اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

ساخت کوره القایی

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    ساخت کوره القایی

    سلام
    من باید تا آخر فروردین یه کوره القایی 3 کیلو بسازم
    موضوع سر PLL هستش که خیلی فکر منو مشغول کرده. من معتقدم اینکه ما یه اسیلاتور بذازیم و شروع کنیم به تغییر فرکانسش تا رسیدن رزونانس بار زیاد معقول نیست.
    پیشنهادم اینه که بیام اسیلاتور مدار رو مبتنی بر بار طراحی کنیم. اینطوری :


    با فرض صفر بودن تمام مقادیر اولیه مدار زیر رو تحلیل می کنیم . یک دیتکتور جریان هم صعودی و نزولی بودن جریان رو به صورت 1و 0 به ما تحویل میده، خروجی دیتکتور رو dout می نامم.
    در لحظه اول که هیچ جریانی نداریم dout= 1 هستش و S1 روشنه. در نتیجه جریان شروع به صعود می کنه و dout=1 می ماند تا جایی که جریان غش می کنه و dout=0 می شه تا جریان به حداقل میرسه و دوباره شروع با صعود می کنه و در لحظه صعود dout=1 میشه و ...
    من شبیه سازی رو تو پروتئوس انجام دادم و این نتیجه رو گرفتم :


    به نظر شما در عمل چه مشکلاتی پیش میاد.
    برای دیتکت صعودی و نزولی بودن جریان تو فرکانس 200 تا 300 کیلو چکار کنم؟ opamp های معمولی که تا 10 کیلو هم خوب کار نمی کنند.
    بت در بغل و به سجده پیشانی ما کافر زده خنده بر مسلمانی ما
    اسلام به ذات خود ندارد عیبی هر عیب که هست در این مسلمانی ماست

    #2
    پاسخ : ساخت کوره القایی

    من بالاخره یه نمونه کوچیک تست کردم.
    البته PLL نداره و فرکانس ثابته.
    حالا مشکل تو شکل موجه :


    اینکه سیگنال فرمان درایورم افتاده وسط موج سینوسی (جریان سینوسیه، ولتاژ دو سر مقاومت 0.5 اهمی سری با تانک سری) به خاطر چیه؟ هنوز فرکانسم رزونانس نشده؟
    فرمان رو کی باید بدم. لحظه عبور جریان از صفر یا لحظه سقوط جریان(یعنی وقتی شیب جریان جهتش عوض میشه، در قله و قعر موج) ؟


    مشکل شمار 2 منبع تغذیه. چطور منبع تغذیه رو DC کنم. اگه به فرض 220 رو پل کنم میشه 300 ولت. حالا مساله سر اینه که چه خازنی بذارم که این رو صاف کنم. 470 میکرو 400 ولت اندازه یه استکانه. از اون هم بزرگتر بذارم. اصلا مها ریپیل چقدر راندمان رو بالا میبره؟
    الان کوره با 15 ولت داره کار میکنه و بعد از یک دقیقه یه پیچ رو به جایی میرسونه که یه پلاستیک رو ذوب میکنه.
    بت در بغل و به سجده پیشانی ما کافر زده خنده بر مسلمانی ما
    اسلام به ذات خود ندارد عیبی هر عیب که هست در این مسلمانی ماست

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : ساخت کوره القایی

      من با روش اختلاف فاز به رزونانس رسیدم اما در رزونانس ممکنه جریان به شدت بالا بره. اصولا باید دور این روشهای ساده رو خط بکشی و بیای سراغ رزونانس کنترلر هایی مثل MC34066

      ریپل تاثیری روی سیستم کار مدار و حرارت نداره. اما معمولا در توانهای بالای 500 وات حتما باید از PFCآ‌ استفاده کرد تا برق شهر درب و داغون نشه.
      با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : ساخت کوره القایی

        نوشته اصلی توسط ahmadmn
        من با روش اختلاف فاز به رزونانس رسیدم اما در رزونانس ممکنه جریان به شدت بالا بره. اصولا باید دور این روشهای ساده رو خط بکشی و بیای سراغ رزونانس کنترلر هایی مثل MC34066

        ریپل تاثیری روی سیستم کار مدار و حرارت نداره. اما معمولا در توانهای بالای 500 وات حتما باید از PFCآ‌ استفاده کرد تا برق شهر درب و داغون نشه.
        راجع به این ترانس جریان یکم بگو لطفا.
        من الان برای اندازه گیری چی تهیه کنم؟ چنده؟ جریان تو پروژه نهایی قرار 20-30 آمپر بشه. یه ترانسی میخوام که ضریب تبدیل بالا داشته باشه.
        بت در بغل و به سجده پیشانی ما کافر زده خنده بر مسلمانی ما
        اسلام به ذات خود ندارد عیبی هر عیب که هست در این مسلمانی ماست

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : ساخت کوره القایی

          منظور از PFC ترانس جریان نیست! POWER FACTOR CORRECTION است که اگه خرابی برق شهر برات مهم نیست میتونی ازش صرف نظر کنی.

          واسه اندازه گیری جریان می تونی از این استفاده کنی:
          http://rocky.digikey.com/WebLib/LEM/Web%20Data/LTS%2025-NP.pdf
          با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : ساخت کوره القایی

            من تو قسمتی که اصلا به حساب نمی آوردمش گیر کردم :angry: :cry2:

            این IR2113 چرا اینجویه؟ مگه برای کنترل Half Bridge بار طراحی نشده؟
            من وقتی علاوه بر مدار خود دیتاشیت این قرمز رو هم زدم( البته سیگنال های درایو وردی NOT هم بودن تا هر دو با هم هیچوقت روشن نشوند) IR2113 سوخت و پایه HO و Vb به هم اتصال کوتاه شدن :cry2:


            من تو App Note خودش خوندم که میشه :

            http://www.irf.com/technical-info/appnotes/an-978.pdf

            حالا چه کنم؟

            راستی اون خازن هایی که بین Vb ,VS,Vcc,COM هست چه ظرفیتی دارند؟ ابته من اون دیود رو حذف کرده بودم و یه منبع تغذیه 15 ولتی به دو سر خازن زده بودم(زمین منبع مستقل بود).
            بت در بغل و به سجده پیشانی ما کافر زده خنده بر مسلمانی ما
            اسلام به ذات خود ندارد عیبی هر عیب که هست در این مسلمانی ماست

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : ساخت کوره القایی

              من تغذیه جدا هم براش نگذاشتم و عالی کار می کنه!!!
              راستش کمی تنبلم و شماتیک نکشیدم اما pcb هست که بهتر از شماتیکه. این یه درایو موتور فول بریدجه با دو 2113 . به قطعات کنار 2113 خوب توجه کن:

              http://rapidshare.com/files/218036780/DRIVE2.PCB.html
              با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : ساخت کوره القایی

                با سلام و خسته نباشید خدمت شما دوستان عزیز :applause:
                راستش چند تا مطلب کوچولو می خواستم بگم البته تجربه های این حقیره کخه ممکنه خودتون هم بهش دقت کرده باشید
                راستش تو مواردی که من از سوییچینگ استفاده کردم به چند تا نکته رسیدم که امیدوارم به کارتون بیاد
                اولین نکته:
                می دونید من معمولا برای درایو کردن سوییچ های قدرتم( البته هر کدوم از سوییچ ها ) از دو تاترانزیستور که به صورت قرینه مکمل بسته شدن استفاده می کنم که این ترانزیستور ها خودشون با یه پایه تحریک می شن که تحریک این طبقه ترانزیستوری رو هم با یه آی سی بافر سریع انجام می دم. حالا چرا این کار رو انجام می دم کیفیت پالس در این مدار خیلی عالیه همچنین این آرایش دارای امپدانس خروجیه فوق العاده پایینی هستش البته هم در حالت روشن و هم در حالت خاموش که این خودش در حد زیادی باعث کاهش تلفات ترانزیستور های قدرت در لحظه ی خاموش و روشن شدن میشه.برای نوسان سازی هم میشه از میکرو استفاده کرد که خیلی منعطف و با ویژگی های مناسب می تونه کار نوسان سازی و ایجاد پالس رو انجام بده( این چند تا تجربه که من بهش رسیدم) البته اون آی سی درایور نیم پل آی سیه خوبیه ولی با توجه به تجربه شخصی ,من این روش رو پیشنهاد می کنم...
                دومین نکته:
                این شکل موجی که شما تو اسکوپ نشون دادین خوبه یعنی به رزونانس کامل نزدیکه
                ولی فکر کنم یه نکته رو فراموش کردین!!!
                شما گفتین یه اسیلاتور وابسته به بار بسازین!!!
                این راهکار خوبیه ولی یه نکته مطرح نشده!!!
                PWM
                شما کی می تونین به یه رزونانس کامل برسین ؟؟؟
                وقتی انرژی خازن و سلف شما تو مدار برابر بشه , برای این کار شما نباید فرکانس رو تغییر بدین ولی باید پهنای پالس رو تغییر بدین با این کاره که شما می تونیین به رزونانس کامل برسید که تو این حالت جریان مدار شما به صورت موثر به حد ماکزیمم خودش میرسه و شکل موج مدار تقریبا به صورت کامل سینوسی میشه و در نتیجه عملکرد مدارتون به حالت ایده آل خودش میرسه. که برای این کار یعنی تغییر پهنای پالس یه آنالوگ به دیجیتال از میکرو رو کانفیگ می کنید و یه PWM رو به اون حساس می کنید تا با فیدبک گرفتن از مدار همواره مدارتون تو حالت رزونانس باشه و عملکرد عالی...


                شرمندم که ابراز عقیده کردم
                امیدوارم این مطالب ساده به شما کمک کنه
                با آرزوی موفقیت شما :nerd: :nerd:

                هر كجا هستم، باشم / آسمان مال من است / پنجره فكر هوا عشق زمين مال من است ...
                بعضي وقت ها آدما طوري مي بينن که نمي بينن، بعضي وقت ها طوري مي بينن که اشتباه مي بينن، بعضي وقت ها مي بينن ولي سعي مي کنن مثل ديگران ببينن، ولي موفق اون کسي که سعي مي کنه متفاوت و قشنگ ببينه.

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : ساخت کوره القایی

                  نوشته اصلی توسط امیر حیدری
                  با سلام و خسته نباشید خدمت شما دوستان عزیز :applause:
                  راستش چند تا مطلب کوچولو می خواستم بگم البته تجربه های این حقیره کخه ممکنه خودتون هم بهش دقت کرده باشید
                  راستش تو مواردی که من از سوییچینگ استفاده کردم به چند تا نکته رسیدم که امیدوارم به کارتون بیاد
                  اولین نکته:
                  می دونید من معمولا برای درایو کردن سوییچ های قدرتم( البته هر کدوم از سوییچ ها ) از دو تاترانزیستور که به صورت قرینه مکمل بسته شدن استفاده می کنم که این ترانزیستور ها خودشون با یه پایه تحریک می شن که تحریک این طبقه ترانزیستوری رو هم با یه آی سی بافر سریع انجام می دم. حالا چرا این کار رو انجام می دم کیفیت پالس در این مدار خیلی عالیه همچنین این آرایش دارای امپدانس خروجیه فوق العاده پایینی هستش البته هم در حالت روشن و هم در حالت خاموش که این خودش در حد زیادی باعث کاهش تلفات ترانزیستور های قدرت در لحظه ی خاموش و روشن شدن میشه.برای نوسان سازی هم میشه از میکرو استفاده کرد که خیلی منعطف و با ویژگی های مناسب می تونه کار نوسان سازی و ایجاد پالس رو انجام بده( این چند تا تجربه که من بهش رسیدم) البته اون آی سی درایور نیم پل آی سیه خوبیه ولی با توجه به تجربه شخصی ,من این روش رو پیشنهاد می کنم...
                  دومین نکته:
                  این شکل موجی که شما تو اسکوپ نشون دادین خوبه یعنی به رزونانس کامل نزدیکه
                  ولی فکر کنم یه نکته رو فراموش کردین!!!
                  شما گفتین یه اسیلاتور وابسته به بار بسازین!!!
                  این راهکار خوبیه ولی یه نکته مطرح نشده!!!

                  PWM
                  شما کی می تونین به یه رزونانس کامل برسین ؟؟؟
                  وقتی انرژی خازن و سلف شما تو مدار برابر بشه , برای این کار شما نباید فرکانس رو تغییر بدین ولی باید پهنای پالس رو تغییر بدین با این کاره که شما می تونیین به رزونانس کامل برسید که تو این حالت جریان مدار شما به صورت موثر به حد ماکزیمم خودش میرسه و شکل موج مدار تقریبا به صورت کامل سینوسی میشه و در نتیجه عملکرد مدارتون به حالت ایده آل خودش میرسه. که برای این کار یعنی تغییر پهنای پالس یه آنالوگ به دیجیتال از میکرو رو کانفیگ می کنید و یه PWM رو به اون حساس می کنید تا با فیدبک گرفتن از مدار همواره مدارتون تو حالت رزونانس باشه و عملکرد عالی...
                  ممنون از راهنماییتون.
                  من برای درایو از ترانس با هسته فریت استفاده کردم که خیلی خوب درایو کرد. وقتی سیم پیچ مدار ( ثانویه ترانس 12 ولت سوخته) داشت از حرارت ناشی از 8 آمپر جریان دود میکرد MOSFET ها یخ بودند و کله ترموکوپل که یکم توش آهن داره در مرکز سیم پیچ قرار دادم که تا دمای 360 درجه بالا رفت و بعد از اون دیگه مجبور شدم خاموش کنم.

                  ضمنا منظورتون اینه که بیام بجای تغییر فرکانس، PWM رو تغییر بدم تا به رزونانس برسم؟ از نظر تئوری فرکانس رزونانس LC مستقل از انرژی های ذخیره شده است.Fr=1(2Pi * sqrt(LC)) مگه نه؟ میشه یکم بیشتر توضیح بدید.
                  *************
                  حالا دیگه مشکلات جدیدی به وجود اومده که PLL میره ته سف مشکلات :mrgreen: :angry:
                  1. برای منبع تغذیه چه چیزی رو پیشنهاد می کنید؟ من میخوام 220 ولت رو تمام موج DC کنم و بدم به مدار. این کار یعنی ریپیل زیادی که رو خط تغذیه خواهیم داشت. میشه اصلا تو جریان 7-8 آمپر این ولتاژ بالا رو صاف کرد؟ چطوری؟

                  2. از چه MOSFET استفاده کنم؟ الان تو 12 ولت IRF3205 زدم و خوب کار میکنه. اما Vdss=55ش هستش و نمیشه تو ولتاژ بالا ازش استفاده کرد.
                  3. اندازه سلف رو چطور انتخاب کنم؟ مشتری محترم گفته که قراره یه لوله مسی 10 دور با قطر 13 سانت پیچیده بشه. این قطر زیاد باعث افزایش تلفات نمیشه؟


                  از راهنمایی همتون ممنونم.
                  بت در بغل و به سجده پیشانی ما کافر زده خنده بر مسلمانی ما
                  اسلام به ذات خود ندارد عیبی هر عیب که هست در این مسلمانی ماست

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : ساخت کوره القایی

                    یه ایده ای هم برای حذف PLL به ذهنمن رسیده که نمیدونم عملی بشه یا نه.
                    علت استفاده از PLL اینه که با قرار گرفته قطعه در سیم پیچ اصلی مقدار L تغییر میکنه که باعث تغییر فرکانس رزونانس و کاهش جریان میشه.
                    حالا اگه بیایم و با روشی تغییرات L بار رو خیلی ناچیز کنیم، دیگه چه نیازی به PLL داریم؟
                    در این روش یه سلف با هسته فریت یا هوا که مقدارش حد اقل 20 برابر حداکثر مقدار سیم پیچ اصلی کوره باشه، با سیم پیچ اصلی کوره سری میکنیم. حالا Lt = L1+L2 و از اونجا که L1 خیلی بزرگتر از L2 هست میشه به راحتی گفت که Lt = L1 و تغییرات L2 در Lt بسیار ناچیز به حساب میاد.

                    این ایده عملیه؟
                    نظر بدید لطفا.




                    بت در بغل و به سجده پیشانی ما کافر زده خنده بر مسلمانی ما
                    اسلام به ذات خود ندارد عیبی هر عیب که هست در این مسلمانی ماست

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : ساخت کوره القایی

                      من با نمونه گیری از ولتاژ دو سر خازن ( تشخیص شیب صعودی و نزولی) فرمان ها رو به گیت ها میدم و ولتاژ دو سر خازن خیلی سینوسی خشگلی شده و ولتاژ دو سر سلف هم یه جاییش پله داره که در لحظه خاموش و روشن شدن IGBT ها بوجود میاد و مسئله ای نیست.

                      اما مشکل سر اینه که من یه محاسبه ای در مورد انتخاب HGBT انجام دادم که منو ترسوند. در این محاسبات جریان لحظه ای IGBT حدود 186 آمپر بدست میاد.
                      این جریان خیلی وحشتناکه و باید یه جوری مهارش کنم.

                      استدلال من اینه:



                      درسته؟ اگه این دست باشه IGBT خیلی گرونی لازم دارم :cry2:
                      چه شماره ای رو پیشنهاد می کنید؟
                      فرکانس کار 30 کیلو هرتزه.


                      مشکل بعدی اینه که این سیستم توان زیادی رو با ولتاژ برق شهر میخواد که بیشتر از چیزیه که من میخوام. راهی برای کنترل توان دارید؟
                      بت در بغل و به سجده پیشانی ما کافر زده خنده بر مسلمانی ما
                      اسلام به ذات خود ندارد عیبی هر عیب که هست در این مسلمانی ماست

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : ساخت کوره القایی

                        186 آمپر oo:

                        پس توانت میشه 186x150

                        28 کیلووات

                        همینقدر توان می خواستی؟
                        با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : ساخت کوره القایی

                          نوشته اصلی توسط ahmadmn
                          186 آمپر oo:

                          پس توانت میشه 186x150

                          28 کیلووات

                          همینقدر توان می خواستی؟
                          نه
                          این جریان لحظه ای بود. البته تو عکس یه بار دیگه حساب کردم کمتر شد. به هر حال من با 110 ولت و IGBT به شماره : IXSN 80N60AU1 زدم و در کمتر از 20 ثانیه 50 درجه قطعه رو داغتر کرد. ولی ترک ها همه سوخت. من یه آزمایشی تو 40 ولت انجام دادم که منو به این باور رسوند که جریان لحظه ای که بین سلف و خازن وجود داره بیش از 10 برابر جریان ورودی سیستم هستش.
                          سر راه ورودی AC مدار 7 تا مقاومت 0.22 اهم موازی کردم و گذاشتم. مقاومت ها به هیچ عنوان ذره ای گرم نشدند. اما وقتی این مقاومت ها رو سر راه سیم پیچ گذاشتم همگی شروع به دود کردن کردن.
                          خیلی برای جالب بود و یه استدلالی کردم که تو همون پست قبل توضیح دادم.

                          حالا کسی نیست به من جواب بده که درسته یا نه؟
                          بت در بغل و به سجده پیشانی ما کافر زده خنده بر مسلمانی ما
                          اسلام به ذات خود ندارد عیبی هر عیب که هست در این مسلمانی ماست

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : ساخت کوره القایی

                            مصطفی جان
                            وقتی صحبت مدار تشدید میشه این جریان ها منطقیه. خودت هم می دونی که جریان بالا نشانه ی توان بالا نیست.

                            در مدارات سوئیچینگ 3 عدد بنیادی وجود داره : توان ورودی، توان خروجی، توان سوئیچینگ

                            در مداری که درست و حسابی طرح شده ، این سه نزدیک یکدیگرند.

                            اگه شما 27 کیلووات توان سوئیچینگ داری باید حداقل نصفش توان خروجی داشته باشی و باید حداکثر 1.5 برابر توان خروجی توان ورودی داشته باشی.

                            اما اگه مدارت فقط با توان ظاهری کار کنه خواهی دید که توان سوئیچینگت بسیار بالا میره در حالی که توان خروجی اندکی داری.
                            با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : ساخت کوره القایی

                              خوب تو کوره فکر کنم توان ظاهری با توان راکتیو خیلی با هم فاصله داشته باشن. من کلا تو این زمینه تازه کارم خودتون میدونید که. ولی اگه کوره من خوب کار نکنه این توان باید یه جا تلف بشه. IGBT ها خیلی خنک تر از چیزی بودن که تصورش رو میکردم و بقیه جاها هم اتلاف حرارتی نداشتم. فقط قطعه کار بود که سریعا شروع به داغ شدن کرد. افسوس که ترک ها نازک بود و سوخت و نتونستم ببینم کوره تا کجا پیش میره. امروز میخوام IGBT رو دوبل ببندم و ترک ها رو با سیم تقویت کنم و به 220 وصلش کنم ( تا الان 110 بود) نتیجه رو میگم.

                              بت در بغل و به سجده پیشانی ما کافر زده خنده بر مسلمانی ما
                              اسلام به ذات خود ندارد عیبی هر عیب که هست در این مسلمانی ماست

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X