اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

مفهوم توان راکتیو

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    مفهوم توان راکتیو


    برای شرکت در یک بحث مفهومی درباره توان و انرژی راکتیو لطفاً به " معماهای عمومی برق- معمای شماره 20" در http://electrical-riddles.com
    مراجعه فرمائید.
    :rolleyes:

    #2
    پاسخ : مفهوم توان راکتیو

    توان اکتیو = توان واته = توان مفید = توانی که به اجبار از شبکه میکشیم = توانی که ما دوست داریم مصرف بشه = توانی که باعث روشنایی در لامپ میشه = توانی که باعث گردش شافت موتورها می شه = توانی که در خطوط انتقال ارسال می کنیم = p

    توان راکتیو = توان دواته = توان غیر مفید = توانی که به اجبار با توان اکتیو منتقل میشه = توانی که ما دوست نداریم مصرف بشه = توانی که باعث روشنایی در لامپ نمیشه = توانی که باعث گردش شافت موتورها نمی شه = توانی که تنها با عث افزایش جریان در سیمها می شه = توانی که اجبارا با توان اکتیو در خطوط انتقال عبور می کند = Q

    مفهوم ساده تر :
    یک جاده با عرض 10 کامیون تصور کنید
    تمامی 10 کامیون به طور همزمان بار مشخصی را از نقطه 1 به نقطه 2 انتقال میدن و بار خود را در نقطه 2 خالی می کنند اما 2 کامیون بار خود را تخلیه نمی کنند و با بار به نقطه اول بر می گردند
    به طور ساده تر کم میتونیم بگیم که 8 کامیون توان اکتیو و 2 کامیون بار راکتیو هستند
    در مبحث برقی نیز توان راکتیو همان توانی است که باعث اضافه جریان در سیمها می شود اما این اضافه جریان باعث انجام کاری نمیشود و واجبارا از سیمها عبور می کند
    خازن در این مدارات به مفهوم یک بازرس در موقع تخلیه بار در آن کامیونها می باشد




    اگه مردم می دونستن زمان چقدر با ارزشه دیگه هیچ وقت کفش بند دار نمی خریدن البرت انیشتن

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : مفهوم توان راکتیو

      سلام بر دوستان

      موضوع جالبی مطرح شده و ذهن رو فعال می کنه کاش همه طراحها مفاهیم رو عمیق بفهمند.

      توان راکتیو همان توانی است که در سلف و خازن باعث شارژ و دشارژ می شود.
      مثلا فرض کنید یک سلف و یک مقاومت سری داریم
      انرژی که لازم داریم این سلف شارژ شود یعنی جریانش به حداکثر برسد و سپس جریانش صفر شود و در خلاف جهت دوباره حداکثر شود همان توان راکتیو است که در خازن تلف می شود.
      همین حالت در خازن هم اتفاق می افتد ولی با علامت معکوس.

      حالا در حالت جبرانسازی وقتی خازنی با بار سلفی موازی می کنیم. با توجه به ساختار فیزیکی خازن ابتدا جریان فوق العاده بالایی می کشد و آنرا در خود ذخیره می کند تا اینکه کم کم جریان مصرفی کم می شود ولی برعکس سلف شروع به جریان کشی بالا تر می کند حالا خازن می تواند باری را که در خود ذخیره کرده در قالب جریان به سلف ارائه کند حالا سلف شروع به شارژ می کند.
      بعد از اینکه ولتاژ AC تغییر علامت داد خازن شروع به جریان کشی بالا می کند حالا سلف جریان خازن را تامین می کند.
      به این صورت خازن و سلف جریان مورد نیاز هم را تامین می کند که در حالت ایده آل چون تلفات وجود ندارد اگر مقادیر سلف و خازن مناسب انتخاب شود جریان دیگری برای شارژ و دشارژ نیاز نیست و توان راکتیو صفر می شود ولی در حالت واقعی این امکان وجود ندارد و مقداری توان راکتیو صرف غلبه بر نا ایده آلی ها می شود.

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : مفهوم توان راکتیو

        برای فهم فیزیکی توان ذاکتیو به آدرس زیر مراجعه کنید خیلی ساده مفهوم توان راکتیو رو گفته
        http://foodaji.blogfa.com/post-204.aspx

        دیدگاه

        لطفا صبر کنید...
        X