اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

ساخت درایو کامل موتور های PMSM.

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    ساخت درایو کامل موتور های PMSM.

    سلام به همگی
    من قصد دارم یه درایو کامل برای موتور های PMSM طراحی کنم . هدفم ساخت یه درایو کامل + موتور برای ساخت یه خودرو الکتریکیه.البته تا حالا تجربه ساخت چند درایو موتور القایی با سیستم های کنترل اسکالر رو داشتم اما این موتورها عملا قابل استفاده توی ماشین های الکتریکی نیستند.
    بهترین گزینه در حال حاظر این موتورها هستند ولی درایو و کنترلشون بسیار پیچیده تر از کنترل موتور های DC هستش که امروزه در ایران و بعضی شرکت ها در ساختمان ماشین های الکتریکیشون استفاده می کنند.
    احتمالا چندین مود کنترلی رو برای این سیستم در نظر می گیرم تا قابلیت انعطاف بالایی داشته باشه.

    می خواستم بدونم کسی روی این موضوع کار کرده؟ و با چه مشکلاتی مواجه شده؟از dsp برای کنترل سیستم استفاده می کنم.

    آیا این موتورها با توان بالا (حدود 20 کیلووات) با ولتاژ 50-60 ولت توی بازار پیدا میشند یا باید ولتاژ رو افزایش داد؟
    Gracias A La Vida
    [glow=red,2,300]ساخت فرز CNC[/glow]
    http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=56308.0
    http://up9.iranblog.com/images/4xd21f8vemt8g46011fx.jpg
    زمین سفت است و آب شلست و هوا نرم است و همه چیز عالیست در این حوالی...

    #2
    پاسخ : ساخت درایو کامل موتور های PMSM.

    با سلام
    به نظر می رسد ساخت درایور برای این موتورها کار بسیار مشکل و پیچیده ای باشد و مقدمه آن ساخت درایور برای موتورهای آسنکرون و BLDC باشد. آیا هدف شما کنترل سرعت موتور است و یا برای کنترل Position هم برنامه ای دارید؟
    اوژن: به معنای افکننده و شکست دهنده است
    دانایی، توانایی است-Knowledge is POWER
    برای حرفه ای شدن در الکترونیک باید با آن زندگی کرد
    وضعمان بهتر می شود، اگر همه نسبت به جامعه و اطراف خود مسوول باشیم و نگوئیم به ما چه
    قوی شدن و خوب ماندن - خوبی کردن به دیگران یک لذت ماندگار است
    اگر قرار باشد نفت و منابع خام را بدهیم و چرخ بگیریم، بهتر است چرخ را از نو اختراع کنیم
    ساعت کار بدن اکثر انسان ها کمتر از 800000 ساعت است و بعد از آن از کار می افتد

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : ساخت درایو کامل موتور های PMSM.

      نوشته اصلی توسط طراح
      با سلام
      به نظر می رسد ساخت درایور برای این موتورها کار بسیار مشکل و پیچیده ای باشد و مقدمه آن ساخت درایور برای موتورهای آسنکرون و BLDC باشد. آیا هدف شما کنترل سرعت موتور است و یا برای کنترل Position هم برنامه ای دارید؟
      راستش من درایورهایی برای موتورهای آسنکرون به صورت محدود (کنترل اسکار مثل کنترل لغزش ,VVVF و...) با فرمان دادن SVM برای اینورتر ساختم. ولی تا به حال رو این موضوعات فرا تر از این دقیق کار نکردم.
      البته برای شروع قصد دارم با یه کنترل و فرمان ساده شروع کنم تا روش های بدون سنسور و برداری.
      فکر کنم تو این روش های پیچیده ساده ترین روش کنترل این موتور ها به صورت سیکس پک باشه که کاملا مشابه موتور های BLDC فرمان میدیم و مهمترین قستمش اینه که فرمان اینورتر رو جوری تنظیم کنیم که موتور توی دلتای نزدیک 90 درجه کار کنه و...
      راستش کنترل موقعیت کاربردی توی مورد استفاده من نداره.بیشتر روی کنترل سرعت-گشتاور کار می کنم.
      Gracias A La Vida
      [glow=red,2,300]ساخت فرز CNC[/glow]
      http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=56308.0
      http://up9.iranblog.com/images/4xd21f8vemt8g46011fx.jpg
      زمین سفت است و آب شلست و هوا نرم است و همه چیز عالیست در این حوالی...

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : ساخت درایو کامل موتور های PMSM.

        بنا به مطالبی در مورد موتورهای BLDC و PMSM ، نوع Back EMF در PMSM از نوع سینوسی است و در بهترین حالت باید بگونه ای درایو شود که جریان سینوسی از آن عبور کند. آیا روش 6 پله ای مورد بحث شما ، در این مورد جوابگو است و از حداکثر ظرفیت عملکرد موتور می تواند استفاده شود؟
        اوژن: به معنای افکننده و شکست دهنده است
        دانایی، توانایی است-Knowledge is POWER
        برای حرفه ای شدن در الکترونیک باید با آن زندگی کرد
        وضعمان بهتر می شود، اگر همه نسبت به جامعه و اطراف خود مسوول باشیم و نگوئیم به ما چه
        قوی شدن و خوب ماندن - خوبی کردن به دیگران یک لذت ماندگار است
        اگر قرار باشد نفت و منابع خام را بدهیم و چرخ بگیریم، بهتر است چرخ را از نو اختراع کنیم
        ساعت کار بدن اکثر انسان ها کمتر از 800000 ساعت است و بعد از آن از کار می افتد

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : ساخت درایو کامل موتور های PMSM.

          نوشته اصلی توسط طراح
          بنا به مطالبی در مورد موتورهای BLDC و PMSM ، نوع Back EMF در PMSM از نوع سینوسی است و در بهترین حالت باید بگونه ای درایو شود که جریان سینوسی از آن عبور کند. آیا روش 6 پله ای مورد بحث شما ، در این مورد جوابگو است و از حداکثر ظرفیت عملکرد موتور می تواند استفاده شود؟
          بله ,اصل این سیستم درایو هم بر این اساسه که از BACK-EMF که هر سنسور می خونه به صورتی فرمان رو تولید می کنند که دلتای ماشین نزدیک 90 باشه تا ماشین زیر یه بار مشخص جریان راکتیو نکشه . برای این کار میان سنسور ها رو جوری روی ماشین قرار میدند که فرمان های نهایی که مدار گیت ها از خروجی این سنسور ها ایجاد می کنند نهایتا در هر شرایطی ولتاژی PI/2 جلوتر از E ماشین ایجاد کنه. این سیستم با کنترل ولتاژ تغذیه ماشین رو کنترل میکنه (مثل اکثر کنترلر های BLDC) اما نقاط ضعف هم زیاد داره و غیر از مسائل حفاظتیش مثلا بار های دینامیک رو خوب جواب نمیده.

          به صورت عملی سنسور ها رو هم با چرخوندن شفت موتور و ثبت خروجی 3 سر ترمینال ماشین که به یه بار متقارن مقاومتی وصله ،به وصیله اسیلوسکپ، تنظیم می کنند. باید خروجی نهایی گیت های PI/6 عقب تر از ولتاژ القا شده بین نوترال بار و فاز باشه.

          البته ولتاژ سینوسی روی تغذیه موتور نخواهیم داشت و مشکلات گرمایی و... باعث میشه به حداکثر توان خروجی نتونیم برسیم (بخاطر ایجاد جریان های با فرکانس های متفاوت) اما میشه از روش هایی مثل SVM استفاده کرد که با سویچ بین بردارها ، بردارهای میانی هم میسازیم و شکل خروجی سنوسی تمیزتری با THD کمتری خواهد بود
          Gracias A La Vida
          [glow=red,2,300]ساخت فرز CNC[/glow]
          http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=56308.0
          http://up9.iranblog.com/images/4xd21f8vemt8g46011fx.jpg
          زمین سفت است و آب شلست و هوا نرم است و همه چیز عالیست در این حوالی...

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : ساخت درایو کامل موتور های PMSM.

            نوشته اصلی توسط پژوهان
            بله ,اصل این سیستم درایو هم بر این اساسه که از BACK-EMF که هر سنسور می خونه به صورتی فرمان رو تولید می کنند که دلتای ماشین نزدیک 90 باشه تا ماشین زیر یه بار مشخص جریان راکتیو نکشه . برای این کار میان سنسور ها رو جوری روی ماشین قرار میدند که فرمان های نهایی که مدار گیت ها از خروجی این سنسور ها ایجاد می کنند نهایتا در هر شرایطی ولتاژی PI/2 جلوتر از E ماشین ایجاد کنه. این سیستم با کنترل ولتاژ تغذیه ماشین رو کنترل میکنه (مثل اکثر کنترلر های BLDC) اما نقاط ضعف هم زیاد داره و غیر از مسائل حفاظتیش مثلا بار های دینامیک رو خوب جواب نمیده.

            به صورت عملی سنسور ها رو هم با چرخوندن شفت موتور و ثبت خروجی 3 سر ترمینال ماشین که به یه بار متقارن مقاومتی وصله ،به وصیله اسیلوسکپ، تنظیم می کنند. باید خروجی نهایی گیت های PI/6 عقب تر از ولتاژ القا شده بین نوترال بار و فاز باشه.

            البته ولتاژ سینوسی روی تغذیه موتور نخواهیم داشت و مشکلات گرمایی و... باعث میشه به حداکثر توان خروجی نتونیم برسیم (بخاطر ایجاد جریان های با فرکانس های متفاوت) اما میشه از روش هایی مثل SVM استفاده کرد که با سویچ بین بردارها ، بردارهای میانی هم میسازیم و شکل خروجی سنوسی تمیزتری با THD کمتری خواهد بود


            اقا دستم به دامنتون! یه پروژه فورس خورده باید انجام بدم! من تا بیام ببینم الکترونیک و میکرو چی بود رابطه ی بین فیدبکو سنسور هال و جریان ورودی کوفت و زهرمار چی بود از دست رفته! می خواستم ازتون بپرسم جایی تو ایران سراغ دارین ماژول کنترل سرعت و مکان یا درایو موتور PMSM یا چیزی شبیه این رو بفروشن. یه ماژول باشه که 3 تا سنسور هال با یه سرعت مرجع بره توش! شیش تا سیگنال مستقل PWM بیاد بیرون برای اینورتر ؟!
            ای کسی که این پیغام را می خونی به دادم برس!!
            Lotusation@yahoo.com

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : ساخت درایو کامل موتور های PMSM.

              سلام مهندس
              شما که کنترلرvvvf رو ساختید اگه میشه یه لطفی کنید لینکش رو بذاری تا بقیه هم از علم وتجربیاتتون استفاده کنن

              دیدگاه

              لطفا صبر کنید...
              X