اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

ژنراتورهای قطب چنگالی

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    ژنراتورهای قطب چنگالی

    سلام خدمت همه دوستان عزیز..سال نو مبارک.. :biggrin:

    راستش من قصد دارم مقداری روی این نوع ماشینهای الکتریکی تحقیق کنم و البته یه سری اطلاعات کمی هم دارم.. :redface:

    معمولا از این الترناتورها با اسم Claw Pole Alternator یاد میشه (اسم دیگه اش هم Lundell هست) که کاربرد وسیعش دینام ماشین هست..این اسم از حالت ساختمان رتور گرفته شده که شبیه 2 تا چنگالی هست که توی هم فرو رفته باشن..

    ساختمان این نوع رتور ها به صورت زیر است :


    و



    سوالی که برام ایجاد شده..اینه که چرا از این رتور استفاده میشه..ایا علت خاصی داره ؟ یعنی خواصی داره که باعث شده از این نوع رتور استفاده بشه ؟

    سیم پیچهای استاتور هم 3 دسته هستند که اگر اشتباه نکنم باید به صورت مثلث بسته شده باشند..شکل موج خروجی حاصله..یک شکل موج 3 فاز هست که در نهایت توسط رکتیفایر یکسو میشه..

    سیم پیچ داخل رتور هم توسط 2 رینگ از منبع خارجی تغذیه میشه..(باتری ماشین ؟)..و میدان رو بوجود میاره..

    ساختمان کلی دینام :



    کسی از کاربرد دیگه ی این نوع الترناتور ها اطلاع داره ؟ :redface:

    از دوستانی که در این زمینه اطلاعات خوبی دارن..درخواست میکنم که در این تاپیک به بیان اونها بپردازند تا بقیه دوستان نیز استفاده کنند.پیشاپیش ممنونم.. :job:





    #2
    پاسخ : ژنراتورهای قطب چنگالی

    برام خیلی عجیبه.. oo:

    یعنی توی این فروم به این خوبی...کسی اطلاعی در این مورد نداره ؟

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : ژنراتورهای قطب چنگالی

      سلام
      من تا این حد اطلاع دارم که ژنراتور کامیون های ماک از نوع قطب چنگالی هستند
      این ژنراتورها فاز شکسته و معمولی هستن
      اگه اطلاعات بیشتری خواستی یا سوال خاصی داشتی میل بزن
      GHmSafari@Gmail.com
      موفق باشی
      یا حق!!
      GHm

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : ژنراتورهای قطب چنگالی

        این ژنراتور ها در اکثر اتومبیل ها استفاده می شه --- چرا ؟
        اگه کمی دقت به نوع شیار ها کنیم می بینیم که تعداد قطبهای زیادی تولید می کنه و در نتیجه تولید فرکانس بالا و در نهایت در حالت کارکرد موتور ماشین در دور های پایین باعث می شه شکل موج خروجی dc شده بهتر و از طرفی یکی از شرایط کارکرد ژنراتور که دور نامی هستش به این طریق براورده بشه
        برای تحلیل بهتر این ژنراتور ها بایستی مسیر فوران از قطبها رو ترسیم کنیم
        و بعد از این متوجه می شیم که شکل موج خروجی (ac ) تاحدودی از حالت سینوسی خارج می شه و خودش یک مشکل محسوب می شه و از طرفی بدلیل زاویه دار بودن قطبها مقدار خروجی ولتاژ در استاتور به نسبت زاویه کمتر میشه اما فرکانس بالا تولید میشه
        تنها مزیت این سیستم سادگی ساختمان سیم بندی رتورشه که می تونه فرکانس بالایی تولید کنه
        اگه مردم می دونستن زمان چقدر با ارزشه دیگه هیچ وقت کفش بند دار نمی خریدن البرت انیشتن

        دیدگاه

        لطفا صبر کنید...
        X