اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

توان و جریان مصرفی موتور

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    توان و جریان مصرفی موتور

    با سلام
    اگه یه موتور با پارامترهای خاص روشن باشه یه جریان و یه توانی از شبکه می کشه حالا اگه به جای این موتور موتوری بزاریم که همه پارامترهاش مثل توان اکتیو و جریان و غیره با موتور اولی یکی باشه فقط کسینوس فی اون کمتر باشه چه اتفاقی میفته؟طبق فرمولP=VICOSF توان کشیده شده از شبکه کمتر میشه؟ یا باید توان را در این فرمول ثابت بزاریم و در نتیجه جریان کشیده شده از شبکه بیشتر میشه؟

    #2
    پاسخ : سوال

    توان مصرفی دستگاه ها رو بار تعیین می کنه
    در واقع ترانسفورماتور 1000 کیلو وات با 100 کیلو وات هم کار می کنه
    در مورد موتور ها هم این طوریه
    بنابراین اگه بار ثابت باشه جریان عبوری به مشخصات موتور نیگاه می کنه و طبق اون کسینوس فی مختلفی ممکنه داشته باشی وو در نتیجه اون جریان های مختلفی داری


    اگه مردم می دونستن زمان چقدر با ارزشه دیگه هیچ وقت کفش بند دار نمی خریدن البرت انیشتن

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : سوال

      پس اگه بار را ثابت فرض کنیم ؛اگه کسینوس فی کم بشه جریان زیاد میشه درسته؟
      حالا اگه فرض کنیم تو خانه ای فقط همین موتور کار کنه بعد به جای این موتور یه موتور با همین مشخصات و با همین بار ولی با کسینوس فی کمتر بزاریم روی توانی که کنتور مثلا تو یک ماه مینداره تاثیری داره؟

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : توان و جریان مصرفی موتور

        کنتور های خونگی اکتیو هستن و به ضریب قدرت کاری ندارن
        بنابراین
        هرچقدر هم کسینوس فی پایین باشه پول برق برات نمیندازه

        یک مثال ساده :
        اگه یک خازن با ظرفیت دلخواه به یک کنتور اکتیو وصل کنیم کنتور 1 ریال هم نمیندازه

        ولی چون این گونه تجهیزات ایده آل نیستند باعث میشه یک مقدار بسیار کمی کنتور بچرخه



        اگه مردم می دونستن زمان چقدر با ارزشه دیگه هیچ وقت کفش بند دار نمی خریدن البرت انیشتن

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : توان و جریان مصرفی موتور

          سلام

          چرا اداره برق از کارخانه ها پول توان راکتیو میگیره؟

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : توان و جریان مصرفی موتور

            مصرف توان راکتیو هم مثل اکتیو باعث عبور جریان از خطوط برق می شه
            در نتیجه اون باید سطوح مقاطع سیم رو بالاتر ببره

            اصلا چرا نگیره

            اگه نگیره مجبوره خودش خازن بخره بزاره توی خطوط تا راکتیو جبران بشه
            بنابراین شرکت برق کارخونه رو جریمه می کنه تا برن خازن بزارن

            اگه مردم می دونستن زمان چقدر با ارزشه دیگه هیچ وقت کفش بند دار نمی خریدن البرت انیشتن

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : توان و جریان مصرفی موتور

              خب سوال من همینه، چرا باید توان راکتیو جبران بشه؟ اگه توان راکتیو جبران نشه آیا برای نیروگاه هم هزینه داره؟

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : توان و جریان مصرفی موتور

                در واقع نیروگاه کار می کنه که توان اکتیو به شبکه تزریق کنه
                اما اجبارا همراه توان اکتیو راکتیو هم انتقال پیدا می کنه
                حالا فرض کن که علاوه بر اون مصرف کننده ها هم بخوان بار راکتیو از شبکه بکشن
                اصلا فرض کن یک مصرف کننده بزرگ توان اکتیو درخواست نکنه و همگی راکتیو بخواد در این صورت اون جریانی که داره اضافه از خطوط می کشه باعث می شه که نیروگاه نتونه توان اکتیو رو به طور کامل انتقال بده و خطوط الکی جریان ازشون رد می شه
                یا بهتر بگم
                فرض کن جریان نامی یک خط انتقال 1000 آمپره
                حالا این 1000 آمپر هم می تونه اکتیو انتقال داده بشه و هم راکتیو ، جلوی توان اکتیو رو نمیتونی بگیری چون بار مصرفی توان خودشو می کشه اما جلوی توان راکتیو رو می شه گرفت تا ظرفیت خطوط انتقال الکی صرف جریانی که می شه جلوشو گرفت از بین نره
                شما مجبورید سطوح مقاطع کابل و . . . . رو اضافه تر انتخاب کنید تا بتونه جریان تولیدی ناشی از عبور توان اکتیو رو جبران کنه

                به طور کلی

                توان راکتیو :
                توان غیر مفید
                توانی که باعث گردش شافت موتور نمیشه
                توانی که باعث روشن شدن لامپ نمیشه
                توانی که ما دوست نداریم مصرف بشه
                توانی که با ایجاد جریان ظرفیت خطوط انتقال برق رو کم می کنه
                توانی که می شه جلوشو گرفت
                توان دواته


                اگه مردم می دونستن زمان چقدر با ارزشه دیگه هیچ وقت کفش بند دار نمی خریدن البرت انیشتن

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : توان و جریان مصرفی موتور

                  یکی از استاد های ما یه چیزی می گفت که الان دقیقا یادم نیست ، می گفت تو نیروگاه، بخاری که وارد توربین میشه صرف تولید توان اکتیو و جریانی که وارد استاتور ژنراتور میشه برای تولید توان راکتیو استفاده میشه. یه همچین چیزایی می گفت.

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : توان و جریان مصرفی موتور

                    درست گفته
                    تزریق جریان به رتور ( البته از یک حدی بیشتر ) باعث تولید توان رکتیو میشه
                    اما راه کار اساسی نیست
                    شاید این کار برای نیروگاه هزینه زیادی نداشته یاشه ولی مشکلاتی هم داره (به مثال که زدم دقت کن )
                    اما بار راکتیو بالاخره یک جریانی ایجاد می کنه
                    نیرو گاه برای خودش جلوشو می گیره
                    مصرف کننده ها هم برای خودشون

                    این مثال رو دقت کن
                    یک اتوبان 10 بانده رو تصور کن (یک خط انتقال)
                    از این اتوبان 10 تا کامیون در یک لحظه از نقطه 1 به 2 حرکتی میکنن (کامیون = جریان الکتریکی 1 = نیروگاه 2= مصرف کننده )

                    حالا فرض کن از این 10 تا کامیون 3 تاشون وقتی به مقصد رسیدن بارشون رو خالی نکنن و با بار به نقطه 1 برگردن
                    (کامیونهای بار خالی شده = توان اکتیو کامیون های با بار خالی نشده = راکتیو )

                    اون دسته از کامیون که بارشون رو خالی نکردن عملا فضای اتوبان رو اشغال کردن ولی کاری انجام ندادن حالا چه از سمت نیروگاه باشه و چه از سمت مصرف کننده

                    اگه به طور مفهومی برات قابل درک بود میتونی بفهمی چرا بار راکتیو رو جبران می کنن
                    اگه متوجه نشدی بگو




                    اگه مردم می دونستن زمان چقدر با ارزشه دیگه هیچ وقت کفش بند دار نمی خریدن البرت انیشتن

                    دیدگاه

                    لطفا صبر کنید...
                    X