ورود به حساب ثبت نام جدید فراموشی کلمه عبور
برای ورود به حساب کاربری خود، نام کاربری و کلمه عبورتان را در زیر وارد کرده و روی «ورود به سایت» کلیک کنید.





اگر فرم ورود برای شما نمایش داده نمیشود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





کاربران برچسب زده شده

صفحه 1 از 2 12 آخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 14
  1. #1
    2006/07/08
    shiraz
    50
    0

    در خواست مقاله در مورد سیکل ترکیبی

    من نیاز به مقاله ای در مورد نیروگاهای گازی و سیکل ترکیبی هستم
    لطفا کمک کنید (مقاله ای کامل به فارسی یا انگلیسی می خواهم)

    با سپاس
    هدفهای بزرگ مردان بزرگ می خواهد .
  2. #2
    2005/12/28
    تبريز
    4,211
    1,142

    پاسخ : در خواست مقاله در مورد سیکل ترکیبی

    - سيكلهای تركيبی
    سیكلهای تركیبی به سیكلهایی اطلاق می گردد كه برای تولید انرژی به طور همزمان از توربین های گازی وبخار استفاده می شود.به منظور بهبود راندمان سیكل برایتون وبا استفاده از گرمای حاصله از خروجی توربین های گازی، تفكر ایجاد سیستم های سیكل تركیبی به وجود آمده است.این هدف با بازیابی حرارت حاصل می شود.تكمیل وبهبود سیكل برایتون توسط چهار روش زیر صورت می گیرد:
    1- بازیابی انرژی
    2-كمپرس دو مرحله ای با بخش خنك كننده بینابین
    3- توربین با مرحله بازگرمایش
    4- تزریق آب



    - مخازن وتجهيزات پالايشگاهی وپتروشيمی

    مخازن تحت فشار:
    به مخازنی اطلاق می گردد كه به منظور انجام فرآیند بخصوص تعت فشارمعین مورد نیاز باشد. در ساخت چنین مخازنی می بایست دقت كافی به عمل آید. زیرا عدم دقت در جوشكاری ، انتخاب صحیح مواد و ... منجر به انفجار مخزن می گردد. در حقیقت مخازن تحت فشار همانند یك بمب عمل نموده وفاجعه آمیز می باشد.


    مخازن ذخیره:
    در این مخازن غالباً فشار موجود فشار اتمسفر بوده واز این رو می توان از فولادهای با جنس ضعیف تر نسبت به مخازن تحت فشار استفاده نمود. این مخازن عمدتاً برای ذخیره یك ماده شیمیایی بكار میروند و به دو دسته تقسیم می شوند:
    1- مخازن ذخیره سقف ثابت
    2- مخازن ذخیره سقف شناور
    مخازن نوع اول برای مواردی كه درون مخزن واكنش شیمیایی كه منجر به فرار سیال گردد،آ*وجود نداشته باشدآ*بكار میآ*روند ومخازن نوع دوم عالباً برای سوخت ویا مواد شیمیایی فرار به كار می روند. حركت سقف شناور بر اساس قانون تعادل ارشمیدس بوده وتوسط گازهای حاصل از مایع شیمیایی فرار كه در زیر سقف جمع می گردد حركت مختصری دارد ولی بر اساس كلی حركت سقف بر مبنای حجم ذخیره شده است.

    برجهای تقطیر:
    اینگونه تجهیزات به منظور انجام عمل تقطیرمواد شیمیایی و به خصوص هیدروكربنها در صنایع پالایشگاهی وپتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرند.معمولاً فشار در اینگونه تجهیزات بالا بوده و در زمره مخازن تحت فشار هستند.گاه طول آنها به 100 متر نیز می رسد بدیهی است كه طول وقطر تابع فرآیند میباآ*شند.

    مبدلهای حرارتی:
    اینگونه تجهیزات كه شامل گرمكن ها وخنكآ*كنآ*ها می باشند بمنظور تبادل گرما بكار میروند یعنی بسته به نیاز دو سیال وارد آن شده و با هم تبادل حرارتی انجام داده و درجه حرارت آنها به هنگام خروج متفاوت(افزوده و یا كاسته) گردیده و بر حسب این تبادل حرارت واكنش
    بخصوص انجام نیگردد.مبدلهای حرارتی به انواع گوناگون از قبیل لوله پوسته ای ، دو لوله ای ، فشرده و... تقسیم بندی می گردد.

    منبع:http://radbooof.blogfa.com
  3. #3
    2006/07/08
    shiraz
    50
    0

    پاسخ : در خواست مقاله در مورد سیکل ترکیبی

    از توضیحات شما سپاسگزارم , ولی من یک مطلب 20 صفحه ای می خواهم ( فارسی , یا انگلیسی )
    هدفهای بزرگ مردان بزرگ می خواهد .
  4. #4
    2005/12/28
    تبريز
    4,211
    1,142

    پاسخ : در خواست مقاله در مورد سیکل ترکیبی

    اگه 20 صفحه ای می خواین دنبال فارسیش نگردین !!!
    انگلیسیشم باید فرشاد جان کمک کنند.
  5. #5
    2006/03/24
    ECA
    2,422
    220

    پاسخ : در خواست مقاله در مورد سیکل ترکیبی

    سیکل ترکیبی چیست؟


    برای پاسخ به پرسش مذکور در ابتدا تعریفی از انواع توربین ها و اصول کلی کار آنها ارائه می دهیم.
    توربین ها اصو لا بر اساس عامل ایجاد کننده کار تقسیم بندی می گردند . اگر عامل فوق گاز باشد آن را بخاری اگر آب باشد آبی و چنانچه باد باشد توربین بادی گو یند. توجه داشته باشیم که منظور از گاز گاز ناشی از احتراق است. لذا نوع سوخت دخیل در آن که بر حسب مورد می تواند گازوئیل مازول یا گاز باشد در این تقسیم بندی ها اهمیت ندارد. (اگر چه در کشور ما سوخت گاز سوخت غالب این توربین هاست. )


    هر توربین گاز v94.2 متشکل از دو محفظه احتراق است که در طر فین توربین نصب هستند و سوخت گاز یا گازو ئیل پس از ورود به آن همراه با عملکرد سیستم جرقه مشتعل شده و با هوایی که از سمت فیلتر های ورودی وارد کمپرسور شده و پس از انبساط از آن خارج می شود وارد ناحیه محفظه احتراق شده محترق می گردد و گازی با درجه حرارت 1050 در جه سانتیگراد تو لید می نماید.

    گاز مذکور وارد توربین گاز شده و سبب گردش توربین و در نتیجه محور ژنراتور ده و تولید برق می کند. محصول خروجی از توربین گاز دودیست با درجه حرارت حدود 550 درجه سانتیگراد که به عنوان تلفات حرارتی از طریق دودکش وارد جو می شود و به ایت ترتیب توربین گاز در بهترین شرایط با بهره برداری حدود 33 درصد تولید انرژی می کند. به بیان دیگر 67 درصد دیگر به عنوان تلفات حرارتی محسوب و فاقد کارایی می باشد.

    ایده سیکل ترکیبی در واقع بازیافت مجدد از بخش 67 درصد یاد شده است. به این ترتیب که در بخش خروجی اگزوز هر توربین گاز با نصب دریچه های کنترل شونده گاز داغ فوق را به قسمت دیگ بخار هدایت تا آب موجود در آن به بخار سوپر هیت(بخار خیلی داغ و خشک) با درجه حرارت حدود 530 درجه سانتیگراد تبدیل و به همراه بخار خروجی از بویلر دوم جهت استفاده در توربین بخار به کار گرفته شود.
    به این ترتیب در بخش دیگ بخار چون از مشعل و سوخت جهت گرمایش صرفه جویی می شود راندمان در کل افزایش یافته و به رقمی معادل 55 در صد می رسد. (نزدیک به 25 درصد از 67 درصد تلفات فوق الذکر بازیافت و بدون نیاز به سوخت اضافی تبدیل به انرژی الکتریکی می شود. )

    شاخص های نیروگاه سیکل ترکیبی کرمان

    در پست قبل به تو ضیحاتی کلی راجع به انرژی تولیدی در چرخه سیکل ترکیبی پرداختیم. حال شما را با یکی از نیرو گاه های کشور که در قلب کویر به تولید نور می پردازد آشنا می کنیم.

    تجهیزات اتو ماتیک نیرو گاه:
    نیرو گاه سیکل ترکیبی کرمان در نوع خود یکی از نیرو گاه های اتو ماتیک و مدرن کشور با قابلیت کارایی و دسترسی بالاست و جهت به ره برداری از آن بر خلاف نیرو گا ههای قدیمی با ظرفیت مشابه نیاز به نیروی انسانی زیادی نیست.(حداکثر 25 درصد نیرو گاههای با ظرفیت مشابه قدیمی جهت بهره بر داری این نیرو گاه کافیست.

    طبعا با توجه به مراتب ذکر شده حجم تجهیزات اتو ماسیون به کار رفته نیروی انسانی مربوطه باید از تخصص و تجربه قابل قبول برخوردار باشد تا بتواند متناسب با نیاز های فن آوری های نوین از آن بهره برداری نماید. با توجه به اصطحلاک بالای توربین های گازی به دلیل کارکرد درجه حرارت بالا – تعمیرات به موقع قطعات یدکی نیرو گاه – بهره برداری مناسب و حفظ شرایط ایمن کارکرد واحد ها در کنار عامل نیروی انسانی متخصص مهمترین عواملی ست که در حفظ کارایی نیرو گاه و ارتقا آن بسیار موثر است.

    سرعت قرارگیری در شیکه:
    توربین های گازی این نیرو گاه در شرایط سرد حداکثر ظرف 5 دقیقه و در شرایط گرم حداکثر بین 1 تا 3 ساعت قادر هستند به شبکه متصل گردند و این مو ضوع با تو جه به ویژگی های شبکه کشور ما و نیاز های بالقوه ای که بعضا به صورت لحظه ای بالاخص در ساعات حداکثر مصرف برق اتفاق می افتد حائز اهمیت است.


    استفاده از سوخت مختلط:
    به کارگیری سوخت مختلط نیز یکی از شاخص های نیرو گاه کرمان است. به طوری که در صورت کمبود هر یک از سوخت های گاز یا گازو ئیل می توان با استفاده از سوخت دوم کسری سو خت دیگر را یه راحتی جبران کرد.

    کنترل آلاینده های زیست محیطی:
    این نیرو گاه در نوع خود یکی از سالم ترین نیرو گاههای مورد استفاده دنیا در جهت مو ضوع مورد بحث است. استفاده از مشعل پرمیکس با شعله آبی که توام با احتراق کامل است سبب می گردد گاز های NOX و گلخا نهای کاهش یافته و آلایشات محیط زیست ناشی از مو ضوع فوق به نازلترین حد خود تقلیل یابد در عین حال با توجه یه شرایط اقلیمی منطقه و به منظور تثبیت شن های روان و به منظور جلو گیری از حرکت آن در نهایت منجر به آسیب رساندن و کثیفی زودرس فیلتر های هوایی ورودی کمپرسور ها می گردد در 60 هکتار از 120 هکتار مساحت نیرو گاه فضای سبز ایجاد شده که شامل 30000 اصله از انواع گو نه های درختی مقاوم و مناسب آب و هوای کویری می باشند و به کمک سیستم آبیاری قطره ای مورد نگهداری و پرورش قرار گرفته و به شکل هلال نیرو گاه را در مقابل گرد و غبار بیابان های اطراف محافظت می کند.
    رشد و نمو درختان فضای سبز فوق در آیندا نمای بسیار دلپذیری به نیرو گاه داده و پارک جنگلی زیبایی در دل کویر ایجاد خواهد داشت که به موازات برخورداری از ارزش های فنی برای نیرو گاه دارای ویگی های خاص زیست محیطی نیر خواهد بود .

    استفاده از بویلر مشعل دار:
    در این ارتباط یاد آور می گردد که بخار مورد نیاز هر توربین بخار از طریق دو بویلر (دیگ بخار) و در واقع دو توربین گاز تامین می گردد و در مواقع خرابی و یا به هر دلیل دیگری چنانچه یک توربین گاز یا بویلر مربو طه در مدار نباشد توربین بخار تنها قادر هست 50 درصد توان مورد انتظار را تولید نماید. ایده استفاده از بویلر مشعل دار برای آن است که در مواقعی که توربین گازی به دلیل تعمیرات فقادر به سرویس دهی به شبکه نباشد با استفاده از مشعل های تعبیه شده در بویلر بخار مورد نیاز در توربین بخار تولید و تامین گشته و توربین بخار با حداکثر ظرفیت بتواند سرویس مورد نیاز را به شبکه ارائه دهد و این یکی از ویژگی های مهم طرح سیکل ترکیبی کرمان است.

    =====================================
    20صفحه نشد نه :icon_razz:
    آقا این پستو وقتی داشتم دنبال مقاله می گشتم پیدا کردم ... هم اینجا گذاشتم چون مطالبشون جالب بود و هم اینکه شما بدونی به فکرتون هستیم ودنبال مکقاله می گردیم

    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت

    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت

    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت

    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت


  6. #6
    2006/07/08
    shiraz
    50
    0

    پاسخ : در خواست مقاله در مورد سیکل ترکیبی

    آقا عالي بود ما چاكريم :biggrin:


    ولي من 20 صفحه مي خواهم ( انگليسي) :cry: :cry: :cry:
    هدفهای بزرگ مردان بزرگ می خواهد .
  7. #7
    2006/07/08
    shiraz
    50
    0

    پاسخ : در خواست مقاله در مورد سیکل ترکیبی

    بازم سلام

    حالا دوباره درخواست مي دهم :surprised:ئئئ

    من مقاله اي 20 صفحه اي مي خواهم

    خيلي خيلي فوري :agree: :agree: :agree:
    هدفهای بزرگ مردان بزرگ می خواهد .
  8. #8
    2005/12/28
    تبريز
    4,211
    1,142

    پاسخ : در خواست مقاله در مورد سیکل ترکیبی

    سلام دوست عزیز
    خوب ماهم برای پیدا کردن مقاله تو اینترنت می گردیم کار دیگه ای که نمی کنیم ! هر وقتم پیدا کردیم حتما در همینجا براتون می زاریم تا استفاده کنید .
    خیلی خوب میشد که شما هم میگشتین و منابعی رو که پیدا می کنید رو در اینجا برای استفاده ما و بقیه دوستان قرار می دادید.
  9. #9
    2005/12/28
    تبريز
    4,211
    1,142

    پاسخ : در خواست مقاله در مورد سیکل ترکیبی

    انواع سيكلهاي تركيبي پيشرفته باتوربينهاي گازي جديد

    برگردان و تخليص:booof

    دهه اخيرسرشار از توسعه توربينهاي گازي در اندازه و كارايي بوده است. شكي نيست كه در سالهاي آتي نيز اين كار ادامه ميآ*يابد. همچنين استفاده از سيكلهاي تركيبي، به خاطر بازيابي بهتر گرما، رو به فزوني است. با پيشرفتهاي انجام گرفته در توربينهاي گازي، بايد شكل سيكلهاي تركيبي نيز توسعه يابند تا تواناييهاي بازيابي گرما نيز بهتر شود. از اين رو، به سيستمهاي پيچيدهآ*تر توجه ميآ*شود. دراين مقاله سيكلهاي تركيبي مختلفي مورد بحث قرار ميآ*گيرد. علاوه بر سيكلهاي تركيبي دو فشاره قديمي، به سيكلهاي سه فشاره نيز توجه ميآ*شود. براي هر سيستم، مجموعهآ*اي از متغيرهاي بهينه (مثل فشار بخار و غيره) ارايه ميآ*شود. تاثير ريآ*هيت در سيكلهاي دو وسه فشاره و فوق بحراني بررسي، و اثر تغيير پارامترهاي سيكل بخار، مثل افزايش دماي بخار به بيشتر از 570 درجه سانتيآ*گراد در نظر گرفته ميآ*شود. علاوه بر ديد ترموديناميكي، به تركيب و ترتيب خاص مولدهاي بخار نيز توجه ميآ*شود.
    امرزوه طرحهاي جديد توربينهاي گازي كه با دماي ورودي (TIT) بالاتر كار ميآ*كنند، موجود است. استفاده از اين ماشينهاي جديد بازده سيكل تركيبي را افزايش ميآ*دهد. زيرا با افزايش دماي ورودي به توربين گاز بازده و دماي خروجي از آن زيادتر ميآ*شود و اين دو باعث افزايش بازده سيكل تركيبي ميآ*شود.) افزايش دماي خروجي توربين گاز، باعث زياد شدن دماي بخار سوپرهيت تا 540 درجه سانتيآ*گراد وحتي 570 درجه سانتيآ*گراد ميآ*شود. بازده سيكل بخار (سيكل رانكين) بستگي مستقيمي به دمياي سوپرهيت دارد. بنابراين ميآ*توان با افزايش دماي خروجي توربين گاز بازده كلي سيكل تركيبي را افزايش داد.
    همچنين با آرايش مناسب در سيكل تركيبي و كاربرد ريآ*هيتر، ميآ*توان استفاده بهتري از اين دماي زياد در خروجي توربين گاز كرد. در اين مقاله شايستگيهاي نسبي حالتهاي مختلف سيكلهاي تركيبي، از سيستم دو فشاره تا سيستمهاي سه فشاره، با ريآ*هيتر و شرايط فوق بحراني براي بخار، مورد بحث قرار ميآ*گيرند.

    توربين گاز
    مشخصات توربين گازي كه در اين مطالعه در نظر گرفته شده در جدول 1 آمده است. در سيكل تركيبي، اين توربين با گاز طبيعي كار ميآ*كند. افت فشار در ورودي كمپرسور mbar 10 و در خروجي توربين mbar25 است. همانآ*طور كه در جدول 1 ملاحظه ميآ*شود، اين افتهاي فشار، عملكرد سيستم توربين گاز را از حالت طراحي دور ميآ*كند.

    مشخصات سيكل تركيبي
    حالتهاي مختلفي براي سيكل تركيبي در نظر گرفته شده است ولي همگي سيماي مشتركي دارند. در جدول 2 مشخصات سيكل آورده شده است. شكل 1 نمايي از سيكل تركيبي دو فشاره را نشان ميآ*دهد. وظيفه توليد قدرت بر عهده يك توربين بخار (فشار بالا HP و فشار پايين LP) و دو سيستم توربين گاز است.
    مولد بخار بازياب گرما (HRSG) همان فصل مشترك سيكل گازي و بخار است. در HRSG از انرژي حرارتي موجود در جريان خروجي از توربين گاز براي تبخير، سوپرهيت و ريآ*هيت كردن بخار استفاده ميآ*شود. يك كندانسور و يك هوازدا نيز در شكل ديده ميآ*شوند. اين مبدلهاي حرارتي به صورت سوپرهيتر و ريآ*هيتر و يا تبخيرآ*كننده عمل ميآ*كنند. تبخيركنندهآ*ها، به صورت يك ديگ بخار گردشي با درام در ارتباطند.

    بهينهآ*سازي
    تمام سيكلهاي ارايه شده دراين مقاله، براي حداكثر بازده نيروگاه بهينه شدهآ*اند. بهينهآ*سازي تابع قيود مختلفي است كه از ديد عملي مطرح ميآ*شوند. اين قيودشامل ثابت نگه داشتن يا محدود كردن بعضي پارامترآ*هاست. براي مطالعه حاضر، اين قيود عبارتآ*اند از:
    - حداكثر دماي بخار فشار بالا (HP) ريآ*هيت و سوپرهيت 570 درجه سانتيآ*گراد
    - حداقل دماي نقطه پينچ 10 درجه سانتيآ*گراد
    - حداقل اختلاف دماي بخار و گاز: 20 درجه سانتيآ*گراد
    اين دو مورد آخري باعث ميآ*شوند كه مساحت سطح مبدلهاي حرارتي در حد معقولي بماند.
    - حداقل دماي دودكش: 75 درجه سانتيآ*گراد
    اين مقدار بستگي به مقدار سولفور موجود در سوخت دارد. مقدار 75 درجه سانتيآ*گراد مربوط به گاز طبيعي عاري از سولفور است. اين دما به مقدار دماي نقطه شبنم برميآ*گردد كه وجود سولفور در محصولات احتراق مساله خوردگي را در حضور آب تشديد ميآ*كند.
    - حداقل كيفيت بخار در خروجي توربين بخار LP: 0/88
    اين مقدار نسبت جرم بخار موجود در واحد جرم مخلوط بخارو مايع است. كيفيت بخار در خروجي توربين بخار LP معمولاً بالاتر از اين مقدار نگه داشته ميآ*شود. براي مقادير كمتر از اين، بايد تجهيزات خاصي را براي تسخير قطرات آب تعبيه كرد تا خطرات ناشي از برخورد اين قطرات با سطوح پرهآ*هاي توربين كاهش يابد.
    - حداكثر فشار كاري براي سيكلهاي غيربحراني: bar160
    اين مقدار مربوط به ديگهاي بخار (يا تبخيرآ*كننده) از نوع گردشي است. براي حالتهاي فوق بحراني كه از ديگهاي بخار يك بار عبور استفاده ميآ*شود، اين مقدار بيشتر خواهد بود.
    فرايند بهينهآ*سازي طوري انجام ميآ*شود كه همه قيدهاي ذكر شده ارضا شوند. بهينهآ*سازي توسط نرمآ*افزارآ*هاي كامپيوتري GTCALC و CCCALC كه به ترتيب براي تحليل توربين گاز و سيكل تركيبي اختصاص دارد، انجام ميآ*گيرد. اين نرمآ*افزارآ*هاي كامپيوتري را دانشگاه ليگ و صنايع مكانيك كوكريل در بلژيك توسعه دادهآ*اند.

    حالتهاي در نظر گرفته شده
    هفت شكل مختلف سيكل تركيبي در اين مقاله بررسي شدهآ*اند، عبارتند از:
    - سيكل بدون ريآ*هيت دو فشاره (P2)
    - سيكل بدون ريآ*هيت سه فشاره (P3)
    - سكيل با ريآ*هيت دو فشاره (PR2)
    - سيكل با كمي ريآ*هيت سه فشاره (PM3)
    - سيكل با ريآ*هيت سهآ*فشاره (PR3)
    - سيكل فوق بحراني ريآ*هيت دو فشاره (PRS2)
    - سيكل فوق بحراني ريآ*هيت سه فشاره (PRS3)
    - در سيكل PM3 فقط قسمتي از بخار فشار متوسط (IP) ريآ*هيت ميآ*شود. شكل 2 نمايي از HRSG مربوط به اين سيكل را نشان ميآ*دهد.

    بهينهآ*سازي پارامتري
    هدف: هدف بهينهآ*سازي حداكثر كردن بازده نيروگاه است. اين يك معيار خالص ترموديناميكي است كه معيارهاي اقتصادي به صورت صريح در آن نيامده است. ملاحظات اقتصادي به صورت قيدهايي، مثل اختلاف دماي پينچ، در نظر گرفته شدهآ*اند.

    پارمترهاي بهينهآ*شده: تعدادي از پارامترها طي بهينهآ*سازي آزاد بوده و تغيير ميآ*كنند. آنها عبارتند از:
    - همه دماهاي سوپرهيت (HP, IP, LP)
    - فشار همه درامها (HP,IP,LP)
    - فشار ريآ*هيت
    - فشار سوپرهيت
    - فشار هوازدا
    - دماي اشتعال تكميلي
    با توجه به اين پارامترها، موقعيت قيدهاي ذكر شده قبلي كمي سست ميآ*شود. اين گونه قيدها دو دسته هستند:
    الف) آنهايي كه قبل از محاسبات مربوط به سيكل بررسي ميآ*شوند، مثل دماي دودكش و كيفيت خروجي بخار.

    نتايج اصلي: وقتي سيكل بر مبناي حداكثر بازده بهينه شوند، پارامترهاي مختلفي حاصل ميآ*شود كه احتياج به اصلاح و انتخاب دارند. زيرا بعضي از آنها واقعاً بهينهآ*اند ولي بعضي ديگر را يك ياچند قيد محدود ميآ*كنند.
    - همه دماهاي بخار ريآ*هيت و سوپرهيت شده حداكثر هستند. مثلاً كمتر از 570 درجه سانتيآ*گراد و كمتر از اختلاف دماي گاز در HRSG و 20 درجه سانتيآ*گراد
    - اشتعال تكميلي بازده سيكل را كم ميآ*كند
    - فشار هوازدا اثر زيادي بر عملكرد ترموديناميكي سيكل ندارد (به جز از نظر عمل هوازدايي).
    - فشار درام HP برابر با مقدار حداكثر bar160 است، به جز سيكلهاي p2، p3 و PM3.
    در اين حالتها، فشار HP با توجه به كيفيت بخار خروجي از توربين بخار LP، محدود ميآ*شود.
    اطلاعات مربوط به سيكلهاي تركيبي بهينه شده در جدول 3 آمده است. در شكل 3 ارتباط بازده سيكل با بيشترين سطح فشار سيستم (فشار بخار HP)، ديده ميآ*شود. همان طور كه ديده ميآ*شود اين اثر براي سيكلهاي سه فشار بيشتر است.
    شكل 4 بازده را فقط براي سيكلهاي بهينه شده نشان ميآ*دهد. در اين شكل، تغييرات بازده فقط به آرايش و تركيب سيكل بستگي دارد. اضافه كردن ريآ*هيتر و سهآ*فشاره كردن سيستم باعث افزايش بازده سيكل ميآ*شود.
    شكل 4: بازده سيكلهاي بهينه شده هر ستون مربوط به يك نوع سيكل و محور عمودي بازده است.
    در شكل 5 كيفي بخار خروجي از توربين بخار LP براي سيكلهاي مختلف بهينه شده، نشان داده شده است. ملاحظه ميآ*شود كه قيد محدودآ*كننده
    (كيفيت = 88/0) فقط براي سيكلهاي p2، p3 و PM3 فعال است. همانآ*طور كه انتظار ميآ*رفت، كيفيت بخار براي سيكلهاي ريآ*هيت (PR2 و PR3) بيشتر است. شكل 6 دماي گازهاي دودكش را در نيروگاههاي بهينه شده نشان ميآ*دهد. از اين شكل ميآ*توان نتيجه گرفت كه سيستمهاي سهآ*فشاره نسبت به سيستمآ*هاي دوفشاره دماي كمتري براي گازهاي دودكش ايجاد ميآ*كنند. يعني دماي دودكش براي P3 كمتر از P2 و همچنين PR3 كمتر از PR2 است.
    وجود رطوبت در خروجي توربين بخار اثر بسزايي در تغيير بازده سيكل دارد. شكل 7 اين اثر را براي سيكل P2 نشان ميآ*دهد. چهار منحني كه در اين شكل مشاهده ميآ*شود هر كدام مربوط به يك مقدار n است. بنابر تعريف، n درصد كاهش بازده ايزونتروپيك توربين بخار به ازاي وجود يك درصد رطوبت درخروجي آن است واضح است هر چه بازده توربين بخار كاهش يابد بازده سيكل نيز كم ميآ*شود. براي 1=n (يك درصد افت بازده توربين بخار به ازاي يك درصد رطوبت در خروجي آن) يك فشار بهينه وجود دارد، كه در آن بازده سيكل بيشترين مقدار است.

    سطوح انتقال حرارت
    براي داشتن اطلاعات كاملي از عملكرد سيكل، سطح انتقال حرارت يك داده مفيد است. سطح انتقال حرارت به طور مستقيم به هزينه اقتصادي HRSG مربوط ميآ*شود. شكل 8 مقادير NTU كل (تعداد واحدهاي انتقال) را براي سيكلهاي مختلف نشان ميآ*دهد. يادآوري ميآ*شود كه بنابر تعريف
    NTU= AU/Cpm
    كه A سطح انتقال حرارت U ضريب انتقال حرارت كلي، Cp و m گرماي ويژه و دبيآ* جرمي گاز است . پس با فرض ثابت بودن دبيآ*جرمي و خواص گاز و ضريب انتقال حرارت، NTU متناسب با سطح انتقال حرارت است. با ملاحظه شكل 8 ديده ميآ*شود كه چطور سطح انتقال حرارت با پيچيدگي ديگ بخار و سيكل افزايش ميآ*يابد. سيكلهاي سهآ*فشاره سطح انتقال حرارت بيشتري نسبت به سيكلهاي دو فشاره لازم دارند. همچنين سيكل فوق بحراني احتياج به سطح انتقال حرارت بيشتري نسبت به سيكل غيربحراني دارد. انتقال حرارت در ديگ بخار فوق بحراني به درك درستي از محل نقطه پينچ بستگي دارد. محل نقطه پينچ در گسترده وسيعي از دما، ثابت ميآ*ماند. پس براي يك پينچ داده شده، اختلاف دماي متوسط واقعي در يك مبدل حرارتي فوق بحراني كمتر از حالتهاي غيربحراني است و بنابراين سطح انتقال حرارت لازم بيشتر خواهد بود.
    بنابراين، مقادير اختلاف دما درنقطه پينچ براي سيكلهاي فوق بحراني بايد انتخاب شوند. شكل 9 تغييرات بازده سيكل و NTU را بر حسب اختلاف دماي نقطه پينچ براي سيكل PRS3 نشان ميآ*دهد. همانآ*طور كه ديده ميآ*شود، با افزايش اختلاف دماي پينچ 15 درجه سانتيآ*گراد، 2/0 درصد كاهش در بازده سيكل و 20 درصد كاهش در سطح لازم انتقال حرارت، نسبت به اختلاف دماي پينچ 9 درجه سانتيآ*گراد وجود دارد. يعني با گذشت كمي از بازده سيكل ميآ*توان كاهش قابل ملاحظهآ*اي در سطح انتقال حرارت داشت.

    محدوديت دماي دودكش
    در همه نتايجي كه تا اينجا ارايه شده است، حداقل دماي دودكش 75 درجه سانتيآ*گراد بود. اين مقدار براي سوخت گاز طبيعي بدون سولفور بود، و طي بهينهآ*سازي اين يك حداقل است نه تساوي، شكل 10 درصد كاهش بازده را براي سيكلهاي مختلف نشان ميآ*دهد. دراين شكل، حداقل دماي دودكش 100 درجه سانتيآ*گراد در نظر گرفته شده كه اجازه ميآ*دهد كمي سولفور در سوخت باشد.
    كاهش بازده سيكلهايي كه دماي دودكش كمتري دارند، بيشتر ازديگران است. همانآ*طور كه در شكل 10 ملاحظه ميآ*شود. سيكلهاي ريآ*هيت كمتر تحت تاثير محدوديت دماي دودكش قرار ميآ*گيرند. مثلاً سيكل P2 حدود 4/0 درصد كاهش بازده دارد ولي سيكل PR2 هيچ كاهشي نشان نميآ*دهد زيرا به طور معمول دماي دودكش در آن بيشتر از 100 درجه سانتيآ*گراد است (جدول 3 را ببينيد). از شكل 10 نتيجه ميآ*شود كه استفاده از سيستم دو فشاره با دماي دودكش محدود به 150 درجه سانتيآ*گراد (به خاطر استفاده از سوخت با سولفور زياد) مناسب نيست. همچنين با بالا رفتن محدوديتآ* دماي دودكش، بازده سيستم سهآ*فشاره كاهش بيشتري خواهد داشت.

    اشتعال تكميلي
    شكل 11 اثر اشتعال تكميلي را بر بازده سيكل نشان ميآ*دهد. همانآ*طور كه ملاحظه ميآ*شود، اشتعال تكميلي هميشه بازده سيكل را كم ميآ*كند. ولي از اشتعال تكميلي به عنوان ابزاري براي تنظيم توان خروجي يا ميزان توليد بخار در يك سيستم توليد همزمان استفاده ميآ*شود.

    اثر ريآ*هيت و سطح فشار سوم
    اين سوال پيش ميآ*آيد كه اضافه كردن ريآ*هيت و سطح فشار سوم به سيستم چگونه بازده سيكل را تغيير ميآ*دهد؟ ثابت ميآ*شود كه بازده كلي سيكل تركيبي تابعي از حاصلضرب بازده سيكل رانكين (سيكل بخار) در كارايي HRSG است. بازده سيكل رانكين برابر نسبت توان خروجي توربين بخار بر انتقال حرارت در HRSG است. كارايي HRSG برابر نسبت انتقال حرارت در HRSG بر حداكثر حرارت قابل انتقال در HRSG است. حداكثر حرارت قابل انتقال در HRSG مقدار حرارت منتقل شده است اگر دماي دودكش مساوي دماي محيط باشد.
    در شكل 12 نشان داده شده است كه سيكلهاي مختلف در كجاي صفحه بازده رانكين – كارايي HRSG قرار ميآ*گيرند. براي سيكلهاي ريآ*هيت، اثر اضافه كردن سطح فشار سوم فقط در كارايي HRSG اثر ميآ*گذارد (PR 2 را با PR3 مقايسه كنيد). در صورتي كه معرفي ريآ*هيت بيشتر بر بازده سيكل رانكين موثر است.
    پس در اضافه كردن ريآ*هيت با سطح فشار سوم بايد دقت كرد كه حاصلضرب بازده رانكين در كارايي HRSG افزايش يابد. زيرا توجه كردن فقط به افزايش يكي شايد همراه با كاهش ديگري بوده و در نتيجه بازده كل سيكل تغييري نكند و ياحتي كم شود.


    تحليل حساسيت
    شكلهاي 13 و 14 نتايج تحليل حساسيت را براي سيكل P2 نشان ميآ*دهد. دراين شكلها، تاثير تغيير پارامترهاي مختلف بر يك متغير اصلي بررسي شدهآ*اند. در شكل 13 ديده ميآ*شود كه تاثير بازده توربين بخار بر بازده كلي سيكل بيشتر از اثر فشار كندانسور و اختلاف دماي پينچ است. در شكل 14 اثر تغييرات بر NTU كل HRSG نشان داده شده است. همان طور كه ملاحظه ميآ*شود، اختلاف دماي پينچ، به خصوص در بخشهاي LP تاثر زيادي بر NTU دارد.

    نتيجهآ*گيري:
    در اين تحقيق سيكل تركيبي دو فاره p2 براي صرفهآ*جويي در مصرف سوخت توسعه يافته است. معرفي يك سطح فشار سوم به تنهايي باعث پيشرفت نميآ*شود و بايد همراه با ريآ*هيت باشد. از نظر افزايش بازده و سطح انتقال حرارت، يك بررسي اقتصادي بايد انجام گيرد تا بين صرفهآ*جويي هزينه جاري (به خاطر افزايش بازده) و افزايش هزينه سرمايهآ*گذاري (به خاطر افزايش سطح انتقال حرارت) توازني انجام گيرد

    http://radbooof.blogfa.com/
  10. #10
    2006/07/08
    shiraz
    50
    0

    پاسخ : در خواست مقاله در مورد سیکل ترکیبی

    باشه آقا دعوا نداریم که ...........

    حالا انگلیسیش چی میشه تا خودم پیدا کنم
    هدفهای بزرگ مردان بزرگ می خواهد .
صفحه 1 از 2 12 آخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 14

موضوعات مشابه

  1. در خواست مقاله در مورد MMC
    توسط mohsen p در انجمن مباحث دیگر علم الکترونیک
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: 2010/08/21, 14:35
  2. سیکل ترکیبی چیست؟
    توسط hosein-eghbali در انجمن تاسيسات الكتريكي
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2009/03/16, 22:37
  3. درخواست فایل نقشه نیروگاه سیکل ترکیبی
    توسط farzad78 در انجمن تاسيسات الكتريكي
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2008/10/13, 17:12
  4. سیکل ترکیبی
    توسط bluestar در انجمن حفاظت سیستمهای قدرت
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 2008/08/07, 17:38
  5. در خواست مقاله در مورد سنسور شتاب
    توسط karim65 در انجمن سنسورها
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 2007/05/26, 01:26

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •