از ماهآها پیش از اکران آواتار جیمز کامرون، پدیده سهآبعدی به یک موضوع داغ تبدیل شده بود. این گزاره که آواتار آغازی بر سینمای آینده است و یک تحول و نقطه عطف محسوب میآشود، کاملا درست است، اما تحول ملموس را به زودی در اتاقآهای نشیمن خود خواهیم یافت، یعنی زمانی که تلویزیونآهای سهآبعدی و برنامهآهای سهآبعدی به خانهآهای ما راه یابند.
پاناسونیک:
نخستین بار، این پاناسونیک بود که در سال ۲۰۰۸ در نمایشگاه CEATAC ژاپن، یک سیستم سینمای خانگی سهآبعدی پلاسما به صورت «فول اچ دی» را به نمایش گذاشت. از دهم مارس سال میلادی جاری، یعنی یک روز پیش از نوشته شدن این سطور، فروش این سیستم در بازارهای آمریکا شروع شده است. این سیستم شامل یک تلویزیون پلاسمای سهآبعدی ۵۰ اینچی، یک دستگاه پخشآکننده بلوری با قابلیت پخش سهآبعدی و عینکآهای مخصوص است.
قیمت این سیستم سه هزار دلار است که در مقایسه با تلویزیون پلاسمای مشابه که تونایی پخش سهآبعدی ندارد، تنها ۵۰۰ دلار گرانآتر است. هدف پاناسونیک فروش یک میلیون تلویزیون سهآبعدی تا پایان امسال است.
سامسونگ:
سامسونگ هم بیکار نمانده و از همین ماه تلویزیونآهای LED مدل C7000، C8000 و C9000 را به بازار آمریکا میآفرستد. سامسونگ می خواهد نخستین شرکتی باشد که تلویزیون سهآبعدی را روانه بازار انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی میآکند.
قیمت تلویزیونآهای سهآبعدی سامسونگ بر حسب مدل متغیر است و از ۲ تا ۳ هزار دلار برای مدل C7000 شروع میآشود و به ۶ تا ۷ هزار دلار برای مدل C9000 میآرسد. خریداران این تلویزیونآهای، باید عینکآهای مخصوص را به صورت جداگانه تهیه کنند، این عینکآها در بستهآای همراه با نسخه سهآبعدی انیمیشن «هیولاها و بیگانگان» Monsters vs. Aliens به مشتریآها فروخته خواهند شد.
اما سامسونگ، از سهآبعدی کردن پلاسماهای خود هم غفلت نکرده و ۶ مدل از ۸ مدل پلاسمای فوق باریکی کهد ر سال ۲۰۱۰ راهی بازار خواهد کرد، ویژگی سهآبعدی را دارند. مدلآهای ۷۰۰۰ و ۸۰۰۰ پلاسمای سامسونگ با دامنه قیمتی از ۱۸۰۰ دلار تا ۳۵۰۰ دلار، میآخواهند فناوری نمایش سهآبعدی را به خانه مشتریان سامسونگ بیاورند.
یک ویژگی جالب تلویزیونآهای سهآبعدی سامسونگ این است که مجهز به پردازشگر توکار سهآبعدی هستند که میآتواند تصاویر معمولی دو بعدی را به نسخه سهآبعدی تبدیل کند. البته باید منتظر ماند و عملا دید که تصاویر صناعی سهآبعدی تا چه حد با تصاویر سهآبعدی واقعی قابل مقایسه خواهند بود.
سونی:
سونی اعلام کرده که قصد دارد تا ۱۰ ژوئن یعنی درست تا زمان شروع جام جهانی فوتبال، درنگ کند و در این زمان تلویزیونآهای سه بعدیآاش را عرضه کند. مدلآهای LX900، HX900 و HX800 مدلآهای پشتیبانیآکننده از نمایش سهآبعدی سونی هستند. البته سونی قصد دارد پیش از بازار امریکا، این مدلآها را به ژاپنیآها بفروشد، محدوده قیمت این مدلآها از ۴۳۰۰ دلار تا ۵۲۰۰ دلار متغیر است.
خریداران این مدلآها هم مجبور هستند، عینکآهای مخصوص را با قیمت تقریبی ۱۳۰ دلار بخرند. سونی ادعا میآکند که کیفیت عینکآهایش از عینکآهای دیگر شرکتآها بیشتر است. البته مدل LX ، از این قاعده، مستنثنی است و هنگام خرید، عینک مخصوص هم هماره تلویزیون به مشتری داده میآشود.
ال جی:
هدف ال جی این است که امسال ۴۰۰ هزار و سال بعد ۳٫۴ میلیون تلویزیون سهآبعدی بفروشد. نخستین تلویزوین سهآبعدی ال جی LD360 بود که در CES به نمایش گذاشته بود و این شرکت قصد داشت که این مدل ۴۷ اینچی را در ماه آوریل روانه بازار انگلیس خواهد شد. اما این برنامه لغو شده است و مدل LX9900 ال جی که در ماه می به انگلیس میآرود، نخستین مدل سهآبعدی این شرکت خواهد بود. در نیمه دوم سال جاری هم ، ال جی ۲ مدل دیگر تلویزیون سهآبعدی را به مشتریان خود خواهد فروخت.
توشیبا:
توشیا قصد دارد در سه ماه آخر سال میلادی جاری، تلویزیون سهآبعدی را به بازار انگلستان بفرستد.
فیلیپس:
فیلیپس هم مدل سهآبعدی ۹۰۰۰ را دارد که در سال جاری معرفی خواهد کرد.
بنابراین میآبینید که برندهای عمده، تلویزیون سهآبعدی را جدی گرفتهآاند و از همآاینک رقابت شدیدی بین آنها برای فروش میلیونآها دستگاه تلویزیون شروع شده است.
تلویزیون سهآبعدی بدون برنامه سهآبعدی؟!
وقتی فروش تلویزیون وضوح بالا از دهه ۹۰ میلادی شروع شد، هیچ شبکهآ تلویزیونی، برنامهآای با وضوح بالا پخش نمیآکرد. خریداران این سسیتمآها که در آن زمان قیمتی در حدود ۱۰ هزار دلار داشت، به سختی چیزی برای تماشا پیدا میآکردند که بتواند به آنها لذت نمایش ویدئوهای با وضوح بالا را نشان بدهد!
امسال هم شرکتآهای بزرگی که تلویزیونآهای سهآبعدی میآسازند، دقیقا چنین مشکلی دارند. با وجود اینکه پخشآکنندهآهای بلوری که بتوانند فیلمآهای سهآبعدی پخش کنند، وجود دارند، اما عملا فیلم سهآبعدی که روی دیسک بلوری باشد، در بازار وجود ندارد!!
اما بدیهی است که تا برنامهآهای سهآبعدی از فیلم گرفته تا گیم و برنامهآهای تلویونی سهآبعدی، نباشند، این شرکتآهای نمیآتوانند امید زیادی داشته باشند.
جام جهانی فوتبال در آفریقای جنوبی، فرصت طلایی برای این شرکتآهاست. سونی در این میان، جام جهانی را بسیار جدی گرفته است، این شرکت که اسپانسر جام جهانی هم است، با استفاده از دوربینآهای سهآبعدی حرفهآای خود ۲۵ بازی از بازیآهای این رقابت پرطرفدار را ضبط و پخش میآکند. سونی این تصاویر سهآبعدی را با استفاده از نمایشگرهای بزرگ سهآبعدی در ۷ شهر بزرگ دنیا (برلین، لندن، مکزیکوسیتی، پاریس، ریو دو ژانیرو، رم و سیدنی) به نمایش میآگذارد تا به همه نشان دهد که تماشای فوتبال به صورت سهآبعدی، میآتواند چه حس و حالی داشته باشد!
در تصویر بالا یک دوربین سهآبعدی را میآبیند که سال پیش بازی شبکه اسکای اسپورت برای پخش سهآبعدی بازی منچستر و آرسنال از آنها استفاده کرد.
سال پیش، سال سینمای سهآبعدی بود، آواتار در کنار انیمیشنآهای مثل کارولین و UP تماشاگران را در بسیاری از سینماها وادار کرد که عینکآهای ویژه به چشم بگذارند. آیا به زودی ما در خانهآهایمان ساعاتی از شبانهآروز را با عینکآهای ویژه سهآبعدی سپری خواهیم کرد؟!
در این میان صنعت گیمآهای سهآبعدی را هم باید بسیار جدی گرفت، وقتی نمایشگرهای سهآبعدی را در کنار کنسولآهای مجهز به کنترلآهای حساس به جرکت مثل وی نینتندو، ناتال مایکروسافت و Move سونی بگذاریم، متوجه میآشویم آیندهآای برای گیم متصور است که همآاینک حتی در خواب هم نمیآبینیم.
پاناسونیک:
نخستین بار، این پاناسونیک بود که در سال ۲۰۰۸ در نمایشگاه CEATAC ژاپن، یک سیستم سینمای خانگی سهآبعدی پلاسما به صورت «فول اچ دی» را به نمایش گذاشت. از دهم مارس سال میلادی جاری، یعنی یک روز پیش از نوشته شدن این سطور، فروش این سیستم در بازارهای آمریکا شروع شده است. این سیستم شامل یک تلویزیون پلاسمای سهآبعدی ۵۰ اینچی، یک دستگاه پخشآکننده بلوری با قابلیت پخش سهآبعدی و عینکآهای مخصوص است.
قیمت این سیستم سه هزار دلار است که در مقایسه با تلویزیون پلاسمای مشابه که تونایی پخش سهآبعدی ندارد، تنها ۵۰۰ دلار گرانآتر است. هدف پاناسونیک فروش یک میلیون تلویزیون سهآبعدی تا پایان امسال است.
سامسونگ:
سامسونگ هم بیکار نمانده و از همین ماه تلویزیونآهای LED مدل C7000، C8000 و C9000 را به بازار آمریکا میآفرستد. سامسونگ می خواهد نخستین شرکتی باشد که تلویزیون سهآبعدی را روانه بازار انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی میآکند.
قیمت تلویزیونآهای سهآبعدی سامسونگ بر حسب مدل متغیر است و از ۲ تا ۳ هزار دلار برای مدل C7000 شروع میآشود و به ۶ تا ۷ هزار دلار برای مدل C9000 میآرسد. خریداران این تلویزیونآهای، باید عینکآهای مخصوص را به صورت جداگانه تهیه کنند، این عینکآها در بستهآای همراه با نسخه سهآبعدی انیمیشن «هیولاها و بیگانگان» Monsters vs. Aliens به مشتریآها فروخته خواهند شد.
اما سامسونگ، از سهآبعدی کردن پلاسماهای خود هم غفلت نکرده و ۶ مدل از ۸ مدل پلاسمای فوق باریکی کهد ر سال ۲۰۱۰ راهی بازار خواهد کرد، ویژگی سهآبعدی را دارند. مدلآهای ۷۰۰۰ و ۸۰۰۰ پلاسمای سامسونگ با دامنه قیمتی از ۱۸۰۰ دلار تا ۳۵۰۰ دلار، میآخواهند فناوری نمایش سهآبعدی را به خانه مشتریان سامسونگ بیاورند.
یک ویژگی جالب تلویزیونآهای سهآبعدی سامسونگ این است که مجهز به پردازشگر توکار سهآبعدی هستند که میآتواند تصاویر معمولی دو بعدی را به نسخه سهآبعدی تبدیل کند. البته باید منتظر ماند و عملا دید که تصاویر صناعی سهآبعدی تا چه حد با تصاویر سهآبعدی واقعی قابل مقایسه خواهند بود.
سونی:
سونی اعلام کرده که قصد دارد تا ۱۰ ژوئن یعنی درست تا زمان شروع جام جهانی فوتبال، درنگ کند و در این زمان تلویزیونآهای سه بعدیآاش را عرضه کند. مدلآهای LX900، HX900 و HX800 مدلآهای پشتیبانیآکننده از نمایش سهآبعدی سونی هستند. البته سونی قصد دارد پیش از بازار امریکا، این مدلآها را به ژاپنیآها بفروشد، محدوده قیمت این مدلآها از ۴۳۰۰ دلار تا ۵۲۰۰ دلار متغیر است.
خریداران این مدلآها هم مجبور هستند، عینکآهای مخصوص را با قیمت تقریبی ۱۳۰ دلار بخرند. سونی ادعا میآکند که کیفیت عینکآهایش از عینکآهای دیگر شرکتآها بیشتر است. البته مدل LX ، از این قاعده، مستنثنی است و هنگام خرید، عینک مخصوص هم هماره تلویزیون به مشتری داده میآشود.
ال جی:
هدف ال جی این است که امسال ۴۰۰ هزار و سال بعد ۳٫۴ میلیون تلویزیون سهآبعدی بفروشد. نخستین تلویزوین سهآبعدی ال جی LD360 بود که در CES به نمایش گذاشته بود و این شرکت قصد داشت که این مدل ۴۷ اینچی را در ماه آوریل روانه بازار انگلیس خواهد شد. اما این برنامه لغو شده است و مدل LX9900 ال جی که در ماه می به انگلیس میآرود، نخستین مدل سهآبعدی این شرکت خواهد بود. در نیمه دوم سال جاری هم ، ال جی ۲ مدل دیگر تلویزیون سهآبعدی را به مشتریان خود خواهد فروخت.
توشیبا:
توشیا قصد دارد در سه ماه آخر سال میلادی جاری، تلویزیون سهآبعدی را به بازار انگلستان بفرستد.
فیلیپس:
فیلیپس هم مدل سهآبعدی ۹۰۰۰ را دارد که در سال جاری معرفی خواهد کرد.
بنابراین میآبینید که برندهای عمده، تلویزیون سهآبعدی را جدی گرفتهآاند و از همآاینک رقابت شدیدی بین آنها برای فروش میلیونآها دستگاه تلویزیون شروع شده است.
تلویزیون سهآبعدی بدون برنامه سهآبعدی؟!
وقتی فروش تلویزیون وضوح بالا از دهه ۹۰ میلادی شروع شد، هیچ شبکهآ تلویزیونی، برنامهآای با وضوح بالا پخش نمیآکرد. خریداران این سسیتمآها که در آن زمان قیمتی در حدود ۱۰ هزار دلار داشت، به سختی چیزی برای تماشا پیدا میآکردند که بتواند به آنها لذت نمایش ویدئوهای با وضوح بالا را نشان بدهد!
امسال هم شرکتآهای بزرگی که تلویزیونآهای سهآبعدی میآسازند، دقیقا چنین مشکلی دارند. با وجود اینکه پخشآکنندهآهای بلوری که بتوانند فیلمآهای سهآبعدی پخش کنند، وجود دارند، اما عملا فیلم سهآبعدی که روی دیسک بلوری باشد، در بازار وجود ندارد!!
اما بدیهی است که تا برنامهآهای سهآبعدی از فیلم گرفته تا گیم و برنامهآهای تلویونی سهآبعدی، نباشند، این شرکتآهای نمیآتوانند امید زیادی داشته باشند.
جام جهانی فوتبال در آفریقای جنوبی، فرصت طلایی برای این شرکتآهاست. سونی در این میان، جام جهانی را بسیار جدی گرفته است، این شرکت که اسپانسر جام جهانی هم است، با استفاده از دوربینآهای سهآبعدی حرفهآای خود ۲۵ بازی از بازیآهای این رقابت پرطرفدار را ضبط و پخش میآکند. سونی این تصاویر سهآبعدی را با استفاده از نمایشگرهای بزرگ سهآبعدی در ۷ شهر بزرگ دنیا (برلین، لندن، مکزیکوسیتی، پاریس، ریو دو ژانیرو، رم و سیدنی) به نمایش میآگذارد تا به همه نشان دهد که تماشای فوتبال به صورت سهآبعدی، میآتواند چه حس و حالی داشته باشد!
در تصویر بالا یک دوربین سهآبعدی را میآبیند که سال پیش بازی شبکه اسکای اسپورت برای پخش سهآبعدی بازی منچستر و آرسنال از آنها استفاده کرد.
سال پیش، سال سینمای سهآبعدی بود، آواتار در کنار انیمیشنآهای مثل کارولین و UP تماشاگران را در بسیاری از سینماها وادار کرد که عینکآهای ویژه به چشم بگذارند. آیا به زودی ما در خانهآهایمان ساعاتی از شبانهآروز را با عینکآهای ویژه سهآبعدی سپری خواهیم کرد؟!
در این میان صنعت گیمآهای سهآبعدی را هم باید بسیار جدی گرفت، وقتی نمایشگرهای سهآبعدی را در کنار کنسولآهای مجهز به کنترلآهای حساس به جرکت مثل وی نینتندو، ناتال مایکروسافت و Move سونی بگذاریم، متوجه میآشویم آیندهآای برای گیم متصور است که همآاینک حتی در خواب هم نمیآبینیم.