اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

emf القایی در موتور

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    emf القایی در موتور

    سلام
    میخام در مورد اطلاعاتی داشته باشم
    کسی میدونه یعنی چی و از چی ناشی میشه؟
    ممنون



    #2
    پاسخ : emf القایی در موتور

    هر سیم پیچی که در یک میدان مغناطیسی حرکت کنه یا بچرخه ولتاژ تولید می کنه. این اثر را فارادی در قرن 19 کشف کرد. پس موتور هم مستثنی نیست. وقتی آرمیچر موتور در استاتور آهنربایی می چرخه ولتاژ تولید می کنه. هرچی سریعتر ولتاژ بیشتر.
    در واقع ولتاژی که ما به موتور میدیم منهای ولتاژ القایی تقسیم بر مقاومت آرمیچر میشه جریان آرمیچر.

    اگه آرمیچر را با یک انبر قفل کنی تا نچرخه ولتاژ القایی صفر میشه و چون چیزی از ولتاژ ورودی کم نمیشه جریان موتور بشدت زیاد میشه.
    با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : emf القایی در موتور

      سلام
      شما میفرمایین که هر سیم پیچی که تو میدان بچرخه ولتاژ القایی تولید میکنه دیگه
      پس فرض کنیم که یه موتور داریم وقتی بهش یه ولتاژ میدیم پس چرا جریان برگشتی داره؟ مگه ما ولتاژ رو در جهت مخالف ولتاژ القایی ندادیم؟ آیا ولتاژ القایی بزرگتر از ولتاژ اعمالی هست که جریان برگشتی به وجود میاد؟ اگه موتور جریان برگشتی داشته باشه و با uln2003 به میکرو وصل کنیم میکرو آسیب نبینه؟
      ممنون

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : emf القایی در موتور

        اول اینو بگم، آفرین که دارید به دانسته هاتون عمق میدین.
        بله هر سیم پیچی که در میدان بچرخه ولتاژ القایی تولید می کنه.
        برای درک بهتر جریان برگشتی باید بدونید که مدل الکتریکی سیم پیچ چه اجزایی داره:



        این مدل قادره به تمتم سوالهای شما پاسخ بده. مثلا ولتاژ زیادی که در اثر قطع و وصل با uln2003 اتفاق می افته ربطی به ولتاژ القایی نداره. بلکه سلف La است که با تغییر جریان ولتاژ زیادی ایجاد می کنه. البته اگه از uln2803 استفاده کنید که دیودهای هرزگرد داره. جرقه باعث سوختن میکرو یا بقیه نمیشه.

        با توجه به مدل می بینیم که وقتی ما ولتاژ Vs را به موتور اعمال می کنیم و موتور می چرخد در اثر چرخش ولتاژ Va تولید می شود. هر چه موتور سریعتر بچرخد ولتاژ Va بالاتر میرود. اما هیچوقت از Vs بالاتر نمی رود. مگر اینکه شما بیایید خودتان با یک وسیله ی دیگر موتور را بچرخانید. در این صورت Va از Vs بالاتر می رود و جهت جریان معکوس می گردد که به آن می گوییم ژنراتور.


        با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : emf القایی در موتور

          سلام
          جریان برگشتس سبب ریست می شود یا سوختن آن ؟

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : emf القایی در موتور

            استاد احمد 1 سوال

            شما گفتی هر چی موتور سریعتر بچرخه ولتاژ بیشتری تولید میکنه!

            توی دینامهای ماشین چطوریه ما فقط ولتاژمون 13-14 ولته؟ درصورتی که شاید چندین هزار دور داره در دقیقه میچرخه! فکر نکنم از مدار خفنی استفاده کنن چون ژیان هم دینام داره :nice:

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : emf القایی در موتور

              توی اتومبیل ژنراتوری(دینام) داریم که ولتاژی بیشتر از باطری تولید می کنه و اگه مدار الکترونیکی نباشه باطری رو می ترکونه.

              مدار الکترونیکی دینام که در زبان عامه آفتامات نام داره ولتاژ دینام رو کنترل می کنه.

              روش کارش هم اینه که بجای کنترل ولتاژ خروجی که خیلی سخته چون جریان خروجی خیلی زیاده، میدان مغناطیسی داخل دینام رو کنترل می کنه.

              با کنترل میدان مغناطیسی داخل دینام ولتاژ خروجی هم کنترل میشه. سیم پیچ میدان، جریانی حدود 3 آمپر نیاز داره که آفتامات با یک ترانزیستور قدرت بسته به دور موتور و ولتاژ خروجی از صفر تا 3 آمپر بهش میده.

              هر چی بیشتر گاز بدید دور دینام بیشتر میشه اما آفتامات با کم کردن میدان مغناطیسی ولتاژ خروجی دینام رو ثابت نگه میداره.
              با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : emf القایی در موتور

                نوشته اصلی توسط ahmadmn
                توی اتومبیل ژنراتوری(دینام) داریم که ولتاژی بیشتر از باطری تولید می کنه و اگه مدار الکترونیکی نباشه باطری رو می ترکونه.

                مدار الکترونیکی دینام که در زبان عامه آفتامات نام داره ولتاژ دینام رو کنترل می کنه.

                روش کارش هم اینه که بجای کنترل ولتاژ خروجی که خیلی سخته چون جریان خروجی خیلی زیاده، میدان مغناطیسی داخل دینام رو کنترل می کنه.

                با کنترل میدان مغناطیسی داخل دینام ولتاژ خروجی هم کنترل میشه. سیم پیچ میدان، جریانی حدود 3 آمپر نیاز داره که آفتامات با یک ترانزیستور قدرت بسته به دور موتور و ولتاژ خروجی از صفر تا 3 آمپر بهش میده.

                هر چی بیشتر گاز بدید دور دینام بیشتر میشه اما آفتامات با کم کردن میدان مغناطیسی ولتاژ خروجی دینام رو ثابت نگه میداره.
                چه جالب یعنی انرژی رو تلف میکنه؟! راستش درست نفهمیدم چطوری میدان الکترومغناطیسی رو کم میکنه! :eek:

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : emf القایی در موتور

                  توی دینام دوتا سیم پیچ است. استاتور و روتور
                  سیم پیچ روتور سیم های نازکی داره و تا جریان 3 آمپر رو تحمل می کنه. این سیم بجای آهنربای ثابت رو گرفته. با کنترل جریان این سیم پیچ میشه آهنربای متغیر ایجاد کرد که تلفات چندان زیادی نداره(حدود 50 وات)

                  سیم پیچ استاتور بسیار قطوره و تا 100 آمپر جریان میده. این سیم پیچ که بصورت سه فاز پیچیده شده برق اصلی دینام رو میده. یک یکسوساز 3 فاز خروجی این سیم پیچ رو به DCآ‌ تبدیل میکنه. مزیت 3 فاز بودن اینه که دیگه به خازن صافی نیازی نیست. درواقع خود باطری اتومبیل جای خازن صافی رو گرفته.
                  با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : emf القایی در موتور

                    نوشته اصلی توسط ahmadmn
                    توی اتومبیل ژنراتوری(دینام) داریم که ولتاژی بیشتر از باطری تولید می کنه و اگه مدار الکترونیکی نباشه باطری رو می ترکونه.
                    مدار الکترونیکی دینام که در زبان عامه آفتامات نام داره ولتاژ دینام رو کنترل می کنه.
                    روش کارش هم اینه که بجای کنترل ولتاژ خروجی که خیلی سخته چون جریان خروجی خیلی زیاده، میدان مغناطیسی داخل دینام رو کنترل می کنه.
                    با کنترل میدان مغناطیسی داخل دینام ولتاژ خروجی هم کنترل میشه. سیم پیچ میدان، جریانی حدود 3 آمپر نیاز داره که آفتامات با یک ترانزیستور قدرت بسته به دور موتور و ولتاژ خروجی از صفر تا 3 آمپر بهش میده.
                    هر چی بیشتر گاز بدید دور دینام بیشتر میشه اما آفتامات با کم کردن میدان مغناطیسی ولتاژ خروجی دینام رو ثابت نگه میداره.
                    بنام خدا
                    با سلام
                    در ادامه فرمایشات جناب کوهستانی گرامی
                    در این مقاله ، بوضوح داستان شرح داده شده.
                    http://oljeep.com/gw/alt/Alternator_Theory.html#Section_1

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : emf القایی در موتور

                      نوشته اصلی توسط ahmadmn
                      توی دینام دوتا سیم پیچ است. استاتور و روتور
                      سیم پیچ روتور سیم های نازکی داره و تا جریان 3 آمپر رو تحمل می کنه. این سیم بجای آهنربای ثابت رو گرفته. با کنترل جریان این سیم پیچ میشه آهنربای متغیر ایجاد کرد که تلفات چندان زیادی نداره(حدود 50 وات)

                      سیم پیچ استاتور بسیار قطوره و تا 100 آمپر جریان میده. این سیم پیچ که بصورت سه فاز پیچیده شده برق اصلی دینام رو میده. یک یکسوساز 3 فاز خروجی این سیم پیچ رو به DCآ‌ تبدیل میکنه. مزیت 3 فاز بودن اینه که دیگه به خازن صافی نیازی نیست. درواقع خود باطری اتومبیل جای خازن صافی رو گرفته.
                      یعنی اون سیم پیچ روتر از یه جایی باید جریان بهش بدی تا دینام شروع به کار بکنه ؟! آخه نمیشه که وقتی میدان الکترومقناطیسی وجود نداره ولتاژی هم ساخته نمیشه و دینام هیچکاری نمیکنه! یعنی این سیستم وابسته به باطریه؟ این که خیلی بده!

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : emf القایی در موتور

                        آفرین
                        دقیقا همینطوره.
                        اگه باطری نباشه دینام برقی نمیده. ولی وقتی که شروع بکار کرد می تونی باطری رو در بیاری. چون خود برق دینام می تونه جریان روتور خودشو تامین کنه.
                        روتور از طریق دوتا ذغال و جاروبک برقدار میشه.
                        با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : emf القایی در موتور

                          سلام
                          من بازم اومدم !
                          میگم این جهت جریان برگشتی چرا مخالف جهت جریانی که موتور میکشه آخه ؟
                          مگه روی سلف ولتاژ که خودش به وجود میاره مثبت و منفیش از همون جهتی که جریان وارد و خارج میشه نیست ؟

                          دیدگاه

                          لطفا صبر کنید...
                          X