اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

گرفتن بهترین خروجی بوسیله آمپلی فایر ها

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    گرفتن بهترین خروجی بوسیله آمپلی فایر ها

    سلام
    از بچه های با حال وات بالا یه سئوال داشتم که فکر میکنم مشکل خیلی ها هم باشه؟
    چطور میتونیم وقتی ورودی رو زیاد میکنم تا نهایت ورودی مثلا خروجی کامپیوتر که به ورودی یه آمپلی ما وصل شده رو زیاد کنیم و طوری باشه که تو نهایتشم صدا خراب نشه آخه تا یه جایی صدا خوبه بعد از کیفیت میوفته چطور این مشکل رو حل کنم؟
    الان توی آمپلی فایر های تجاری همچین چیزی رعایت میشه..
    شدیدا نیازمند یاری شما هستم...
    یا علی

    #2
    پاسخ : گرفتن بهترین خروجی بوسیله آمپلی فایر ها

    پس این خوره های وات بالا کجان؟

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : گرفتن بهترین خروجی بوسیله آمپلی فایر ها

      اقا کسی کمکی نمی کنه؟

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : گرفتن بهترین خروجی بوسیله آمپلی فایر ها

        اعوجاجی که در ماکزیمم قدرت روی خروجی یک آمپلیفایر وات بالای معمولی (نه حرفه ای) ایجاد میشه دلایل زیادی داره که مهمترین اونها عبارتند از :
        عدم تطبیق امپدانس و قدرت بلندگو با طبقه خروجی
        کیفیت پائین بلندگو یا پارگی دیافراگم آن
        استفاده از قطعات نامرغوب در طبقه تقویت توان یا کم بودن تعداد طبقات و عناصر تقویت توان
        استفاده از ولوم های لگاریتمی در قسمت کنترل تقویت
        استفاده از هیتسینک های نامرغوب یا نامتناسب در طبقات تقویت
        ایزوله نبودن مدار نسبت به نویز

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : گرفتن بهترین خروجی بوسیله آمپلی فایر ها

          سلام
          ضمن تائید فرمایشات دوست عزیزمون باید بگم شما هیچ گاه نمیتونید از تمام توان یک آمپلی استفاده کنید و صداتون خراب نشه.
          عوامل تاثیر گذاری مثل:
          توان بلندگوها
          امپدانس و تطابق اونها با آمپلی
          تطابق پری با آمپلی
          قدرت تغذیه
          کیفیت صدای ورودی و کیفیت و توان آمپلی در این زمینه نقش دارند. اما مهمترین چیز اینه که آمپلی ها یه جایی به اشباع میرند و دیگه توان تقویت رو ندارند و صدا رو دیسرویت میکنند. THD آمپ ها نقش مهمی در این زمینه داره. اما آنچه مسلم است اینه که دامنه صدای خروجی یه آمپ به ولتاژ کاری اون وابسته است و هرچه این دامنه بالاتر بره و توان هم افزایش پیدا کنه آمپلی ورودیه بیشتری رو میپذیره و دیرتر به اشباع میره. مثلا اگه یه پری با la3161 که در پخش اتومبیلها استفاده میشه داشته باشید و به 1557 وصل کنید در اوج قدرت صدا خراب میشه ولی اگه همین پری رو به یه آمپلی 50 وات که با ولتاژ 30 ولت متقارن کار میکنه وصل کنید نه تنها صدا خراب نمیشه بلکه احساس میکنید پری نمیتونه ولتاژ آستانه اشباع آمپ رو تامین کنه و انگار صدا هنوز به نهایت قدرت نرسیده. یکی از کارهایی که در آمپلیهای تجاری انجام میشه اینه که از یه آمپلی با توان متوسط مثل TDA2030 که تغذیه متقارن هم میخواد استفاده میکنند .ولی پری رو ضعیف میگیرند تا صدا خراب نشه و در عمل از تمام توان آمپ استفاده نمیکنند. در واقع از یه آمپ 30 واتی 20 وات صدا میگیرند.
          خنده بر لب میزنم تا کس نداند راز من ورنه این دنیا که ما دیدیم خندیدن نداشت

          با عرض پوزش از دوستان عزیزم به علت پاره ای از مشکلات کمتر در خدمتتون هستم. التماس دعا

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : گرفتن بهترین خروجی بوسیله آمپلی فایر ها

            تشکر از جواب دوستان
            من آیسی TDA 8571 رو گرفتم که 4تا خروجی 40 وات داره یه بلنگو 300 وات بش وصل کردم ولی از صداش اصلا راضی نیستم چون اصلا اون چیزی نیست که انتظارش رو داشتم و یه بلنگو 75 وات مثل مال پیکان که گذاشتم صدا بازم همون فرمی بود!!!
            حتما باید از پری استفاده کرد؟
            اگه طبق توصیف دوستمون نمیشه از این آی سی ها ماکزیموم کیفیت رو گرفت پس چکار کنیم بریم مدار با ترانزیستوری و فتی ببندیم؟
            راستی یه سئوال دیگه حتما باید بلندگوی خروجی واتش مطابق وات خروجی آمپلی باشه؟
            چون بلندگوهایی که تو بازار پیدا میشه اکثرا وات زیادی روشون نوشته ولی جسه شون رو نیگاه میکنی میگی عمرا!!!!
            با تشکر
            یاعلی

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : گرفتن بهترین خروجی بوسیله آمپلی فایر ها

              سلام
              دوست عزیز همینطور که گفتم اون 40 وات با دامنه ولتاژ 12 ولت است که کیفیت زیادی نداره . شما اگه از stk402-040 استفاده کنید که 40+40 وات توان داره میبینید اصلاً با آی سی شما قابل مقایسه نیست. اولین حرف رو در آمپلی تغذیه میزنه. تقریباً هرچه آمپلی تغذیه قویتری لازم داشته باشه کیفیت و توان بالاتری هم داره.
              اگر واقعاً دنبال کیفیت میگردید به هیچ عنوان با آی سی نتیجه نمیگیرید و باید از مدارات گسسته استفاده کنیدو نه tda و نه stk ونه هیچ آی سی دیگری توان رقابت با یه مدار گسسته و اصولی رو نداره.هرگز نمیشه یه آمپ ترانزیستوری که 2 تا 2n3055 خورده و با 60-70 ولت کار میکنه رو با tda یا stk مقایسه کرد که البته stk هم صدای قابل قبولی داره ولی نه در حد مدارات گسسته.
              در مورد وات بلندگو هم نیازی به هم اندازه بودن توان اون با آمپ نیست. درستش اینه که توان بلندگو بیشتر از توان آمپ باشه تا نسوزه اما خراب شدن صدا ربط چندانی به این مسئله نداره.بلکه امپدانس و مچ شدن باند با آمپ مهمتره و گاهی لازمه شما از چندین بلندگو استفاده کنید تا توان مورد نیاز رو دریافت کنید.
              اون 300 واتی که فرمودید تجاری است و 30 وات هم نیست. خیلی که راست بنویسند واتی که باند میتونه در یک لحظه تحمل کنه ونسوزه رو مینویسند. یه بلندگوی 12 اینچ مرغوب و اصل که دونه ای 150 هزار تومان قیمت داره شاید بتونه 50 وات توان رو در بهترین شرایط بده . اونم شاید . با این حال اگه شما همون tda روبه یه همچین بلندگویی وصل کنید وقتی آمپ به اشباع بره صدا خراب میشه. به اضافه اینکه این بلندگوها 16 اهم هستندو tda حتی تکونشم نمیده.
              در پست قبلیتون هم نوشته بودید از پری استفاده نمیکنید که این غیر ممکنه. بفرمائید منبع صوت شما چیه؟
              اگه کارت صوت کامپیوتر یا vcd باشه که خود اینها پری هستند ولی قدرتشون بالاست و نباید مستقیماً به آمپ وصل بشند و باید از یه بافر و تن کنترل مناسب استفاده کنید. :agree:
              خنده بر لب میزنم تا کس نداند راز من ورنه این دنیا که ما دیدیم خندیدن نداشت

              با عرض پوزش از دوستان عزیزم به علت پاره ای از مشکلات کمتر در خدمتتون هستم. التماس دعا

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : گرفتن بهترین خروجی بوسیله آمپلی فایر ها

                من منبع صوت خود سیستم است ولی دامنش فجیه زیاد یه مدار پری مناسب لطفا معرفی کنید...قظیه این بافر چیه؟
                با تشکر از جواب دوست عزیز...
                یا علی

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : گرفتن بهترین خروجی بوسیله آمپلی فایر ها

                  یه چیز دیگه رو هم باید در نظر بگیرید اولا همونطور که دوستمون گفتند برای کیفیت خوب سراغ آیسی نرید ثانیا با توجه به وات خروجی و ولتاژ کاری آمپلی باید جریان دهی منبع تغذیه رو هم در نظر بگیرید . در ضمن بهترین کیفیت صدا هنگامی بدست میاد که فرکانسها رو تفکیک کنی(بوسیله فیلتر) و فرکانسهای بالا رو به تویتر فرکانسهای میانی رو به میدل و فرکانسهای کم رو به وافر بدی یعنی سه نوع بلندگو برای سه نوع فرکانس صوتی با در نظر گرفتن امپدانس کلی اونها.

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : گرفتن بهترین خروجی بوسیله آمپلی فایر ها

                    سلام. اگه سرچ کنی مدارات زیادی پیدا میکنی. اینم یه نمونه. فقط سر راه ورودی مدار از یه مقاومت مناسب استفاده کن تا صدا در نهایت خراب نشه.


                    اینم مدار ساخته شده
                    خنده بر لب میزنم تا کس نداند راز من ورنه این دنیا که ما دیدیم خندیدن نداشت

                    با عرض پوزش از دوستان عزیزم به علت پاره ای از مشکلات کمتر در خدمتتون هستم. التماس دعا

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : گرفتن بهترین خروجی بوسیله آمپلی فایر ها

                      سلام و تشکر
                      اینو اگه خودتون ساختید میشه PCB رو پ کنید؟
                      باید برم دنبال این آی سی حالا اگه گیرم بیاد....
                      حالا یه مسئله ای من 7تا کانال استریو رو میخوام درایور کنم چه راهی به نظرتون میاد...؟
                      برا سینمای خانگی 7 کاناله ...
                      برا هر ورودی میخوام مدارم شلوغ نشه از آی سی برا تقویت استفاده میکنم ولی اگه بخوام برا هر طبقه از این آی سی استفاده کنم مدار بزرگ میشه راهی به نظر شما وجود داره که بتونم روش بهتری رو برا راه اندازی این 7 تا کانال استفاده کنم باتشکر

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : گرفتن بهترین خروجی بوسیله آمپلی فایر ها

                        سلام
                        نه من خودم نساختم ولی تعریفش رو خیلی شنیدم. آی سی هم تا پارسال که فراوان بود.
                        برای کار شما 7 کانل مونو لازمه نه استریو 3 کانال چپ و 3 کانال راست و یک کانال ساب ووفر. همون آی سی با 4 خروجی مناسبه و مدار شلوغی هم نداره. با 2 تا کارتون راه میافته.
                        البته نمیخوام نا امیدتون کنم ولی اگه قصد دارید یه چیزی تو مایه های اسپیکرهای 7 تیکه حرفه ای بسازید باید توانایی و تجربه بالایی داشته باشید. حداقل باید 200-300 تایی از مدلهای مختلف آمپ را ساخته باشید و توانایی آنالیز و مچ کردن مدارات صوتی رو داشته باشید. منم یه همچین چیزی رو دارم میسازم. البته در تعداد 700- 800 تا . ولی الام 6 ماهی هست که دارم روش کار میکنم و بیش از 25 مدل آمپ 160 نو بلندگو و ووفر و تیترو میدرنج و جعبه و... خلاصه 1001 ترفند و فرمول رو آزمایش کردم و هنوز به نتیجه دلخواه نرسیدم. اگه هدف اینه که یه چیزی ساخته باشید و 7 کانال ورودی داشته باشید خوب همین روند خوبه اما اگه هدف دیگه ای دارید بیخودی هزینه و وقتتون رو هدر ندید مگر این که توانایی این کارو داشته باشید.
                        خنده بر لب میزنم تا کس نداند راز من ورنه این دنیا که ما دیدیم خندیدن نداشت

                        با عرض پوزش از دوستان عزیزم به علت پاره ای از مشکلات کمتر در خدمتتون هستم. التماس دعا

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : گرفتن بهترین خروجی بوسیله آمپلی فایر ها

                          همانطوری که تمام دوستان اشاره کردند تطبیق امپدانس مهمترین مسله در انتقال توان امپ به لود است .
                          بیشتر افراد را در ا راه ساخت تقویت کننده های صوتی می بینیم که به مسله مانور ولوم و گسترش صدا تا بالاترین حد و نبود دیستروشن توجه دارند .و حتی مصرف کننده ها را که تمایل دارند ولوم تا انتها دارای نمایش خوبی از صدا باشد .
                          مسله ای به نام فیدبک در واکنش ولوم بسیار اثر گذار است .حتی در بحث tube می بینیم که فیدبک اجازه نمی دهد که ولوم صدا را به ان دامنه ای ببرد که دچار شکست ان بشود .
                          به وسیله اسکوپ به خوبی می توان عارضه از فرم افتادگی سیگنال را دید .در ان موقع ممکن است که دوطرف سیگنال صوتی ماهییت قرینه خود را از دست داده باشد .و یا برش بخورد و یا از فرم افتادگی وحشتناک ....
                          برای تصحییح واکنش ولوم همانطوری که بازهم اشاره کردند /مسله گین طبقات اهمییت بسیاری دارد .این گین می تواند باعث به اشباع رسیدن طبقات و ایجاد دیستروشن ناخواسته شود .ممکن است دیستروشن خواسته !! هم مورد نظر باشد .امپ گیتار برقی از این دسته است .در انجا گین باعث پدیده دیستروشن می گردد .
                          توجه به توان تقویت کننده و عبور از کیفیت موزیکال ان یک اثر همه گیر شده است .باید قبول کرد افق موسیقی در منزل امپ هایی است که قدرت 3 وات تا 10 وات را دارد .و در این حال بلندگویی که db بالا دارد مصارف خوبی پیدا می کند .گاهی بلندگو ها 10 وات توان را صرف راه اندازی خود می کنند !!
                          به هر حال نباید امیدوار بود که یک تقویت کننده موسیقی می تواند کیفیت موزیکالی خود را در واتهای بالا هم حفظ نماید .این مانند این است که یک وزنه بردار سنگین وزن را وادار به کارهای ظریف کرد !!
                          اثبات شده در عمل گاهی طراحان مجبور به گذشت از برخی پارامتر ها هستند .
                          در ضمن صدای بم یا فرکانسهای پایین می توانند پدیده شکست صدا را به وجود اورند و یک راه برش این محدوده است که باعث دیستروشن می گردد .
                          و شاید ببینیم طراحی که در گسترش ولوم این صدای بم را به تدریج حذف می کند .
                          منابع تغذیه قابلیت جریان دهی خود را باید نشان دهند .طراحی به وسیله ترانسهای مبدل کوچک و خازن های کم ظرفیت شما را در معرض خطر دیستروشن قرار می دهد .بهتر است طراحی در ولتاژ صحیح انجام شود و بی دلیل از مقادیر ان تنزل نکنیم .
                          بیشتر موارد مانند نوع ولوم که می بیایست a باشد توضیح داده شده به وسیله دوستان دیگر ولی انچه که معمولا دیده نمی شود توجه به ساختارهای موزیکال است و بحث ها اکثرا در محدوده توان بالاست !!

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : گرفتن بهترین خروجی بوسیله آمپلی فایر ها

                            نوشته اصلی توسط آقا مهدی
                            سلام
                            از بچه های با حال وات بالا یه سئوال داشتم که فکر میکنم مشکل خیلی ها هم باشه؟
                            چطور میتونیم وقتی ورودی رو زیاد میکنم تا نهایت ورودی مثلا خروجی کامپیوتر که به ورودی یه آمپلی ما وصل شده رو زیاد کنیم و طوری باشه که تو نهایتشم صدا خراب نشه آخه تا یه جایی صدا خوبه بعد از کیفیت میوفته چطور این مشکل رو حل کنم؟
                            الان توی آمپلی فایر های تجاری همچین چیزی رعایت میشه..
                            شدیدا نیازمند یاری شما هستم...
                            یا علی
                            سلام

                            توی بعضی از امپلیفایر ها گذینه ای به اسم Gain یا Input Level وجود داره..

                            اگر شما امپلیففایر رو برای یه محدوده وسیعی از ورودی ها با ولتاژهای مختلف بسازید..مجبورید این Gain رو روی وسیله قرار دهید.مثل امپلیفایر ماشین

                            اما وقتی قراره فقط بهش یه ورودی ثابت(معمولا میکروفون) وصل بشه شما Gain رو قرار میدی در داخل کیس امپ و بعد فقط با ورودی و تن کنترل صدا رو کنرل میکنی.

                            این Gain دقیقا همون گذینه ی مد نظر شماست..شما Gain رو روی حداقل قرار میدین و بعد صدا رو مثلا تا ولوم مورد نظر(حداکثر خروجی کامپیوتر یا میزان مورد نظر) زیاد میکنین و بعد گین رو تا جایی زیاد میکنین که صدا خراب نشه.این رو هم اضافه کنم که شما Gain رو فقط یک بار تنظیم میکنین و از اون به بعد متغیر شما میشه ولوم اصلی یا همون خروجی کامپیوتر.

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : گرفتن بهترین خروجی بوسیله آمپلی فایر ها

                              کاملا طبیعی است که مصرف کننده دستگاه صوتی تمایل دارد وارد بخشی به نام شکست صدا نشود .در دستگاههای تجاری طراحان دشواری را در موردگین و تطبیق ان با انواع رکوردها در موسیقی دارند .
                              همانطور که گفته شد فیدبک منفی غیر لوکال ...می تواند کمک بسیاری در نرسیدن به این منطقه باشد .ولی به نظر می رسد توجه به طراحی کل دستگاه از جریان کافی تغذیه گرفته تا اصوات با لوکیشن های پر مصرف و میزان تقویت درایورها ....همه و همه باید با هم هماهنگ شود .وحتی سرانجام اسپیکری که خوب راه بیافتد .

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X