اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

موتور الکتریکی

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    موتور الکتریکی

    موتور الکتریکی

    یک موتور الکتریکی، الکتریسیته را به حرکت مکانیکی تبدیل می کند. عمل عکس آن که تبدیل حرکت مکانیکی به الکتریسیته است، توسط ژنراتور انجام می شود. این دو وسیله بجز در عملکرد، مشابه یکدیگر هستند.

    اکثر موتورهای الکتریکی توسط الکترو مغناطیس کار میکنند اما موتورهایی که بر اساس پدیدههای دیگری نظیر نیروی الکتروستاتیک و اثر پیزوالکتریک کار می کنند، هم وجود دارند. ایده کلی اینست که وقتی که یک ماده حامل جریان الکتریسیته تحت اثر یک میدان مغناطیسی قرار می گیرد، نیرویی بر روی آن ماده از سوی میدان اعمال می شود. در یک موتور استوانه ای، روتور به علت گشتاوری که ناشی از نیرویی است که به فاصله ای معین از محور روتور به روتور اعمال می شود، می گردد.

    اغلب موتورهای الکتریکی دوارند اما موتور خطی هم وجود دارند. در یک موتور دوار بخش متحرک (که معمولاً درون موتور است) روتور و بخش ثابت استاتور خوانده می شود. موتور شامل آهنرباهای الکتریکی است که روی یک قاب سیم پیچی شده است. گرچه این قاب اغلب آرمیچر خوانده می شود، اما این واژه عموماً به غلط بکار برده می شود. در واقع آرمیچر آن بخش از موتور است که به آن ولتاژ ورودی اعمال می شود یا آن بخش از ژنراتور است که در آن ولتاژ خروجی ایجاد می شود. با توجه به طراحی ماشین، هر کدام از بخشهای روتور یا استاتور می توانند به عنوان آرمیچر باشند.

    برای ساختن موتورهایی بسیار ساده کیت هایی را در مدارس استفاده می کنند. کلید واژه کیت های موتور وستمینستر را مشاهده کنید.




    انواع موتورهای الکتریکی
    موتورهای DC

    یکی از اولین موتورهای دوار، اگر نگوییم اولین، توسط میشل فارادی در سال 1821م ساخته شده بود و شامل یک سیم آویخته شده آزاد که در یک ظرف جیوه غوطه ور بود، می شد. یک آهنربای دائم در وسط ظرف قرار داده شده بود. وقتی که جریانی از سیم عبور می کرد، سیم حول آهنربا به گردش در می آمد و نشان می داد که جریان منجر به افزایش یک میدان مغناطیسی دایرهای اطراف سیم می شود. این موتور اغلب در کلاس های فیزیک مدارس نشان داده می شود، اما گاهاً بجای ماده سمی جیوه، از آب نمک استفاده می شود.

    موتور کلاسیک DC دارای آرمیچری از آهنربای الکتریکی است. یک سوییچ گردشی به نام کموتاتور جهت جریان الکتریکی را در هر سیکل دو بار برعکس می کند تا در آرمیچر جریان یابد و آهنرباهای الکتریکی، آهنربای دائمی را در بیرون موتور جذب و دفع کنند.

    سرعت موتور DC به مجموعه ای از ولتاژ و جریان عبوری از سیم پیچهای موتور و بار موتور یا گشتاور ترمزی، بستگی دارد. سرعت موتور DC وابسته به ولتاژ و گشتاور آن وابسته به جریان است. معمولاً سرعت توسط ولتاژ متغیر یا عبور جریان و با استفاده از تپ ها (نوعی کلید تغییر دهنده وضعیت سیم پیچ) در سیم پیچی موتور یا با داشتن یک منبع ولتاژ متغیر، کنترل می شود. بدلیل اینکه این نوع از موتور می تواند در سرعتهای پایین گشتاوری زیاد ایجاد کند، معمولاً از آن در کاربردهای ترکشن (کششی) نظیر لکوموتیوها استفاده می کنند.

    اما به هرحال در طراحی کلاسیک محدودیتهای متعددی وجود دارد که بسیاری از این محدودیت ها ناشی از نیاز به جاروبک هایی برای اتصال به کموتاتور است. سایش جاروبک ها و کموتاتور، ایجاد اصطکاک می کند و هرچه که سرعت موتور بالاتر باشد، جاروبک ها می بایست محکم تر فشار داده شوند تا اتصال خوبی را برقرار کنند. نه تنها این اصطکاک منجر به سر و صدای موتور می شود بلکه این امر یک محدودیت بالاتری را روی سرعت ایجاد می کند و به این معنی است که جاروبک ها نهایتاً از بین رفته نیاز به تعویض پیدا می کنند. اتصال ناقص الکتریکی نیز تولید نویز الکتریکی در مدار متصل می کند. این مشکلات با جابجا کردن درون موتور با بیرون آن از بین می روند، با قرار دادن آهنرباهای دائم در داخل و سیم پیچ ها در بیرون به یک طراحی بدون جاروبک می رسیم.




    موتورهای میدان سیم پیچی شده

    آهنرباهای دائم در (استاتور) بیرونی یک موتور DC را میتوان با آهنرباهای الکتریکی تعویض کرد. با تغییر جریان میدان (سیم پیچی روی آهنربای الکتریکی) می توانیم نسبت سرعت/گشتاور موتور را تغییر دهیم. اگر سیم پیچی میدان به صورت سری با سیم پیچی آرمیچر قرار داده شود، یک موتور گشتاور بالای کم سرعت و اگر به صورت موازی قرار داده شود، یک موتور سرعت بالا با گشتاور کم خواهیم داشت. می توانیم برای بدست آوردن حتی سرعت بیشتر اما با گشتاور به همان میزان کمتر، جریان میدان را کمتر هم کنیم. این تکنیک برای ترکشن الکتریکی و بسیاری از کاربردهای مشابه آن ایده آل است و کاربرد این تکنیک می تواند منجر به حذف تجهیزات یک جعبه دنده متغیر مکانیکی شود.




    موتورهای یونیورسال

    یکی از انواع موتورهای DC میدان سیم پیچی شده موتور ینیورسال است. اسم این موتورها از این واقعیت گرفته شده است که این موتورها را می توان هم با جریان DC و هم AC بکار برد، اگر چه که اغلب عملاً این موتورها با تغذیه AC کار می کنند. اصول کار این موتورها بر این اساس است که وقتی یک موتور DC میدان سیم پیچی شده به جریان متناوب وصل می شود، جریان هم در سیم پیچی میدان و هم در سیم پیچی آرمیچر (و در میدانهای مغناطیسی منتجه) همزمان تغییر می کند و بنابراین نیروی مکانیکی ایجاد شده همواره بدون تغییر خواهد بود. در عمل موتور بایستی به صورت خاصی طراحی شود تا با جریان AC سازگاری داشته باشد (امپدانس/رلوکتانس بایستی مدنظر قرار گیرند)، و موتور نهایی عموماً دارای کارایی کمتری نسبت به یک موتور معادل DC خالص خواهد بود. مزیت این موتورها این است که میتوان تغذیه ی AC را روی موتورهایی که دارای مشخصه های نوعی موتورهای DC هستند بکار برد، خصوصاً اینکه این موتورها دارای گشتاور راه اندازی بسیار بالا و طراحی بسیار جمع و جور در سرعتهای بالا هستند. جنبه منفی این موتورها تعمیر و نگهداری و مشکل قابلیت اطمینان آنهاست که به علت وجود کموتاتور ایجاد می شود و در نتیجه این موتورها به ندرت در صنایع مشاهده می شوند اما عمومی ترین موتورهای AC در دستگاه هایی نظیر مخلوط کن و ابزارهای برقی ای که گاهاً استفاده می شوند، هستند.




    موتورهای AC

    عموماً ما دارای دو نوع از موتورهای AC هستیم: تک فاز و سه فاز.




    موتورهای AC تک فاز
    معمول ترین موتور تک فاز موتور سنکرون قطب چاکدار است، که اغلب در دستگاه هایی بکار می رود که گشتاور پایین نیاز دارند، نظیر پنکه های برقی، اجاق های ماکروویو و دیگر لوازم خانگی کوچک.

    نوع دیگر موتور AC تک فاز موتور القایی است، که اغلب در لوازم بزرگ نظیر ماشین لباسشویی و خشک کن لباس بکار می رود. عموماً این موتورها می توانند گشتاور راه اندازی بزرگتری را با استفاده از یک سیم پیچ راه انداز به همراه یک خازن راه انداز و یک کلید گریز از مرکز، ایجاد کنند.

    هنگام راه انداز ی، خازن و سیم پیچ راه انداز ی از طریق یک دسته از کنتاکت های تحت فشار فنر روی کلید گریز از مرکز دوار، به منبع برق متصل می شوند . خازن به افزایش گشتاور راه انداز ی موتور کمک می کند. هنگامی که موتور به سرعت نامی رسید، کلید گریز از مرکز فعال شده، دسته کنتاکت ها فعال می شود، خازن و سیم پیچ راه انداز سری شده را از منبع برق جدا می سازد. در این هنگام موتور تنها با سیم پیچ اصلی عمل می کند.




    موتورهای AC سه فاز

    برای کاربردهای نیازمند به توان بالاتر، از موتورهای القایی سه فاز AC (یا چند فاز) استفاده می شود. این موتورها از اختلاف فاز موجود بین فازهای تغذیه چند فاز الکتریکی برای ایجاد یک میدان الکترومغناطیسی دوار درونشان، استفاده می کنند. اغلب، روتور شامل تعدادی هادی های مسی است که در فولاد قرار داده شده اند. از طریق القای الکترومغناطیسی میدان مغناطیسی دوار در این هادی ها القای جریان می کند، که در نتیجه منجر به ایجاد یک میدان مغناطیسی متعادل کننده شده و موجب می شود که موتور در جهت گردش میدان به حرکت در آید. این نوع از موتور با نام موتور القایی معروف است. برای اینکه این موتور به حرکت درآید بایستی همواره موتور با سرعتی کمتر از فرکانس منبع تغذیه اعمالی به موتور، بچرخد چرا که در غیر این صورت میدان متعادل کنندهای در روتور ایجاد نخواهد شد. استفاده از این نوع موتور در کاربردهای ترکشن نظیر لوکوموتیوها، که در آن به موتور ترکشن آسنکرون معروف است، روز به روز در حال افزایش است. به سیم پیچ های روتور جریان میدان جدایی اعمال می شود تا یک میدان مغناطیسی پیوسته ایجاد شود، که در موتور سنکرون وجود دارد، موتور به صورت همزمان با میدان مغناطیسی دوار ناشی از برق AC سه فاز، به گردش در می آید. موتورهای سنکرون را می توانیم به عنوان مولد جریان هم بکار برد.

    سرعت موتور AC در ابتدا به فرکانس تغذیه بستگی دارد و مقدار لغزش، یا اختلاف در سرعت چرخش بین روتور و میدان استاتور، گشتاور تولیدی موتور را تعیین می کند. تغییر سرعت در این نوع از موتورها را میتوان با داشتن دسته سیم پیچ ها یا قطب هایی در موتور که با روشن و خاموش کردنشان سرعت میدان دوار مغناطیسی تغییر می کند، ممکن ساخت. به هر حال با پیشرفت الکترونیک قدرت می توانیم با تغییر دادن فرکانس منبع تغذیه، کنترل یکنواخت تری بر روی سرعت موتورها داشته باشیم.




    موتورهای پله ای

    نوع دیگری از موتورهای الکتریکی موتور پله ای است، که در آن یک روتور درونی، شامل آهنرباهای دائمی توسط یک دسته از آهنرباهای خارجی که به صورت الکترونیکی روشن و خاموش می شوند ، کنترل می شود. یک موتور پله ای ترکیبی از یک موتور الکتریکی DC و یک سلونویید است. موتورهای پله ای ساده توسط بخشی از یک سیستم دنده ای در حالت های موقعیتی معینی قرار می گیرند، اما موتورهای پله ای نسبتا کنترل شده، می توانند بسیار آرام بچرخند. موتورهای پله ای کنترل شده با کامپیوتر یکی از فرمهای سیستم های تنظیم موقعیت است، بویژه وقتی که بخشی از یک سیستم دیجیتال دارای کنترل فرمان یار باشند.




    موتورهای خطی

    یک موتور خطی اساساً یک موتور الکتریکی است که از حالت دوار در آمده تا بجای اینکه یک گشتاور (چرخش) گردشی تولید کند، یک نیروی خطی توسط ایجاد یک میدان الکترومغناطیسی سیار در طولش، بوجود آورد. موتورهای خطی اغلب موتورهای القایی یا پله ای اند. می توانید یک موتور خطی را در یک قطار سریع السیر ماگلیو مشاهده کنید که در آن قطار روی زمین پرواز <SPAN lang=AR-SA style="FONT-SIZE: 9pt

    #2
    پاسخ : موتور الکتریکی

    موتور اونیورسال جزء موتور جریان متناوب کموتاتور دار هستند.
    موتور اونیور سال موتور DC است که با منبع AC تغذیه میشود . اساس کار این موتور اینطوره که چون با تغییر جهت جریان ورودی هر دو جریان میدان و آرمیچر عوض میشود
    پس جهت کوپل همواره ثابت میماند لذا این ماشین قادر است در هر دو جریان متناوب مستقیم کار کند از همین رو به آن موتور اونیورسال( چند کاره) میگویند.
    این تنها ماشینی است که با کاهش سرعت آن گشتاور کاهش نیافته بلکه زیاد میشود.( طبق منحنی n بر حسب T )
    تفاوت موتور اونیور سال با موتور DC
    1-در DC هسته استاتور را میتوان یکپارچه و لی روتور ورقه ورقه اما در اونیور سال هر دو ورقه ورقه اند.
    2-قدر تاونیورسال بسیار کمتر از مشابه DC آن است
    3-هر موتور اونیورسال را میتوان به برق ACوصل کرد اما هر DC را نمیتوان وصل کرد.
    4-چون اونیورسال به منبع AC وصل است پدیده القا تابع فرکانس است پس عملکردشان با جرقه شدید همراه است پس نسبت به DC بیشتر با عکس العمل آرمیچر مبارزه میکند.
    کاربرد شان
    در سرعت های بالا و قدر ت پایین ( بالاتر از 3600 دور مثلا 10000 تا 20000 دور) مثل جاروبرقی_مخلوط کن
    در قدرت بالا سرعت پایین مثل دریل برقی - چرخ گوشت
    بهترین روش کنترل سرعتشان کنترل مقدار موثر ولتاژ ورودی
    در سرعت بالا یکسری امواج ناخواسته الکترومغناطیسی توسط این موتور تولید میشود که علت اصلی آن عمل کوتاسیون است و برای دفع این نویز ها از فیلتر استفاده میشود
    جاذبه خاک به ماندن میخواند و آن عهد باطنی به رفتن
    عقل به ماندن میخواند و عشق به رفتن
    و این هر دو را خداوند آفریده است تا وجود انسان در آوارگی و حیرت
    میان عقل و عشق معنا شود. ( سید اهل قلم : ش.آ.)

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : موتور الکتریکی

      در مورد موتور های پله ای در ادامه مطالب دوستم اضافه کنم که :

      در موتور های پله ای بجای حرکت دورانی مداوم یه حرکت زاویه ای داریم
      کاربردشان در
      کنترل زاویه آنتن ماهواره ای، شیرهای کنترلی، یه سری در هواپیماها،و چاپگرها و ...

      معمولا 3 دسته اند :
      موتور پله ای آهن ربای دائمی Permanent magnet step motors
      اگر روی یک استاتور، سیم پیچی قطب برجسته نصب کنیم و روتور را آهن ربای دائمی در نظر بگیریم با اعمال پالس های متناوب به استاتور روتور شروع به چرخش زاویه ای میکند
      با اعمال هر پالس روتور به اندازه زاویه ای میچرخد که آن زاویه با توجه به تعدادسیم پیچ استاتور و تعداد قطب روتور تعیین میشود.
      موتور پله ای رلوکتانسی Reluctance step motor
      استاتور این نوع موتور مانند موتور پله ای با آهن ربای دائمی است اما روتورش رلوکتانسی(فرو مغناطیسی) است
      در این نوع موتور، هم روتور هم استاتور شیار هایی دارن که زاویه با توجه به شیار ها متغییر است
      تعداد شیار استاتور Z
      تعداد شیار روتور Z
      جهت زاویه میتواند مثبت(+) یا منفی (-)باشد
      علامت (+) نشان ساعتگرد
      علامت (-) پادساعت گرد بودن جهت روتور است
      موتور پله ای مختلط Hybrid step motor
      در صنایع هوایی ، نظامی و فضایی کاربرد دارد بعلت ظرافت کار
      هم آهن ربای دائمی و هم کوپل رلوکتانسی دارد.
      البته به انواع متنوعی میتوان آرایش داد یک نمونه معروف به نام سیلکولونوم است

      در ادامه این را هم اضافه کنم که این نوع موتور ختی میتوانند در سرعت های بالا کار کنند و خیلی عالی و با دقت بالا
      مثلا موتور معمولی با سرعت 1500R.P.M میچرخد اما این میتواند طوری تنظیم شود که با سرعت 1500.3 بچرخد(با 3 دهم زاویه)
      پس اینم یک مزیت است
      جاذبه خاک به ماندن میخواند و آن عهد باطنی به رفتن
      عقل به ماندن میخواند و عشق به رفتن
      و این هر دو را خداوند آفریده است تا وجود انسان در آوارگی و حیرت
      میان عقل و عشق معنا شود. ( سید اهل قلم : ش.آ.)

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : موتور الکتریکی

        خیلی عالی.
        اگر ساختار داخلی انواع موتور ها رو هم با شکل نشون بدید برای مثل من مکتب ندیده ها هم مفیده.
        هر دو دوستان (+).
        الهم عجل لولیک الفرج

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : موتور الکتریکی

          وظیفه بود
          محور این سایت کمک به همدیگه است
          انشاالله در اسرع وقت توضیح با عکس :mrgreen:
          موفق باشید
          جاذبه خاک به ماندن میخواند و آن عهد باطنی به رفتن
          عقل به ماندن میخواند و عشق به رفتن
          و این هر دو را خداوند آفریده است تا وجود انسان در آوارگی و حیرت
          میان عقل و عشق معنا شود. ( سید اهل قلم : ش.آ.)

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : موتور الکتریکی

            این وظیفمونه
            اختیار دارید
            هر چه باشه زکات علم انتشار اون هست :job:

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : موتور الکتریکی

              نوشته اصلی توسط zahrag
              وظیفه بود
              محور این سایت کمک به همدیگه است
              انشاالله در اسرع وقت توضیح با عکس :mrgreen:
              موفق باشید
              نوشته اصلی توسط صابر
              این وظیفمونه
              اختیار دارید
              هر چه باشه زکات علم انتشار اون هست :job:
              خیلی ممنون.
              منتظرم. :agree:
              الهم عجل لولیک الفرج

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : موتور الکتریکی

                سلام دوستان.من تازه عضو این سایت شدم زیاد هم بلد نیستم با کامپیوتر کار کنم و در مورد یه طرح تو زمینه برق به کمک نیاز دارم .از دوستانی که فکر میکنن میتونن به من کمک کنن خواهش میکنم با idمن تماس داشته باشنvahidgolivary@ymail.comمتشکرم

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : موتور الکتریکی

                  سلام از دوستان خواهشمندم اگر ممکن است مطالبی هم در مورد راه اندازهای موتورهای آسنکرون ارائه بدهند
                  ممنون

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : موتور الکتریکی

                    سلام بابت مطلبت خیلی ممنونم
                    { خلاف قوانین - پاک شد }

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : موتور الکتریکی

                      سلام
                      امیدوارم حال همگی خوب و خوش و خرم باشه/.

                      اساتید محترم
                      یه سوال مهم

                      ایا میشه با یه موتور به طور غیر همزمان و نامنظم به چند جک فرمان داد؟

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : موتور الکتریکی


                        سلام
                        وقت بخیر
                        نوشته اصلی توسط psa
                        سلام
                        ......
                        یه سوال مهم

                        ایا میشه با یه موتور به طور غیر همزمان و نامنظم به چند جک فرمان داد؟
                        بله ، با روشهایی قابل اجراست

                        در ضمن ، ظرفیت صندوق پستی جنابعالی از حد مجاز بیشتر شده و امکان ارسال پیغام خصوصی نیست !!!

                        با احترام
                        94/7/30

                        دیدگاه

                        لطفا صبر کنید...
                        X