ورود به حساب ثبت نام جدید فراموشی کلمه عبور
برای ورود به حساب کاربری خود، نام کاربری و کلمه عبورتان را در زیر وارد کرده و روی «ورود به سایت» کلیک کنید.





اگر فرم ورود برای شما نمایش داده نمیشود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.






جهت تبلیغ در وب سایت ECA کلیک کنید.

کاربران برچسب زده شده

نمایش نتایج: از 1 به 10 از 10
  1. #1
    2009/12/10
    501
    2

    طریقه استفاده از L297 برای کنترل موتور پله ای تک قطبی

    راه انداز موتور پله ای به شماره L297 برای موتورهای پله ای دو قطبی استفاده میشه و همینطور طبق گفته دیتاشیتش برای موتورهای پله ای تک قطبی، اما کسی میدونه چطور از این راه انداز برای موتور پله ای تک قطبی استفاده کنم؟
  2. #2
    2007/07/18
    C:\Windows\Temp
    344
    2

    پاسخ : طریقه استفاده از L297 برای کنترل موتور پله ای تک قطبی

    سلام

    این داریور با l298 هست
    تصاوير کوچک فايل پيوست تصاوير کوچک فايل پيوست bistp.gif   bistp.gif   bistp.gif   bistp.gif  
    زندگی یه فرصته
  3. #3
    2009/12/10
    501
    2

    پاسخ : طریقه استفاده از L297 برای کنترل موتور پله ای تک قطبی

    نقل قول نوشته اصلی توسط علیرضا خلیلی
    این داریور با l298 هست
    خودتون دارید میگید درایور با L298
    اما من L297 را میگم و راه اندازی یه موتور پله ای تک قطبی با اون نه موتور پله ای دوقطبی
    یعنی اینجا کسی با آی سی L297 برای راه اندازی یه موتور پله ای 5 سیمه که تک قطبی هست کار نکرده؟!!!!!
  4. #4
    2009/10/27
    تهران
    3,302
    773

    پاسخ : طریقه استفاده از L297 برای کنترل موتور پله ای تک قطبی

    استپر موتورهای دو فاز دارای دو سیم پیچ مجزا هستند که به دو روش تک قطبی (UNIPOLAR) و دو قطبی (BIPOLAR) راه اندازی می شوند. در روش اول سر وسط هر یک از سیم پیچ ها به تغذیه مثبت متصل می شود و سرهای دیگر توسط دو سوئیچ نیمه هادی به زمین متصل می شوند. بنابراین از هر نیمه سیم پیچ تنها در یک جهت جریان کشیده می شود. در روش دوم 2 عدد FULL BRIDGE وجود دارد که از هر سیم پیچ در هر یک از دوجهت جریان عبور می کند. از نظر کارایی روش دوقطبی از هر نظر نسبت به تک قطبی مزیت دارد و سادگی و سهولت سخت افزاری درایو کردن موتور به روش تک قطبی است که باعث استفاده از آن می شود. در استپر موتور هایی که دارای 6 سیم هستند، سرهای وسط دو سیم پیچ از هم بصورت مستقل خارج شده اند و بنابراین می توان آنها را به هر یک از دو روش مذکور راه اندازی کرد. اما در استپر موتورهای 5 سیمه، سرهای وسط بصورت داخلی به هم متصل شده اند و بنابراین باید بصورت UNIPOLAR درایو شوند.
    اگر هدف شما تنها راه اندازی موتور بدون فیدبک جریان است، از 4 عدد ترانزیستور به عنوان درایور می توانید استفاده کنید و باید با هر نیمه سیم پیچ هم یک دیود مناسب موازی شود. در این حالت سیگنال های لازم باید توسط یک آی سی دوم که می تواند میکروکنترلر یا آی سی هایی نظیر L297 یا حتی ترکیبی از گیت های دیجیتال باشد، استفاده کنید.
    همچنین توجه کنید که ترکیبهای L297-L298 برای آرایش تک قطبی هم قابل استفاده است و تنها کافی است که سر مشترک سیم پیچ ها را به VCC تغذیه موتور وصل کنید تا مدار عمل کند و این تصور که با این ترکیب نمی توان روش تک قطبی را پیاده کرد، صحیح نیست.
    البته یک نکته مهم در این حالت وجود دارد که تغذیه ای که به سر وسط موتور اعمال می شود باید نصف حالتی باشد که موتور بصورت BIPOLAR درایو می شود. زیرا در وضعیت اخیر تغذیه روی کل سیم پیچ می افتد و در روش تک قطبی روی نصف آن.
    اوژن: به معنای افکننده و شکست دهنده است
    دانایی، توانایی است-Knowledge is POWER
    برای حرفه ای شدن در الکترونیک باید با آن زندگی کرد
    وضعمان بهتر می شود، اگر همه نسبت به جامعه و اطراف خود مسوول باشیم و نگوئیم به ما چه
    قوی شدن و خوب ماندن - خوبی کردن به دیگران یک لذت ماندگار است
    اگر قرار باشد نفت و منابع خام را بدهیم و چرخ بگیریم، بهتر است چرخ را از نو اختراع کنیم
    ساعت کار بدن اکثر انسان ها کمتر از 800000 ساعت است و بعد از آن از کار می افتد
    امکان پاسخگویی به سوالات از طریق پیغام خصوصی مقدور نیست
  5. #5
    2009/12/10
    501
    2

    پاسخ : طریقه استفاده از L297 برای کنترل موتور پله ای تک قطبی

    نقل قول نوشته اصلی توسط طراح
    همچنین توجه کنید که ترکیبهای L297-L298 برای آرایش تک قطبی هم قابل استفاده است و تنها کافی است که سر مشترک سیم پیچ ها را به VCC تغذیه موتور وصل کنید تا مدار عمل کند و این تصور که با این ترکیب نمی توان روش تک قطبی را پیاده کرد، صحیح نیست.
    ممنون که جواب دادید
    درسته من هم نمیگم نمیشه از ترکیب L297 و L298 موتور پله ای تک قطبی را درایو کرد، اما اگه این درایور و کنترلر رو بسته باشید میبینید که کدهای زیر رو در خروجی L298 ظاهر میکنه
    0101
    0110
    1010
    1001
    که فکر نمیکنم برای راه اندازی موتور پله ای تک قطبی به درد بخوره
    اما تو دیتا شیت L297 فکر کنم یه اشاره ای در مورد کنترل موتور پله ای تک قطبی شده که منت سر در نیاوردم.
  6. #6
    2005/12/20
    111
    0

    پاسخ : طریقه استفاده از L297 برای کنترل موتور پله ای تک قطبی

    خیلی مطلب جالبیه ادامه بدید :mrgreen:
  7. #7
    2008/03/22
    30
    0

    پاسخ : طريقه استفاده از L297 براي کنترل موتور پله اي تک قطبي

    نقل قول نوشته اصلی توسط rezababa
    خيلي مطلب جالبيه ادامه بديد :mrgreen:
    با سلام
    آقاي طراح خسته نباشيد، من چند تا سوال در مورد bipolar chopper داشتم. ممنون ميشم اگه سريع پاسخ بديد.
    1- من براي پل H از mosfet استفاده کردم و براي mosfet ها هم از ir2113 . حالا براي راه اندازي استپ به صورت ساده يا تمام استپ بايد اين کدها روبه موتور بدم:
    1100
    0110
    0011
    1001
    حالا سوال اينجاست که اين ترتيب چطوري و به کدوم سيم پيچ ها بايد اعمال بشه؟
    2- اگه نياز به مدار منطقي باشه به چه روشي پياده کردن اين گيت ها بهتره؟
  8. #8
    2009/10/27
    تهران
    3,302
    773

    پاسخ : طریقه استفاده از L297 برای کنترل موتور پله ای تک قطبی

    اگر دو سر یک سیم پیچ موتور را به نام A و B و سیم پیچ دیگر را به عنوان C و D در نظر بگیریم، سیکل نوشته شده توسط شما معادل ACBD یا ADBC است. برای تشخیص این امر به راحتی می توانید مشاهده کنید که سیگنال A و B با یکدیگر 180 اختلاف فاز دارند و به عبارت دیگر NOT یکدیگر هستند. همین مورد برای C و D هم برقرار است.هرچند این روال را به راحتی می توان با میکروکنترلر و یا مدارهای دیجیتال پیاده سازی کرد. اما به هر صورت مشمول عبارت Bipolar chopper که در ابتدای پست خود نوشته اید، نمی شود. بلکه باید از جریان موتور فیدبک گرفته شود و خروجی اعمال شده به موتور، متناسب با این فیدبک تغییر کند. برای این کار می توانید از L297 به عنوان کنترلر استفاده کنید.
    اوژن: به معنای افکننده و شکست دهنده است
    دانایی، توانایی است-Knowledge is POWER
    برای حرفه ای شدن در الکترونیک باید با آن زندگی کرد
    وضعمان بهتر می شود، اگر همه نسبت به جامعه و اطراف خود مسوول باشیم و نگوئیم به ما چه
    قوی شدن و خوب ماندن - خوبی کردن به دیگران یک لذت ماندگار است
    اگر قرار باشد نفت و منابع خام را بدهیم و چرخ بگیریم، بهتر است چرخ را از نو اختراع کنیم
    ساعت کار بدن اکثر انسان ها کمتر از 800000 ساعت است و بعد از آن از کار می افتد
    امکان پاسخگویی به سوالات از طریق پیغام خصوصی مقدور نیست
  9. #9
    2008/03/22
    30
    0

    پاسخ : طريقه استفاده از L297 براي کنترل موتور پله اي تک قطبي

    با سلام مجدد.
    من هم دقيقا مي خواهم يه bipolar chopper بسازم. براي فيدبک جريان هم از سنسور اثر هال استفاده مي کنم. اما فعلا مي خوام براي تست قسمت پل H ميخوام يه تمام پله ساده ببندم. به کنترل جريان هم نيازي نيست.
    حالا ميشه يه کم در مورد microstepping توضيح بديد؟
  10. #10
    2009/10/27
    تهران
    3,302
    773

    پاسخ : طریقه استفاده از L297 برای کنترل موتور پله ای تک قطبی

    نقل قول نوشته اصلی توسط 2050
    ميشه يه کم در مورد microstepping توضيح بديد؟

    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت


    اوژن: به معنای افکننده و شکست دهنده است
    دانایی، توانایی است-Knowledge is POWER
    برای حرفه ای شدن در الکترونیک باید با آن زندگی کرد
    وضعمان بهتر می شود، اگر همه نسبت به جامعه و اطراف خود مسوول باشیم و نگوئیم به ما چه
    قوی شدن و خوب ماندن - خوبی کردن به دیگران یک لذت ماندگار است
    اگر قرار باشد نفت و منابع خام را بدهیم و چرخ بگیریم، بهتر است چرخ را از نو اختراع کنیم
    ساعت کار بدن اکثر انسان ها کمتر از 800000 ساعت است و بعد از آن از کار می افتد
    امکان پاسخگویی به سوالات از طریق پیغام خصوصی مقدور نیست
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 10

موضوعات مشابه

  1. استفاده از دیمر برای کنترل دور موتور تک فاز
    توسط sorena01 در انجمن ترانسفورماتورها و ماشين هاي الکتريکي
    پاسخ: 23
    آخرين نوشته: 2018/12/07, 02:42
  2. راه اندازی کنترلر استپر موتور (L297)
    توسط Questioner در انجمن رباتيك و مكاترونيك
    پاسخ: 13
    آخرين نوشته: 2013/03/30, 10:59
  3. استفاده از tip41 برای کنترل دور موتور
    توسط javadamirpoor در انجمن میکروکنترلرهای AVR
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: 2012/09/24, 00:37
  4. پايه کنترل L297 چيکار مي کنه؟ خيلي مهمممم
    توسط adibiut در انجمن مدارهای آنالوگ و مدارهای مجتمع
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 2012/07/11, 08:14
  5. تفاوت استپر موتور دوقطبی با یک قطبی چیه؟
    توسط Questioner در انجمن رباتيك و مكاترونيك
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 2010/03/01, 20:18

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •