ورود به حساب ثبت نام جدید فراموشی کلمه عبور
برای ورود به حساب کاربری خود، نام کاربری و کلمه عبورتان را در زیر وارد کرده و روی «ورود به سایت» کلیک کنید.





اگر فرم ورود برای شما نمایش داده نمیشود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.






جهت تبلیغ در وب سایت ECA کلیک کنید.

کاربران برچسب زده شده

صفحه 1 از 2 12 آخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 12
  1. #1
    2006/12/12
    20
    0

    موتور الکتريکي

    موتور الکتريکي

    يک موتور الکتريکي، الکتريسيته را به حرکت مکانيکي تبديل مي کند. عمل عکس آن که تبديل حرکت مکانيکي به الکتريسيته است، توسط ژنراتور انجام مي شود. اين دو وسيله بجز در عملکرد، مشابه يکديگر هستند.

    اکثر موتورهاي الکتريکي توسط الکترو مغناطيس کار ميکنند اما موتورهايي که بر اساس پديدههاي ديگري نظير نيروي الکتروستاتيک و اثر پيزوالکتريک کار مي کنند، هم وجود دارند. ايده کلي اينست که وقتي که يک ماده حامل جريان الکتريسيته تحت اثر يک ميدان مغناطيسي قرار مي گيرد، نيرويي بر روي آن ماده از سوي ميدان اعمال مي شود. در يک موتور استوانه اي، روتور به علت گشتاوري که ناشي از نيرويي است که به فاصله اي معين از محور روتور به روتور اعمال مي شود، مي گردد.

    اغلب موتورهاي الکتريکي دوارند اما موتور خطي هم وجود دارند. در يک موتور دوار بخش متحرک (که معمولاً درون موتور است) روتور و بخش ثابت استاتور خوانده مي شود. موتور شامل آهنرباهاي الکتريکي است که روي يک قاب سيم پيچي شده است. گرچه اين قاب اغلب آرميچر خوانده مي شود، اما اين واژه عموماً به غلط بکار برده مي شود. در واقع آرميچر آن بخش از موتور است که به آن ولتاژ ورودي اعمال مي شود يا آن بخش از ژنراتور است که در آن ولتاژ خروجي ايجاد مي شود. با توجه به طراحي ماشين، هر کدام از بخشهاي روتور يا استاتور مي توانند به عنوان آرميچر باشند.

    براي ساختن موتورهايي بسيار ساده کيت هايي را در مدارس استفاده مي کنند. کليد واژه کيت هاي موتور وستمينستر را مشاهده کنيد.




    انواع موتورهاي الکتريکي
    موتورهاي DC

    يکي از اولين موتورهاي دوار، اگر نگوييم اولين، توسط ميشل فارادي در سال 1821م ساخته شده بود و شامل يک سيم آويخته شده آزاد که در يک ظرف جيوه غوطه ور بود، مي شد. يک آهنرباي دائم در وسط ظرف قرار داده شده بود. وقتي که جرياني از سيم عبور مي کرد، سيم حول آهنربا به گردش در مي آمد و نشان مي داد که جريان منجر به افزايش يک ميدان مغناطيسي دايرهاي اطراف سيم مي شود. اين موتور اغلب در کلاس هاي فيزيک مدارس نشان داده مي شود، اما گاهاً بجاي ماده سمي جيوه، از آب نمک استفاده مي شود.

    موتور کلاسيک DC داراي آرميچري از آهنرباي الکتريکي است. يک سوييچ گردشي به نام کموتاتور جهت جريان الکتريکي را در هر سيکل دو بار برعکس مي کند تا در آرميچر جريان يابد و آهنرباهاي الکتريکي، آهنرباي دائمي را در بيرون موتور جذب و دفع کنند.

    سرعت موتور DC به مجموعه اي از ولتاژ و جريان عبوري از سيم پيچهاي موتور و بار موتور يا گشتاور ترمزي، بستگي دارد. سرعت موتور DC وابسته به ولتاژ و گشتاور آن وابسته به جريان است. معمولاً سرعت توسط ولتاژ متغير يا عبور جريان و با استفاده از تپ ها (نوعي کليد تغيير دهنده وضعيت سيم پيچ) در سيم پيچي موتور يا با داشتن يک منبع ولتاژ متغير، کنترل مي شود. بدليل اينکه اين نوع از موتور مي تواند در سرعتهاي پايين گشتاوري زياد ايجاد کند، معمولاً از آن در کاربردهاي ترکشن (کششي) نظير لکوموتيوها استفاده مي کنند.

    اما به هرحال در طراحي کلاسيک محدوديتهاي متعددي وجود دارد که بسياري از اين محدوديت ها ناشي از نياز به جاروبک هايي براي اتصال به کموتاتور است. سايش جاروبک ها و کموتاتور، ايجاد اصطکاک مي کند و هرچه که سرعت موتور بالاتر باشد، جاروبک ها مي بايست محکم تر فشار داده شوند تا اتصال خوبي را برقرار کنند. نه تنها اين اصطکاک منجر به سر و صداي موتور مي شود بلکه اين امر يک محدوديت بالاتري را روي سرعت ايجاد مي کند و به اين معني است که جاروبک ها نهايتاً از بين رفته نياز به تعويض پيدا مي کنند. اتصال ناقص الکتريکي نيز توليد نويز الکتريکي در مدار متصل مي کند. اين مشکلات با جابجا کردن درون موتور با بيرون آن از بين مي روند، با قرار دادن آهنرباهاي دائم در داخل و سيم پيچ ها در بيرون به يک طراحي بدون جاروبک مي رسيم.




    موتورهاي ميدان سيم پيچي شده

    آهنرباهاي دائم در (استاتور) بيروني يک موتور DC را ميتوان با آهنرباهاي الکتريکي تعويض کرد. با تغيير جريان ميدان (سيم پيچي روي آهنرباي الکتريکي) مي توانيم نسبت سرعت/گشتاور موتور را تغيير دهيم. اگر سيم پيچي ميدان به صورت سري با سيم پيچي آرميچر قرار داده شود، يک موتور گشتاور بالاي کم سرعت و اگر به صورت موازي قرار داده شود، يک موتور سرعت بالا با گشتاور کم خواهيم داشت. مي توانيم براي بدست آوردن حتي سرعت بيشتر اما با گشتاور به همان ميزان کمتر، جريان ميدان را کمتر هم کنيم. اين تکنيک براي ترکشن الکتريکي و بسياري از کاربردهاي مشابه آن ايده آل است و کاربرد اين تکنيک مي تواند منجر به حذف تجهيزات يک جعبه دنده متغير مکانيکي شود.




    موتورهاي يونيورسال

    يکي از انواع موتورهاي DC ميدان سيم پيچي شده موتور ينيورسال است. اسم اين موتورها از اين واقعيت گرفته شده است که اين موتورها را مي توان هم با جريان DC و هم AC بکار برد، اگر چه که اغلب عملاً اين موتورها با تغذيه AC کار مي کنند. اصول کار اين موتورها بر اين اساس است که وقتي يک موتور DC ميدان سيم پيچي شده به جريان متناوب وصل مي شود، جريان هم در سيم پيچي ميدان و هم در سيم پيچي آرميچر (و در ميدانهاي مغناطيسي منتجه) همزمان تغيير مي کند و بنابراين نيروي مکانيکي ايجاد شده همواره بدون تغيير خواهد بود. در عمل موتور بايستي به صورت خاصي طراحي شود تا با جريان AC سازگاري داشته باشد (امپدانس/رلوکتانس بايستي مدنظر قرار گيرند)، و موتور نهايي عموماً داراي کارايي کمتري نسبت به يک موتور معادل DC خالص خواهد بود. مزيت اين موتورها اين است که ميتوان تغذيه ي AC را روي موتورهايي که داراي مشخصه هاي نوعي موتورهاي DC هستند بکار برد، خصوصاً اينکه اين موتورها داراي گشتاور راه اندازي بسيار بالا و طراحي بسيار جمع و جور در سرعتهاي بالا هستند. جنبه منفي اين موتورها تعمير و نگهداري و مشکل قابليت اطمينان آنهاست که به علت وجود کموتاتور ايجاد مي شود و در نتيجه اين موتورها به ندرت در صنايع مشاهده مي شوند اما عمومي ترين موتورهاي AC در دستگاه هايي نظير مخلوط کن و ابزارهاي برقي اي که گاهاً استفاده مي شوند، هستند.




    موتورهاي AC

    عموماً ما داراي دو نوع از موتورهاي AC هستيم: تک فاز و سه فاز.




    موتورهاي AC تک فاز
    معمول ترين موتور تک فاز موتور سنکرون قطب چاکدار است، که اغلب در دستگاه هايي بکار مي رود که گشتاور پايين نياز دارند، نظير پنکه هاي برقي، اجاق هاي ماکروويو و ديگر لوازم خانگي کوچک.

    نوع ديگر موتور AC تک فاز موتور القايي است، که اغلب در لوازم بزرگ نظير ماشين لباسشويي و خشک کن لباس بکار مي رود. عموماً اين موتورها مي توانند گشتاور راه اندازي بزرگتري را با استفاده از يک سيم پيچ راه انداز به همراه يک خازن راه انداز و يک کليد گريز از مرکز، ايجاد کنند.

    هنگام راه انداز ي، خازن و سيم پيچ راه انداز ي از طريق يک دسته از کنتاکت هاي تحت فشار فنر روي کليد گريز از مرکز دوار، به منبع برق متصل مي شوند . خازن به افزايش گشتاور راه انداز ي موتور کمک مي کند. هنگامي که موتور به سرعت نامي رسيد، کليد گريز از مرکز فعال شده، دسته کنتاکت ها فعال مي شود، خازن و سيم پيچ راه انداز سري شده را از منبع برق جدا مي سازد. در اين هنگام موتور تنها با سيم پيچ اصلي عمل مي کند.




    موتورهاي AC سه فاز

    براي کاربردهاي نيازمند به توان بالاتر، از موتورهاي القايي سه فاز AC (يا چند فاز) استفاده مي شود. اين موتورها از اختلاف فاز موجود بين فازهاي تغذيه چند فاز الکتريکي براي ايجاد يک ميدان الکترومغناطيسي دوار درونشان، استفاده مي کنند. اغلب، روتور شامل تعدادي هادي هاي مسي است که در فولاد قرار داده شده اند. از طريق القاي الکترومغناطيسي ميدان مغناطيسي دوار در اين هادي ها القاي جريان مي کند، که در نتيجه منجر به ايجاد يک ميدان مغناطيسي متعادل کننده شده و موجب مي شود که موتور در جهت گردش ميدان به حرکت در آيد. اين نوع از موتور با نام موتور القايي معروف است. براي اينکه اين موتور به حرکت درآيد بايستي همواره موتور با سرعتي کمتر از فرکانس منبع تغذيه اعمالي به موتور، بچرخد چرا که در غير اين صورت ميدان متعادل کنندهاي در روتور ايجاد نخواهد شد. استفاده از اين نوع موتور در کاربردهاي ترکشن نظير لوکوموتيوها، که در آن به موتور ترکشن آسنکرون معروف است، روز به روز در حال افزايش است. به سيم پيچ هاي روتور جريان ميدان جدايي اعمال مي شود تا يک ميدان مغناطيسي پيوسته ايجاد شود، که در موتور سنکرون وجود دارد، موتور به صورت همزمان با ميدان مغناطيسي دوار ناشي از برق AC سه فاز، به گردش در مي آيد. موتورهاي سنکرون را مي توانيم به عنوان مولد جريان هم بکار برد.

    سرعت موتور AC در ابتدا به فرکانس تغذيه بستگي دارد و مقدار لغزش، يا اختلاف در سرعت چرخش بين روتور و ميدان استاتور، گشتاور توليدي موتور را تعيين مي کند. تغيير سرعت در اين نوع از موتورها را ميتوان با داشتن دسته سيم پيچ ها يا قطب هايي در موتور که با روشن و خاموش کردنشان سرعت ميدان دوار مغناطيسي تغيير مي کند، ممکن ساخت. به هر حال با پيشرفت الکترونيک قدرت مي توانيم با تغيير دادن فرکانس منبع تغذيه، کنترل يکنواخت تري بر روي سرعت موتورها داشته باشيم.




    موتورهاي پله اي

    نوع ديگري از موتورهاي الکتريکي موتور پله اي است، که در آن يک روتور دروني، شامل آهنرباهاي دائمي توسط يک دسته از آهنرباهاي خارجي که به صورت الکترونيکي روشن و خاموش مي شوند ، کنترل مي شود. يک موتور پله اي ترکيبي از يک موتور الکتريکي DC و يک سلونوييد است. موتورهاي پله اي ساده توسط بخشي از يک سيستم دنده اي در حالت هاي موقعيتي معيني قرار مي گيرند، اما موتورهاي پله اي نسبتا کنترل شده، مي توانند بسيار آرام بچرخند. موتورهاي پله اي کنترل شده با کامپيوتر يکي از فرمهاي سيستم هاي تنظيم موقعيت است، بويژه وقتي که بخشي از يک سيستم ديجيتال داراي کنترل فرمان يار باشند.




    موتورهاي خطي

    يک موتور خطي اساساً يک موتور الکتريکي است که از حالت دوار در آمده تا بجاي اينکه يک گشتاور (چرخش) گردشي توليد کند، يک نيروي خطي توسط ايجاد يک ميدان الکترومغناطيسي سيار در طولش، بوجود آورد. موتورهاي خطي اغلب موتورهاي القايي يا پله اي اند. مي توانيد يک موتور خطي را در يک قطار سريع السير ماگليو مشاهده کنيد که در آن قطار روي زمين پرواز <SPAN lang=AR-SA style="FONT-SIZE: 9pt
  2. #2
    2007/01/16
    تهران
    98
    0

    پاسخ : موتور الکتريکي

    موتور اونیورسال جزء موتور جریان متناوب کموتاتور دار هستند.
    موتور اونیور سال موتور DC است که با منبع AC تغذیه میشود . اساس کار این موتور اینطوره که چون با تغییر جهت جریان ورودی هر دو جریان میدان و آرمیچر عوض میشود
    پس جهت کوپل همواره ثابت میماند لذا این ماشین قادر است در هر دو جریان متناوب مستقیم کار کند از همین رو به آن موتور اونیورسال( چند کاره) میگویند.
    این تنها ماشینی است که با کاهش سرعت آن گشتاور کاهش نیافته بلکه زیاد میشود.( طبق منحنی n بر حسب T )
    تفاوت موتور اونیور سال با موتور DC
    1-در DC هسته استاتور را میتوان یکپارچه و لی روتور ورقه ورقه اما در اونیور سال هر دو ورقه ورقه اند.
    2-قدر تاونیورسال بسیار کمتر از مشابه DC آن است
    3-هر موتور اونیورسال را میتوان به برق ACوصل کرد اما هر DC را نمیتوان وصل کرد.
    4-چون اونیورسال به منبع AC وصل است پدیده القا تابع فرکانس است پس عملکردشان با جرقه شدید همراه است پس نسبت به DC بیشتر با عکس العمل آرمیچر مبارزه میکند.
    کاربرد شان
    در سرعت های بالا و قدر ت پایین ( بالاتر از 3600 دور مثلا 10000 تا 20000 دور) مثل جاروبرقی_مخلوط کن
    در قدرت بالا سرعت پایین مثل دریل برقی - چرخ گوشت
    بهترین روش کنترل سرعتشان کنترل مقدار موثر ولتاژ ورودی
    در سرعت بالا یکسری امواج ناخواسته الکترومغناطیسی توسط این موتور تولید میشود که علت اصلی آن عمل کوتاسیون است و برای دفع این نویز ها از فیلتر استفاده میشود
    جاذبه خاک به ماندن میخواند و آن عهد باطنی به رفتن
    عقل به ماندن میخواند و عشق به رفتن
    و این هر دو را خداوند آفریده است تا وجود انسان در آوارگی و حیرت
    میان عقل و عشق معنا شود. ( سید اهل قلم : ش.آ.)
  3. #3
    2007/01/16
    تهران
    98
    0

    پاسخ : موتور الکتريکي

    در مورد موتور های پله ای در ادامه مطالب دوستم اضافه کنم که :

    در موتور های پله ای بجای حرکت دورانی مداوم یه حرکت زاویه ای داریم
    کاربردشان در
    کنترل زاویه آنتن ماهواره ای، شیرهای کنترلی، یه سری در هواپیماها،و چاپگرها و ...

    معمولا 3 دسته اند :
    موتور پله ای آهن ربای دائمی Permanent magnet step motors
    اگر روی یک استاتور، سیم پیچی قطب برجسته نصب کنیم و روتور را آهن ربای دائمی در نظر بگیریم با اعمال پالس های متناوب به استاتور روتور شروع به چرخش زاویه ای میکند
    با اعمال هر پالس روتور به اندازه زاویه ای میچرخد که آن زاویه با توجه به تعدادسیم پیچ استاتور و تعداد قطب روتور تعیین میشود.
    موتور پله ای رلوکتانسی Reluctance step motor
    استاتور این نوع موتور مانند موتور پله ای با آهن ربای دائمی است اما روتورش رلوکتانسی(فرو مغناطیسی) است
    در این نوع موتور، هم روتور هم استاتور شیار هایی دارن که زاویه با توجه به شیار ها متغییر است
    تعداد شیار استاتور Z
    تعداد شیار روتور Z
    جهت زاویه میتواند مثبت(+) یا منفی (-)باشد
    علامت (+) نشان ساعتگرد
    علامت (-) پادساعت گرد بودن جهت روتور است
    موتور پله ای مختلط Hybrid step motor
    در صنایع هوایی ، نظامی و فضایی کاربرد دارد بعلت ظرافت کار
    هم آهن ربای دائمی و هم کوپل رلوکتانسی دارد.
    البته به انواع متنوعی میتوان آرایش داد یک نمونه معروف به نام سیلکولونوم است

    در ادامه این را هم اضافه کنم که این نوع موتور ختی میتوانند در سرعت های بالا کار کنند و خیلی عالی و با دقت بالا
    مثلا موتور معمولی با سرعت 1500R.P.M میچرخد اما این میتواند طوری تنظیم شود که با سرعت 1500.3 بچرخد(با 3 دهم زاویه)
    پس اینم یک مزیت است
    جاذبه خاک به ماندن میخواند و آن عهد باطنی به رفتن
    عقل به ماندن میخواند و عشق به رفتن
    و این هر دو را خداوند آفریده است تا وجود انسان در آوارگی و حیرت
    میان عقل و عشق معنا شود. ( سید اهل قلم : ش.آ.)
  4. #4
    2006/02/24
    تهران
    578
    2

    پاسخ : موتور الکتريکي

    خیلی عالی.
    اگر ساختار داخلی انواع موتور ها رو هم با شکل نشون بدید برای مثل من مکتب ندیده ها هم مفیده.
    هر دو دوستان (+).
    الهم عجل لولیک الفرج

    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت

    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت

    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت

    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت

    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت

  5. #5
    2007/01/16
    تهران
    98
    0

    پاسخ : موتور الکتريکي

    وظیفه بود
    محور این سایت کمک به همدیگه است
    انشاالله در اسرع وقت توضیح با عکس :mrgreen:
    موفق باشید
    جاذبه خاک به ماندن میخواند و آن عهد باطنی به رفتن
    عقل به ماندن میخواند و عشق به رفتن
    و این هر دو را خداوند آفریده است تا وجود انسان در آوارگی و حیرت
    میان عقل و عشق معنا شود. ( سید اهل قلم : ش.آ.)
  6. #6
    2006/12/12
    20
    0

    پاسخ : موتور الکتريکي

    این وظیفمونه
    اختیار دارید
    هر چه باشه زکات علم انتشار اون هست :job:
  7. #7
    2006/02/24
    تهران
    578
    2

    پاسخ : موتور الکتريکي

    نقل قول نوشته اصلی توسط zahrag
    وظیفه بود
    محور این سایت کمک به همدیگه است
    انشاالله در اسرع وقت توضیح با عکس :mrgreen:
    موفق باشید
    نقل قول نوشته اصلی توسط صابر
    این وظیفمونه
    اختیار دارید
    هر چه باشه زکات علم انتشار اون هست :job:
    خیلی ممنون.
    منتظرم. :agree:
    الهم عجل لولیک الفرج

    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت

    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت

    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت

    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت

    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت

  8. #8
    2009/04/27
    1
    0

    پاسخ : موتور الکتريکي

    سلام دوستان.من تازه عضو این سایت شدم زیاد هم بلد نیستم با کامپیوتر کار کنم و در مورد یه طرح تو زمینه برق به کمک نیاز دارم .از دوستانی که فکر میکنن میتونن به من کمک کنن خواهش میکنم با idمن تماس داشته باشنvahidgolivary@ymail.comمتشکرم
  9. #9
    2008/06/09
    10
    1

    پاسخ : موتور الکتريکي

    سلام از دوستان خواهشمندم اگر ممکن است مطالبی هم در مورد راه اندازهای موتورهای آسنکرون ارائه بدهند
    ممنون
  10. #10
    2008/10/21
    29
    31

    پاسخ : موتور الکتريکي

    سلام بابت مطلبت خیلی ممنونم
    { خلاف قوانین - پاک شد }
صفحه 1 از 2 12 آخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 12

موضوعات مشابه

  1. دماپا ي الکتريکي
    توسط maziar1996 در انجمن مدارهای آنالوگ و مدارهای مجتمع
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: 2015/06/11, 21:36
  2. حل مسئله ي مدرا الکتريکي به روش مش :|
    توسط sorena1 در انجمن مدارهاي الكتريكي
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: 2015/03/17, 13:23
  3. نحوه ي تست المان هاي الکتريکي
    توسط mahdi saedi در انجمن مدار هاي ديجيتال
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 2015/01/16, 16:50
  4. انواع ماشين هاي الکتريکي
    توسط mohsen_330 در انجمن ترانسفورماتورها و ماشين هاي الکتريکي
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: 2014/04/07, 19:32
  5. بهترين موتور براي خودروي الکتريکي؟
    توسط prp-e در انجمن مباحث دیگر علم الکترونیک
    پاسخ: 41
    آخرين نوشته: 2013/08/29, 22:13

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •