اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

سوال : نحوه انتقال قدرت موتور گیربکس به چرخها

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    سوال : نحوه انتقال قدرت موتور گیربکس به چرخها

    درود بر همه دوستان

    در ابتدا عذرخواهی می کنم اگه سوالم رو در جای نامناسب مطرح کردم .

    در حال ساخت ماشین کنترلی هستم که به موارد زیر برخوردم . اگه ممکنه خواهشا بنده رو راهنمایی بفرمایید.



    موتورگیربکس هایی که مشاهده می کنید به گفته فروشنده قابلیت حمل 8 کیلوگرم در مسیر افقی یا بالاکشیدن 3 کیلوگرم رو داره . با اینکه دو تا رو به کار بردم ولی عملا 6-7 کیلوگرم رو خیلی خیلی به زحمت جابجا میکنه

    1-آیا به کار بردن دو یا سه تا از این موتورگیربکس واقعا توان کششی 2-3 برابر افزایش میده یا موثر هست ، ولی نه به حد چند برابر شدن؟

    2-در ابتدا موتورگیربکس رو مستقیم به چرخها متصل کردم ولی حتی 2 کیلوگرم وزن خود ماشین رو هم به زور جابجا میکرد که نهایتا به این صورت قدرت رو منتقل کردم که وضعیت بهتر شد . البته سایز دو چرخ دنده یکسان هست و هیچ افزایش قدرتی صورت نمیگیره و هر چی هست توان خود موتوره (موتور 12 ولت و 80 دور بر دقیقه) . چرا این نحوه انتقال بازده هی بیشتری داره . لااقل اون طور که بنده تجربه کردم؟

    3- توان این موتورها رو چطور میشه قبل از خرید متوجه شد؟ چون اکثر اینها چینی هستند و مشخصه ای ندارند و باید بنا رو بر حرف فروشنده گذاشت.

    4- ضریب چرخ دنده حلزونی چطور محاسبه میشه؟ جایی خوندم که این سیستم به تعداد دنده های ، چرخ دنده ساده باعث کاهش سرعت و افزایش قدرت میشه؟!مثلا در نمونه زیر تعداد دنده ها 30 عدد است یعنی کاهش سرعت و افزایش قدرت =30؟ شکل و تعداد دنده های ، چرخ دنده حلزونی تاثیری نداره؟



    5-ایا شکل انتقال قدرت به چرخها در بازدهی تاثیری داره ؟ مثلا انتقال قدرت به صورت موازی ( مشابه عکس اول ) یا به صورت تصویر دوم؟

    از راهنمایی و کمک دوستان بی نهایت سپاسگزارم

    موفق باشید



    #2
    پاسخ : سوال : نحوه انتقال قدرت موتور گیربکس به چرخها

    سلام
    دوست عزیز موتور وزن تحمل نمی کند بلکه گشتاور تحمل می کنه.ببینید فرض کنید یک موتور دارید که به سرش یک قرقره به شعاع مثلا 20میلی متر وصل کردید و وزن 2 کیلو گرم رو تحمل کرد.اگه قطر چرخ رو زیاد کنید شاید دیگه اون 2 کیلو گرم رو بالا نبره.معمولا ماکسیمم گشتاور قابل تحمل رو روی موتور می نویسن.شما باید با توجه به قطر چرخ ها وزن بدنه که باعث ایجاد اصطکاک میشه مقدار این اصطکاک رو محاسبه کرده و افت گشتاور اصطکاکی رو از گشتاور مجاز موتور کم کنید.علاوه بر اون افت گشتاور تو محور ها و اتصالات مکانیکی هم رخ میده که باید لحاظ بشه.
    شما موتور دست دوم بوهلر آلمانی با دور کم و گشتاور بالا بگیر مشکلت حل میشه.
    تو چرخ دنده های حلزونی پارامتر های زیادی وجود داره.برای پیچ حلزون یک راهه اگر پیچ یک دور بزند چرخ حلزون یک دنده جابه جا میشود.یک مثال ساده.برای یک چرخ دنده با 20 دندانه اگر پیچ حلزون 20 دور بزند چرخ دنده 360درجه می گردد.
    از این نوع چرخ دنده زمانی که نسبت انتقال بالا باشه و نیاز به حجم کم گربکس باشه استفاده میشه ولی این نوع چرخ دنده ها بازده بسیار پایینی دارند و استفاده از ان ها توصیه نمی شود.هم چنین گیربکس حاصل از این نوع چرخ دنده های یک طرفه می باشد.

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : سوال : نحوه انتقال قدرت موتور گیربکس به چرخها

      با سلام ....

      هادی جان ممنونم از راهنمایی و وقتی که واسه خوندن و پاسخ به سوالم صرف کردید. اما موردی که واسم جای سوال داره . شما اشاره داشتید به قرقره 20 میلیمتری در صورتی که فرمول گشتاور T=N*R رو در نظر بگیرید هرچی قطر افزایش پیدا کنه گشتاور هم بیشتر میشه و رابطشون مستقیمه . پس در مثالی که فرمودید باید وزنه بیشتری رو بالا بکشه و به طور کلی میشه گفت با افزایش قطر چرخ گشتاور بیشتری ایجاد میشه ؟ ممنون میشم اگه اشتباه میگم راهنمایی بفرمایید.

      با سپاس

      موفق باشید

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : سوال : نحوه انتقال قدرت موتور گیربکس به چرخها

        سلام
        فرموده شما درست برعکس هست
        ببینید در این مورد ما دو تا گشتاور داریم یکی گشتاور ایجاد شده توسط موتور(که به ولتاژ و توان و سایر پارامتر های موتور بستگی داره و میشه اونو کنترل کرد که بحثش منصله)ما تو این مثله فرض می کنیم گشتاور ایجادی توسط موتور ثابته.گشتاور دوم گشتاور مقاوم هست که توسط سیستم وزنه قرقره ایجاد میشه.که از رابطه T=N*R به دست می آید.یعنی شما با افزایش قطر چرخ و جرم وزنه، گشتاور مقاوم رو زیاد می کنید.این گشتاور مقاوم باید از گشتاور ایجادی موتور بیشتر باشه تا با توجه به رابطه دالامبر F-f=Ma حرکتی صورت بگیره.در صورتی که F=f باشد حالت تعادل است(f نیروی مقاوم است)

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : سوال : نحوه انتقال قدرت موتور گیربکس به چرخها

          با سلام ....

          هادی جان از لطف و عنایتی که می فرمایید خیلی سپاسگزارم و ممنونم که با توضیحتون اشتباهم رو تصحیح فرمودید . اگه مجدد به موضوع رجوع می کنم اصلا قصد مجادله ندارم میخوام بیشتر یاد بگیرم . من اگه مستقیم چرخ رو به لاستیک متصل کنم گشتاور ایجاد شده توسط موتور چرخ رو به حرکت میاندازه و اگر مثل الان با یک چرخ دنده نیرو رو به محور منتقل کنم شعاع چرخ دنده متصل به محور میشه بازوی گشتاور که در نیروی موتور ضرب میشه و گشتاور بیشتری تولید میکنه . این عرض بنده درسته ؟ اگه جواب منفی هست و مثل مورد گذشته اشتباه می کنم ممنون میشم با استفاده از فرمول دالامبر که اشاره فرمودید من رو راهنمایی بفرمایید چون رشته ام متالورژی هست در این موارد اطلاع چندانی ندارم اگه صحیح عرض کنم a شتاب هست و m هم جرمه . جرم ماشین با متعلقات 12 کیلوگرمه . دور موتور 80 rpm و 12 ولت . قطر چرخ ها هم 10 سانتی متره . با توجه به محدویت های اندازه گیری که دارم اگه بشه تا حدودی عدد نزدیک به واقعیتی واسه گشتاور مورد نیاز پیدا کرد راهنمایی بفرمایید ممنون میشم.

          با سپاس فراوان

          پاینده و موفق باشید

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : سوال : نحوه انتقال قدرت موتور گیربکس به چرخها

            سلام
            این لینک رو ببین
            تو این لینک مشخصات چند تا موتور رو زده.اونارو با موتور خودت مقایسه کن
            http://roboeq.com/modules.php?op=modload&name=Web_Links&file =index&req=viewlink&cid=1
            اگر مستقیم 2 تا موتور رو به 2 تا چرخ متصل کنی هر موتور باید گشتاور نیروی مقتوم 12/2 رو تحمل کنه
            اگر گشتاور ایجاد شده توسط موتور m باشه. اونوقت باید m بزرگتر از 6*9.81*u*r باشه و u ضریب اصطکاک سطح با چرخ , r شعاع چرخه
            در مورد وصل کردن با چرخ دنده هم بهتره این طوری بگم گشتاور چرخ دنده متحرک برابر گشتاور چرخ دنده محرک ضرب در ضریب انتقاله.

            دیدگاه

            لطفا صبر کنید...
            X