مقالات آموزشی دیگر
IMQACADEMY.COM
۳ راه غلبه بر رقبا
همیشه در هر فعالیت، رقیبانی وجود دارند که هرچند نمیآتوان فعالیت آنآها را کنترل کرد، میآتوان تاثیر فعالیتآهایشان بر بازار و کسب و کار خود محدود نمود.
در این نوشتار با ارایهآی سه روش ساده، راه افزایش فروش و مطرح شدن در بازار، با کمآترین یا حتی بدون رقابت با دیگران نشان داده میآشود.
● از روشآهای بازایابی غیر قراردادی، غیر کلیشهآای و نامتعارف استفاده کنید
متاسفانه در بیشتر کسب و کارها از روشآهای بازاریابی مشابه آنآچه سایر رقبا به کار میآبرند، استفاده میآشود. سعی کنید از روشآهای جدید و غیر کلیشهآای برای متمایز کردن خود از رقبا استفاده کنید. اگر روشآ بازایابی شما منحصر به فرد باشد، به طور قطع توجه بیشتری را به خود جلب میآکنید و فروش شما افزایش خواهد یافت.
برای نمونه، بیشتر کسب و کارهای اینترنتی فقط از روشآهای بازایابی online برای ایجاد ترافیک روی وب سایتآهایشان استفاده می کنند. با استفاده از بعضی روشآهای بازاریابی offline، می توانید بر رقابت سنگین و تنگاتنگ online پیروز شوید و ترافیک بیشتری را روی وب سایت خود ایجاد و فروشآتان را بیشتر کنید.
برای نمونه، بهترین و کوچکآترین تبلیغ خود را روی یک کارت پستال چاپ کرده و از طریق پستآهای معمولی غیرالکترونیکی برای مشتریان مورد نظر و بازار هدف بفرستید.
کارت پستالآها هنوز هم کم هزینه ترین، موثرترین و آسانآترین روش بازایابی به شمار میآآیند. به یاد داشته باشید که بیشتر دریافتآکنندگان این کارتآها، پیامآهای تبلیغاتی کوتاه را بر خلاف نامهآهای طولانی، با اشتیاق میآخوانند.[۱]
● بازارهای ناب، دست نخورده و زیر پوشش قرار نگرفته
وقتی برای تسخیر مشتریان یا بازارهایی مشخص هدفآگذاری بازاریابی میآکنید، به یاد داشته باشید که رقبای شما هم همین عمل را انجام میآدهند، در این حالت شما هرگز نمیآتوانید از رقابت دوری کنید. سعی کنید در جستآوجوی بازارهای ناب و دست آنخوردهآای باشید که هنوز مورد توجه رقبای شما قرار نگرفتهآاند. شما میآتوانید با کمآترین تلاش یا حتا بدون دردسر در رقابت این بازارهای ناب را تسخیر کنید.
تبلیغات، گهیآها، صفحات وب و پیامآهای دیگر خود را به نحوی تجدیدنظر و اصلاح کنید که به طور اختصاصی علایق منحصر به فرد و نیازهای مشتریان آینده را که از یک گروه جدید دست نخورده هستند، تامین کنید. برای نمونه یک بازاریاب شبکه میآتواند ۳ بازار جدید دستآنخورده و جداگانه در دامنهآی کاری خود هدفآگذاری کند و در نظر داشته باشد. این بازاریاب میآتواند رویکرد فروش را در هریک از این بازارها با تاکید بر بخشی از سودمندیآهای خاص و متفاوت، تغییر دهند.
▪ زنان خانه دار و مادرانی که بیشتر در خانه هستند: برای این گروه سودمندیآهای کار نیمهآوقت در منزل را شرح دهید.
▪ کارمندان شرکتآها: از فرصتآهایی که در اختیاردارند و خود از آن بیآخبرند، بگویید و شرح دهید که چگونه میآتوانند با کنده شدن از محیط کارمندی، برای کسب و کار مستقل راه بیندازند و "خود اشتغالی" داشته باشند.
▪ بازنشستگان: برا آنآها فرصتآها و منافعی را که در اختیار دارند توضیح دهید.
▪ سعی کنید همواره حرفهآای رفتار کنید
یکی از موثرترین روشآهای پیروزی در یک رقابت این است که در زمینهآی کاری خود متخصص و حرفهآای باشید و این امر را به مخاطبتان ثابت کنید. مشتریان آیندهآی شما یک فرد حرفهآای را به چشم یک کارشناس خبره میآنگرند و اطمینان دارند که او دانش و گاهی لازم را در زمینهآی کاری مورد نظر، برای کمک به مشتریان دارد.
البته شما مجبور نیستید که نظام بازاریابی فعلی خود را به اثبات حرفهآای بودن خود محدود کنید.
کافی است که محصول یا خدمت منحصر به فردی را انتخاب کنید که مطمئن هستید میآتوانید به بهترین شکل ممکن آن را ارایه کنید. سپس بر روی بازایابی آن تمرکز و تاکید کنید. در این میان، برای کامل کردن اقدامات بازاریابی خود، تفاسیر، تمجیدها و سپاسآآهای مشتریان خود و نیز عناوین، نشانآها، استانداردها، گواهیآنامهآها و مدارکی را که از مجامع تخصصی و معتبر دریافت کردهآاید و نشانآگر اعتبار شماست، به نمایش بگذارید.
یک کسب و کار خدماتی و حتی یک شرکت تولیدی که کیفیت خدمات یا کالاهایش برای مشتریان ثابت شده باشد، اغلب میآتواند قیمتآهای بالاتری را دریافت کند.
بسیاری از مشتریان انتظار دارند در مقبال پرداخت وجه بیشتر ا محصول یا خدمت تخصصیآتری دریافت کنند. حتا گروهی از مشتریان نرخآهای بالای شما را نشانهآای بر تخصص بالا قلمداد میآکنند.
به یاد داشته باشید تا زمانی که کسب و کارتان ادامه دارد، رقیب هم خواهید داشت و ناگریز باید رقابت کنید. اما این سه راهآحل میآتواند تاثیر رقبا را بر کار شما به کمآترین میزان برساند. با به کار بردن این روشآها خواهید توانست راحتآتر و بازحمت کمتر (حتا گاه بدون دغدغهآهای رقابت با دیگران) فروش خود را افزایش دهید و بر رقیبان خود چیره شوید.
IMQACADEMY.COM
۳ راه غلبه بر رقبا
همیشه در هر فعالیت، رقیبانی وجود دارند که هرچند نمیآتوان فعالیت آنآها را کنترل کرد، میآتوان تاثیر فعالیتآهایشان بر بازار و کسب و کار خود محدود نمود.
در این نوشتار با ارایهآی سه روش ساده، راه افزایش فروش و مطرح شدن در بازار، با کمآترین یا حتی بدون رقابت با دیگران نشان داده میآشود.
● از روشآهای بازایابی غیر قراردادی، غیر کلیشهآای و نامتعارف استفاده کنید
متاسفانه در بیشتر کسب و کارها از روشآهای بازاریابی مشابه آنآچه سایر رقبا به کار میآبرند، استفاده میآشود. سعی کنید از روشآهای جدید و غیر کلیشهآای برای متمایز کردن خود از رقبا استفاده کنید. اگر روشآ بازایابی شما منحصر به فرد باشد، به طور قطع توجه بیشتری را به خود جلب میآکنید و فروش شما افزایش خواهد یافت.
برای نمونه، بیشتر کسب و کارهای اینترنتی فقط از روشآهای بازایابی online برای ایجاد ترافیک روی وب سایتآهایشان استفاده می کنند. با استفاده از بعضی روشآهای بازاریابی offline، می توانید بر رقابت سنگین و تنگاتنگ online پیروز شوید و ترافیک بیشتری را روی وب سایت خود ایجاد و فروشآتان را بیشتر کنید.
برای نمونه، بهترین و کوچکآترین تبلیغ خود را روی یک کارت پستال چاپ کرده و از طریق پستآهای معمولی غیرالکترونیکی برای مشتریان مورد نظر و بازار هدف بفرستید.
کارت پستالآها هنوز هم کم هزینه ترین، موثرترین و آسانآترین روش بازایابی به شمار میآآیند. به یاد داشته باشید که بیشتر دریافتآکنندگان این کارتآها، پیامآهای تبلیغاتی کوتاه را بر خلاف نامهآهای طولانی، با اشتیاق میآخوانند.[۱]
● بازارهای ناب، دست نخورده و زیر پوشش قرار نگرفته
وقتی برای تسخیر مشتریان یا بازارهایی مشخص هدفآگذاری بازاریابی میآکنید، به یاد داشته باشید که رقبای شما هم همین عمل را انجام میآدهند، در این حالت شما هرگز نمیآتوانید از رقابت دوری کنید. سعی کنید در جستآوجوی بازارهای ناب و دست آنخوردهآای باشید که هنوز مورد توجه رقبای شما قرار نگرفتهآاند. شما میآتوانید با کمآترین تلاش یا حتا بدون دردسر در رقابت این بازارهای ناب را تسخیر کنید.
تبلیغات، گهیآها، صفحات وب و پیامآهای دیگر خود را به نحوی تجدیدنظر و اصلاح کنید که به طور اختصاصی علایق منحصر به فرد و نیازهای مشتریان آینده را که از یک گروه جدید دست نخورده هستند، تامین کنید. برای نمونه یک بازاریاب شبکه میآتواند ۳ بازار جدید دستآنخورده و جداگانه در دامنهآی کاری خود هدفآگذاری کند و در نظر داشته باشد. این بازاریاب میآتواند رویکرد فروش را در هریک از این بازارها با تاکید بر بخشی از سودمندیآهای خاص و متفاوت، تغییر دهند.
▪ زنان خانه دار و مادرانی که بیشتر در خانه هستند: برای این گروه سودمندیآهای کار نیمهآوقت در منزل را شرح دهید.
▪ کارمندان شرکتآها: از فرصتآهایی که در اختیاردارند و خود از آن بیآخبرند، بگویید و شرح دهید که چگونه میآتوانند با کنده شدن از محیط کارمندی، برای کسب و کار مستقل راه بیندازند و "خود اشتغالی" داشته باشند.
▪ بازنشستگان: برا آنآها فرصتآها و منافعی را که در اختیار دارند توضیح دهید.
▪ سعی کنید همواره حرفهآای رفتار کنید
یکی از موثرترین روشآهای پیروزی در یک رقابت این است که در زمینهآی کاری خود متخصص و حرفهآای باشید و این امر را به مخاطبتان ثابت کنید. مشتریان آیندهآی شما یک فرد حرفهآای را به چشم یک کارشناس خبره میآنگرند و اطمینان دارند که او دانش و گاهی لازم را در زمینهآی کاری مورد نظر، برای کمک به مشتریان دارد.
البته شما مجبور نیستید که نظام بازاریابی فعلی خود را به اثبات حرفهآای بودن خود محدود کنید.
کافی است که محصول یا خدمت منحصر به فردی را انتخاب کنید که مطمئن هستید میآتوانید به بهترین شکل ممکن آن را ارایه کنید. سپس بر روی بازایابی آن تمرکز و تاکید کنید. در این میان، برای کامل کردن اقدامات بازاریابی خود، تفاسیر، تمجیدها و سپاسآآهای مشتریان خود و نیز عناوین، نشانآها، استانداردها، گواهیآنامهآها و مدارکی را که از مجامع تخصصی و معتبر دریافت کردهآاید و نشانآگر اعتبار شماست، به نمایش بگذارید.
یک کسب و کار خدماتی و حتی یک شرکت تولیدی که کیفیت خدمات یا کالاهایش برای مشتریان ثابت شده باشد، اغلب میآتواند قیمتآهای بالاتری را دریافت کند.
بسیاری از مشتریان انتظار دارند در مقبال پرداخت وجه بیشتر ا محصول یا خدمت تخصصیآتری دریافت کنند. حتا گروهی از مشتریان نرخآهای بالای شما را نشانهآای بر تخصص بالا قلمداد میآکنند.
به یاد داشته باشید تا زمانی که کسب و کارتان ادامه دارد، رقیب هم خواهید داشت و ناگریز باید رقابت کنید. اما این سه راهآحل میآتواند تاثیر رقبا را بر کار شما به کمآترین میزان برساند. با به کار بردن این روشآها خواهید توانست راحتآتر و بازحمت کمتر (حتا گاه بدون دغدغهآهای رقابت با دیگران) فروش خود را افزایش دهید و بر رقیبان خود چیره شوید.