سالآهاست که کاربران اینترنت با لوگوهای خلاقانه و زیبای گوگل که به خاطر مناسبتآهای خاص، مثل نوروز یا سالگرد فروپاشی دیوار برلین، درست شدهآاند آآشنا هستند. دنیس هوانگ، طراح این لوگوها مشهورترین هنرمند گمنام جهان است.
روزانه بیش از ۱۸۰ میلیون نفر در سراسر جهان طرآحآهای دنیس هوانگ را میآبینند؛ طرحآهای زیبا و خلاقانهآای که با دیدن هر کدام از آنها لبخندی بر گوآشهآی لب میآنشیند و برای هوشمندی و نگاه تازهآی خالقشان به نشان احترام کلاه از سر برمیآدارند.
دنیس هوانگ را مشهورترین هنرمند گمنام جهان میآدانند، جوانی ۳۱ ساله، کرهآای تبار و متولد آمریکا که امروزه یکی از مهمآترین کارمندان گوگل است. لوگوهای دنیس که به مناسبت روزهای خاص و تاریخی بر صفحهآی آغازین گوگل نقش میآبندند، برای تمام کاربران این موتور جستجوی نامدار آشناست. گوگل به این لوگوهای خاص نام "خط خطی" (Doodle) را داده است.
به گفتهآی اعضای گوگل، هر روزی که یکی از طرحآهای جدید هوانگ بر صفحهآی گوگل نقش میآبندد، سیل نامهآهای طرفداران است که سرازیر میآشوند. هوانگ سالانه شخصا ۵۰ طرح میآکشد، زیرا در اصل همآاکنون او مسئول سایت گوگل است و طراحی تنها به بخش کوچکی از کار او تبدیل شده است.
بیش از ۴۰ نفر در مرکز گوگل در کالیفرنیا برای هوانگ کار میآکنند و او مسئول هر آن چیزی است که در صفحهآی گوگل به چشم میآخوردآ، از لینکآها گرفته تا تبلیغات. به عبارت سادهآتر، دنیس هوانگ رییس تمام مسئولین سایت گوگل در سراسر جهان است؛ یک رییس جوان با صورتی پسرانه و خندهآرو.
با اینکه هوانگ ۳۱ سال دارد، اما هنوز هم به نظر همان پسر ۲۲ سالهآای میآآید که یک تابستان به عنوان کارآموز در گوگل شروع به کار کرد؛ او بانمک، سرشار از انرژی و خلاق است، یعنی درست همان خصوصیاتی را داراست که اصولا سایت گوگل دارد!
مرد سوزان گوگلی
البته دنیس هوانگ اولین طراح "خط خطی" در گوگل نیست، بلکه لری پیج و سرگئی برین، پایهآگذاران گوگل خود در این زمینه پیشآکسوت به شمار میآروند. در سال ۱۹۹۸ زمانی که گوگل هنوز پا نگرفته بود و کسی آن را به درستی نمیآشناخت، این دو یک بار تصمیم میآگیرند به یک جشنوارهآی هنری به نام Burning Man (مرد سوزان) در صحرای نوادا بروند.
هر لوگوی گوگل در نهایت بایستی به تأیید مدیران آن سرگئی برین (راست) و لری پیج برسد Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: هر لوگوی گوگل در نهایت بایستی به تأیید مدیران آن سرگئی برین (راست) و لری پیج برسد چون پیج و برین در آن زمان کارمندی نداشتند که در غیابشان در دفتر حضور داشته باشد، روی سایت یک مرد سوزان را در میان حروف گوگل جا میآدهند تا به این وسیله اعلام کنند که به این جشنواره رفتهآاند. این ابتکار به حدی طرفدار پیدا میآکند که این دو نفر تصمیم به ادامهآی این کار میآگیرند. از آن روز به بعد البته دو قانون برای لوگوهای گوگل وضع میآشود: عدم کوچک شمردن یک موضوع و همینطور مذهبی نبودن.
زمانی که دنیس هوانگ، فارغآالتحصیل دانشگاه استانفورد، برای گذراندن یک دورهآی کارآموزی به گوگل میآآید، گوگلیآها متوجه میآشوند که این پسر جوان در دانشگاه به جز رشتهآی کامپیوتر در رشتهآی هنر هم تحصیل کرده است. از آنجایی که در آن زمان لوگوهای گوگل توسط گرافیستآها کشیده میآشدند، به هوانگ این مسئولیت داده میآشود که دستی به سر و گوش این لوگوها کشیده و آنآها را در سایت قرار دهد.
دنیس هوانگ خود معتقد است که در زمان مناسب در جای مناسب حضور داشته، زیرا او همیشه آیندهآی خود را به عنوان یک هنرمند آزاد که فیلمآهای انیمیشن میآسازد، تصور میآکرده است. جو خلاقانهآی حاکم بر گوگل و کارمندانی که هر کدام در ذهنشان به اندازهآی چندین نفر ایده دارد، این شهامت را به هوانگ میآدهد تا ایدهآهای خود را برای لوگوهای گوگل به برین و پیج ارائه دهد.
روز ۱۴ ژوئیهآی سال ۲۰۰۰ نخستین لوگوی طراحی شده توسط هوانگ به مناسبت روز استقلال فرانسه روی سایت گوگل نمایان میآشود. استعداد وی تا آن اندازه برین و پیج را جذب میآکند که پس از پایان دوران کارآموزی به وی پیشنهاد میآدهند به استخدام گوگل درآید.
گوگلی شدن یک رویداد کمآسابقه
هوانگ تعریف میآکند، یک بار یکی از مسئولین سایت گوگل در استرالیا تاریخ برگزاری یک مسابقهآی اسبآدوانی بسیار معروف در این کشور را فراموش کرده بود، وی با او تماس میآگیرد و سفارش یک لوگوی ویژه میآدهد. مشکل اصلی فقط در یک نکته بوده است و آن اینکه این مسابقات دو ساعت بعد برگزار میآشدند! هوانگ در عرض ده دقیقه آیک لوگوی ویژه طراحی میآکند و به این ترتیب لوگوی سایت گوگل در استرالیا به طرح این مسابقه اسبآدوانی درمیآآید.
لوگوی گوگل به مناسبت عید نوروز سال ۱۳۸۸Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: لوگوی گوگل به مناسبت عید نوروز سال ۱۳۸۸البته در شرایط عادی هوانگ برای چنین موقعیتآآهای اضطراری وقت چندانی ندارد. برای همین هم او یک تیم طراحی دارد که کار اصلیآاشان تهیهآی لوگو به شمار میآرود. نکتهآی مهمآتر اینکه هوانگ همیشه هم نمیآتواند در عرض ده دقیقه یک لوگو طراحی کند و برای برخی مناسبتآها همچون جامآجهانی فوتبال به گفتهآی خودش به چند هفته زمان نیاز دارد.
هر چند ماه یکبار هوانگ همراه با مدیران گوگل جلسهآای برگزار میآکند و در تقویمآها به دنبال مناسبتآهایی میآگردد که شرایط لوگو شدن را دارند. البته در این میان نباید نقش کاربران گوگل و پیشنهاداتشان را نادیده گرفت. برای نمونه یکبار در یک شب تابستانی یک منجم فرانسوی با هوانگ تماس میآگیرد و به او اطلاع میآدهد که در طی چند ساعت آتی ونوس از مقابل خورشید عبور میآکند؛ اتفاقی که هر ۱۲۲ سال روی میآدهد.
این بار هم هوانگ دست به کار شده و تختهآی نقاشی دیجیتالی خود را به دست میآگیرد و حرف O در لغت گوگل را به شکل یک خورشید با یک لکهآی سیاه روی آن در میآآورد که یعنی سایهآی ونوس روی خورشید افتاده است. او سپس این طرح را به برین و پیج نشان میآدهد و پس از کسب رضایت روسا، این طرح روی سایت گوگل میآنشیند و به این ترتیب جهان از یک واقعهآی بیآنظیر گاه میآشود.
منبع:
www.dw-world.de