امپدانس حالت کلی تر مقاومت هست.
مقاومت فقط مقداری حقیق می تونه داشته باشه
ولی امپدانس از دو قسمت حقیقی و موهومی ساخته میشه
امپدانس=قسمت حقیقی+j قسمت موهومی
قسمت حقیقی رو همین مقاومت های معمولی می تونن بو جود بیارند
ولی قسمت موهومی رو سلف و خازن بوجود می آرن که در فرکانس های مختلف مقادیر متفاوتی از خودشون نشون میدن.
انجمن طراحی مدارهای مایکرویو(فرکانس بالا)(http://www.eca.ir/forum2/index.php?board=283.0)
انجمن شبکه های عصبی(http://www.eca.ir/forum2/index.php?board=207.0)
*****
ببخشید که نتونستم به موقع از شما تشکر کنم.
یه زحمت دیگه برای شما دارم اونم این که تو طراحی مدارهای تقویت کننده (مدارهای ترازیستوری) این مقاومت (امپدانس داخلی)چه تاثیری داره ؟
سپاس گذارم.
در طراحی تقویت کننده ولتاژ ترانزیستوری هر چه امپدانس ورودی بیشتر باشه،تقویت کننده بهتر عمل می کنه چون افت ولتاژ دو سر مقاومت منبع نخواهیم داشت برای همین ماسفت ها از بی جی تی ها بهترند واسه تقویت وتاژ چون امپدانس ورودی شون بیشتره.
انجمن طراحی مدارهای مایکرویو(فرکانس بالا)(http://www.eca.ir/forum2/index.php?board=283.0)
انجمن شبکه های عصبی(http://www.eca.ir/forum2/index.php?board=207.0)
*****
داداش یه چیزم من بگم اون طور که می دونم فک کنم تو جریان وو لتاژ dc اصلا بحث امپدانس نیست ینی امپدانس از فرکانس پی روی میکنه در ضمن مقدارش [glow=red,2,300]معمولا[/glow] با تغیرات فرکانس متغیره مثلا امپدانس خازن با افزایش فرکانس کم کیشه
( xc=1/(2piiiii*f*c
xc هم همون امپدانس خازنه
piiiiiii =3.14
c= مقدار خازن بر حسب فاراد
f= فرکانس مدار
داداش یه چیزم من بگم اون طور که می دونم فک کنم تو جریان وو لتاژ dc اصلا بحث امپدانس نیست ینی امپدانس از فرکانس پی روی میکنه در ضمن مقدارش معمولا با تغیرات فرکانس متغیره مثلا امپدانس خازن با افزایش فرکانس کم کیشه
( xc=1/(2piiiii*f*c
xc هم همون امپدانس خازنه
piiiiiii =3.14
c= مقدار خازن بر حسب فاراد
f= فرکانس مدار
نه خیر امپدانس هم شامل جمله ای که شما گفتین میشه که وابسته به فرکانس هست و هم شامل مقداری که وابسته به فرکانس نیست.
نوشته اصلی توسط امیر حسین وزیری
امپدانس حالت کلی تر مقاومت هست.
مقاومت فقط مقداری حقیقی می تونه داشته باشه
ولی امپدانس از دو قسمت حقیقی و موهومی ساخته میشه
امپدانس=قسمت حقیقی+j قسمت موهومی
قسمت حقیقی رو همین مقاومت های معمولی می تونن بو جود بیارند
ولی قسمت موهومی رو سلف و خازن بوجود می آرن که در فرکانس های مختلف مقادیر متفاوتی از خودشون نشون میدن.
It's nice to be important but it's important to be nice!
از اینکه نمی رسم جواب دوستان را بدم معذرت می خوام.
مقداری است که سبب میشه کمی افت ولتاژ روی خود باتری بوجود بیاد و 100% جریانی که مد نظر هست از باتری کشیده بشه تامین نشه و مقداری از اون از مقاومت داخلی باتری یا در حالت کلی منبع عبور کرده و افت ولتاژ کمی بوجود بیاره ولی این مقدار برای اکثر موارد (لااقل باتری) خیلی ناچیز و قابل صرفنظره.
مولای من
نخواهمت که بگریی ولی به گریه دعا کن که وقت رفتن ایام انتظار بیاید
سلام
اگر دو سر یک باتری ایده ال رو که مقاومت داخلیش صفر هست به هم وصل کنید، طبق قانون اهم ( جریان * مقاومت=ولتاژ )باید جریان بینهایت ازش عبور کنه که البته در واقعیت ممکن نیست. یعنی در عمل جریان محدودی ازش عبور میکنه و درست مثل اینکه که یک مقاومت داخل باتری وجود داره که از بینهایت شدن جریان جلوگیری میکنه این مقاومت همون مقاومت داخلی باتریه
سلام
اگر دو سر یک باتری ایده ال رو که مقاومت داخلیش صفر هست به هم وصل کنید، طبق قانون اهم ( جریان * مقاومت=ولتاژ )باید جریان بینهایت ازش عبور کنه که البته در واقعیت ممکن نیست. یعنی در عمل جریان محدودی ازش عبور میکنه و درست مثل اینکه که یک مقاومت داخل باتری وجود داره که از بینهایت شدن جریان جلوگیری میکنه این مقاومت همون مقاومت داخلی باتریه
وقتی الکترولیت به مرور خاصیت خودش رو از دست میده و نمی تونه واکنش شیمیایی انجام بده این باعث کاهش تولید الکترون در باتری میشه. آیا این از دست دادن خاصیت شیمیایی، به معنی افزایش مقاومت داخلی باتریه؟
وقتی الکترولیت به مرور خاصیت خودش رو از دست میده و نمی تونه واکنش شیمیایی انجام بده این باعث کاهش تولید الکترون در باتری میشه. آیا این از دست دادن خاصیت شیمیایی، به معنی افزایش مقاومت داخلی باتریه؟
هر باتری واقعی رو میشه به شکل یک باتری ایده آل که با یک مقاومت داخلی سری شده است مدل کرد.
دو عامل میتونه باعث کم شدن جریان بشه: 1- کم شدن ولتاژ دو سر باتری ایده ال و 2- زیاد شدن مقاومت داخلی
حالتی که شما گفتید به نظر من عمدتا باعث کم شدن ولتاژ دو سر باتری ایده ال میشه. چون شما نوشتید نمیتونه واکنش شیمیایی انجام بده. وقتی نتونه واکنش نشون بده دیگه ولتاژی هم وجود نداره
در عمل میشه این موضوع رو بررسی کرد. کافیه ولتاژ دو سر باتری رو با یک ولتمتر قرائت کنید. عددی که قرائت میکنید ولتاژ دو سر باتری ایده ال است. (چون ولتمتر جریانی از باتری نمییکشد و بنابراین افت ولتاژ دو سر مقاومت درونی صفر است).
هر باتری واقعی رو میشه به شکل یک باتری ایده آل که با یک مقاومت داخلی سری شده است مدل کرد.
دو عامل میتونه باعث کم شدن جریان بشه: 1- کم شدن ولتاژ دو سر باتری ایده ال و 2- زیاد شدن مقاومت داخلی
حالتی که شما گفتید به نظر من عمدتا باعث کم شدن ولتاژ دو سر باتری ایده ال میشه. چون شما نوشتید نمیتونه واکنش شیمیایی انجام بده. وقتی نتونه واکنش نشون بده دیگه ولتاژی هم وجود نداره
در عمل میشه این موضوع رو بررسی کرد. کافیه ولتاژ دو سر باتری رو با یک ولتمتر قرائت کنید. عددی که قرائت میکنید ولتاژ دو سر باتری ایده ال است. (چون ولتمتر جریانی از باتری نمییکشد و بنابراین افت ولتاژ دو سر مقاومت درونی صفر است).
گاهی وقتی ولتاژ یه باتری 1.5 ولتی مصرف شده رو که دیگه کار نمی کنه با ولتمتر اندازه گیری می کنیم تقریبا همون 1.5 ولت رو نشون می ده پس حتمی باید جریانش خیلی ضعیف شده باشه و در واقع همون مقاومت داخلی باتری افزایش پیدا کرده باشه که دیگه جوابگوی مصرف کننده ها نیست. چه عاملی باعث افزایش مقاومت داخلی باتری میشه؟
گاهی وقتی ولتاژ یه باتری 1.5 ولتی مصرف شده رو که دیگه کار نمی کنه با ولتمتر اندازه گیری می کنیم تقریبا همون 1.5 ولت رو نشون می ده پس حتمی باید جریانش خیلی ضعیف شده باشه و در واقع همون مقاومت داخلی باتری افزایش پیدا کرده باشه که دیگه جوابگوی مصرف کننده ها نیست. چه عاملی باعث افزایش مقاومت داخلی باتری میشه؟
یک باتری 1.5 ولتی اگر کاملا شارژ باشه، ولتاژش با ولتمتر بیشتر از 1.5 هست.(حدود چند دهم ولت) یعنی ولتاژ باتری ایده ال داخلیش بدون احتساب افت ولتاژ دو سر مقاومت داخلی بیش از 1.5هست. حالا همین باتری اگر کار کنه ولتاژش کم میشه و مثلا به 1.5 میرسه، در این حالت ولتاژ باتری ایده ال داخلیش 1.5 هست. یعنی حدود چند دهم ولت کاهش پیدا کرده.
بنابراین شکی نیست که با گذشت زمان ولتاژ باتری ایده ال داخلی داره کم میشه.
اما با دشارژ شدن باتری چه بلایی سر مقاومت داخلیش میاد؟ برای پاسخ به این سوال من یک آزمایش کوچیک انجام دادم.
ولتاژ مدار باز و جریان اتصال کوتاه یک باتری رو اندازه گیری کردم و از روی اونها مقاومت داخلی باتری رو محاسبه کردم(مقاومت درونی از تقسیم ولتاژ مدار باز بر جریان اتصال کوتاه بدست میآید). بعد از باتری جریان کشیدم تا دشارژ بشه و مجددا مقادیر بالا رو محاسبه کردم. نتایج در جدول زیر آمده است:
(باتری یک باتری قلمی 1.5 ولت AA هست که تو تمام مغازه ها هست )
ولتاژ مدار باز یا ولتاژ باتری ایده ال داخل باتری(ولت) جریان اتصال کوتاه(آمپر) مقاومت درونی محاسبه شده(اهم)
1.63 2.45 0.67
1.50 2.30 0.65
1.425 2.12 0.67
1.41 2.11 0.67
1.377 1.90 0.72
1.333 1.80 0.74
1.315 1.48 0.89
1.212 1.17 1.04
میشه نتیجه گرفت که با دشارژ شدن باتری هم ولتاژ باتری ایده ال آن کم میشود و هم مقاومت درونی آن. ولی یک نکته قابل توجه هست: در ابتدا تغییرات مقاومت درونی کمه و بعد به شدت زیاد میشه
البته این باتری که استفاده کردم rechargeable نبود.
حالا چرا مقاومت درونی زیاد میشه من نمیدونم.
دیدگاه