اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

هارمونیک و کموتاتور به زبان ساده چی هستند؟

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    هارمونیک و کموتاتور به زبان ساده چی هستند؟

    سلام بر همه
    لطفا هارمونیک و کموتاتور را به زبان ساده برام توضیح بدین
    البته میدونم که دو بحث جدا هستند
    ممنون از لطفتون

    #2
    پاسخ : هارمونیک و کموتاتور به زبان ساده چی هستند؟

    هر موجه سینوسی دارای یک فرکانس و چندین هارمونیک هست که به صورته ضریب فرکانسه اصلی میباشد برای مثال اگر فرکانسه اصلی ۲۵ هرتز باشد، هارمونیکها به ترتیب ۵۰ ،۷۵ ، ۱۰۰ ،۱۲۵ ،۱۵۰.........هستند
    کموتاتور مربوطه به بعضی از موتورها یا ژنراتورها هستند که بهتره عکسش را نشان بدهم

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : هارمونیک و کموتاتور به زبان ساده چی هستند؟

      ببخشید من هم هنوز اول راهم !!!!!
      ولی تمام موجها و سیگنالها نه فقط سینوسی ، دارای هارمونیک هستن
      برای یاد آوری بود
      لبخند بزنید تا زندگی برایتان لذت بخش گردد

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : هارمونیک و کموتاتور به زبان ساده چی هستند؟

        با سلام
        کوموتاتور یا جابهآ‌جاگر، به یک سوئیچ الکتریکی در بعضی از موتورها یا ژنراتورهای الکتریکی اطلاق میآ‌شود که دائما جهت جریان را میان روتور و مدار خارجی عوض میآ‌کنند. کوموتاتور در موتورها برای انتقال توان الکتریکی به روتور و در ژنراتورها برای جمعآ‌آوری توان به روشی مشابه استفاده میآ‌شود. کوموتاتور به عنوان یک کلید و با توجه به تعداد کلیدزنیآ‌هایی که در عمر مفید خود انجام میآ‌دهد، دارای عمر بسیار طولانی است.

        این سوئیچ از ویژگیآ‌های ماشینآ‌های گردانی است که با جریان مستقیم کار میآ‌کنند. کموتاتور با تغییر جهت جریان در سیمآ‌پیج آرمیچر یک موتور الکتریکی، موجب ایجاد یک نیروی (گشتاور) چرخشی میآ‌شود. به طور مشابه، در ژنراتورها با معکوس کردن اتصال سیمآ‌پیچ به مدار خارجی، جهت جریان را حفظ میآ‌کند و جریانی یکآ‌سویه را به مدار خارجی تحویل میآ‌دهد. نخستین ماشین دیآ‌سی کموتاتوری توسط هیپولیت پیکسی (به انگلیسی: Hippolyte Pixii) و بر پایهٔ پیشنهاد آندره ماریا آمپر در سال ۱۸۳۲ میلادی ساخته شد.
        اصول کارکرد
        با چرخش روتور، جریان داخل سیمآ‌پیچ پس از هر نیمآ‌دور چرخش کوموتاتور، معکوس میآ‌شود. این تغییر جهت جریان در سیمآ‌پیچ، با تغییر جهت میدان ثابت نسبت به سیمآ‌پیچ همراه است. جریان داخل سیمآ‌پیچ موجب اعمال گشتاور از طرف میدان ثابت به سیمآ‌پیچ میآ‌شود و آن را به چرخش وا میآ‌دارد. با چرخش روتور، میدان روتور رفتهآ‌رفته با میدان استاتور همسو میآ‌شود و در اینجا کموتاتور جهت میدان را در روتور معکوس میآ‌کند. بنابراین موتور دائما در حال تلاش برای رسیدن به حالت سکون است.
        سادهآ‌ترین کموتاتور عملی
        در عمل کوموتاتورها باید دست کم دارای سه قسمت روتوری باشند تا مانع از ایجاد نقطهٔ مرده در چرخش کموتاتور شوند.

        در کوموتاتورهای دو قسمته، دو حالت وجود دارد که به حالت مرده میآ‌رسیم. این حالتآ‌ها زمانی رخ میآ‌دهند که جاروبکآ‌ها در حال عبور از انتهای یک بخش و رفتن به بخش دیگر هستند.

        1. اگر پهنای جاروبکآ‌ها باریکتر از فاصلهٔ عایقی میان قسمتآ‌ها باشد، هنگام عبور جاروبک از روی این فاصله، تماس جاروبکآ‌ها با هر دو قسمت قطع شده و انتقال توان بازمیآ‌ایستد. پر چنین حالتی ژنراتور نمیآ‌تواند توان تولید کند و یک موتور دوقطبی نمیآ‌تواند آغاز به کار نماید.
        2. اگر پهنای جاروبکآ‌ها از پهنای فضای عایق بیشتر باشد، هنگام تماس جاروبکآ‌ها با هر دو قسمت اتصالآ‌کوتاه رخ میآ‌دهد و در چنین حالتی کل توان تولیدشده توسط ژنراتور از این اتصال کوتاه تخلیه میآ‌شود و یا جریان تغذیهٔ موتور در آنجا اتصالی پیدا میآ‌کند. هر دو حالت منجر به اتلاف توان شدید و گرمآ‌شدن شدید کوموتاتور و جاروبکآ‌ها میآ‌شود.

        اگر کوموتاتوری دارای سه قسمت یا بیشتر باشد، با وجود اینکه احتمال ایستادن روتور در حالتی که قسمت از کوموتاتور یک جاروبک را لمس میآ‌کنند وجود دارد، این امر تنها موجب تخلیهٔ انرژی یکی از بازوهای روتور خواهد شد در حالی که سایرین (در این یک بازوی باقیآ‌مانده) به درستی کار میآ‌کنند. همین بازوهای باقیآ‌مانده برای تولید گشتاور کافی در موتور و شروع چرخش روتور کافیست، و ژنراتور میآ‌تواند توان مفیدی را به مدار خارجی منتقل کند.
        ساختار حلقه/قسمت
        هر کوموتاتور به طور معمول از چندین قسمت مسی تشکیل شدهآ‌است که روی محیط خارجی قسمت گردان ماشین (آرمیچر) نصب شدهآ‌اند. همچنین یک مجموعه از جاروبکآ‌های پشتیبانیآ‌شده با فنر به بخش ایستای ماشین متصل میآ‌شوند. منبع خارجی جریان (در یک موتور) یا بار الکتریکی (در ژنراتور) به جاروبکآ‌ها متصل میآ‌شود. برای وسایل کوچک، قسمتآ‌های کوموتاتور را میآ‌توان از جنس ورقهآ‌های فلزی ساخت. برای تجهیزات بسیاربزرگ، این قسمتآ‌ها را با ریختهآ‌گری مس و ماشینآ‌کاری آن به شکل نهایی میآ‌سازند.

        دیدگاه

        لطفا صبر کنید...
        X