اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

نحوه کار با وبکم در متلب

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    نحوه کار با وبکم در متلب


    با سلام در مورى پردازش تصویر و شیوه کار و اتصال webcam به نرم افزار مطلب کمی راه نمایی میخاستم.
    در صورتی که نرم افزاری بجز مطلی هست ( برای پردازش تصویر ) معرفی کنید ممنون میشم.

    #2
    پاسخ : پردازش تصویر

    سلام خوبی دوست عزیز؟
    یه برنامه m فایل متلب ضمیمه نامه هست. 2 قسمت داره قسمت اول یه عکس میگیره از وبکم و قسمت دوم هم فیلم میگیره.
    موفق باشید.
    فایل های پیوست شده
    شأن انسان در ايمان و هجرت و جهاد است و هجرت، مقدمهآ‌ي جهاد فيآ‌سبيلآ‌الله.
    هجرت، هجرت از سنگينيآ‌هاست و جاذبهآ‌هايي كه تو را به خاك ميآ‌چسباند.
    چكمهآ‌هايت را بپوش، رهآ‌توشهآ‌ات را بردار و هجرت كن.

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : پردازش تصویر

      با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما

      آقای نحوی من این برنامه شما رو اجرا کردم. مشکلم اینه که در حالت عکس گرفتن عکسم سیاه میشه. اینم فهمیدم که وب کم من در لحظه روشن شدن تصویرش تیره است و 1 ثانیه بعد با محیط هماهنگ میشه! پس من باید در لحظه اول عکس نگیره و چند ثانیه بعد بگیره . چه کنم؟؟ پروژم هم جوریه که سرعت عمل واسه عکس گرفتن مهم نیست . این تاخیر رو واسه عادی شدن تصویر وب کم چه جوری به برنامه شما اضافه کنم؟؟

      یه مورد دیگه: شما چه الگوریتمی واسه بدست آوردن فاصله پیشنهاد میدین؟؟ وب کم من نه یه استپ موتور وصله که 360 درجه میچرخه و 4 تا مانع که رنگشون مشخصه پیدا میکنه. تشخیص رنگ و مختصات رو انجام دادم . یعنی الان اگه مانع تو عکسم باشه متلب تشخیص میده...

      ممنون میشم کمک کنین . قبلا هم از کمک شما تو شبکه عصبی بهرهمند شدم . با تشکر فراوون
      بازیه ز ندگی اون نیست که تاسه خوب بیاری , اینه که تاسه بد رو خوب بازی کنی

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : پردازش تصویر

        سلام. خوبی دوست عزیز.
        تابع تاخیر در متلب اینه
        pause(n)
        که n تعداد ثانیه هست مثلا اگه به جای n عدد5 رو بذارید 5 ثانیه صبر میکنه بعد میره خط بعد .

        در مورد فاصله هم ببینید نیاز به کالیبره شدن یا یه شاخص دیگه داره. یه مثال میزنم اگه یه توپ داشته باشید در فاصله 10 متری یا در فاصله 1 متری عکسشون چه تفاوتی با هم داره؟ توی یکیشون مساحت کوچکتر هست. شما باید این میزان تغییر مساحت رو کالیبره کنید. مثلا بگید به ازای هر 20 سانتی متر که از دوربین دور میشه حدود 20 تا پیکسل هم مساحت شی کمتر میشه. البته این بستگی به این داره که تعداد پیکسل ها رو مثلا در فاصله 1 متری بدونید. شاید هم به صورت خطی تغییر نکنه من تا به حال این کار رو نکردم.
        موفق باشید.
        شأن انسان در ايمان و هجرت و جهاد است و هجرت، مقدمهآ‌ي جهاد فيآ‌سبيلآ‌الله.
        هجرت، هجرت از سنگينيآ‌هاست و جاذبهآ‌هايي كه تو را به خاك ميآ‌چسباند.
        چكمهآ‌هايت را بپوش، رهآ‌توشهآ‌ات را بردار و هجرت كن.

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : پردازش تصویر

          سلام دوستان
          کسی با ویژوال بیسیک کار پردازش تصویر انجام داده ؟
          من را یاری کنید!!!
          قبلا کمال تشکر میشود.
          کمتر سخن گویم
          بیشتر عمل کنیم

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : پردازش تصویر

            سلام. خوبی دوست عزیز؟
            واضح تر بگو میخواهی چی کار کنی؟ با نصب وبکم مشکل داری؟
            موفق باشید.
            شأن انسان در ايمان و هجرت و جهاد است و هجرت، مقدمهآ‌ي جهاد فيآ‌سبيلآ‌الله.
            هجرت، هجرت از سنگينيآ‌هاست و جاذبهآ‌هايي كه تو را به خاك ميآ‌چسباند.
            چكمهآ‌هايت را بپوش، رهآ‌توشهآ‌ات را بردار و هجرت كن.

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : پردازش تصویر

              سلام
              یه کد ساده هست که می نویسی،کپچرت راه میوفته،یکی دیگه هم هست که می نویسی،از کپچر یک کپی توو کلیپبورد میگیره
              کلا 2 خطه،تو بقیه زبانها
              همه مثل همن،دلفی ،إ¾ سی، بیسیک
              اما دیگه نمی نویسم
              چون پست قبلیم پاک شد :mrgreen:

              حالا بزار ببینم آشتی می کنم یا نه ...

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : پردازش تصویر

                واضح تر بگو میخواهی چی کار کنی؟ با نصب وبکم مشکل داری؟
                موفق باشید

                با سلام وتشکردوستان
                من میخواهم با استفاده از وب کم که به pc وصل است تصویری یک شی مثلا سیب را شناسائی کنم
                راستش مثل یک روبات میخواهم اگر بشود دنبال یک شی سیستم بگردد و به طرف آن برود.(ساده و موفید مثل روبات های فوتبالیس)
                من با vb کار کرده ام و توانسته ام تصویر را داشته باشم و رنک مورد نظر را شناسائی کنم ولی شکل را نمتوانم شناسائی کنم و ...
                با AVR نیز کار کرده ام .
                من را یاری کنید
                کمتر سخن گویم
                بیشتر عمل کنیم

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : پردازش تصویر

                  سلام
                  برای مسابقات پیدا کردن جسم لازم نیست،توو مسابقات هم از همین رنگها استفاده میکنن ،مثلا توپ نارنجیه یا بعضی جاها توپ رو از جنس شفاف می سازن و تووی اون رو با کلی LED مادون قرمز پر می کنن.
                  روی رباطها هم دایره های رنگی می زارن و ترتیب گزاشتن اونهارو متفاوت می زارن تا از هم تشخیص داده بشن
                  اما برای تشخیص جسم،کار به این شکله که از انواع حالات ممکن برای اون جسم،عکس می گیرن و با عکس گرفته شده در تمام ابعاد و زوایا مقایسه می کنن.
                  اگه لازمه بگو هر کدوم رو بیشتر توضیح بدم ...

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : پردازش تصویر

                    نوشته اصلی توسط KhepeleSibilo
                    سلام
                    برای مسابقات پیدا کردن جسم لازم نیست،توو مسابقات هم از همین رنگها استفاده میکنن ،مثلا توپ نارنجیه یا بعضی جاها توپ رو از جنس شفاف می سازن و تووی اون رو با کلی LED مادون قرمز پر می کنن.
                    روی رباطها هم دایره های رنگی می زارن و ترتیب گزاشتن اونهارو متفاوت می زارن تا از هم تشخیص داده بشن
                    اما برای تشخیص جسم،کار به این شکله که از انواع حالات ممکن برای اون جسم،عکس می گیرن و با عکس گرفته شده در تمام ابعاد و زوایا مقایسه می کنن.
                    اگه لازمه بگو هر کدوم رو بیشتر توضیح بدم ...

                    سلام.
                    همونطور که مرتضی جان گفتن سریع ترین راه و معقول ترین راه برای تشخیص اشیا در مسابقاتی مثل ربات های فوتبالیست، دنبال کردن رنگ هست البته با یک خطایی که توپ دور شد و یا به هر دلیلی سایه روش افتاد ربات دچار اشتباه نشه.

                    اگه دنبال روش خاصی هستید قوی ترین فیلتر استخراج ویژگی و کاهش ابعداد PCA هست که توی قسمت مقالات سایت نحوه پیاده سازی اون با متلب و توضیح در مورد خودش هست.
                    موفق باشید.
                    شأن انسان در ايمان و هجرت و جهاد است و هجرت، مقدمهآ‌ي جهاد فيآ‌سبيلآ‌الله.
                    هجرت، هجرت از سنگينيآ‌هاست و جاذبهآ‌هايي كه تو را به خاك ميآ‌چسباند.
                    چكمهآ‌هايت را بپوش، رهآ‌توشهآ‌ات را بردار و هجرت كن.

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : پردازش تصویر

                      سلام
                      توو مسابقات نگران شرایط سایه و ... نباید بود(البته عملا باید بود) چون معمولا برآورده کردن شرایط مناسب جزو شرایط برگزار کنندگانه
                      معمولا چون رنگها هم دست خودمونه طوری دوور از هم انتخاب می شن که با سایه یا ... با هم اشتباه گرفته نشن ..

                      اصولا رووی رنگ با خصوصیات RGB کار نمی کنن بلکه اون رو به حوضه فرکانس می برن(نه با تبدیلات کند فوریه؛روشهای ساده تر داره که اگه نفس بزاره آینده توضیح می دم)اونوقت دیگه شدت روشنایی(سایه)آ‌اثر گمراه کننده کمتری داره

                      اگه برات جالبه بگی بیشتر توضیح می دم ...

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : پردازش تصویر

                        سلام.
                        مرتضی جان اگه ممکنه در مورد تشخیص رنگ با بردن تصویر به حوزه فرکانس بیشتر توضیح بدید.
                        ممنون
                        موفق باشید.
                        شأن انسان در ايمان و هجرت و جهاد است و هجرت، مقدمهآ‌ي جهاد فيآ‌سبيلآ‌الله.
                        هجرت، هجرت از سنگينيآ‌هاست و جاذبهآ‌هايي كه تو را به خاك ميآ‌چسباند.
                        چكمهآ‌هايت را بپوش، رهآ‌توشهآ‌ات را بردار و هجرت كن.

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : پردازش تصویر

                          1-اگه به جای x y z  ما r g b  رو در نظر بگیریم،کار ما با رنگها،برداری میشه،فاصله بردارها از هم کار رور راحتتر میکنه
                          2-معمولا جای rgb  از 3 مقدار دیگه به اسمهای Y شدت روشنایی Cr , Cb  استفاده می کنن

                          RGB to YUV Conversion
                          Y  =      (0.257 * R) + (0.504 * G) + (0.098 * B)
                          Cr = V =  (0.439 * R) - (0.368 * G) - (0.071 * B)
                          Cb = U = -(0.148 * R) - (0.291 * G) + (0.439 * B)

                          YUV to RGB Conversion
                          B = 1.164(Y - 16) + 2.018(U - 128)
                          G = 1.164(Y - 16) - 0.813(V - 128) - 0.391(U - 128)
                          R = 1.164(Y - 16) + 1.596(V - 128)

                          Y شدت روشناییه،میتونین باهاش عکس رو سیاه سفید کنین

                          چیزی که بیشتر مد نظرتونه بگین تا بزارم ....

                          نمی خوام همه چیز رو یک جا بگم،سوال و جوابی بهتره،به حرفام مرحله به مرحله فکر بشه...

                          می بینین خیلی از فرمولها که یادم نیست رو همین الان از اینترنت پیدا می کنم می زارم ... اینم یاد بگیرین  :mrgreen:

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : پردازش تصویر

                            نوشته اصلی توسط KhepeleSibilo
                            1-اگه به جای x y z ما r g b رو در نظر بگیریم،کار ما با رنگها،برداری میشه،فاصله بردارها از هم کار رور راحتتر میکنه
                            2-معمولا جای rgb از 3 مقدار دیگه به اسمهای Y شدت روشنایی Cr , Cb استفاده می کنن

                            RGB to YUV Conversion
                            Y = (0.257 * R) + (0.504 * G) + (0.098 * B) + 16
                            Cr = V = (0.439 * R) - (0.368 * G) - (0.071 * B) + 128
                            Cb = U = -(0.148 * R) - (0.291 * G) + (0.439 * B) + 128

                            YUV to RGB Conversion
                            B = 1.164(Y - 16) + 2.018(U - 128)
                            G = 1.164(Y - 16) - 0.813(V - 128) - 0.391(U - 128)
                            R = 1.164(Y - 16) + 1.596(V - 128)

                            Y شدت روشناییه،میتونین باهاش عکس رو سیاه سفید کنین

                            چیزی که بیشتر مد نظرتونه بگین تا بزارم ....

                            نمی خوام همه چیز رو یک جا بگم،سوال و جوابی بهتره،به حرفام مرحله به مرحله فکر بشه...

                            می بینین خیلی از فرمولها که یادم نیست رو همین الان از اینترنت پیدا می کنم می زارم ... اینم یاد بگیرین :mrgreen:
                            یاد مباحث اولیه مثلث رنگ درس تلویزیون رنگی افتادم یادش بخیر

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : پردازش تصویر

                              اولا yuv هم توو تلویزیون هست(که توو تولید Compositبهش اشاره خواهم کرد)هم مثلا توو فشرده سازی JPEGبه کار میره که اگه بخواین توضیح میدم با ضرایب زیر:
                              JPEG-YCbCr (601) from "digital 8-bit R'G'B' "
                              ================================================== ======================
                              Y' = + 0.299 * R'd + 0.587 * G'd + 0.114 * B'd
                              Cb = 128 - 0.168736 * R'd - 0.331264 * G'd + 0.5 * B'd
                              Cr = 128 + 0.5 * R'd - 0.418688 * G'd - 0.081312 * B'd
                              .................................................. ......................
                              R'd, G'd, B'd in {0, 1, 2, ..., 255}
                              Y', Cb, Cr in {0, 1, 2, ..., 255}


                              دوما اینکه میگم می خوام روو حرفهام فکر بشه رو یک توضیح کوچیک بدم :
                              من دلم میخواست اگه بشه،یک نفر بیاد بگه :

                              من برنامه زیر رو نوشتم
                              For x = 1 To Picture1.ScaleWidth
                              For y = 1 To Picture1.ScaleHeight
                              a = Picture1.Point(x, y)
                              r = a Mod 256
                              a = a \ 256
                              g = a Mod 256
                              b = a \ 256
                              yy = Int((0.299 * r) + (0.587 * g) + (0.114 * b))
                              a = yy + 256 * yy + yy * 256 * 256
                              Picture2.PSet (x, y), a
                              Next
                              Next
                              حالا می خواستم بدونم ...
                              نه اینکه بیاد بگه :
                              منظور از سیاه سفید کردن چیه !!!!!!!!

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X