ورود به حساب ثبت نام جدید فراموشی کلمه عبور
برای ورود به حساب کاربری خود، نام کاربری و کلمه عبورتان را در زیر وارد کرده و روی «ورود به سایت» کلیک کنید.





اگر فرم ورود برای شما نمایش داده نمیشود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





کاربران برچسب زده شده

صفحه 1 از 4 1234 آخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 36
  1. #1
    2007/06/01
    ايران
    379
    8

    آموزش راه اندازي موتور DC با استفاده آز آي سي درايور L298N در دو جهت

    آموزش راه اندازي موتور DC با استفاده آز آي سي درايور L298N در دو جهت



    درايور چيست ؟

    همان طور که مي دانيم موتور هاي جريان مستقيم براي کار کردن نياز به تغذيه (باياس) دارند . معمولا موتور هايي که براي ساخن ربات هاي دانشگاهي استفاده مي شود با ولتاژ هاي 5 يا 6 يا 9 يا 12 يا 24 کار مي کند . و بسته به مدل ، روش ساخت ، قيمت و ... داراي جريان کشي حدود 100 ميلي آمپر تا 5 آمپر مي باشند . يک روش آن است که آن را مستقيما به باطري وصل نماييم در اين صورت با سرعت نهايي هود و در يک جهت خاص مي چرخد اما در ربات ها ما نياز به کنترل موتور [ روشن و خاموش کردن ، کنترل سرعت ، کنترل جهت و کنترل موقعيت ] داريم در نتيجه بايد موتور را با استفاده از کنترلر ها ( مدارات منطقي يا مايکروکنترلر ها يا پي ال سي يا رايانه) کنترل نماييم . آما همان طور که مي دانيم خروجي ميکروکنترلر ها 5 ولت و 2 ميلي آمپر است و نمي تواند موتور را بچرخاند . بنابراين ما نياز به مدارات واسطه براي اتصال کنترلر به موتور داريم . به اين مدارات درايور مي گويند . که اين درايور مي تواند ترکيب رله و ترانزيستور يا آي سي يا مدارات ترکيبي باشد . معمولا براي موتور هاي داراي ولتاژ 5 تا 46 و جريان حداکثر 2 آمپر از آي سي L298N استفاده مي شود . قابل ذکر است با يک آي سي مي توان دو موتور دي سي را همزمان کنترل نمود .


    ساختمان داخلي L298N



    ترتيب و نام پايه ها ي آي سي L298N



    راه اندازي دو موتور جريات مستقيم به صورت هم زمان با قابليت گردش در دو جهت

    براي راه اندازي ، به دو باطري نياز داريم . يکي براي تغذيه آيسي و ديگري براي تغذيه موتور ها ، منفي دو باطري را با سيم به هم وصل مي کنيم و آن را «زمين» مي ناميم يعني مقدار آن صفر ولت ، فرض مي شود . دقت شود باطري تغذيه موتور ، داراي ولتاژي برابر با ولتاژ موتور و داراي قابليت جريان دهي بيشتر يا مساوي با جريان مورد نياز دو موتور باشد . همچنين ولتاژ باطري تغذيه آي سي بايد بين 4/5 تا 7 ولت باشد . براي جلوگيري از سوختن آي سي بايد پايه هاي 2 و 3 و 14 و 15 را با استفاده از ديود محافظت کنيم يعني به هر يک از پايه ها دو ديود وصل مي نماييم . کاتد ديود اول را ( قسمتي که خط دارد ) به سر مثبت باطري تغذيه موتور ، و آند ديود اول را به پايه آيسي وصل مي نماييم و کاتد ديود دوم را به پايه آيسي و آند ديود دوم را به زمين وصل مي نماييم ( مطابق شکل ) . بهتر است دو سر پايه ورودي موتور را با يک خازن بدون قطب پلاستيکي ظرفيت بالا ، به هم وصل نماييد . سپس طبق آن چه در زير آمده پايه ها را وصل مي نماييم .



    پايه شماره يک CURRENT SENSING A

    اين پايه را به زمين ( منفي باطري ) وصل مي نماييم .

    پايه شماره دو OUT PUT 1

    اين پايه را به يک سر ورودي پايه ي موتور اول وصل مي نماييم . ( حفاظت توسط دو ديود فراموش نشود)

    پايه شماره سه OUT PUT 2

    اين پايه را به سر ديگر پايه ي ورودي موتور اول وصل مي نماييم . ( حفاظت توسط دو ديود فراموش نشود)

    پايه شماره چهار SUPPLY VOLTAGE VS

    اين پايه را به سر مثبت باطري تغذيه موتور وصل مي نماييم .

    پايه شماره پنج INPUT 1

    اين پايه را به يکي از پايه هاي کنترلر وصل مي نماييم .

    پايه شماره شش ENABLE A

    اين پايه را به يکي از پايه هاي کنترلر وصل مي نماييم .

    پايه شماره هفت INPUT 2

    اين پايه را به يکي از پايه هاي کنترلر وصل مي نماييم .

    پايه شماره هشت GND

    اين پايه را به زمين ( منفي باطري ) وصل مي نماييم .

    پايه شماره نه LOGIC SUPPLY VOLTAGE VSS

    اين پايه را به سر مثبت باطري تغذيه آي سي وصل مي نماييم .

    پايه شماره ده INPUT 3

    اين پايه را به يکي از پايه هاي کنترلر وصل مي نماييم .

    پايه شماره يازده ENABLE B

    اين پايه را به يکي از پايه هاي کنترلر وصل مي نماييم .

    پايه شماره دوازده INPUT 4

    اين پايه را به يکي از پايه هاي کنترلر وصل مي نماييم .

    پايه شماره سيزده OUT PUT 3

    اين پايه را به يک سر ورودي پايه ي موتور دوم وصل مي نماييم . ( حفاظت توسط دو ديود فراموش نشود)

    پايه شماره چهارده OUT PUT 4

    اين پايه را به سر ديگر ورودي پايه ي موتور دوم وصل مي نماييم . ( حفاظت توسط دو ديود فراموش نشود)

    پايه شماره پانزده CURRENT SENSING B

    اين پايه را به زمين ( منفي باطري ) وصل مي نماييم .




    کنترل موتور

    اکنون مي توانيد با نوشتن برنامه در کنترلر (ميکروکنترلر يا رايانه يا .... ) موتور را به وسيله 6 پايه کنترل نماييد نحوه کار موتور در جدول زير آمده است .




    نويسنده محسن جعفرزاده

    زکات علم نشر آن است .

    منبع : سايت تخصصي مهندسي رباتيک www.robotics-engineering.ir








    هرکه را اسرار حق آموختند
    مهر کردند و دهانش دوختند
  2. #2
    2007/07/19
    تهران
    1,258
    60

    پاسخ : آموزش راه اندازي موتور DC با استفاده آز آي سي درايور L298N در دو جهت

    بنام خدا

    استاد ارجمند ، جناب آقای جعفرزاده
    با سلام
    ضمن ، تشکر از مطالب سودمند حضرتعالی ، مستدعیست ، بدلیل فیلتر بودن www.tinypic.com ، روی بعضی از سرورها ، جهت قرار دادن تصاویر ، از قسمت "مرکز پلود عکس http://www.ecapic.ir/ " استفاده بفرمایید .

    با احترام


  3. #3
    2009/03/31
    تهران
    115
    0

    پاسخ : آموزش راه اندازي موتور DC با استفاده آز آي سي درايور L298N در دو جهت

    درود بر شما
    من این مدار رو کامل وصل کردم ولی کار نمی کنه (البته وقتی خودم با پل ترانزیستوری با tip41 ,tip42 میسازم کار میکنه) ولتاژی که به موتور می دم 3 ولت است و ولتاژی که به بخش فرمان می دم 5 ولت است

    از دیود 1N4005 هم به عنوان دیود هرزگرد استفاده کردم
  4. #4
    2008/05/31
    278
    1

    پاسخ : آموزش راه اندازي موتور DC با استفاده آز آي سي درايور L298N در دو جهت

    مخم سووووت كشيد!
    ديگه نميدونم چه مرگشه؟! همه چيز عين نقشه زيره (البته بين تغذيه 5ولت آي سي هم با زمين يه خازن 100n دارند).
    ولتاژ out1 و out2 (( بدون وجود موتور )) به ترتيب 9 و 0.3 ولته. وقتي Input ها رو با كليد عوض ميكنم، جاي out ها هم عوض ميشه. يعني عملكرد مدار بنظرم كاملاً طبق دستورالعمله. ولي وقتي موتور رو وصل ميكنم، جفت out ها ميشن 9ولت و موتور تكون نميخوره!! همه چيز تا قبل از موتور وصله. ولي تا موتور مياد تو مدار تا حالا 3 تا موتور رو تست كردم، همينه كه هست!


    تغذيه l298n هم يك 7805 هست كه وروديش همون 10 ولته تغذيه موتوره. (منبع اصلي تا 2.5 آمپر ميده)
    دلي دارم که از تنگي در او جز غم نمي گنجد........ غمي دارم ز دلتنگي که در عالم نميگنجد
  5. #5
    2008/05/31
    278
    1

    پاسخ : آموزش راه اندازي موتور DC با استفاده آز آي سي درايور L298N در دو جهت

    تا جايي كه ما فهميديم، هيچ چرخ چرخنده ايي بدون l298n نميچرخه :rolleyes:!! ولي نميدونم چرا كسي جواب نميده؟! :angry: :cry:
    دلي دارم که از تنگي در او جز غم نمي گنجد........ غمي دارم ز دلتنگي که در عالم نميگنجد
  6. #6
    2009/10/27
    تهران
    3,298
    737

    پاسخ : آموزش راه اندازي موتور DC با استفاده آز آي سي درايور L298N در دو جهت

    نقل قول نوشته اصلی توسط Ma3oud
    تا جايي كه ما فهميديم، هيچ چرخ چرخنده ايي بدون l298n نميچرخه :rolleyes:!! ولي نميدونم چرا كسي جواب نميده؟! :angry: :cry:
    لطفا پايه شماره 1 را بصورت مستقيم به زمين وصل كنيد(يعني مقاومت 100 اهم را اتصال كوتاه كنيد) و نتيجه را اطلاع دهيد.
    اوژن: به معنای افکننده و شکست دهنده است
    دانایی، توانایی است-Knowledge is POWER
    برای حرفه ای شدن در الکترونیک باید با آن زندگی کرد
    وضعمان بهتر می شود، اگر همه نسبت به جامعه و اطراف خود مسوول باشیم و نگوئیم به ما چه
    قوی شدن و خوب ماندن - خوبی کردن به دیگران یک لذت ماندگار است
    اگر قرار باشد نفت و منابع خام را بدهیم و چرخ بگیریم، بهتر است چرخ را از نو اختراع کنیم
    ساعت کار بدن اکثر انسان ها کمتر از 800000 ساعت است و بعد از آن از کار می افتد
    امکان پاسخگویی به سوالات از طریق پیغام خصوصی مقدور نیست
  7. #7
    2009/03/31
    تهران
    115
    0

    پاسخ : آموزش راه اندازي موتور DC با استفاده آز آي سي درايور L298N در دو جهت

    نقل قول نوشته اصلی توسط Ma3oud
    مخم سووووت كشيد!
    ديگه نميدونم چه مرگشه؟! همه چيز عين نقشه زيره (البته بين تغذيه 5ولت آي سي هم با زمين يه خازن 100n دارند).
    ولتاژ out1 و out2 (( بدون وجود موتور )) به ترتيب 9 و 0.3 ولته. وقتي Input ها رو با كليد عوض ميكنم، جاي out ها هم عوض ميشه. يعني عملكرد مدار بنظرم كاملاً طبق دستورالعمله. ولي وقتي موتور رو وصل ميكنم، جفت out ها ميشن 9ولت و موتور تكون نميخوره!! همه چيز تا قبل از موتور وصله. ولي تا موتور مياد تو مدار تا حالا 3 تا موتور رو تست كردم، همينه كه هست!


    تغذيه l298n هم يك 7805 هست كه وروديش همون 10 ولته تغذيه موتوره. (منبع اصلي تا 2.5 آمپر ميده)
    درود بر شما
    این مدار حتی اگه توی پروتئوس هم کار کنه توی واقعیت درست کار نمی کنه، چون شما پایه ی enable رو Pull down نکردید
    وقتی که پوش باتون فشرده می شه سطح ولتاژ پایه enable 1 منطقی میشه و وقتی پوش باتون رو فشار نمی دید دیگه معلوم نیست که سطحش به صفر منطقی بر می گرده یا همون یک می مونه (مثل یه سیم می مونه که روی هوا معلق باشه) پس بهتره که با یک مقاومت 10k این پایه رو به زمین وصل کنید

    اما من کلا پیشنهاد میکنم به جای پوش باتون از یک u استفاده کنید (من پایه ی enable این ic رو به pwm یک atmega32 وصل کردم و خیلی خوب کار می کرد)
  8. #8
    2010/08/23
    2
    0

    پاسخ : آموزش راه اندازي موتور DC با استفاده آز آي سي درايور L298N در دو جهت

    سلام
    ممنون از مطالب بسیار خوبتون
    من یه سوال داشتم
    مداری که من وصل کردم دقیقا عین همین هست و کاملا هم کار میکنه ولی یه مشکلی که داره اینه که همش L298 میسوزه
    انگار زیاد آمپر میکشه , زود داغ میکنه( سینک هم داره) بعد هم سرعت موتور ها کم میشه و LEDها کم نور میشن انگار نیمه سوز میشن .
    وقتی l298 رو عوض میکنم خوب میشه
    نمیدونم چه کار کنم که جریان زیادی نکشه
    اگه میشه کمکم کنید
    (به پایه 9 , 10v میدم یعنی میشه زیاد باشه؟)
  9. #9
    2010/07/20
    282
    0

    پاسخ : آموزش راه اندازي موتور DC با استفاده آز آي سي درايور L298N در دو جهت

    شما دیود رو وصل کردید؟جهت دیود رو نگاه کنید ببینید برعکس نیست؟اگه نبود یک ولت متر یا آمپر متر بگذار ببین چه قدر جریان میکشه؟
    همیشه در حال یادگیری.سعی می کنم موانع سر راهم را بردارم.
  10. #10
    2007/12/09
    تهران
    1,626
    15

    پاسخ : آموزش راه اندازي موتور DC با استفاده آز آي سي درايور L298N در دو جهت

    نقل قول نوشته اصلی توسط phoenix3
    سلام
    ممنون از مطالب بسیار خوبتون
    من یه سوال داشتم
    مداری که من وصل کردم دقیقا عین همین هست و کاملا هم کار میکنه ولی یه مشکلی که داره اینه که همش L298 میسوزه
    انگار زیاد آمپر میکشه , زود داغ میکنه( سینک هم داره) بعد هم سرعت موتور ها کم میشه و LEDها کم نور میشن انگار نیمه سوز میشن .
    وقتی l298 رو عوض میکنم خوب میشه
    نمیدونم چه کار کنم که جریان زیادی نکشه
    اگه میشه کمکم کنید
    (به پایه 9 , 10v میدم یعنی میشه زیاد باشه؟)
    موتور هاتون چه قدر جریان نیاز دارند؟ اندازه ی موتور با باری که روش هست متناسبه؟
    وقتی موتور ها به مدار وصل نیستند بازم داغ میشه؟اگر نه مشکل از متناسب نبودن موتور هاست.

    نقل قول نوشته اصلی توسط ali-electoronic
    شما دیود رو وصل کردید؟جهت دیود رو نگاه کنید ببینید برعکس نیست؟اگه نبود یک ولت متر یا آمپر متر بگذار ببین چه قدر جریان میکشه؟
    اگر دیود ها رو برعکس بزنید ,دیود ها داغ میشند نه درایور.
    [img width=477 height=100]http://www.eca.ir/pic/upload/agazade.png[/img]
صفحه 1 از 4 1234 آخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 36

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 3
    آخرين نوشته: 2013/03/09, 22:43
  2. راه اندازی موتور توسط l298n
    توسط aminhosseini در انجمن رباتيك و مكاترونيك
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: 2012/08/04, 13:16
  3. پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 2009/08/10, 14:59
  4. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2009/05/22, 18:20
  5. آموزش راه اندازي موتور DC با استفاده آز IC DRIVER L293D در دو جهت
    توسط pesar.sabz.shad در انجمن رباتيك و مكاترونيك
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2009/05/22, 17:00

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •