با سلام خدمت دوستان محترم. من یه تو ضیح کامل کامل در مورد راه اندازی موتور های ستاره مثلث میخواستم. در واقع همه چیزو در مورد راه اندازی موتورهای ستاره مثلث میخواستم.(از انتخاب بیمتال و آمپری که باید در لحظه راهاندازی اندازه گرفته بشه بیشتر توضیح بدید). با تشکر.
اطلاعیه
Collapse
No announcement yet.
موتورهای ستاره مثلث
Collapse
X
-
پاسخ : موتورهای ستاره مثلث
سلام..........
در مورد موتور ستاره مثلث ............در موتوهای قدرتی برای راه اندازی ابتدا موتور به صورت ستاره روشن شده سپس بعد از مدت زمان کوتاه هنگامی که موتور به دور نامی خود رسید انرا به صورت مثلث راه اندازی می کنند ...حالا چرا... به خاطر اینکه موتور در لحظه راه اندازی جریانی چند برابر جریان نامی خود از سه فاز می کشه که می تونه به تابلوهاوکابلها وخود موتور اسیب وارد بشه ... به این دلیل که در حالت ستاره جریان تقریبا 1/3 جریان مثلث هست ابتدا با ستاره راه اندازی میشه.... واگر موتور شما بعد از راه اندازی در حالت ستاره ازهر فاز 2 امپر بکشه وسپس به حالت مثلث بره می بینی که جریانی که امپر متر نشون میده تقریبا 6 امپر میشه......
برا حالت اتوماتیک (تابلو) نیاز به 3 تا کنتاکتور با تیغه کمکی و فیوز بی متال وفیوز و تایمر و کنترل فاز.......
ومشخصات کابل و کنتاکتور و.... بستگی به قدرت(وات) موتور دارد........
برای طراحی مدار سرچ کن....
....................HELP ME GOD ...........................
WORLD ELECTRONIC................................
nasrolahymohsen@gmail.com......................... ...
-
پاسخ : موتورهای ستاره مثلث
نوشته اصلی توسط سیـــــــــمآقا قدرت موتور توی ستاره و مثلث به صورت جدا چه تفاوتی داره؟
اگه یه کار قدرتی بخوایم از موتور بکشیم باید از ستاره استفاده شه؟
و اگر سرعتی بخوایم باید مثلث راه اندازی شه؟؟
با تشکر
هیچ فرقی با هم ندارن.
شما فرض کن موتور 12kw مثلث و موتور 12kw ستاره ، که هیچ فرق از لحاض قدرت باهم ندارن.
فقط تو حالت مثلث ولتاژ خط (380) می افته رو دوسر سیم پیچ ها . ولی تو حالت ستاره 380 تقسیم بر رادیکال 3 (220) می افته رو دو سر سیم پیچ.
اما اگه منظورتون یه موتور که یبار با اتصال ستاره و یبار با اتصال مثلث باشه :
تو اتصال ستاره قدرت 3 برابر کمتر از حالت مثلث میشه.
جریان رادیکال 3 برابر کمتر میشه.
اگه یکار قدرتی بخای باید همون موتور رو با اتصال مثلث تغذیه کنی.
سرعت در هر دو حالت برابر هست.فقط تعداد قطب ها و فرکانس میتونه سرعت و تغییر بده .(فرض بر ثابت بودن ولتاژ تغذیه گرفتم).
موفق باشید.
به سمت نور خورشيد حرکت کن،تو ميتوني تابش خورشيد رو حس کني ،حتي اگه کور باشي.
(پيش به سوي هدف)
دیدگاه
-
پاسخ : موتورهای ستاره مثلث
وقتی که موتور به صورت ستاره در شرایط گشتاور نامی خودش در حال چرخش هست سرعت کمتری داره نسبت به وقتی که به اتصال مثلث میریم و به گشتاور نامی میرسیم
بنابراین وقتی به اتصال مثلث میریم هم توان موتور بیشتر میشه هم تا حدودی سرعتش بیشتر میشه. سرعتش به این دلیل بیشتر میشه که موتور با اتصال مثلث (در گشتاور نامی)، لغزش (slip) کمتری داره نسبت به موتور با اتصال ستاره (در گشتاور نامی)HELLO WORLD
دیدگاه
-
پاسخ : موتورهای ستاره مثلث
نوشته اصلی توسط طاهابا سلام خدمت دوستان محترم. من یه تو ضیح کامل کامل در مورد راه اندازی موتور های ستاره مثلث میخواستم. در واقع همه چیزو در مورد راه اندازی موتورهای ستاره مثلث میخواستم.(از انتخاب بیمتال و آمپری که باید در لحظه راهاندازی اندازه گرفته بشه بیشتر توضیح بدید). با تشکر.
اینم جدول انتخاب تجهیزات
دوربين مدار بسته و دزد گير و رفع مشكلات
بانك اطلاعاتي سنسورها
ساخت رقص نور براي شيشه سكوريت مغازه ها
تعمير لوازم خانگي را اينجا مطرح كنيد
[move][b] موفقيت بر روي ستون هاي شکست شکل مي گيرد.
دیدگاه
-
پاسخ : موتورهای ستاره مثلث
نوشته اصلی توسط hosseinam1370اگه منظورتون دوتا موتور جدا از هم باشن :
هیچ فرقی با هم ندارن.
شما فرض کن موتور 12kw مثلث و موتور 12kw ستاره ، که هیچ فرق از لحاض قدرت باهم ندارن.
فقط تو حالت مثلث ولتاژ خط (380) می افته رو دوسر سیم پیچ ها . ولی تو حالت ستاره 380 تقسیم بر رادیکال 3 (220) می افته رو دو سر سیم پیچ.
اما اگه منظورتون یه موتور که یبار با اتصال ستاره و یبار با اتصال مثلث باشه :
تو اتصال ستاره قدرت 3 برابر کمتر از حالت مثلث میشه.
جریان رادیکال 3 برابر کمتر میشه.
اگه یکار قدرتی بخای باید همون موتور رو با اتصال مثلث تغذیه کنی.
سرعت در هر دو حالت برابر هست.فقط تعداد قطب ها و فرکانس میتونه سرعت و تغییر بده .(فرض بر ثابت بودن ولتاژ تغذیه گرفتم).
موفق باشید.
اگه ممکنه روش اتصال سه فاز رو به یه تخته کلم موتور سه فاز توضیح بدین!!
اگه فاز ها اشتباه وصل شن چه مشکلی پیش میاد؟
برای موتورهای چند سرعته ؛ ستاره مثلث به چه شکل خواهد بود؟؟
و ...... بقیه بمونه بعد بیشتر از این مزاحمتون نمیشم
بدرودتخیل مهمتر از دانش است
علم محدود است اما تخیل دنیا را دربر میآگیرد
آلبرت انیشتین
دیدگاه
-
پاسخ : موتورهای ستاره مثلث
نوشته اصلی توسط elec-boyوقتی که موتور به صورت ستاره در شرایط گشتاور نامی خودش در حال چرخش هست سرعت کمتری داره نسبت به وقتی که به اتصال مثلث میریم و به گشتاور نامی میرسیم
بنابراین وقتی به اتصال مثلث میریم هم توان موتور بیشتر میشه هم تا حدودی سرعتش بیشتر میشه. سرعتش به این دلیل بیشتر میشه که موتور با اتصال مثلث (در گشتاور نامی)، لغزش (slip) کمتری داره نسبت به موتور با اتصال ستاره (در گشتاور نامی)
ببینید :
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%...8C.D9.87.D8.A7
فقط (سرعت میدان دوار)ns و nr (سرعت چرخش روتور) < پس لغزش نمیتونه باعث افزایش یا کاهش سرعت بشه،چون تغییر لغزش با تغییرات فرکانس f و قطب p هست، که در راه اندازی ستاره مثلث هردو ثابت هستند.
حق با شماست که دور بیشتر میشه ،اونم به این دلیل هست که : همونطور که میدونید یکی دیگه از راه های کنترل دور ،تغییر ولتاژ منبع تغزیه هست،یعنی اول موتور رو بی بار میکنن و ولتاژ رو میآرن پایین ، بعد کم کم افزایش میدن و میرسونن به ولتاژ نامی . تا جریان راه اندازی کمتر بر روی موتور و شبکه اعمال بشه.(ولی این افزایش دور اونقدر زیاد نیست که داستان بشه برای ما)
در هر صورت اون افزایش دور بخاطر افزایش ولتاژ روی سیم پیچ هاست. میدونید که اگه ولتاژ خط ما 380 باشه ،اگه میوتور رو به صورت ستاره ببندیم رادیکال 3 برابر کمتر میشه ،یعنی 220 ولت رو دو سر سیم پیچ موتور می افته ،همونو اگه مثلث ببندی ،380 رو دوسر سیم پیچ.
خوشحال میشم اگه غلط علمی وجود داره ، تصحیح کنید.
نوشته اصلی توسط سیـــــــــمیعنی به هر شکلی میشه موتور رو راه اندازی کرد و ساعتها به همون حالت ( ستاره یا مثلث ) باقی گذاشت؟؟
درهر صورت من خلاصه وار یخوردشو برات میگم.
اگه منظورتون یه موتور باشه که به صورت ستاره راه اندازی بشه ،و حالت کار دائم ،مثلث باشه :
و بازم اگه موتور رو بی بار راه اندازی کنید ، میتونه ساعت ها تو حالت ستاره روشن بمونه ، چون باری نداره که بخاد گشتاوری روش ایجاد بشه.(علمی نیست و کسی این کار رو نمیکنه)
ولی اگه شما بیاید زیر بار موتور رو با حالت ستاره راه اندازی کنید ، مجبورید و حتما باید بعد از 5 ثانیه کار تو حالت ستاره ،اونو ببرید تو حالت مثلث ،تا با گشتاور کامل بتونه قدرتمند از پسه بار بر باید،در غیر این صورت موتورت جیز میشه :mrgreen:(تو هنرستان مداره ستاره مثلث میبستیم و باید حتما تایمر رو 5 ثانیه تنظیم میکردیم.)
پس این شد باقی گزاشتن تو حالت ستاره اونم چقدر میتونی باقی بزاری
و اما حالا تو حالت مثلث ، آقا هرچقدر دوست داری بزار تو حالت مثلث روشن بمونه،اگه سوخت بیا یقه ی منو بگیر، :rolleyes:. اما باید بدونی که موتورت متناسب با ولتاژ خط هست یا نه ، برو به لینک زیر و حتما زیر و روش کن تا اشتباهن جایی که باید ستاره کار کنه ،نزنی به مثلث تا موتورت جیز بشه
http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=95988.0
سوال بپرس ،ما و دوستان هستیم.
نوشته اصلی توسط سیـــــــــماگه ممکنه روش اتصال سه فاز رو به یه تخته کلم موتور سه فاز توضیح بدین!!
ولی اگه منظورتون یه موتور رو کاملا و همیشه بخای تو حالت مثلث ثابت بمونه : به این صورته
(عکسه بهتری نداشتم ، مجبوری اینو گزاشتم، شما جای R بزارید فاز اول و جای mp بزارید فاز دوم و اون خازن رو حذف کنید و جاش بزارید فاز سوم ..سمته راستی تخته کلم هست ، بقیه بیخیال شو. )
و اگه منظورتون یه موتور رو کاملا و همیشه بخای تو حالت ستاره ثابت بمونه : به این صورته
(عکسه بهتری نداشتم ، مجبوری اینو گزاشتم، شما جای R بزارید فاز اول و جای mp بزارید فاز دوم و اون خازن رو حذف کنید و جاش بزارید فاز سوم..سمته راستی تخته کلم هست ، بقیه بیخیال شو. )
نوشته اصلی توسط سیـــــــــماگه فاز ها اشتباه وصل شن چه مشکلی پیش میاد؟
حالا باید دقت کنی که مثلا تو کارخانه ی سیمان ، وقتی که که موتور داره مثلا سنگ سیمان رو میآره ، اگه دورش برعکس بشه ، چه دردسر هایی پیش میآد.
یا مثلا شما چرخ گوشت در نظر بگیر برای درک عمق برعکس شدن :mrgreen:.
یا با تغییر دور چرخ دنده های موتور آسیب میبینن.
نوشته اصلی توسط سیـــــــــمبرای موتورهای چند سرعته ؛ ستاره مثلث به چه شکل خواهد بود؟؟
معمولا ستاره مثلث ها برای موتور های معمولی و در توان متوسط استفاده میشه ، ولی شما فرض کن یه موتور میخرن به اون بزرگی به قیمت چند میلیون تومان ، برای حفظت از اون موتور ها دیگه این ماسماسک ها رو نمیزارن که،یه اینورتر میندازن روش ، تاموتور بره حال کنه :mrgreen:
به احتمال زیاد اگه بدون اینورتر بخان انجام بدن ، میآن موتور رو سرعت کم راه اندازی میکنن ،بعدش حالا تغییر سرعت میدن.
اگه جایی اشتباه گفتم ،دوستان حتما اصلاح کنن،تا یاد بگیرم و جایی دیگه سوتی ندم .
چقدر حرف زدم و شما دوسته عزیز سیم ، کمی جزئی تر بپرسید ، جونمون در رفت :mrgreen: و برای فهمیدن این بحث ها حتما سوال بپرسید تا براتون جا بیوفته.
مراحمید.
موفق باشید.
به سمت نور خورشيد حرکت کن،تو ميتوني تابش خورشيد رو حس کني ،حتي اگه کور باشي.
(پيش به سوي هدف)
دیدگاه
-
پاسخ : موتورهای ستاره مثلث
نوشته اصلی توسط hosseinam1370دوسته عزیز ما در فرمول لغزش پارامترهایی داریم ،
ببینید :
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%...8C.D9.87.D8.A7
فقط (سرعت میدان دوار)ns و nr (سرعت چرخش روتور) < پس لغزش نمیتونه باعث افزایش یا کاهش سرعت بشه،چون تغییر لغزش با تغییرات فرکانس f و قطب p هست، که در راه اندازی ستاره مثلث هردو ثابت هستند.
حق با شماست که دور بیشتر میشه ،اونم به این دلیل هست که : همونطور که میدونید یکی دیگه از راه های تغییر ولتاژ منبع تغزیه هست،یعنی اول موتور رو بی بار میکنن و ولتاژ رو میآرن پایین ، بعد کم کم افزایش میدن و میرسونن به ولتاژ نامی . تا جریان راه اندازی کمتر بر روی موتور و شبکه اعمال بشه.(ولی این افزایش دور اونقدر زیاد نیست که داستان بشه برای ما)
در هر صورت اون افزایش دور بخاطر افزایش ولتاژ روی سیم پیچ هاست. میدونید که اگه ولتاژ خط ما 380 باشه ،اگه میوتور رو به صورت ستاره ببندیم رادیکال 3 برابر کمتر میشه ،یعنی 220 ولت رو دو سر سیم پیچ موتور می افته ،همونو اگه مثلث ببندی ،380 رو دوسر سیم پیچ.
خوشحال میشم اگه غلط علمی وجود داره ، تصحیح کنید.
همین فرمولی که در لینک بالا هست نشان دهنده ی این هست که چیزی که در موتور القایی باعث عقب افتادن سرعت روتور از سرعت میدان دوار میشه لغزش هست :
و مشاهده میکنید که با افزایش لغزش ، ضریب ns کوچکتر میشه بنابراین nr نیز کمتر میشه
نمودار گشتاور لغزش رو تصور کنید.. یک بار این نمودار رو برای حالت مثلث در نظر بگیرید یکبار برای ستاره. از اونجایی که گشتاور در تمام نقاط این نمودارها در حالت مثلث بیشتر از حالت ستاره هست، پس اگر بخوایم هر دو منحنی رو توی یک نمودار بکشیم (منحنی مثلث بالاتر از منحنی ستاره هست)، مشخص میشه که توی گشتاور نامی موتور با اتصال مثلث لغزش کمتری داره نسبت به اتصال ستاره در همون گشتاور.
و از فرمول بالا مشخصه که سرعت مثلث نیز با این شرایط بیشتر خواهد شد. بنابراین تفاوت سرعت در حالت ستاره و مثلث به لغزش نیز ارتباط دارد.HELLO WORLD
دیدگاه
-
پاسخ : موتورهای ستاره مثلث
سلام
ببخشید کسی میتونه یه توضیح در مورد نحوه عملکرد موتور سه فاز دالاندر بگه؟
من نحوه ی کارشو اصن متوجه نمیشم :cry:و اینکه نحوه ی استفاده ی کنتاکتورها در مدار قدرتش؟و اینکه چرا 3 تا کنتاکتور می خواهیم :eek:....موتور سه فاز ستاره دوبل -مثلث
ممنون میشم اگه راهنمایی کنین :sad: :sad:
دیدگاه
-
پاسخ : موتورهای ستاره مثلث
ببین اگه بخواییم تغییر دور بدیم یه موتور رو ، میشه از تغییر فرکانس استفاده کرد ، یا میشه از تغییر قطب سیم پیچ ها هم استفاده کرد.
در موتور دالاندر از تغییر قطب سیم پیچ ها استفاده میکنند.
تغییر قطب هم با تغییر سرسیم پیچ ها انجام میشه.
برای این کار هم نیاز به کنتاکتور داریم.
کتاب ac هنرستان و بخون ، خوب میفهمی. سرچ هم بزن.
موفق باشی.به سمت نور خورشيد حرکت کن،تو ميتوني تابش خورشيد رو حس کني ،حتي اگه کور باشي.
(پيش به سوي هدف)
دیدگاه
-
پاسخ : موتورهای ستاره مثلث
خیلی ساده و مختصر :
اگه موتور بخاد با مثلث در زیر بار راه اندازی بشه ، جریان خیلی زیادی (جریان راه اندازی) زیادی میکشه، و باعث آسیب دیدن موتور و دستگاههای حفاظتی میشه.
با ستاره راه میندازنش تا جریان راه اندازی رادیکال 3 برابر کمتر بشه.
همین.
موفق باشید.به سمت نور خورشيد حرکت کن،تو ميتوني تابش خورشيد رو حس کني ،حتي اگه کور باشي.
(پيش به سوي هدف)
دیدگاه
دیدگاه