اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

مشکل با ماسفت

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    مشکل با ماسفت

    با سلام

    من در مدار از یک ماسفت irf504n برای تغذیه موتورdc استفاده کردم
    اوون طور که من فهمیدم وقتی gate توسط میکرو 1 بشه جریان سورسو انتقال میده به drain
    درسته؟
    من پایه gate ماسفت رو به جایی وصل نکردم ولی بازم موتور کار میکنه
    علتش چی میتونه باشه؟

    اینم عکس مدار:


    #2
    پاسخ : مشکل با ماسفت

    مرد حسابی از یک bjt استفاده کن شرو بکن
    اما کلا فکر میکنم مدار خوبی نباشه
    چون موتور جریان میکشه
    و فقط باید از ترانزیستور توان بالا استفاده کنی که تلفات هم داره
    بهتره از پ امپ یا آیسی های درایو موتور استفاده کنی
    ^^^^^^^^^^^^^
    خواستن توانستن است

    ^^^^^^^^^^^^^

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : مشکل با ماسفت

      سلام
      در حالت کلی، موتور رو یه خازن بزرگ فرض کن. مداری که شما کشیدی فقط داره جریان می کشه. باید یه ماسفت دیگه بذاری تا این خازن(همون موتور) رو تخلیه کنی.
      -------------------------------------------------
      راحت ترین راهش استفاده از تراشه ی TLE5206 هست. حد اکثر ولتاژ سی ولت، و تا 5 آمپر جریان می ده.
      ولی اگر هم می خوای از ماسفت استفاده کنی این مدارش هست

      فقط شما بجای پیزو، موتورتون رو قرار بدین.
      برای کاری در حوزه اربعین نیاز به نیروی داوطلب هستیم.
      http://hosseinwalkingday.com

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : مشکل با ماسفت

        از شماتیک زیر استفاده کنید.



        در ضمن اگر از ماسفت نوع N درطرف VCC یا همون پاور مدار استفاده کنید کمی
        نگران کننده هست.

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : مشکل با ماسفت

          خواهشن با جواب های عجیب دیگران و گمراه نکنید. :eek:
          دوست عزیز اگر می خوای موتور رو فقط on-off کنی مدار خودت خوبه فقط زمین میکرو و ماسفت یکی باشه.
          اگه از pwm استفاده میکنی مدار رو یکم تغییر بده.



          اگر شاد بودی آرام بخند تا غم بیدار نشود

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : مشکل با ماسفت

            خواهشن با جواب های عجیب دیگران و گمراه نکنید.
            کدوم جواب و با چه علتی عجیبه؟

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : مشکل با ماسفت

              نوشته اصلی توسط NASA_DE
              خواهشن با جواب های عجیب دیگران و گمراه نکنید.
              کدوم جواب و با چه علتی عجیبه؟
              همه جوابها ایراد داره.

              ایراد مدار شما اینه که برای داشتن ولتاژ نزدیک به 12 ولت روی سورس. باید حداقل روی گیت 17 ولت بدیم نه 5 ولت :eek:

              اگر شاد بودی آرام بخند تا غم بیدار نشود

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : مشکل با ماسفت

                بدیهیه که باید بیشتر از 12 ولت باشه قبول دارم. اما میشه بفرمایید BJT اون وسط چی کارست؟
                اگه میخواستیم حرفه ای عمل کنیم که باید از ماسفت درایور استفاده میکردیم تا بتونه اون خازن رو
                سریع شارژو دشارژ کنه علی الخصوص برای PWM.

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : مشکل با ماسفت

                  نوشته اصلی توسط NASA_DE
                  بدیهیه که باید بیشتر از 12 ولت باشه قبول دارم. اما میشه بفرمایید BJT اون وسط چی کارست؟
                  اگه میخواستیم حرفه ای عمل کنیم که باید از ماسفت درایور استفاده میکردیم تا بتونه اون خازن رو
                  سریع شارژو دشارژ کنه علی الخصوص برای PWM.
                  دوست عزیز
                  مشکل اینه که شما bgt رودر همه حال سویچ فرض میکنی در صورتی که در کلکتور مشترک هر چقدر هم ولتاژ کلکتور بالا باشه
                  ولتاژ امیتر تابع ولتاژ بیس.
                  البته در ترانزیستور های سیلیسیومی ولتاژ امیتر تابع ولتاژ بیس منهای 0.6 ولته که با این حساب حداکثر ولتاژ روی امیتر bgt شما 4.4 ولت میشه.
                  میتونین تست کنید. :rolleyes:

                  اگر شاد بودی آرام بخند تا غم بیدار نشود

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : مشکل با ماسفت

                    نوشته اصلی توسط Ghasede del
                    خواهشن با جواب های عجیب دیگران و گمراه نکنید. :eek:
                    دوست عزیز اگر می خوای موتور رو فقط on-off کنی مدار خودت خوبه فقط زمین میکرو و ماسفت یکی باشه.
                    اگه از pwm استفاده میکنی مدار رو یکم تغییر بده.


                    اون دو تا ترانزیستور مکمل که میشه ازBD140 و BD139 استفاده کرد نقش درایور ماسفت رو بازی میکنن
                    هر چند ولتاژ 5 ولت برای درایو اکثر ماسفتها کم اما طبق تجربه هایی که داشتم IRF540 سویچ میشه.
                    البته اگه توان موتور بالا باشه ماسفت از حد معمول بیشتر داغ میشه.
                    با تغییر جزئی در مدار میشه ولتاژ درایو رو بالا برد البته اگه لازم باشه.

                    اگر شاد بودی آرام بخند تا غم بیدار نشود

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : مشکل با ماسفت

                      Oops
                      دوست عزیز
                      مشکل اینه که شما bgt رودر همه حال سویچ فرض میکنی در صورتی که در کلکتور مشترک هر چقدر هم ولتاژ کلکتور بالا باشه
                      ولتاژ امیتر تابع ولتاژ بیس.
                      البته در ترانزیستور های سیلیسیومی ولتاژ امیتر تابع ولتاژ بیس منهای 0.6 ولته که با این حساب حداکثر ولتاژ روی امیتر bgt شما 4.4 ولت میشه.
                      میتونین تست کنید.
                      حق با شماست. بنده یک اشتباه انجام دادم که الان دارم بهش میخندم. مثل اینه که
                      تو امتحان ریاضی مهندسی همه مسائل رو حل بکنی یه ضرب منفی کل جواب رو دگرگون بکنه. :nerd:
                      به هر حال متشکر.

                      شماتیک اقای MortezaMir چه مشکلی داره؟ مشکلش دیود هرزگرد هست؟

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : مشکل با ماسفت

                        هر چند ولتاژ 5 ولت برای درایو اکثر ماسفتها کم اما طبق تجربه هایی که داشتم IRF540 سویچ میشه.
                        من هم با همین کار رو با همین شماتیک اشتباهی که قرار دادم و ماسفت IRFP150N انجام دادم. سویچ کرد.

                        ولی یک سوال برای اینکه در همچنین مداری حدود 15-17 ولت با باطری 12 ولتی و بدون استفاده از ماسفت درایور روی

                        گیت بیوفته چه کار باید کرد؟

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : مشکل با ماسفت

                          نوشته اصلی توسط NASA_DE
                          Oops
                          دوست عزیز
                          مشکل اینه که شما bgt رودر همه حال سویچ فرض میکنی در صورتی که در کلکتور مشترک هر چقدر هم ولتاژ کلکتور بالا باشه
                          ولتاژ امیتر تابع ولتاژ بیس.
                          البته در ترانزیستور های سیلیسیومی ولتاژ امیتر تابع ولتاژ بیس منهای 0.6 ولته که با این حساب حداکثر ولتاژ روی امیتر bgt شما 4.4 ولت میشه.
                          میتونین تست کنید.
                          حق با شماست. بنده یک اشتباه انجام دادم که الان دارم بهش میخندم. مثل اینه که
                          تو امتحان ریاضی مهندسی همه مسائل رو حل بکنی یه ضرب منفی کل جواب رو دگرگون بکنه. :nerd:
                          به هر حال متشکر.

                          شماتیک اقای MortezaMir چه مشکلی داره؟ مشکلش دیود هرزگرد هست؟

                          مشکل ایشون بیشتر از یک دیود هرزگرده.
                          اولآ موتور DC یک خازن بزرگ نیست یک سلف بزرگه.
                          موتور DC معمولی دو مدله 1- با قطب های مغناطیس دائم 2- با قطب های مغناطیس الکتریکی(1-شنت 2- سری 3- کمپونت).
                          موتور با قطب های مغناطیس دائم فقط با جریانه DC کار میکنه.
                          موتور با قطب های مغناطیس الکتریکی هم باDC هم با AC کار میکنه.اما محدودیت هایی هم وجود داره.اولآ اگر به ولتاژ DC وصل شد ولتاژ باید از حالت AC کمتر باشه.و اگر به ولتاژ AC وصل کردیم محدودیته فرکانس داریم.
                          در مورد موتور ساعت ها میشه صحبت کرد.
                          پس مدار ایشون کلآ با فرض اشتباه انتخاب شده.
                          در مورد آی سی های درایور موتور هم باید بگم مگه این بنده خدا می خواد موتور رو چپ گرد ,راست گرد کنه.
                          داخل آی سی درایور رو بشکافی در قسمت قدرت باز هم چهار تا ماسفت استفاده شده.
                          حالا یک نقشه براتون می زارم که ببینید چطور میشه یه ماسفت رو با ولتاژ بالاتر از 12 سوئیچ کرد.مطمئن باشید این نقشه رو جای دیگه نمی بینید.
                          برای PWM استفاده کنید.



                          اگر شاد بودی آرام بخند تا غم بیدار نشود

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : مشکل با ماسفت

                            میتونید با استفاده از یه گیت درایور مثل TC426 و یه اپتو کوپلر و چند تا مقاومت و یک دیود فست به راحتی موتورتون رو درایو کنید..

                            ولتاژ گیت درایور هم 15 ولت.مقاومت بین گیت و گیت درایور هم 33 اهم یا 47 اهم و مقاومت بین گیت و سورس ماسفت هم بین 10 تا 18 کیلو اهم.

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : مشکل با ماسفت

                              از جواباتون ممنونم.

                              حالا یک نقشه براتون می زارم که ببینید چطور میشه یه ماسفت رو با ولتاژ بالاتر از 12 سوئیچ کرد.مطمئن باشید این نقشه رو جای دیگه نمی بینید
                              میشه در مورد مدار کمی توضیح بدید؟

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X