و دانش
                  خب خیلی از ابهامات به لطف شما رفع شد

                  دیدگاه

                  لطفا صبر کنید...
                  X