اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

طراحی تابلوهای فشار ضعیف

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    طراحی تابلوهای فشار ضعیف

    با سلام
    سوالی که امشب به نظرم رسید اینه که چرا یک تاپیک قدرتمند در مورد طراحی مهندسی تابلوهای فشار ضعیف وجود نداره.
    از دوستان خواهش می کنم همکاری کنند تا این تاپیک را در حد پیشرفته از صفر شروع کنیم و به یاری خداوند و دوستان ، دیگر مهندسین برق تازه وارد مثل خودم تو این زمینه دیگر کمبود نداشته باشند حالا هر کسی اطلاعاتی داره لطفا به همگی کمک کنه ؟ :wow: :applause: :read:
    بیهوده متاز
    مقصدمان خاک است

    #2
    پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

    به نظر من باید طراحی را با یک سوال عملی شروع کنیم بهتر باشه
    خوب سوالش از من :
    می خواهیم یک موتور سه فاز 4.5kw را راه اندازی کنیم که روی پلاک عبارت 220/380 درج شده است .
    حال می خواهیم کلیه تجهیزات مربوط به تابلو آنرا طراحی کنیم
    مثل کلید مغناطیسی ، رله حرارتی، کنتاکتور مورد نظر ، سایز کابل
    البته باید ذکر کنم که فاصله موتور تا تابلو 20 متر می باشد .
    دوستان اگه کسی اطلاعاتی داره همت کنه کمک کنه . (خواهشن تمام پاسخ ها با دلیل و فرمول باشه :applause
    بیهوده متاز
    مقصدمان خاک است

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

      متاسفانه برق قدرت توی این سایت یکمی کمرنگ ظاهر شده
      چند تا علت هم داره
      اولن تجهیزات اون خیلی گرون هستن (به نسبت قطعات الکترونیک ) و این باعث میشه کمتر دنبالش برن و نتوننن آزمایشگاه کوچیکی بسازن
      اطلاعات در این زمینه وافر نیست و اکثرن حاضر به پخش اون نیستن چراکه دارن ازش پول در میارن و نمیخان به همین راحتی از دست بدن
      خیلی ها هم که برق قدرتی هستن و حاضرن اطلاعات رو در اختیار دیگران بزارن وقت سرخاروندن ندارن و بقیه شون هم حال و حوصله ندارن و بالاخره اون چند تا آخر این سایت رو نمیشناسن و فقط توی ایران 4 تا دونه آدم بیکار که سرش شلوغه و برای تفریح و استراحت میاد توی این سایت وجود داره :mrgreen:

      بحر حال ...

      برای تابلو برق قبل از هر کاری باید استاندارد یاد داشته باشیم
      تنها چیزی که تابلو ساز های کوچیک اصلن رعایت نمیکنن
      صنعت برق قدرت در ایران خوشبختانه ضعیف نیست که جای نگرانی ایجاد کنه
      البته به نسبت خیلی از کشور ها ما تقریبن در حد صفر تشریف داریم ولی انصافن اونقدر که میگن در سطح پایین نیستیم
      برای استاندارد در ایران از نشریه 110 سازمان برنامه و بودجه استفاده میکنن و مبنا فعلن همینه گرچه که چون مطالبش قدیمیه و تقریبن از رده خارج ه ولی هنوز در بروز مشکلات بین مهندسین مبنای تصمیم گیری نشریه 110 هستش
      تابلو برق به جرات میتونم بگم که کوچکترین نکاتش و حتی رنگ سبم مصرفی هم دارای استاندارد و تعریف شده است
      بنابراین بجای راه اندازی یک موتور 4.5 کیلو وات که اصلن توی رنج موتور ها وجود نداره بهتره دنبال کار اصولی تر باشیم
      اگه مردم می دونستن زمان چقدر با ارزشه دیگه هیچ وقت کفش بند دار نمی خریدن البرت انیشتن

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

        سعید جان با نظرت موافقم
        باید بگم نشریه 110 را که آقای باقرانی گفتند حرف نداره اگه کسی مهندس برقه و این نشریه را مطالعه نکرده حتمن بخوندش
        آقا سعید شما به نظرت به فکر چه راهکاری دیگه ایی باشیم که می گی ؟
        درسته کسایی که بلدن و دارن ازش پول در می یارند نمی یاند این اطلاعات را در اختیار دیگران بذارن اما این کار به نظر من اشتباه می باشه من خودم هرچی بلد باشم به همه یاد می دم .
        شما بیایید این تاپیک رو جلو ببرید ببینید تعداد برقی ها پررنگ می شه یا نه آخه یخورایی همه برقی یا نا اومید شدند .
        بیهوده متاز
        مقصدمان خاک است

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

          دانلود نشریه 110
          جلد اول: تأسیسات برقی فشار ضعیف و فشار متوسط >> چاپ سوم 1382
          در 375 صفحه به حجم 4.90MB
          دانلود (http://www.4shared.com/file/175755596/47320180/110-1.html)


          جلد دوم: تأسیسات برقی جریان ضعیف >> چاپ اول 1385
          در 507 صفحه به حجم 6.15MB
          دانلود (http://www.4shared.com/file/175757458/a7f4c137/110-2.html)

          (http://www.4shared.com/file/175830478/7603dc79/_______.html)
          پسورد(با حروف کوچک) + منبع : www.tahsil.jee.ir
          تنها موردي كه همه آدما يقين دارن خدا در حقش زیاد لطف کرده
          داشتن عقله زيادتر از دیگر آدم ها است

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

            سلام منم واقعا دوست دارم این زمینه رو و حاضرم کمک کنم ولی در حضور اساتیدی مثل شما سخته چیز مفید و جدید گفتن.خوب معطل چی هستین؟شروع کنید دیگه :read:آقای باقرانی شما یک تابلو درخاست کن و ما طراحی کنیم.منظور من محاسبه در کار بیرون و از راه دوره نه در کارگاه!! تابلو در ساختمان و موتور یا پمپ در فاصله دورتر از 20متر. همه اصول مثل نحوه حفر کانال و کابل کشی و نوع آنها و ... گفته بشه.موافقید؟
            جانم به فدای ائمه اطهار
            می دونستم تحمل مرگ اعضای خانواده خیلی سخته ولی نه تا این حد،ایکاش پدرم بیشتر می موند.روحش شاد.

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

              با سلام اینطور که معلومه کسی نیست این تاپیک را جلو ببریم آقای باقرانی هم که استاد ما هستند کلاس گذاشتن و به گفته خودشون یا سرشون شلوغه یا اطلاعاتی که دارن پول در می یارند به این راحتی در اختیار کسی قرار نمی دند
              خوب از اینجا شروع می کنیم که اگه بخواهیم جریان یک موتور را سه فاز را به طور تجربی بدست بیاوریم به این طریق عمل می کنیم :
              I = p * 1.37
              البته قدرت موتور بر حسب اسب بخار می باشد . به طور مثال جریان یک موتور سه فاز 400 Hp برابر با :
              I = 400*1.37 = 548

              حال اصل فرمول تئوری فوق به قرار زیر می باشد :
              I= P / ( 1.73*V * cos p) A

              خواهشن بچه ها همت کنید ادامه دهید .
              بیهوده متاز
              مقصدمان خاک است

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

                اصلن هم اینطوری که میگید نیست
                اصلن کسی دنبال این موضوع رو نگرفت
                من چیزی بلد نیستم و اون چیزی رو هم که بلدم به همه یاد میدم هیچ کلاسی هم نمیزارم و هیچ منتی هم نیست



                اگه مردم می دونستن زمان چقدر با ارزشه دیگه هیچ وقت کفش بند دار نمی خریدن البرت انیشتن

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

                  البته آقا سعید سوتفاهم نشه و من قصد جسارت نداشتم فقط دیدم محلی نگذاشتید
                  اما آخه چرا تاپیک های برق بی رنگن :agree: :angry:
                  بیهوده متاز
                  مقصدمان خاک است

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

                    بریم سراغ موضوع
                    من قبل از هرچیز لازم میدونم راجع به راه اندازی موتور ها چند تا نکته کوچیک بگم
                    در ادامه یکیم هم راجه به تابل برق ها توضیح میدم

                    پلاک خوانی موتور ها مهمترین قسمت کار قبل از ساخت تابلو برقه
                    در واقع کسی که داره تابلو رو طراحی میکنه باید پلاک خوانی رو فول باشه
                    برای درک بهتر موضوع یه مثال کوچیک میزنم

                    3 دستگاه موتور با مشخصات زیر رو میخایم راه اندازی کنیم
                    الف ) M1 = 132KW 380/660V N = 1450RPM
                    ب) M2 = 7.5KW 380/660 N = 2870RPM
                    ج) M3 = 30KW 220/380 N = 2850RMP

                    به نظر شما در شبکه برق ایران کدوم موتور رو بهتره ستاره مثلث راه اندازی کنیم





                    اگه مردم می دونستن زمان چقدر با ارزشه دیگه هیچ وقت کفش بند دار نمی خریدن البرت انیشتن

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

                      به نظر من گزینه الف چون هم ولتاژ خط اون مناسبه و هم چون توان آن بالا هست وجریان نامی آن طبق فرمولهای بالا حدودن 245 آمپر می باشد و جریان راه انداز آن که 4 تا 7 برابر جریان نامی می باشد پس بهتر است اول به صورت ستاره راه اندازی شود که جریان حالت ستاره 1/3 حالت مثلث می باشد و بعد که نیاز به قدرت بیشتر داریم به صورت مثلث کار دائم خود را ادامه دهد . گزینه ج که فقط باید ستاره راه اندازی شود و گزینه ب نیز را می توانیم ستاره مثلث راه اندازی کنیم .
                      بیهوده متاز
                      مقصدمان خاک است

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

                        اجازه بده بقیه هم نظر بدن و عجله نکنن
                        شاید نکته ای توی همین پلاک موتور وجود داشته باشه که از چشم همه پنهان مونده
                        البته جواب شما هم تقریبن اشتباست

                        راهنمایی
                        میدونید چرا موتور ها در لحظه اول جریان بیشتری میکشن





                        اگه مردم می دونستن زمان چقدر با ارزشه دیگه هیچ وقت کفش بند دار نمی خریدن البرت انیشتن

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

                          به نظر من
                          گزینه الف توانش خیلی با لا است واگه بخواهم ستاره مثلث راه اندازی کنیم گرون در مِی آید بهتر از سافت استارتر استفاده کنیم گزینه ب هم این قدر توانش بالا نیست می تونیم مستقیم وصل کنیم البته در استاندارد فکر کنم بالاتر از 4.5kw رو به صورت ستاره مثلث وصل می کنند
                          هرگاه زندگی را جهنم دیدی, سعی کن پخته بیرون آیی, سوختن رو همه بلدند

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

                            سلام

                            این بحث مورد علاقه من و مطمئناً خیلی های دیگه است، ولی فکر کنم یه کم در انتخاب نقطه شروع عجله شده( با احترام به نظر تمام دوستان) من یه سری مطلب دارم که فکر میکنم واسه شروع مناسب باشه، که سعی میکنم به مرور همینجا قرار بدم.

                            یه نکته: در طول بحث راجع به این موضوع مطمئناً خیلی سوال پیش میاد که برای جواب نیاز به تجربه تمام دوستان به خصوص آقای باقرانی هستیم که امیدوارم پاسخگو سوالات دوستان باشن، چون به نظر میرسه تجربه عملیشون زیاده.

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : طراحی تابلوهای فشار ضعیف

                              به طور کلی هر جا که بحث بهره برداری انرژی الکتریکی در تولید ، انتقال و توزیع و تبدیل انرژی الکتریکی و کنترل تجهیزات مصرف کننده انرژی الکتریکی مطرح باشد ، وجود تابلوهای برق ضرورت می یابد .

                              - اجزاء تشکیل دهنده هر تابلو:

                              1.تجهیزات الکتریکی : لوازم الکتریکی که در تابلو استفاده می شود، عبارتست از کلیه عناصری که در مدار الکتریکی قرار می گیرند . ( به غیر از قسمت ارتباطات )
                              کنتاکتور : عامل قطع و وصل مدار فرمان از راه دور
                              بی متال : جهت فرمان قطع در اثر عبور جریان زیاد
                              انواع رله ها : جهت ارسال فرمان قطع یا وصل در اثر عوامل مختلف و خطاهای گوناگون ( از قبیل رله کنترل فاز ، رله کنترل بار ، رله زمانی یا تایمر و غیره ... )
                              انواع کلیدها : جهت قطع و وصل مدار ( از قبیل کلیدهای سلکتوری ، غلتکی ، بوش باتون ، میکروسوئیچ ، فلوتر سوئیچ و غیره ... )
                              تجهیزات اندازه گیری : جهت محاسبه پارامترهای متغییر ( نظیر آمپرمتر ، ولتمتر ، واتمتر ، فرکانس متر ، متر )
                              ترانس جریان و ولتاژ : جهت کاهش یا افزایش جریان یا ولتاژ

                              2.بدنه : قسمت فلزی که تجهیزات را محصور می کند .

                              3.ارتباطات : ارتباط تجهیزات توسط هادی ها برقرار می شود . ( مثل سیم ، شینه ، کابلشو و غیره ... )
                              کلیه فعالیت قسمت های وایرینگ و شینه کشی جزء این دسته محسوب می شوند که به دو گروه ارتباطات انعطاف ناپذیر (شینه ها) و ارتباطات انعطاف پذیر (سیم و کابل) تقسیم می شوند .

                              مطالبی درباره مشخصات کلی تابلو ها:

                              بسیاری از مواردی که مطرح خواهد شد در بین تابلوهای فشار ضعیف و متوسط مشترک می باشند .
                              چگونگی ساخت و طراحی یک تابلوی برق بر اساس تجهیزات به کار رفته در آن ، نحوه ارتباطات و عملکرد آنها ، نحوه دسترسی ها ، شرایط نصب تجهیزات و دیگر موارد تعیین می شود که به طور خلاصه به شرح زیر می باشد :

                              1. ساختمان بیرونی
                              2. محل نصب
                              3. روش نصب
                              4. شرایط نصب از نظر قابلیت انتقال
                              5. درجه حفاظت
                              6. روش های حفاظت افراد

                              ادامه دارد...

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X