ورود به حساب ثبت نام جدید فراموشی کلمه عبور
برای ورود به حساب کاربری خود، نام کاربری و کلمه عبورتان را در زیر وارد کرده و روی «ورود به سایت» کلیک کنید.





اگر فرم ورود برای شما نمایش داده نمیشود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.






جهت تبلیغ در وب سایت ECA کلیک کنید.

کاربران برچسب زده شده

صفحه 1 از 2 12 آخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 18
  1. #1
    2008/09/20
    16
    0

    موتورهای ستاره مثلث

    با سلام خدمت دوستان محترم. من یه تو ضیح کامل کامل در مورد راه اندازی موتور های ستاره مثلث میخواستم. در واقع همه چیزو در مورد راه اندازی موتورهای ستاره مثلث میخواستم.(از انتخاب بیمتال و آمپری که باید در لحظه راهاندازی اندازه گرفته بشه بیشتر توضیح بدید). با تشکر.
  2. #2
    2010/12/14
    ایران زمین
    773
    59

    پاسخ : موتورهای ستاره مثلث

    سلام..........

    در مورد موتور ستاره مثلث ............در موتوهای قدرتی برای راه اندازی ابتدا موتور به صورت ستاره روشن شده سپس بعد از مدت زمان کوتاه هنگامی که موتور به دور نامی خود رسید انرا به صورت مثلث راه اندازی می کنند ...حالا چرا... به خاطر اینکه موتور در لحظه راه اندازی جریانی چند برابر جریان نامی خود از سه فاز می کشه که می تونه به تابلوهاوکابلها وخود موتور اسیب وارد بشه ... به این دلیل که در حالت ستاره جریان تقریبا 1/3 جریان مثلث هست ابتدا با ستاره راه اندازی میشه.... واگر موتور شما بعد از راه اندازی در حالت ستاره ازهر فاز 2 امپر بکشه وسپس به حالت مثلث بره می بینی که جریانی که امپر متر نشون میده تقریبا 6 امپر میشه......

    برا حالت اتوماتیک (تابلو) نیاز به 3 تا کنتاکتور با تیغه کمکی و فیوز بی متال وفیوز و تایمر و کنترل فاز.......

    ومشخصات کابل و کنتاکتور و.... بستگی به قدرت(وات) موتور دارد........
    برای طراحی مدار سرچ کن....


    ....................HELP ME GOD ...........................

    WORLD ELECTRONIC................................

    nasrolahymohsen@gmail.com......................... ...
  3. #3
    2007/02/18
    مشهد
    2,401
    147

    پاسخ : موتورهای ستاره مثلث

    نقل قول نوشته اصلی توسط electronicmohsenhit
    برا حالت دستی شما با یه کلید دالاندر و.... می تونید این کار را بکنید...
    با کلید دالاندر ستاره مثلث راه اندازی می کنی

    هر زمان تونستید مطلبی رو به مادربزرگتون بفهمونید یعنی اینکه اون مطلب رو درست فهمیدید البرت انیشتن

    اگه مردم می دونستن زمان چقدر با ارزشه دیگه هیچ وقت کفش بند دار نمی خریدن البرت انیشتن
  4. #4
    2010/05/09
    664
    9

    پاسخ : موتورهاي ستاره مثلث

    آقا قدرت موتور توي ستاره و مثلث به صورت جدا چه تفاوتي داره؟
    اگه يه کار قدرتي بخوايم از موتور بکشيم بايد از ستاره استفاده شه؟
    و اگر سرعتي بخوايم بايد مثلث راه اندازي شه؟؟

    با تشکر
    تخیل مهمتر از دانش است
    علم محدود است اما تخیل دنیا را دربر میآ*گیرد
    آلبرت انیشتین
  5. #5
    2013/03/18
    babol
    1,387
    653

    پاسخ : موتورهاي ستاره مثلث

    نقل قول نوشته اصلی توسط سیـــــــــم
    آقا قدرت موتور توي ستاره و مثلث به صورت جدا چه تفاوتي داره؟
    اگه يه کار قدرتي بخوايم از موتور بکشيم بايد از ستاره استفاده شه؟
    و اگر سرعتي بخوايم بايد مثلث راه اندازي شه؟؟

    با تشکر
    اگه منظورتون دوتا موتور جدا از هم باشن :
    هیچ فرقی با هم ندارن.
    شما فرض کن موتور 12kw مثلث و موتور 12kw ستاره ، که هیچ فرق از لحاض قدرت باهم ندارن.
    فقط تو حالت مثلث ولتاژ خط (380) می افته رو دوسر سیم پیچ ها . ولی تو حالت ستاره 380 تقسیم بر رادیکال 3 (220) می افته رو دو سر سیم پیچ.


    اما اگه منظورتون یه موتور که یبار با اتصال ستاره و یبار با اتصال مثلث باشه :

    تو اتصال ستاره قدرت 3 برابر کمتر از حالت مثلث میشه.
    جریان رادیکال 3 برابر کمتر میشه.

    اگه یکار قدرتی بخای باید همون موتور رو با اتصال مثلث تغذیه کنی.
    سرعت در هر دو حالت برابر هست.فقط تعداد قطب ها و فرکانس میتونه سرعت و تغییر بده .(فرض بر ثابت بودن ولتاژ تغذیه گرفتم).

    موفق باشید.
    به سمت نور خورشيد حرکت کن،تو ميتوني تابش خورشيد رو حس کني ،حتي اگه کور باشي.
    (پيش به سوي هدف)
  6. #6
    2008/12/08
    214
    0

    پاسخ : موتورهای ستاره مثلث

    وقتی که موتور به صورت ستاره در شرایط گشتاور نامی خودش در حال چرخش هست سرعت کمتری داره نسبت به وقتی که به اتصال مثلث میریم و به گشتاور نامی میرسیم
    بنابراین وقتی به اتصال مثلث میریم هم توان موتور بیشتر میشه هم تا حدودی سرعتش بیشتر میشه. سرعتش به این دلیل بیشتر میشه که موتور با اتصال مثلث (در گشتاور نامی)، لغزش (slip) کمتری داره نسبت به موتور با اتصال ستاره (در گشتاور نامی)
    HELLO WORLD
  7. #7
    2013/07/12
    شهركرد
    1,377
    77

    پاسخ : موتورهاي ستاره مثلث

    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها
    با سلام خدمت دوستان محترم. من يه تو ضيح کامل کامل در مورد راه اندازي موتور هاي ستاره مثلث ميخواستم. در واقع همه چيزو در مورد راه اندازي موتورهاي ستاره مثلث ميخواستم.(از انتخاب بيمتال و آمپري که بايد در لحظه راهاندازي اندازه گرفته بشه بيشتر توضيح بديد). با تشکر.
    با سلام
    اينم جدول انتخاب تجهيزات

    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت


    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت


    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت


    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت


    [move][b][size=18pt] موفقيت بر روي ستون هاي شکست شکل مي گيرد.[/size]
  8. #8
    2010/05/09
    664
    9

    پاسخ : موتورهاي ستاره مثلث

    نقل قول نوشته اصلی توسط hosseinam1370
    اگه منظورتون دوتا موتور جدا از هم باشن :
    هيچ فرقي با هم ندارن.
    شما فرض کن موتور 12kw مثلث و موتور 12kw ستاره ، که هيچ فرق از لحاض قدرت باهم ندارن.
    فقط تو حالت مثلث ولتاژ خط (380) مي افته رو دوسر سيم پيچ ها . ولي تو حالت ستاره 380 تقسيم بر راديکال 3 (220) مي افته رو دو سر سيم پيچ.


    اما اگه منظورتون يه موتور که يبار با اتصال ستاره و يبار با اتصال مثلث باشه :

    تو اتصال ستاره قدرت 3 برابر کمتر از حالت مثلث ميشه.
    جريان راديکال 3 برابر کمتر ميشه.

    اگه يکار قدرتي بخاي بايد همون موتور رو با اتصال مثلث تغذيه کني.
    سرعت در هر دو حالت برابر هست.فقط تعداد قطب ها و فرکانس ميتونه سرعت و تغيير بده .(فرض بر ثابت بودن ولتاژ تغذيه گرفتم).

    موفق باشيد.
    يعني به هر شکلي ميشه موتور رو راه اندازي کرد و ساعتها به همون حالت ( ستاره يا مثلث ) باقي گذاشت؟؟

    اگه ممکنه روش اتصال سه فاز رو به يه تخته کلم موتور سه فاز توضيح بدين!!
    اگه فاز ها اشتباه وصل شن چه مشکلي پيش مياد؟
    براي موتورهاي چند سرعته ؛ ستاره مثلث به چه شکل خواهد بود؟؟
    و ...... بقيه بمونه بعد بيشتر از اين مزاحمتون نميشم

    بدرود
    تخیل مهمتر از دانش است
    علم محدود است اما تخیل دنیا را دربر میآ*گیرد
    آلبرت انیشتین
  9. #9
    2013/03/18
    babol
    1,387
    653

    پاسخ : موتورهای ستاره مثلث

    نقل قول نوشته اصلی توسط elec-boy
    وقتی که موتور به صورت ستاره در شرایط گشتاور نامی خودش در حال چرخش هست سرعت کمتری داره نسبت به وقتی که به اتصال مثلث میریم و به گشتاور نامی میرسیم
    بنابراین وقتی به اتصال مثلث میریم هم توان موتور بیشتر میشه هم تا حدودی سرعتش بیشتر میشه. سرعتش به این دلیل بیشتر میشه که موتور با اتصال مثلث (در گشتاور نامی)، لغزش (slip) کمتری داره نسبت به موتور با اتصال ستاره (در گشتاور نامی)
    دوسته عزیز ما در فرمول لغزش پارامترهایی داریم ،
    ببینید :

    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت


    فقط (سرعت میدان دوار)ns و nr (سرعت چرخش روتور) < پس لغزش نمیتونه باعث افزایش یا کاهش سرعت بشه،چون تغییر لغزش با تغییرات فرکانس f و قطب p هست، که در راه اندازی ستاره مثلث هردو ثابت هستند.
    حق با شماست که دور بیشتر میشه ،اونم به این دلیل هست که : همونطور که میدونید یکی دیگه از راه های کنترل دور ،تغییر ولتاژ منبع تغزیه هست،یعنی اول موتور رو بی بار میکنن و ولتاژ رو میآرن پایین ، بعد کم کم افزایش میدن و میرسونن به ولتاژ نامی . تا جریان راه اندازی کمتر بر روی موتور و شبکه اعمال بشه.(ولی این افزایش دور اونقدر زیاد نیست که داستان بشه برای ما)
    در هر صورت اون افزایش دور بخاطر افزایش ولتاژ روی سیم پیچ هاست. میدونید که اگه ولتاژ خط ما 380 باشه ،اگه میوتور رو به صورت ستاره ببندیم رادیکال 3 برابر کمتر میشه ،یعنی 220 ولت رو دو سر سیم پیچ موتور می افته ،همونو اگه مثلث ببندی ،380 رو دوسر سیم پیچ.

    خوشحال میشم اگه غلط علمی وجود داره ، تصحیح کنید.

    نقل قول نوشته اصلی توسط سیـــــــــم
    يعني به هر شکلي ميشه موتور رو راه اندازي کرد و ساعتها به همون حالت ( ستاره يا مثلث ) باقي گذاشت؟؟
    ببینید شما یچیز کلی میگید ،ولی برقی ها میآن همینارو جدا جدا تو واحد های جدا پاس میکنن،داستان زیاده .
    درهر صورت من خلاصه وار یخوردشو برات میگم.
    اگه منظورتون یه موتور باشه که به صورت ستاره راه اندازی بشه ،و حالت کار دائم ،مثلث باشه :
    و بازم اگه موتور رو بی بار راه اندازی کنید ، میتونه ساعت ها تو حالت ستاره روشن بمونه ، چون باری نداره که بخاد گشتاوری روش ایجاد بشه.(علمی نیست و کسی این کار رو نمیکنه)
    ولی اگه شما بیاید زیر بار موتور رو با حالت ستاره راه اندازی کنید ، مجبورید و حتما باید بعد از 5 ثانیه کار تو حالت ستاره ،اونو ببرید تو حالت مثلث ،تا با گشتاور کامل بتونه قدرتمند از پسه بار بر باید،در غیر این صورت موتورت جیز میشه :mrgreen:(تو هنرستان مداره ستاره مثلث میبستیم و باید حتما تایمر رو 5 ثانیه تنظیم میکردیم.)

    پس این شد باقی گزاشتن تو حالت ستاره اونم چقدر میتونی باقی بزاری

    و اما حالا تو حالت مثلث ، آقا هرچقدر دوست داری بزار تو حالت مثلث روشن بمونه،اگه سوخت بیا یقه ی منو بگیر، :rolleyes:. اما باید بدونی که موتورت متناسب با ولتاژ خط هست یا نه ، برو به لینک زیر و حتما زیر و روش کن تا اشتباهن جایی که باید ستاره کار کنه ،نزنی به مثلث تا موتورت جیز بشه

    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت


    سوال بپرس ،ما و دوستان هستیم.


    نقل قول نوشته اصلی توسط سیـــــــــم
    اگه ممکنه روش اتصال سه فاز رو به يه تخته کلم موتور سه فاز توضيح بدين!!
    دوسته عزیز بازم اگه منظورتون سربندی تو حالت راه اندازی ستاره مثلث باهم هست ، که داستانش زیاده ، یعنی باد براش مدار فرمان ببندی ،یا از کلید های مخصوص به این کار استفاده کنی ،یعنی هر 6 تا سر رو باید ببری تو کلید یا مدار فرمان، رو موتور کاری نمیکنیم.

    ولی اگه منظورتون یه موتور رو کاملا و همیشه بخای تو حالت مثلث ثابت بمونه : به این صورته
    (عکسه بهتری نداشتم ، مجبوری اینو گزاشتم، شما جای R بزارید فاز اول و جای mp بزارید فاز دوم و اون خازن رو حذف کنید و جاش بزارید فاز سوم ..سمته راستی تخته کلم هست ، بقیه بیخیال شو. )


    و اگه منظورتون یه موتور رو کاملا و همیشه بخای تو حالت ستاره ثابت بمونه : به این صورته
    (عکسه بهتری نداشتم ، مجبوری اینو گزاشتم، شما جای R بزارید فاز اول و جای mp بزارید فاز دوم و اون خازن رو حذف کنید و جاش بزارید فاز سوم..سمته راستی تخته کلم هست ، بقیه بیخیال شو. )



    نقل قول نوشته اصلی توسط سیـــــــــم
    اگه فاز ها اشتباه وصل شن چه مشکلي پيش مياد؟
    هیچ مشکلی پیش نمیآد برای موتور ، فقط دورش برعکس میشه.
    حالا باید دقت کنی که مثلا تو کارخانه ی سیمان ، وقتی که که موتور داره مثلا سنگ سیمان رو میآره ، اگه دورش برعکس بشه ، چه دردسر هایی پیش میآد.
    یا مثلا شما چرخ گوشت در نظر بگیر برای درک عمق برعکس شدن :mrgreen:.
    یا با تغییر دور چرخ دنده های موتور آسیب میبینن.


    نقل قول نوشته اصلی توسط سیـــــــــم
    براي موتورهاي چند سرعته ؛ ستاره مثلث به چه شکل خواهد بود؟؟
    معمولا برای این موتور ها اینورتر میزارن و توسط اینورتر راه اندازی میکنن.چون ارزونتر و با اطمینان بالا در میآد.
    معمولا ستاره مثلث ها برای موتور های معمولی و در توان متوسط استفاده میشه ، ولی شما فرض کن یه موتور میخرن به اون بزرگی به قیمت چند میلیون تومان ، برای حفظت از اون موتور ها دیگه این ماسماسک ها رو نمیزارن که،یه اینورتر میندازن روش ، تاموتور بره حال کنه :mrgreen:

    به احتمال زیاد اگه بدون اینورتر بخان انجام بدن ، میآن موتور رو سرعت کم راه اندازی میکنن ،بعدش حالا تغییر سرعت میدن.

    اگه جایی اشتباه گفتم ،دوستان حتما اصلاح کنن،تا یاد بگیرم و جایی دیگه سوتی ندم .


    چقدر حرف زدم و شما دوسته عزیز سیم ، کمی جزئی تر بپرسید ، جونمون در رفت :mrgreen: و برای فهمیدن این بحث ها حتما سوال بپرسید تا براتون جا بیوفته.
    مراحمید.

    موفق باشید.
    به سمت نور خورشيد حرکت کن،تو ميتوني تابش خورشيد رو حس کني ،حتي اگه کور باشي.
    (پيش به سوي هدف)
  10. #10
    2008/12/08
    214
    0

    پاسخ : موتورهای ستاره مثلث

    نقل قول نوشته اصلی توسط hosseinam1370
    دوسته عزیز ما در فرمول لغزش پارامترهایی داریم ،
    ببینید :

    مهمان عزیز شما حق دیدن لینک ها را ندارید

    عضویت


    فقط (سرعت میدان دوار)ns و nr (سرعت چرخش روتور) < پس لغزش نمیتونه باعث افزایش یا کاهش سرعت بشه،چون تغییر لغزش با تغییرات فرکانس f و قطب p هست، که در راه اندازی ستاره مثلث هردو ثابت هستند.
    حق با شماست که دور بیشتر میشه ،اونم به این دلیل هست که : همونطور که میدونید یکی دیگه از راه های تغییر ولتاژ منبع تغزیه هست،یعنی اول موتور رو بی بار میکنن و ولتاژ رو میآرن پایین ، بعد کم کم افزایش میدن و میرسونن به ولتاژ نامی . تا جریان راه اندازی کمتر بر روی موتور و شبکه اعمال بشه.(ولی این افزایش دور اونقدر زیاد نیست که داستان بشه برای ما)
    در هر صورت اون افزایش دور بخاطر افزایش ولتاژ روی سیم پیچ هاست. میدونید که اگه ولتاژ خط ما 380 باشه ،اگه میوتور رو به صورت ستاره ببندیم رادیکال 3 برابر کمتر میشه ،یعنی 220 ولت رو دو سر سیم پیچ موتور می افته ،همونو اگه مثلث ببندی ،380 رو دوسر سیم پیچ.

    خوشحال میشم اگه غلط علمی وجود داره ، تصحیح کنید.
    ممنون از توضیحاتتون
    همین فرمولی که در لینک بالا هست نشان دهنده ی این هست که چیزی که در موتور القایی باعث عقب افتادن سرعت روتور از سرعت میدان دوار میشه لغزش هست :

    و مشاهده میکنید که با افزایش لغزش ، ضریب ns کوچکتر میشه بنابراین nr نیز کمتر میشه
    نمودار گشتاور لغزش رو تصور کنید.. یک بار این نمودار رو برای حالت مثلث در نظر بگیرید یکبار برای ستاره. از اونجایی که گشتاور در تمام نقاط این نمودارها در حالت مثلث بیشتر از حالت ستاره هست، پس اگر بخوایم هر دو منحنی رو توی یک نمودار بکشیم (منحنی مثلث بالاتر از منحنی ستاره هست)، مشخص میشه که توی گشتاور نامی موتور با اتصال مثلث لغزش کمتری داره نسبت به اتصال ستاره در همون گشتاور.
    و از فرمول بالا مشخصه که سرعت مثلث نیز با این شرایط بیشتر خواهد شد. بنابراین تفاوت سرعت در حالت ستاره و مثلث به لغزش نیز ارتباط دارد.
    HELLO WORLD
صفحه 1 از 2 12 آخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 18

موضوعات مشابه

  1. ستاره مثلث
    توسط soheyl_60 در انجمن حفاظت سیستمهای قدرت
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: 2013/12/21, 10:54
  2. ستاره مثلث
    توسط soheyl_60 در انجمن ترانسفورماتورها و ماشين هاي الکتريکي
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 2013/09/17, 20:44
  3. پاسخ: 6
    آخرين نوشته: 2011/08/15, 02:07
  4. موتورهای ستاره مثلث
    توسط طاها در انجمن ترانسفورماتورها و ماشين هاي الکتريکي
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2011/04/13, 14:24
  5. ستاره يا مثلث
    توسط S_B_T در انجمن سيستم هاي قدرت
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: 2009/04/26, 18:29

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •