اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

رباتآ‌های بومی برای صنایع خودروسازی کشور تولید شد

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    رباتآ‌های بومی برای صنایع خودروسازی کشور تولید شد

    رباتآ‌های بومی برای صنایع خودروسازی کشور تولید شد

    محققان جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف موفق شدند با استفاده از دانش بومی 10 ربات برای صنایع خودروسازی کشور طراحی کرده و بسازند.
    سید محمد طباطبایی رییس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف روز یکشنبه به خبرنگار علمی ایرنا گفت: این پروژه برای نخستین بار در کشور و با یک سوم قیمت مشابه خارجی آن انجام شده است.
    به گفته وی، این ربات که به منظور استفاده در خط مونتاژ موتور ملی EE7 طراحی و ساخته شده، نمونه داخلی ندارد و تمامی قطعات آن در مرکز خدمات تخصصی ساخت این پژوهشکده طراحی و ساخته شده است.
    طباطبایی با بیان اینکه هم اکنون این رباتآ‌ها در خط تولید شرکت ایران خودرو فعال است، افزود: تاکنون بیش از 10 ربات را با دانش بومی طراحی کرده و پنج ربات را ساختهآ‌ایم و آنها را به شرکت خودروسازی ایران خودرو تحویل داده ایم.
    به گفته رییس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، یکی از این ربات ها، ربات موتوربرگردان موتور ملی است که در خط مونتاژ موتور ملی در شرکت ایران خودرو به کار گرفته شده و میآ‌تواند سیلندر را حول محور میل لنگ 180 درجه و پالت مربوطه را 90 درجه بگرداند تا سایر مراحل مونتاژ در زیر سیلندر انجام شود.
    وی ابراز امیدواری کرد که با تداوم همکاری جهاد دنشگاهی و صنعت خودرو و با استفاده از دانش فنی کسب شده از ساخت این ربات در سایر پروژهآ‌های مشابه، سطح کمی و کیفی این نوع پروژهآ‌ها تامین شود.
    پیش از این نیز پژوهشگران این واحد، ربات جابجایی و چرخش دو جهته سیلندر خودرو را برای اولین بار در کشور طراحی کرده و در خط تولید شرکت ایران خودرو به بهره برداری رسانده بودند.
    به گفته طباطبایی ربات چرخش دو جهته سیلندر، نمونه داخلی و خارجی ندارد و برای اولین بار در کشور در گروه پژوهشی مکانیک پژوهشکده توسعه تکنولوژی جهاد دانشگاهی طراحی و ساخته شده است. این ربات که به صورت هم زمان چهار نوع جابجایی و دوران را در جهات مختلف انجام میآ‌دهد در صنایع مختلف کشور کاربرد دارد.
    رییس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف گفت: ربات چرخش دو جهته سیلندر خودرو با قرار گرفتن در خط تولید ایران خودرو میآ‌تواند سیلندر خودرو را در دو جهت در اندازهآ‌های 90 و 180 درجه، در کمترین فضای ممکن و با سرعتی بسیار بالا به صورت همزمان بچرخاند تا وارد مرحله بعدی خط تولید موتور خودرو شود.
    به گفته وی این ربات ضریب ایمنی بسیار بالایی دارد و قابلیت کنترل در دو حالت اتوماتیک و دستی را داشته و طوری طراحی شده که احتمال آسیب رسیدن به ربات در اثر خطاهای متصدی کار با آن صفر است.
    طباطبایی تاکید کرد: این ربات بر اساس یکی از نیازهای اساسی موجود در خط تولید شرکت ایران خودرو و بر اساس شرایط خاص این شرکت در مدت شش ماه ساخته شده است.
    وی یادآور شد: با توجه به دانش و تجربهآ‌ای که در این زمینه در پژوهشکده توسعه تکنولوژی وجود دارد، در صورت نیاز صنایع دیگر، نمونهآ‌های مشابه آن در مدت زمان کوتاهتری طراحی و ساخته خواهد شد.
    رئیس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف اضافه کرد: این رباتآ‌ها کاربردهای متفاوت از جمله سیلندر و سرسیلندر و جابه جایی قطعات را دارد و از آنجا که با سفارش ساخته شده متناسب با نیاز شرکت ایران خودرو است.

    خبرگزاری جمهوری اسلامی
    هرکه را اسرار حق آموختند
    مهر کردند و دهانش دوختند
لطفا صبر کنید...
X