اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

بررسی علل آسیب دیدن ترانسهای توزیع و روشهای پیشآ‌گیری آن

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    بررسی علل آسیب دیدن ترانسهای توزیع و روشهای پیشآ‌گیری آن

    بررسی علل آسیب دیدن ترانسهای توزیع و روشهای پیشآ‌گیری آن
    1- مقدمه:
    نظر به اهمیت ویژه ترانسهای شبکه، همواره مواظبت و نگهداری آنها از مسائل مهم در صنعت برق بوده و همآ‌چنین در صورت صدمه دیدن ترانس، هزینه مربوطه بالا و خاموشی تحمیـل شده طولانی مدت خواهد بود.
    در این گزارش ابتدا علل آسیبآ‌دیدگی ترانسها بحث گردیده و سپس راههای پیشآ‌گیری آن بیان میگردد.
    اصولاً آسیبآ‌دیدگی ترانس به دو صورت اتفاق می افتد . 1- هادی شدن عایق ترانس 2- پاره شدن یا قطع شدن هادیهای ترانس. هر دو مورد ذکر شده پیامد سه عامل افزایش دمای داخل ترانس ، اضافه ولتاژ و ضربات مکانیکی است که ذیلاً به توضیح آنها می پردازیم :
    الف ) افزایش حرارت داخل ترانس بیشتر از حد تحمل ترانس (یعنی بیشتر از حد تحمل عایق ترانس) موجب آسیبآ‌دیدگی عایق ترانس میگردد. عایقها بر خلاف هادیها در صورت بالا رفتن حرارت، هدایتشان بیشتر شده و جریان نشتی بیش از حد در عایق باعث سوختن ترانس میگردد.
    ب ) اگر اضافه ولتاژ حادث شده در شبکه باعث بالا رفتن ولتاژ هادیهانسبت به بدنه و یا نسبت به فاز دیگر) بیشتر از حد استقامت حرارتی عایق گردد موجببروز قوس در عایق شده و عایق خاصیت خود را از دست می دهد و یا اگر ولتاژ بالا بافرکانس نامی بصورت مداوم برقرار گردد جریان نشتی عایق تدریجاً بیشتر شده و دمایعایق بالا میآ‌رود که نهایتاً حرارت بالا باعث آسیب دیدن عایق میآ‌گردد
    ج ) در صورت حمل نادرست ترانس چه با جرثقیل و یا هر وسیله دیگر بهعلت تکانهای شدید، هسته ترانس که بر روی بدنه ثابت شده جابجا گشته و منجر به پارهگی نقاط اتصال هادیها میگردد و همآ‌چنین اگر اتصال کوتاهی در ورودی یا خروجی ترانساتفاق افتد هادیهای ترانس بر اثر اتصالی، نیروهای زیادی به یکدیگر واردمیآ‌نمایند(هادیهای حامل جریان به یکدیگر نیرو وارد میآ‌کنند که به جریان عبوری وفاصله هادیها از یکدیگر وابسته است) این نیروها اغلب باعث پاره گی هادیها و یاخرابی عایق خشک ترانس میگردد. اگر بار ترانس نیز بالا رود به علت تولید حرارت درترانس باعث پاره گی هادیها در نقاط ضعیف ترانس میآ‌شود که این مورد بیشتر درترانسهایی باسیمآ‌پیچی زیگزاگ در نقطه اتصال اتفاق میآ‌افتد
    عواملی که باعث صدمه دیدن ترانس میگردند
    اضافه بار: اگر بنا به هر علتی از جمله زیاد شدن بار شبکه، نشتروی مقرهآ‌ها و هادیها، بار ترانس زیاد گردد و کلید کل تابلوی ترانس عمل ننماید باازدیاد جریان هادیهای ترانس تلفات اهمی ترانس بالا رفته و حرارت تولیدی ، بیشتر ازحرارت تبادلی بوده و براحتی دفع نمیآ‌گردد که باعث صدمه دیدن عایق ترانس می گردد
    نشت روغن: اگر سطح روغن در داخل ترانس کاهش یابد و به جای روغنهوا در داخل تانک ترانس نفوذ کند ، با توجه به پایین بودن استقامت الکتریکی هوانسبت به روغن باعث بروز قوس در ترانس شده و آسیب میآ‌بیند
    نفوذ رطوبت: وجود ذرات آب در روغن بشدت استقامت الکتریکی روغنترانس را کاهش میدهد که باعث بروز قوس در روغن ترانس میآ‌شود
    اضافه ولتاژهای موقت: هر چند طبق استاندارد هر ترانسی میآ‌تواندولتاژی بیشتر از حد نامی را طی مدت زمان کوتاهی تحمل کند (حتی مورد تست قرارمیآ‌گیرد) اما این اضافه ولتاژها باعث به اشباع رفتن هسته و ایجاد هارمونیک میآ‌گرددکه هارمونیکهای بالای فرکانس نامی ، تلفات هسته را بالا برده و نهایتاً حرارت ایجادشده در هسته و عدم تبادل حرارتی لازم موجب آسیب دیدن عایق میآ‌شود (این حرارت درمحاسبات طراحی وارد نمیآ‌گردد
    آلودگی روغن ترانس: طی دوره کاری ترانس با توجه به گردش روغندر بین هادیها و هسته، روغن کهنه شده و همآ‌چنین سطح آنها را میآ‌شوید و ذرات کندهشده از دیوارهآ‌ها معمولاً بصورت لجن در ته تانک ترانس انباشته میآ‌گردد. وجود ذراتفوق در روغن موجب کاهش استقامت الکتریکی روغن میگردد
    اضافه ولتاژهای گذرا: اضافه ولتاژهای گذرا در شبکه معمولاً بهدو صورت نمایان میگردند
    الف ) صاعقه که اضافه ولتاژ خارجی است. ب ) کلیدزنی که اضافه ولتاژداخلی است
    اگر تعداد اضافه ولتاژهایی که به ترانس میرسند زیاد باشند یا حدولتاژهای آنها بالا باشد باعث تخریب عایق میآ‌گردند. گاهاً اضافه ولتاژها در حدینیستند که ابتدائاً عایق را خراب نمایند بلکه به علت رزونانس یا فرورزونانس رفتنترانس و خواص سلفی و خازنی باعث بروز قوس از سر ترانس ، یا بالا رفتن دمای ترانسمیگردد
    عمر بالای ترانس: وقتی ترانس به مدت طولانی در شبکه مورداستفاده قرار گیرد، عایق خشک ترانس کمآ‌کم خاصیت اولیه خود را از دست میدهد که حتیبا تعویض روغن همآ‌دیگر به حالت اولیه برنمیآ‌گردد. (عمر مفید ترانس معمولاً از طرفشرکت سازنده داده میآ‌شود.)
    بالا رفتن دمای محیط: افزایش دمای محیط موجب آسیبآ‌دیدگی ترانسمیگردد. بدین صورت که وقتی تفاوت دمای داخل ترانس و محیط پست در اثر افزایش حرارتمحیط کم گردد تبادل حرارتی بین ترانس و هوای پست کم شده و حرارت تولید شده در ترانسحبس گردیده و عایق ترانس صدمه میآ‌بیند. دمای شرایط کاری جهت اخذ قدرت نامی توسطسازنده تعیین میآ‌گردد که میآ‌بایست میزان کاهش قدرت به ازای افزایش درجه حرارت نیزقید شود
    بروز جرقه یا هارمونیک در ولتاژ اولیه: بنا به هر علتی اگر دراولیه ترانس، ولتاژ همراه هارمونیک باشد باعث بوجود آمدن فلوهای متناظر با همانهارمونیکآ‌ها در هسته ترانس میگردد، که این هارمونیکآ‌های فرکانس بالا موجب بالا رفتنتلفات فوکو و هیسترزیس در هسته میآ‌شود و ترانس از بالا رفتن حرارت ناشی از آن صدمهمیآ‌بیند. گاهاً به علت رطوبت محیط یا وجود آلودگی بر روی مقرهآ‌ها و یا نزدیک شدنشاخه درختان به خط تحت ولتاژ و… قوس بوجود میآ‌آید و به علت بالا بودن مقاومت دربرخی از این اتصالات و دور بودن از ابتدای فیدر، این قوسها باعث عملکرد رله پستمادر نمیآ‌گردند. وجود قوس و قابل ملاحظه بودن امپدانس قبل از محل عیب موجب ریپلآ‌هایولتاژ روی موج ولتاژ میآ‌شوند. ریپلآ‌های ولتاژ دارای هارمونیکآ‌های بالا بوده واشکالاتی را برای دستگاههای الکتریکی مورد تغذیه روی آن فیدر پیش میآ‌آورد
    راههای پیشگیری
    ابتدا باید خاطرنشان ساخت که ترانسها برای تلفات استاندارد و قابلمحاسبه فرکانس اصلی طراحی میآ‌گردند و هر گونه تلفات اجباری خارج از مقدار محاسبهشده در برآوردها نادیده گرفته می شود. لذا تلفات ناشی از هارمونیکآ‌ها و افزایشولتاژ شبکه برای ترانس مضر میآ‌باشد. مگر اینکه در شرایط جدید تقاضای دیگری برایساخت ترانسها با قدرت تحمل بیشتر مدنظر باشد. برای مثال می توان هسته ترانسها را بهعلت وجود هارمونیک ، بزرگتر از حد فعلی در نظر گرفت. (در حال حاضر ترانسهایی برایتلفات بیشتر طراحی میگردند
    پیشگیری از بروز اضافه بار برای ترانسها: انتخاب بهینه قدرتترانس جهت تغذیه در شبکه بسیار مهم میآ‌باشد. در این راستا گاهی از رفتار بار وبارگیریهای مداوم ترانس در نحوه تصمیمآ‌گیری حائز اهمیت است. معمولاً ترانسهایی کهبارشان کمتر از %30 تا %40 بار نامیشان باشند کم بار و اگر بیشتر از %70 بار نامیآ‌باشند پر بار تلقی میگردند. استفاده از ثبات جهت مطالعه و بررسی رفتار بار درمناطق مختلف ، الگوی مناسب از رفتار بار را برای ترانسهای شبکه بدست میدهد ومیآ‌توان با استفاده از آنها به مطالعه شبکه پرداخت. در حالحاضر به علت کمبود نیرویانسانی و وسایل از ترانسهای خاص، آمپراژگیری میگردد. بدین صورت که با توجه به آمارفیوزسوزی و افتادن کلیدکل ها در روز قبل ، از آن ترانسها بارگیری به عمل میآ‌آید ودر صورت اضافه بار بودن ترانس نسبت به تعویض آن اقدام میآ‌شود و ترانس با قدرت بیشترجایگزین میگردد
    استاندارد بودن اتصالات در تابلوها و رئوس تیرها و جعبه فیوزها ازاتلاف انرژی جلوگیری کرده و از اضافه بار شدن بیآ‌مورد ترانسها جلوگیری میکند
    نشت روغن ترانس: بازدیدآ‌های دورهآ‌ای و مداوم پستآ‌های توزیعمیتواند در این خصوص راهگشا باشد. در بازدیدها ارتفاع روغن در شیشه روغنآ‌نما، آ‌خیسیروی درپوشآ‌، رادیاتورها و زیر ترانس ملاک مناسبی از گاهی نشت روغن میآ‌باشد که درحال حاضر این عمل انجام میگیرد
    نفوذ رطوبت: نمونهآ‌برداری و تست روغن ترانسها طی برنامهآ‌های ازپیش تعیین شده اطلاع دقیقی از نفوذ رطوبت به داخل تانک ترانس بدست میدهد. در حالحاضر همراه با تعمیرات خط، ترانسهای هوائی و سرویس پستآ‌های زمینی ، نمونهآ‌گیری وتست روغن انجام میگیرد که طول دورهآ‌های بازدید و سرویس حدود یک بار در هر سالمیباشد ولی با توجه به شرایط جوی برخی مناطق ، طول دوره بازدید باید کاهش یابد
    اضافه ولتاژهای موقت: در شبکهآ‌های توزیعی که طول فیدرهایکوتاه باشد، احتمال بروز اضافه ولتاژهای موقت در این شبکهآ‌ها وجود ندارد مگر اینکهاضافه ولتاژ از شبکه فوق توزیع سرایت نماید
    آلودگی روغن ترانس: تست روغن بصورت برنامهآ‌ریزی شده روش مناسبیبرای گاهی یافتن از آلودگی روغن ترانس است
    اضافه ولتاژهای گذرا: برای جلوگیری از خسارت ناشی از اضافهولتاژهای گذرای خارجی (صاعقه) مناسبترین راه، نصب برقگیر در پستهای هوائی و نقاطارتباطی سرکابلها و خطوط هوائی میآ‌باشد. عملکرد صحیح برقگیرها ترانسها را در مقابلصاعقه حفاظت میآ‌نماید
    کلیدزنی در شبکهآ‌های توزیع میآ‌تواند ولتاژهای گذرایی حدود 5/1 تابرابر ولتاژ نامی را در شبکه بوجود آورد. چنین اضافه ولتاژهایی وقتی به ترانس کهدارای اندوکتانس بالایی در برابر اضافه ولتاژها میباشد ، میآ‌رسند تقویت میگردند، کهاین موضوع اثر سوء برای ترانسها دارد. علاوه بر دامنه اضافه ولتاژ، پلهآ‌ای بودن آننیز مضر میآ‌باشد ، زیرا دارای هارمونیکآ‌های زیادی بوده و برای ترانسها مضر است
    آمار کلیدزنی و مانور در شبکه فشار متوسط کم نبوده و این مانورهاترانسها را از لحاظ عایقی ضعیف میآ‌نماید و اگر فواصل کلیدزنی کم باشد احتمالآسیبآ‌دیدگی ترانسها بیشتر میآ‌شود. از آنجایی که تعداد فیدرهای پربار(بالایدرشبکهزیاد است و همآ‌چنین تجهیزات جداکننده در شبکه کم میآ‌باشد، یافتن محل عیبو جابجایی بار آن مشکلآ‌ساز بوده و تعداد کلیدزنی را افزایش میدهد
    برای کاهش تعداد کلیدزنی راهآ‌حل پیشنهادی ، کاهش بار فیدرها باایجاد فیدرهای جدید، کوتاه کردن طول فیدرها با ایجاد پستآ‌های فوق توزیع و ایجادنقاطی مجهز به دستگاههای جداکننده مناسب نظیر سکشنالایرز و استفاده از کلید در مسیرفیدرها میآ‌باشد. همچنین تنظیم رلهآ‌ها با استفاده از محاسبات اتصال کوتاه شبکه لازماست
    عمر بالای ترانس: در حال حاضر با تعویض ترانسهای با عمر بالا ،ترانسهای قدیمی از شبکه جدا شده و بعد از بازیابی به شبکه برمیآ‌گردند. ولی در عململاحظه میشود تعدادی از ترانسهای سرویس شده ، پس از بهره برداری مجدداً معیوبمیگردند. لذا ضروریست نظارت بر کیفیت تعمیرات و تستهای لازم، دقیقتر صورت گیرد. اگرروند بازیابی و سرویس ترانس مناسب و دقیق باشد و همآ‌چنین با استفاده از تستآ‌هاییدقیق در اندازه گیری تلفات بیآ‌باری ترانس می توان از پایداری و سلامت عایق خشکترانس مطمئن شد. البته لازم به ذکر است، استفاده از لوازمی مثل روغن ترانس مرغوب وواشرهای مناسب جهت آب بندی در بالا بردن عمر ترانس بعد از بازیابی بسیار موثر است
    بالا رفتن دمای محیط: برای تبادل حرارتی بیشتر در فصول گرم دراغلب پستآ‌های زمینی از فن استفاده میآ‌گردد، اما برای ترانسهای هوائی چنین راهی وجودندارد. اگر هوای محیط گرم شود به علت کاهش اختلاف دمای داخل ترانس و هوای اطرافتبادل حرارتی کم شده و ترانس گرمتر میآ‌شود. بنابراین بهترین راه چاره کاهش بارترانس در این مواقع میآ‌باشد که در فصول گرم بار ترانس زیر بار نامی باشد، امامتأسفانه پیک بار شبکه هنگام گرما به علت استفاده از کولرهای گازی اتفاق میآ‌افتد ودر فصول دیگر گاهاً بار ترانسها از %40 بار نامی نیز کمتر میآ‌باشد
    جرقه و هارمونیک در اولیه ترانسهای توزیع: در برخی از پستهایزمینی به علت شرایط نامناسب ساختمانی و شرایط تابلوهای فرسوده ، روی مقرهآ‌هایاتکایی و همآ‌چنین در شبکهآ‌های هوائی روی مقرهآ‌ها و بوشینگها قوسهایی بوجود میآ‌آیدکه گاهاً ماندگار نیز میآ‌باشند. این قوسها ریپلآ‌های ولتاژ را در شبکه بوجودمیآ‌آورند. جهت جلوگیری از این پدیدهآ‌ها بایستی بازدیدهای دورهآ‌ای از شبکه و پستهایزمینی و شاخهآ‌زنی و سرویس به موقع خطوط و پستآ‌ها را افزایش داده و دقت بیشتری را دراین خصوص مبذول نمود. مطابق با استاندارد، شاخه زنی باید بگونهآ‌ای باشد که طی فاصلهزمانی 2سال یک بار شاخه زنی انجام گیرد اما با شرایط جوی برخی مناطق و نوع درختانگاهاً در هر سال دو بار شاخه زنی لازم است
    جلوگیری از پاره گی هادیهای ترانس: بیشتر اوقات در حملنامناسب ترانس، هادیهای ترانس پاره میآ‌شوند. اگر دقت بیشتری در هنگام حمل ترانسانجام گیرد و در هنگام بارگیری و نصب سعی گردد تا ترانس به آرامی جابجا شود وهنگامی که ترانس بر روی جرثقیل یا هر وسیله جابجا کننده قرار میگیرد بتوان ازتکانهای شدید ناشی از جاده جلوگیری نمود و همآ‌چنین بار ترانس همواره زیر بار نامینگه داشته شود، باعث میآ‌گردد تا هادیهای ترانس قطع نگردند. اما برای جلوگیری ازپاره گی هادیها ناشی از اتصال کوتاه در سیمآ‌پیچی اولیه و یا ثانویه ترانس تنهامیآ‌توان به استاندارد نمودن اتصالات ورودی و خروجی ترانس اشاره نمود
    منبع :
    http://www.mona-consultants.com
    http://power-factor.blogfa.com

لطفا صبر کنید...
X