پيامکي به بزرگي تصوير


به وجود آمدن هر فناوري يا ابزار جديد باعث اختراع فناوري هاي ديگري مي شود که در زير شاخه آن قرار مي گيرند. به طور مثال در زماني که رايانهآ*هاي شخصي در اختيار کاربران قرار گرفتند به دنبال آن ها نرمآ*افزارها و سخت افزارهاي جانبي مربوط به آن ها به شکل گسترده اي جاي ويژهآ*اي را در ميان کاربران براي خود باز کردند. يکي از ابزارهايي که در عرض چند سال گذشته پيشرفت چشم گيري از نظر اضافه شدن امکانات داشته است، تلفن همراه است. تلفن هاي همراه باعث ظهور فناوريآ*هاي نويني شدند و بسياري از سرويس هايي که در حال حاضر مي بينيم بهآ*خاطر وجود اين ابزار بوده است. در حال حاضر شما ميآ*توانيد از تلفنآ*همراه خود به عنوان يک رايانه کوچک استفاده کنيد، زيرا تمامي امکاناتي که مورد نظرتان است را در اختيارتان قرار مي دهد. يکي از محبوب ترين سرويس هايي که با آمدن تلفن هاي همراه ارائه شد، سرويس ارسال پيامآ*هاي متني است. همان طور که احتمالا به گوش شما هم خورده است علاوه بر سرويس پيام هاي متني سرويس ديگري با عنوان ارسال پيام هاي چند رسانه اي هم وجود دارد. در ادامه به معرفي اين سرويس ها خواهيم پرداخت و در مورد کاربردهاي مختلف اين سرويس ها و بسترهاي مورد نياز براي ارسال آن ها صحبت خواهيم کرد.

پرکاربردترين قابليت تلفن هاي همراه
اگر کمي با دقت به محيط اطرافمان نگاه کنيم مي بينيم که بيشتر افرادي که در اطراف ما وجود دارند، بيش از هر چيز از سرويس پيام کوتاه تلفنآ*همراه استفاده مي کنند. بسياري از افراد ترجيح مي دهند که به جاي برقراري يک تماس تلفني کار خود را از طريق يک يا چند پيام متني راه بيندازند. در حال حاضر پيام هاي متني به رايج ترين شيوه ارتباطي با تلفنآ*همراه در جهان تبديل شده اند و شاهد اين موضوع هستيم که حتي در مواردي مانند يک مسابقه تلويزيوني شما از طريق پيام کوتاه يا اسآ*امآ*اس پاسخ هاي خود را ارسال خواهيد کرد. با توجه به آماري که در سال هاي اخير توسط کشورهاي مختلف ارائه شده است، شرايطي به وجود آمده است که درآمد حاصل از تماس هاي صوتي رو به کاهش بوده و پيامآ*هاي متني بسيار درآمدزا تر از ديگر سرويس ها بوده اند. به طور مثال در کشور فرانسه در سال گذشته درآمدي که از ارسال پيام هاي متني براي اپراتورهاي تلفن همراه به دست آمده است بسيار بيشتر از درآمدي بوده است که از طريق تماس هاي تلفني حاصل شده است. سرويس خدمات پيام کوتاه علاوه بر تلفن هاي همراه از طريق رايانه هاي شخصي هم امکان پذير شده است و جالب است که بدانيد اين سرويس يکي از پرسودترين فعاليت ها براي شرکت هاي مخابراتي به حساب مي آيد و پيشآ*بيني شده است که تا سال 2012 درآمدي که تنها از طريق اسآ*امآ*اس به دست مي آيد به بيش از 67 ميليارد دلار در سال برسد. در کشور ما هم تعداد پيام هاي ارسالي در مناسبت هاي مختلف به قدري زياد است که در شبکه تلفن همراه، ترافيک سنگيني را ايجاد کرده و باعث مي شود در بعضي از موارد اين پيام ها با تاخير ارسال شوند. از 27 تير ماه سال 1386، در کشور ما تصميم بر اين شد که به جاي استفاده از واژه اسآ*امآ*اس از پيامک استفاده شود.

بيماري ارسال پيامک واگيردار است
اشتياق براي ارسال پيام کوتاه به کشور خاصي مربوط نمي شود و در حال حاضر مي بينيم که تمامي مردم جهان با اشتياق فراوان تمامي کارهاي خود را از طريق ارسال يک پيام کوتاه انجام مي دهند و ترجيح مي دهند که از اين طريق با ديگران ارتباط برقرار کنند. اين موضوع باعث شده است که اين سرويس به محبوبترين سرويس تلفن هاي همراه تبديل شود و بسياري از کارشناسان اعتقاد دارند که دليل محبوبيت پيام هاي کوتاه ارزانآ*بودن آن است. در حال حاضر بيش از 83 درصد از مردم انگلستان و در حدود 80 درصد از کاربران آلماني از سرويس پيام کوتاه استفاده ميآ*کنند و طبق پيشبيني هايي که انجام شده است تعداد پيام هايي که در سال ارسال مي شود تا سال 2012 به چيزي در حدود دو برابر رقم فعلي خواهد رسيد که معادل با عددي در حدود 4 تريليون خواهد بود. پيام کوتاه در ميان ملت کشورهاي مختلف به يک رسانه فراگير تبديل شده است که در بعضي از موارد مي تواند قدرتمندتر از رسانه اي مانند روزنامه يا تلويزيون ظاهر شود. به همين خاطر توجه ويژه اي به اين بخش شده است و تصميماتي براي ارائه سرويس هاي ارزش افزوده در کشورهاي توسعه يافته گرفته شده است. به طور مثال يکي از اين سرويس ها ارسال پيام کوتاه از طريق تلفن ثابت است که در برخي از مناطق ايران هم توسط شرکت هاي فعال در اين زمينه، به مشترکين ارائه شده است.

پيام رساني به صورت چند رسانهآ*اي
نسل بعد از سرويس پيام کوتاه متني، سرويس ام ام اس است که به منظور از بين بردن محدوديت هاي موجود در اس ام اس به کاربران شبکه تلفن همراه ارائه شد. سرويس پيام رساني چند رسانه اي امکاناتي از قبيل ارسال پيام بدون محدوديت در اندازه و همچنين امکان ارسال هر نوع پيام بدون وجود محدوديت در نوع محتويات را در اختيار مشترکين قرار مي دهد. در مورد اس ام اس محدوديت هاي بسياري وجود دارد به طور مثال شما براي ارسال يک پيام کوتاه حداکثر از 160 کاراکتر مي توانيد استفاده کنيد. اما در مورد MMS که از اختصار کلمات MultiMedia Messaging Service، گرفته شده است، اوضاع به طور کامل فرق مي کند و خبري از محدوديتآ*هاي اين چنيني نيست. اين سرويس به مشترکيني که تلفن هاي سازگار با هم دارند اجازه ميآ*دهد که پيامآ*هاي چند رسانه اي را براي هم ارسال کنند. به طور مثال شما با استفاده از اين سرويس قادر خواهيد بود که انواع انيميشن هاي کوتاه، فايل هاي صوتي و تصويري يا فايل هايي مانند کارت پستال هاي ديجيتالي و کارت هاي ويزيت را بين يکديگر مبادله کنيد. مانند کاري که اکنون با استفاده از بلوتوث انجام مي دهيد. اما اگر قرار باشد از فناوري بلوتوث استفاده کنيد اين محدوديت براي شما وجود خواهد داشت که در فاصله نزديک و مشخصي از فرستنده يا گيرنده قرار بگيريد و اگر دورتر از فاصله تعيين شده قرار داشته باشيد، ارتباط شما به صورت خودکار قطع خواهد شد. اما در مورد پيامآ*هاي چندآ*رسانهآ*اي اين محدوديت ها وجود نخواهد داشت و شما دقيقا مانند ارسال يک اسآ*امآ*اس از امکانات اين سرويس بدون در نظر گرفتن ميزان فاصله استفاده خواهيد کرد اما بايد براي استفاده از آن مانند پيام کوتاه هزينه اي را پرداخت کنيد که مسلما در مقايسه با ارسال پيام هاي متني بالاتر خواهد بود.

سرويس پيام افزوده چيست و چه کاربردي دارد؟
سرويس پيام افزوده که به اختصار EMS ناميده مي شود، از ابتداي کلمات Enhanced Message Service گرفته شده است. اين سرويس در حقيقت يک ساختار توسعه يافته و بهتر از SMS است و به طور مشترک توسط شرکت هاي زيمنس، موتورولا، سوني اريکسون و آلکاتل طراحي و پياده سازي شده است. از امکانات جديدي که اين سرويس در اختيار مشترکين قرار مي دهد مي توان به ارسال پيام هايي با قابليت دارا بودن آيکون هاي پويا يا ثابت اشاره کرد. در اين سرويس از سيستم جديدي با عنوان همزماني داده ها استفاده مي شود و محدوديت تعداد کارکترهاي ارسالي در يک SMS کمتر شده است و يک کاربر مي تواند با استفاده از سرويس پيام افزوده، يک پيام کوتاه با 760 کاراکتر را ارسال کند. جالب است که بدانيد تمامي شرکت هايي که توليدکننده تلفن همراه هستند مي توانند به آساني از اين سرويس پشتيباني کنند و به همين خاطر به اين سرويس يک استاندارد باز گفته مي شود اما شرکت بزرگ و نام آشنايي چون نوکيا با اين که بزرگترين توليد کننده تلفن هاي همراه است از به کار بردن اين سرويس در تلفن هاي توليدي خود جلوگيري به عمل آورده است و سعي بر گسترش سرويس MMS دارد. اختصار EMS به سيستم پيام رساني فوري که توسط شرکت موتورولا پياده سازي شده است هم گفته مي شود. البته اين سرويس براي تلفنآ*هاي همراه کاربردي ندارد و بيشتر براي کارهاي تجاري مورد استفاده قرار ميآ*گيرد و مخفف کلمات Emergency Messaging System است.

امآ*امآ*اس به چه دردي ميآ*خورد
به طور حتم تا به حال اين نياز براي شما هم به وجود آمده است که دوست داشته باشيد يک فايل غيرمتني را براي کسي از طريق تلفن همراهتان ارسال کنيد. MMS در حقيقت سرويسي است که براي ذخيره کردن و فرستادن فايل هاي چند رسانه اي به کار مي رود. اما براي استفاده از اين امکان بايد سرويس MMS براي دو طرف يعني فرستنده و گيرنده از قبل فعال شده باشد. در حال حاضر MMS قادر است که از کليه فايل هاي متني، ويدئويي، صوتي و فرمت هايي مانند عکس يا ترکيبي از اين فايل ها پشتيباني کند. دقيقا مانند شرايطي که براي ارسال يک پيام متني کوتاه وجود دارد، شما با استفاده از سرويس پيام چند رسانه اي هم مي توانيد يک پيام را براي چند گيرنده ارسال کنيد. شما به عنوان يک فرستنده قادر خواهيد بود که يک فايل چند رسانه اي را بسازيد و يا حتي يک فايلي که از اينترنت دانلود کرده ايد را براي دوستان خود ارسال کنيد. اگر گيرنده مورد نظر شما در دسترس نباشد يا تلفن همراهش خاموش باشد، به محض روشن شدن دستگاهش، پيام شما به دستش خواهد رسيد. اگر تلفن گيرنده و فرستنده براي دريافت و ارسال سرويس پيام چند رسانه اي فعال شده باشند، گيرنده در حالت عمومي قادر خواهد بود بعد از دريافت پيام مورد نظر آن را در دستگاه خود بارگزاري کرده و بلافاصله آن را ببيند. اما در صورتي که تلفن گيرنده به اين سرويس مجهز نشده باشد پيامي با اين مضمون دريافت خواهد کرد که " به شما يک پيام تصويري ارسال شده است" و به گيرنده يک آدرس اينترنتي و شناسه و رمز عبور داده مي شوند تا بتواند از طريق اينترنت پيام رسانه اي که برايش ارسال شده است را مشاهده کند.

مفهومي با نام خدمات ارزش افزوده
اگر براي تلفن هاي همراه يک سري از خدمات را با عنوان خدمات پايه در نظر داشته باشيم، هر آن چه که اضافه بر آن ها وجود داشته باشد به عنوان خدمات ارزش افزوده شناخته شده و در مقابل خدمات پايه قرار خواهد گرفت. به طور عمده تمامي کارشناسان خدماتي که به سرويس مکالمه ارتباط پيدا مي کند را با عنوان خدمات پايه در شبکه تلفن همراه در نظر مي گيرند. به اين ترتيب ديگر خدمات مانند سرويس ارسال پيامآ*هاي متني کوتاه، سرويس ارسال پيام هاي چند رسانه اي و سرويس ارسال پيام افزوده در شاخه خدمات ارزش افزوده قرار خواهند گرفت. اگر کمي دقيق تر به موضوع نگاه کنيم مي بينيم که تلفن هاي همراه اوليه تنها به منظور برقراري ارتباط صوتي و داشتن سرويس مکالمه طراحي شده بودند و هيچ امکاني اضافه بر اين نداشتند. اما با گذشت زمان توليد کننده هاي تلفن همراه راه و روش ديگري را انتخاب کردند و ما شاهد هستيم که در حال حاضر امکانات بسياري به يک تلفن همراه ساده افزوده شده است به طوري که شما مي توانيد از تلفن همراهتان با عنوان يک رايانه کوچک استفاده کنيد. کليه اپراتورهاي شبکه تلفن همراه از زماني به بعد تصميم گرفتند که استانداردهاي جديدي را تدوين کنند و با استفاده از آن ها امکان به وجود آمدن خدمات ديگري هم براي مشترکين باشد. البته نمي توان اين نکته را در نظر نگرفت که خدمات ارزش افزوده سود بسيار زيادي را براي اپراتورهاي شبکه تلفن همراه خواهند داشت و حتي مي توان گفت که درآمد حاصل از اين سرويس بسيار بيشتر از درآمد خدمات پايه است. از آن جا که اين خدمات در حال حاضر سود بيشتري براي اپراتورها دارند به همين دليل ارزش بيشتري هم دارند و اين نوع از خدمات را خدمات ارزش افزوده يا Value Added Servicesناميده اند. اين خدمات اکنون از محبوبيت خاصي در ميان کاربران برخوردار هستند اما در مورد سرويس MMS اين موضوع کمي فرق ميآ*کند. اين سرويس در سراسر جهان مانند SMS مورد استقبال گسترده مشترکين قرار نگرفت و اپراتورهاي شبکه از به موفقيت رسيدن اين سرويس به صورت ارسال شخص به شخص نااميد شدند و تصميم گرفتند که خدمات ارزش افزوده بيشتري را در کنار اين سرويس به کاربران ارائه کنند تا بتوانند اين سيستم را نيز به سود دهي برسانند.

نحوه ارسال يک پيام چند رسانهآ*اي
براي ارسال يک پيام چند رسانه اي که عموما شامل فايل هاي صوتي و تصويري يا صفحات اينترنتي مي باشد دو روش براي هر کاربر وجود دارد.

ارسال بيآ*درنگ MMS

در روش ارسال بي درنگ در زماني که اخطاري براي دريافت پيام در گوشي تلفنآ*همراه کاربر توسط اپراتور MMS دريافت مي شود، بدون اين که کاربر از اين اخطار اطلاعي پيدا کند يا در آن دخالت کند، در عرض کمتر از چند صدم ثانيه از مرکز پيام چندرسانهآ*اي MMSC عمل بازيابي انجام خواهد گرفت و به اين ترتيب پيامي به صندوق دريافت کاربر مورد نظر وارد خواهد شد و او را از رسيدن يک پيام چند رسانهآ*اي درست مانند يک ييام متني ساده باخبر خواهد کرد.

ارسال معوق يک پيام چند رسانهآ*اي

در روش ارسال معوق، نحوه ارسال صورتي کاملا متفاوت با روش بي درنگ خواهد داشت. در اين روش در زماني که يک پيام براي گيرنده مورد نظر فرستاده شود، يک گزينه انتخابي براي مشترک به اين صورت نمايش داده خواهد شد که مايل است پيام را به صورت بي درنگ دريافت کند يا اين که در صورتي که تمايلي به دريافت پيام در آن لحظه خاص ندارد زمان ديگري را براي دريافت آن مشخص کند. در هر صورت چه پيام به صورت بلادرنگ ارسال شود و چه به صورت با تاخير، از يک پروتکل ارتباطي استفاده خواهد شد. اين پروتکل معروف که HTTP نام دارد همان پروتکل اينترنتي براي انتقال ابرمتن ها مي باشد. شرکت نوکيا بيش از ديگر شرکت هاي توليد کننده گوشي هاي تلفن همراه روي خدمات مربوط به سرويس MMS سرمايه گذاري کرده است و تقريبا تمامي گوشي هاي جديد خود را مجهز به اين سرويس کرده است. البته در روش ارسال بلادرنگ اشکالاتي هم وجود دارد به طور مثال در زماني که پيامي فرستاده مي شود در اين روش گوشي فرستنده و گيرنده بايد حتما از طريق اتصالي که از GPRS ايجاد مي شود با مرکز پيام چند رسانه اي در ارتباط باشند و در اين روش هر گوشي تنظيمات مخصوص به خود را براي دريافت يا ارسال MMS خواهد داشت و به دليل تفاوت در اين تنظيمات بايد يک همخواني پروتکلي بين دو تلفن همراه و مرکز مورد نظر انجام شود و اين عمل مدت زمان خاصي طول خواهد کشيد و باعث کندتر شدن انتقال خواهد شد. اولين گوشي هايي که با سرويس MMS سازگاري داشتند در سال 2002 ميلادي به بازار ارائه شدند و نوکيا روشي را به وجود آورد که برقراري ارتباط از طريق MMS تنها بين گوشي هاي شرکت نوکيا امکان پذير باشد. از طرف ديگر شرکت سوني اريکسون هم سعي در توسعه EMS داشت و از اين طريق با نوکيا به رقابت پرداخت ولي اين سيستم هنوز هم در ميان کاربران زياد شناخته شده نيست و استقبال چنداني از آن به عمل نيامده است.

خدمات اطلاع رساني با استفاده از MMS
از مهم ترين کاربردهاي اين نوع از خدمات مي توان به اطلاع رساني در مورد خدمات شهري اشاره کرد که توسط SMS هم به کاربران ارسال مي شوند. در اين نوع از سرويس مي توان امکاني را براي کاربران به وجود آورد که قادر باشند تمامي اطلاعات مورد نياز خود را از مرکز مورد نظرشان دريافت کنند. به طور حتم از طريق MMS مي توان اطلاعات جامع تري و مفيدتري را در زمينه هاي مختلف به کاربران ارائه کرد.

خدمات تجاري و صنعتي
اگر از MMS در کاربردهاي تخصصي مانند شاخه هاي تجارت و صنعت استفاده شود مي توان بستر مناسبي را براي تبادل اطلاعات مهم در اختيار کاربران خاص قرار داد. به طور مثال تا به حال طرح هاي مختلفي براي استفاده از MMS در صنعت ارائه شده است. يکي از طرح ها استفاده از MMS در قالب يک دزدگير است. به اين صورت که يک دستگاه دوربين به شبکه تلفن همراه اتصال پيدا کند و به محض اين که دوربين يک اتفاق غيرعادي را تشخيص داد و از آن عکس گرفت، اين اتفاق از طريق MMS براي مرکزي که صاحب دوربين است، ارسال شود. در حرفه هايي مانند روزنامه نگاري يا وبلاگ نويسي هم مي توان از اين سرويس به خوبي استفاده کرد به اين شکل که از اتفاقات جالب عکس يا فيلم گرفته شود و براي خبرگزاري ها يا نشريه هاي خاص ارسال شود. در کشورهاي اروپايي اين سرويس در مورد وبلاگ نويسان به قدري توسط کاربران مورد استقبال قرار گرفته است که نام ويژه اي را با نام Moblog براي آن در نظر گرفته اند. به اين ترتيب وبلاگ نويسان در هر کجا که باشند به راحتي قادر خواهند بود پست هاي خود را به روز کنند و از آن جا که پيگيري فرستنده در سرويس MMS با توجه به شماره تلفن آن بسيار آسان مي باشد، ديگر کسي به فکر استفاده نادرست از اين سرويس نخواهد افتاد و امکان سو استفاده هاي مختلف از اين سرويس بسيار پايين خواهد آمد. در مراکز تجاري هم ميآ*توان به شکل مناسبي از خدمات MMS استفاده کرد. به اين صورت که هر مرکز بتواند معرفي محصولات خود را در قالب يک پيام چند رسانه اي براي مشتريان خود داشته باشد و آن ها را از آخرين قيمت ها و محصولات خود باخبر سازد.

روند ارائه سرويس MMS در ايران
از ابتداي زماني که طرح راه اندازي سرويس MMS در ايران مطرح شد اختلاف نظرهاي بسياري در اين زمينه ميان مسئولان مختلف وجود داشت. يکي از دلايلي که در مورد مخالفت با راه اندازي اين سرويس وجود داشت اين بود که اين امکان وجود نداشت که کنترلي روي محتواي ارسالي صورت پذيرد. سرويس MMS براي مدت بسيار کوتاهي توسط اپراتورهاي مختلف که در صدر آن ها ايرانسل قرار داشت، با شرايط ويژهآ*اي به مشترکان ارائه شد. اما پس از مدتي قرار بر اين شد که وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات براي جلوگيري از تبادل اطلاعات مغاير با اخلاق عمومي در سيستم MMS، دستورالعمل تهيه سخت افزار و نرمآ*افزار لازم براي کنترل شبکه هاي شرکت هاي طرف قرارداد را اعلام کند و پس از اين سرويس MMS دوباره فعال شود. اين تصميم نشان دهنده اين مورد بود که از سيستم MMS به صورت صحيحي در ميان کاربران کشور ما استفاده نشده است. با اين اوصاف هنوز هم درگيري هايي براي نحوه تصميم گيري در مورد نحوه ارائه اين سرويس به کاربران وجود دارد و به طور دقيق مشخص نشده است که در چه زماني مشترکان اپراتورهاي مختلف قادر به استفاده از سرويس MMS خواهند شد.



بايت - مورخ چهارشنبه 1389/07/14 شماره انتشار 17666