از ماهآ*ها پیش از اکران آواتار جیمز کامرون، پدیده سهآ*بعدی به یک موضوع داغ تبدیل شده بود. این گزاره که آواتار آغازی بر سینمای آینده است و یک تحول و نقطه عطف محسوب میآ*شود، کاملا درست است، اما تحول ملموس را به زودی در اتاقآ*های نشیمن خود خواهیم یافت، یعنی زمانی که تلویزیونآ*های سهآ*بعدی و برنامهآ*های سهآ*بعدی به خانهآ*های ما راه یابند.

پاناسونیک:
نخستین بار، این پاناسونیک بود که در سال ۲۰۰۸ در نمایشگاه CEATAC ژاپن، یک سیستم سینمای خانگی سهآ*بعدی پلاسما به صورت «فول اچ دی» را به نمایش گذاشت. از دهم مارس سال میلادی جاری، یعنی یک روز پیش از نوشته شدن این سطور، فروش این سیستم در بازارهای آمریکا شروع شده است. این سیستم شامل یک تلویزیون پلاسمای سهآ*بعدی ۵۰ اینچی، یک دستگاه پخشآ*کننده بلوری با قابلیت پخش سهآ*بعدی و عینکآ*های مخصوص است.

قیمت این سیستم سه هزار دلار است که در مقایسه با تلویزیون پلاسمای مشابه که تونایی پخش سهآ*بعدی ندارد، تنها ۵۰۰ دلار گرانآ*تر است. هدف پاناسونیک فروش یک میلیون تلویزیون سهآ*بعدی تا پایان امسال است.


سامسونگ:
سامسونگ هم بیکار نمانده و از همین ماه تلویزیونآ*های LED مدل C7000، C8000 و C9000 را به بازار آمریکا میآ*فرستد. سامسونگ می خواهد نخستین شرکتی باشد که تلویزیون سهآ*بعدی را روانه بازار انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی میآ*کند.

قیمت تلویزیونآ*های سهآ*بعدی سامسونگ بر حسب مدل متغیر است و از ۲ تا ۳ هزار دلار برای مدل C7000 شروع میآ*شود و به ۶ تا ۷ هزار دلار برای مدل C9000 میآ*رسد. خریداران این تلویزیونآ*های، باید عینکآ*های مخصوص را به صورت جداگانه تهیه کنند، این عینکآ*ها در بستهآ*ای همراه با نسخه سهآ*بعدی انیمیشن «هیولاها و بیگانگان» Monsters vs. Aliens به مشتریآ*ها فروخته خواهند شد.
اما سامسونگ، از سهآ*بعدی کردن پلاسماهای خود هم غفلت نکرده و ۶ مدل از ۸ مدل پلاسمای فوق باریکی کهد ر سال ۲۰۱۰ راهی بازار خواهد کرد، ویژگی سهآ*بعدی را دارند. مدلآ*های ۷۰۰۰ و ۸۰۰۰ پلاسمای سامسونگ با دامنه قیمتی از ۱۸۰۰ دلار تا ۳۵۰۰ دلار، میآ*خواهند فناوری نمایش سهآ*بعدی را به خانه مشتریان سامسونگ بیاورند.
یک ویژگی جالب تلویزیونآ*های سهآ*بعدی سامسونگ این است که مجهز به پردازشگر توکار سهآ*بعدی هستند که میآ*تواند تصاویر معمولی دو بعدی را به نسخه سهآ*بعدی تبدیل کند. البته باید منتظر ماند و عملا دید که تصاویر صناعی سهآ*بعدی تا چه حد با تصاویر سهآ*بعدی واقعی قابل مقایسه خواهند بود.

سونی:
سونی اعلام کرده که قصد دارد تا ۱۰ ژوئن یعنی درست تا زمان شروع جام جهانی فوتبال، درنگ کند و در این زمان تلویزیونآ*های سه بعدیآ*اش را عرضه کند. مدلآ*های LX900، HX900 و HX800 مدلآ*های پشتیبانیآ*کننده از نمایش سهآ*بعدی سونی هستند. البته سونی قصد دارد پیش از بازار امریکا، این مدلآ*ها را به ژاپنیآ*ها بفروشد، محدوده قیمت این مدلآ*ها از ۴۳۰۰ دلار تا ۵۲۰۰ دلار متغیر است.

خریداران این مدلآ*ها هم مجبور هستند، عینکآ*های مخصوص را با قیمت تقریبی ۱۳۰ دلار بخرند. سونی ادعا میآ*کند که کیفیت عینکآ*هایش از عینکآ*های دیگر شرکتآ*ها بیشتر است. البته مدل LX ، از این قاعده، مستنثنی است و هنگام خرید، عینک مخصوص هم هماره تلویزیون به مشتری داده میآ*شود.


ال جی:
هدف ال جی این است که امسال ۴۰۰ هزار و سال بعد ۳٫۴ میلیون تلویزیون سهآ*بعدی بفروشد. نخستین تلویزوین سهآ*بعدی ال جی LD360 بود که در CES به نمایش گذاشته بود و این شرکت قصد داشت که این مدل ۴۷ اینچی را در ماه آوریل روانه بازار انگلیس خواهد شد. اما این برنامه لغو شده است و مدل LX9900 ال جی که در ماه می به انگلیس میآ*رود، نخستین مدل سهآ*بعدی این شرکت خواهد بود. در نیمه دوم سال جاری هم ، ال جی ۲ مدل دیگر تلویزیون سهآ*بعدی را به مشتریان خود خواهد فروخت.
توشیبا:
توشیا قصد دارد در سه ماه آخر سال میلادی جاری، تلویزیون سهآ*بعدی را به بازار انگلستان بفرستد.
فیلیپس:
فیلیپس هم مدل سهآ*بعدی ۹۰۰۰ را دارد که در سال جاری معرفی خواهد کرد.
بنابراین میآ*بینید که برندهای عمده، تلویزیون سهآ*بعدی را جدی گرفتهآ*اند و از همآ*اینک رقابت شدیدی بین آنها برای فروش میلیونآ*ها دستگاه تلویزیون شروع شده است.
تلویزیون سهآ*بعدی بدون برنامه سهآ*بعدی؟!
وقتی فروش تلویزیون وضوح بالا از دهه ۹۰ میلادی شروع شد، هیچ شبکهآ* تلویزیونی، برنامهآ*ای با وضوح بالا پخش نمیآ*کرد. خریداران این سسیتمآ*ها که در آن زمان قیمتی در حدود ۱۰ هزار دلار داشت، به سختی چیزی برای تماشا پیدا میآ*کردند که بتواند به آنها لذت نمایش ویدئوهای با وضوح بالا را نشان بدهد!
امسال هم شرکتآ*های بزرگی که تلویزیونآ*های سهآ*بعدی میآ*سازند، دقیقا چنین مشکلی دارند. با وجود اینکه پخشآ*کنندهآ*های بلوری که بتوانند فیلمآ*های سهآ*بعدی پخش کنند، وجود دارند، اما عملا فیلم سهآ*بعدی که روی دیسک بلوری باشد، در بازار وجود ندارد!!
اما بدیهی است که تا برنامهآ*های سهآ*بعدی از فیلم گرفته تا گیم و برنامهآ*های تلویونی سهآ*بعدی، نباشند، این شرکتآ*های نمیآ*توانند امید زیادی داشته باشند.
جام جهانی فوتبال در آفریقای جنوبی، فرصت طلایی برای این شرکتآ*هاست. سونی در این میان، جام جهانی را بسیار جدی گرفته است، این شرکت که اسپانسر جام جهانی هم است، با استفاده از دوربینآ*های سهآ*بعدی حرفهآ*ای خود ۲۵ بازی از بازیآ*های این رقابت پرطرفدار را ضبط و پخش میآ*کند. سونی این تصاویر سهآ*بعدی را با استفاده از نمایشگرهای بزرگ سهآ*بعدی در ۷ شهر بزرگ دنیا (برلین، لندن، مکزیکوسیتی، پاریس، ریو دو ژانیرو، رم و سیدنی) به نمایش میآ*گذارد تا به همه نشان دهد که تماشای فوتبال به صورت سهآ*بعدی، میآ*تواند چه حس و حالی داشته باشد!


در تصویر بالا یک دوربین سهآ*بعدی را میآ*بیند که سال پیش بازی شبکه اسکای اسپورت برای پخش سهآ*بعدی بازی منچستر و آرسنال از آنها استفاده کرد.
سال پیش، سال سینمای سهآ*بعدی بود، آواتار در کنار انیمیشنآ*های مثل کارولین و UP تماشاگران را در بسیاری از سینماها وادار کرد که عینکآ*های ویژه به چشم بگذارند. آیا به زودی ما در خانهآ*هایمان ساعاتی از شبانهآ*روز را با عینکآ*های ویژه سهآ*بعدی سپری خواهیم کرد؟!
در این میان صنعت گیمآ*های سهآ*بعدی را هم باید بسیار جدی گرفت، وقتی نمایشگرهای سهآ*بعدی را در کنار کنسولآ*های مجهز به کنترلآ*های حساس به جرکت مثل وی نینتندو، ناتال مایکروسافت و Move سونی بگذاریم، متوجه میآ*شویم آیندهآ*ای برای گیم متصور است که همآ*اینک حتی در خواب هم نمیآ*بینیم.