اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

کنترل دور موتور یونیورسال با حفظ قدرت در دورهای پایین

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    کنترل دور موتور یونیورسال با حفظ قدرت در دورهای پایین

    من برای کنترل دور این موتور ها ، تا حالا با دیمر این کار رو کرده ام. ولی همیشه از یه مسئله قدیمی رنج میبرم. و اون وقتی هست که بخوایم موتور رو زیر بار با دور آهسته راه اندازی کنیم.
    همگی خوب میدونیم ، دیمر با برش موج اینکار رو میکنه. پس در دورهای پایین از توان موتور کم خواهد شد.
    برای گریز از این مشکل ، خیال دارم موتور رو با جریان DC راه بندازم تا در هر لحظه با وصل سوئیچ ماگزیمم توان رو داشته باشم. و برای کم کردن دور موتور بجای پایین آوردن دامنه پالس ، پریود اون رو کم و زیاد کنم.
    به نظرم مدار زیر ساده و عملی باشه


    مدار با مقادیر بالا توی فرکانس 50 هرتز نوسان میکنه و انتظار دارم ، ضریب اتصالی از 5 تا 95 درصد رو در خروجی داشته باشم.
    البته خروجی بصورت تریگر منفی هست. میخوام با یه ماسفت توان رو به موتور بدم.
    اگه دوستان متخصص ، بخصوص مهندس ahmadmn این روش بالا رو تایید میکنند ، که نقشه رو تکمیلش کنم.
    اگر خودتون طرحی بهتر دارید ، خوشحال میشم که اونهارو همینجا ارائه بدید.

    #2
    پاسخ : کنترل دور موتور یونیورسال با حفظ قدرت در دورهای پایین

    مثل همیشه با ابتکار میای دایی :applause:
    هرچند 50 هرتز درست نیست و باید 5 تا 20 کیلوهرتز باشه.
    اما اینبار باید سنت شکنی کنی دایی جان!
    درسته که با یه گیت ساده یا حتی یه 555 هم میشه PWM تولید کرد اما متخصص تولید PWM، آی سی های مخصوصی هستند که علاوه بر PWM، کارهای دیگه هم می کنن. مثلا حفاظت جریان و ولتاژ و فیدبک و حتی درایو ماسفت یا IGBT.
    گفتم IGBT چون توی این مدار بهتره از IGBT بجای ماسفت استفاده کنی. با اینکه موتور چرخ خیاطی توانی نداره و بایه ترانزیستور معمولی هم میشه درایوش کرد اما IGBT استاندارد درایو موتور با فرکانس پایین و ولتاژ بالاست.
    البته بین BJT و IGBT مختاری. ولی من همیشه استاندارها رو رعایت می کنم تا اگه یه روز خواستم موتور دیگه ای هم بهش وصل کنم به مشکل برنخورم.
    آی سی های تولید PWM متنوع توی بازار هست. در دو خانواده: کنترل جریان و کنترل ولتاژ
    خانواده کنترل جریان بیشتر بدرد فلایبک می خورند و استفاده از اونها در کنترل موتور با اینکه شدنیه، چندان منطقی نیست.
    پس بهتره از خانواده کنترل ولتاژ استفاده کنیم.
    پیر این خانواده TL494 و LM3524 هستند که خیلی هم ارزانند. اما یک ایراد بزرگ دارند و اون نداشتن درایو ماسفته. میشه با دو ترانزیستور یا یک ماسفت درایور این مشکلو حل کرد.
    راه دیگه استفاده از جوون ترای خانواده است. مثل UC3825A یا UC3846 یا M51977 و... که قیمت بالا دارند.
    انتخاب با خودته دایی. می تونی یه 555 برداری و مثل مداری که خودت کشیدی ازش PWM بگیری و بدی به یه BJT و... تمام.
    می تونی از یه آی سی مخصوص که همه چی تو خودش داره استفاده کنی و حتی فیدبک ولتاژ یا دور هم براش بزاری.
    با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : کنترل دور موتور یونیورسال با حفظ قدرت در دورهای پایین

      مهندس ahmadmn
      مثل همیشه ، مرسی از جواب کاملتون.
      نمیدونم اگه شما رو تو این سایت نداشتیم ، حال و روز افرادی مثل من ، حداقل توی انجمن تغذیه ، چجوری می بود؟!!
      با اینکه تو پستتون کاملا فرمودید که بهترین کار استفاده از آیسی های جدید و سلیقه شما ، استفاده حداکثری از قطعات و تکنولوژی بروز هست ، ولی با اجازتون من میخوام از پایه شروع کنم و البته همزمان هم همون مدارات رو بصورت عملی هم خواهم ساخت تا مباحث فیمابین رو کاملا لمس بکنم.
      پس با همه راهنمایی های شما ، اگه دارم میرم سراغ راههای قدیمی ، حواستون باشه دلیلش کم توجهی به راهنمایی های شما نیست!!!
      چون تو این مباحث ، میدونم از پایه مشکل دارم ، اینه که این طرح رو بعنوان یه پروژه دانشجویی برای خودم انتخاب میکنم و از مدارات پایه شروع میکنم ، بعد با TL494و در صورت اجازه دادن حوصله شما تااااا برسم به PLC810 :biggrin:
      و برای اینکه حداقل بار بر روی دوش شما ، باشه خودم شروع میکنم به طراحی تا شما فقط ایرادهامو لطفا بفرمایید.

      حتی با یه 555 هم میشه PWM تولید کرد
      من با 7555 طراحی میکنم تا بتونم ولتاژ تغذیه رو بالاتر بگیرم تا برای درایو ماسفت کافی باشه.
      اینجوری خوبه؟



      فرکانس رو دوروبر 200 هرتز گرفتم! ولی شما فرموده بودید بین 5 تا 20 کیلوهرتز!
      مهندس! مگه هسته الکترو موتور های ما از آهن نیست؟ برای همین من پیش خودم فکر میکنم ، آهن توی این فرکانس ها داغ میکنه و احتمالا کارش مخطل میشه! برای همین فرکانس رو پایین میگیرم. نگران ریپل موتور هم نیستم ، چون اینرسی حرکتی موتور کاملا اون جاهای خالی رو پوشش میده!
      1- چرا نمیتونم فرکانس رو 200Hz بگیرم؟ آخه وقتی دارم duty cycle رو مثلا 50 درصد میکنم ، خوب نصف توان به موتور داده میشه دیگه! چرا اینکار با 200 هرتز عملی نمیشه ولی با 5k هرتز میشه؟

      برای اینکه سریعتر پیش بریم ، دوباره ادامه میدم.
      توی خروجی پاس مربعی داریم. پس با افکار من ، میتونیم باهاش مستقیما ماسفت رو راه اندازی کنیم.


      از اونجایی که گیت ماسفت عایق هست نباید جریانی مصرف کنه ،آ‌ ولی در عمل بخاطر ظرفیت خازنی که داره مقداری جریان مصرف خواهد شد که احتمالا با مقدار فرکانس رابطه مستقیم خواهد داشت.
      ولی بخاطر فرکانس پایین 200Hz مقدار اون جریان باید خیلی خیلی کم باشه. حتی شاید قابل اندازه گیری نباشه.
      آخه راکتانس یه خازن در حد PF توی فرکانس 200Hz یا حتی 5K هرتز ، خیلی بالا خواهد بود.
      ولی میدونم طبق معمول خواهید فرمود : مستقیما نمیشه! باید از ماسفت درایور استفاده کرد.
      2- چرا باید توی فرکانسهای پایین هم نگران جریان ماسفت باشیم. مگه یه ظرفیت خازنی بسیار کوچک چقدر جریان عبور خواهد داد؟

      ولی چون نمیدونم چرا همیشه حق با شماست ، پس خروجی رو تقویت میکنم.
      به این شکل



      با اینکه میدونم باز ایراد خواهید گرفت ولی ادامه میدم.
      بر فرض اینکه جریان گیت بالاست ، خوب این جریان هر چه که باشه با ترانزیستورها تامین خواهد شد.
      با فرض 15ولت ، ولتاژ گیت برای حالت اشباع و ظرفیت خازنی گیت در حد PF و فرکانس حتی 20KHz باز هم راکتانس خیلی بالا باید باشه ، پس این جریان جرا کشیده میشه؟؟؟
      3- چرا نمیتونیم خروجی مثلا TNY274 رو با یه زوج ترانزیستور تقویت کنیم تا با همون آیسی توانهای بالاتر بگیریم؟؟
      آخه فرکانس حتی 100KHZ که عددی نیست! همین C945 تا 250 مگاهرتز کار میکنه. به کلمه مگا دقت کنید و با فرکانسهای کیلو مقایسه کنید. پس مشکل فرکانس قطعات هم نداریم پس چرا نمیشه؟؟؟

      ببخشید طولانی شد. ولی اگه این نکات به ظاهر ابتدایی ، برای من حل نشه همیشه با من همراهند و توی استنباط صحیح مسائل مانع میشوند.
      امیدوارم با راهنمایی شما ، من هم به حقیقت دست پیدا کنم. :nice:

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : کنترل دور موتور یونیورسال با حفظ قدرت در دورهای پایین

        ای ول دایی جان
        اگه اینکار جنبه آموزشی داره پس پله پله خیلی بهتره.
        مدار 555 درسته و اما فرکانس:
        چیزی که درباره حرارت هسته گفتی کاملا درسته و فرکانس بالاتر هسته رو داغتر می کنه اما در اینجا قضیه کاملا برعکسه و علتش یه دیوده!!!
        این دیود که به دیود هرزگرد معروفه و با موتور موازی میشه باعث میشه جریان داخل موتور به صفر نرسه و توی این دیود بچرخه.
        هربار که ماسفت روشن میشه جریان موتور کمی زیاد میشه و با خاموش شدنش جریان موتور که از طریق دیود هرزگرد ادامه پیدا می کنهف اندکی کم میشه.
        پس جریان موتور به صفر نمیرسه بلکه مقداری ریپل به شکل مثلثی خواهد داشت.
        حالا هرچی فرکانس رو بالاتر ببریم این ریپل کوچکتر میشه و توی فرکانس بالا تقریبا ناپدید میشه.
        درواقع با اینکه ولتاژی که به موتور میدیم مربعیه جریان موتور DC صاف خواهد بود.
        هرچه اندوکتانس موتور و فرکانس سوئیچینگ بیشتر باشه این جریان صافتر خواهد بود.
        این ریپل باعث داغ شدن هسته موتور خواهد شد.
        ممکنه اندوکتانس موتور چرخ خیاطی اونقدر زیاد باشه که با 200 هرتز هم ریپل کمی داشته باشیم. تست مشخص می کنه.
        راستی دیود هرزگرد باید از نوع فست باشه و جریانش هم بیشتر از جریان راه اندازی موتور.

        2- دقیقا درست متوجه شدی دایی جان. برای درایو هم دقیقا درست عمل کردی. تا فرکانس 1 کیلوهرتز می تونیم مستقیما 555 رو به گیت بعضی ماسفت ها وصل کنیم. البته 555 چند مدل داره. یه نوعش که فکر کنم TS 555 باشه می تونه جریان بیشتری هم بده. به هرحال بهتره اول بدون ترانزیستور کار کنی و اگه نیاز شد بزاری.

        3- چرا نمیشه دایی جان. می تونی به خروجی TNY274 یه درایو ماسفت وصل کنی و بدی به یه ماسفت دیگه و موتور رو بهش وصل کنی. اما فرکانس 132 کیلوهرتز TNY274 که قابل تغییر هم نیست برای کار موتوری خیلی بالاست.
        تازه راحتترش اینه که یه TNY280 بگیری و موتور چرخ خیاطی رو مستقیم وصل کنی به خروجیش. تستش با خودته.
        اما قضیه C945 چیز دیگه ایه. وقتی میگن این ترانزیستور تا 250 مگاهرتز کار می کنه یعنی توی این فرکانس دیگه تقویت نمی کنه.
        جالب اینجاست که لبه های یه پالس 200 هرتز دارای فرکانس های گیگاهرتزه و وقتی به این ترانزیستور بدی لبه ها رو نمی تونه تقویت کنه و شیبدارش می کنه.

        با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : کنترل دور موتور یونیورسال با حفظ قدرت در دورهای پایین

          مهندس با این جوابهای مفصل منو شرمنده میکنی. :redface:
          در پستهای بعدی اگه یادآوری نشد ، دلیل بر نادیده گرفته شدن نیست ، بلکه برای گریز از برچسب "چاپلوسی" میباشد. لطفا همیشه این مورد رو تو دیواره ذهنتون از طرف من قاب کنید!

          حالا هرچی فرکانس رو بالاتر ببریم این ریپل کوچکتر میشه و توی فرکانس بالا تقریبا ناپدید میشه.
          درواقع با اینکه ولتاژی که به موتور میدیم مربعیه جریان موتور DC صاف خواهد بود.
          1- در فهم این بند مشکل دارم. البته نکته اساسی هم همینه.
          اگه ولتاژ مربعی که به موتور میدیم ، با کمک اون دیود به ولتاژ صاف تبدیل بشه که ، هر چی رشته کرده بویم که به پنبه تبدیل میشه.
          این ولتاژ صاف روی موتور ، یا دامنه اش مساوی ولتاژ ورودی هست ، که در این صورت موتور با ماگزیمم سرعت کار میکنه و در واقع ما کاری نکردیم. و اگه این ولتاژ دامنش از ولتاژ ورودی کمتر باشه که ، توان موتور کم میشه و در واقع ما از هدفمون دور شدیم.

          یه درایو ماسفت وصل کنی و بدی به یه ماسفت دیگه و موتور رو بهش وصل کنی.
          اون اوایل که با ماسفت آشنا میشدم چقدر الکی خوشحال شدم که دیگه از شر اون جریانهای بیس ترانزیستور های BJT راحت شدیم. که در بیشتر مواقع به چندین طبقه تقویت پی در پی نیاز هست.
          ولی خوشحالیم زیاد طول نکشید. چون فهمیدم این توی ولتاژهای dc گیت درست در میاد. و به خاطر اون ظرفیت خازنی گیت ، در ولتاژهای بجز dc ، در عمل از گیت ماسفت هم جریان عبور میکند!
          اون تغذیه با UC3843 یادتون هست. فرکانس کارش دوروبر 100KHz هست.
          2- مثلا در همین مدار تغذیه ، جریان عبوری از گیت تقریبا چقدر هست؟
          یه عدد تقریبی ، حتما بفرمایید لطفا!

          با جمع بندی فرمایشاتتون اینو کشیدم!
          ببینید



          3- محل دیود درسته دیگه؟
          از دیودهای موجودم استفاده میکنم.
          فکر میکنم که این دیود زیادی هم براش سریعه! :biggrin:
          SUF30J = 600V / 3A / 35ns
          البته دیودهای دیگه هم دارم مثل
          SF34S - UF5408 - STTH8R06D و غیره.
          4- راستی مهندس ، اون خازن إ¾C3 رو باید بذارم دیگه؟
          آخه هر وقت که ترانزیستور روشن شد ، باید ولتاژ داشته باشیم دیگه!
          ولی اینجوری همیشه ولتاژ پیک رو خواهیم داشت!

          مرسی که پاسخ میفرمایید.

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : کنترل دور موتور یونیورسال با حفظ قدرت در دورهای پایین

            1- اگه ولتاژ موتور رو کم نکنیم چطور می خواهیم دورشو کم کنیم؟!
            به هر سلفی که PWM فرکانس بالا بدیم جریانش صاف خواهد شد. اما ولتاژی متوسط دوسرش برابر با متوسط ولتاژ PWM خواهد شد.
            موتور هم همینطوره. مثلا وقتی PWM با دیوتی سایکل 10 درصد به ماسفت بدی و تغذیه مدار 300 ولت باشه، انگار که به موتور ولتاژ DC با ولتاژ 30 ولت دادیم. خب همین باعث میشه دور موتور به همون اندازه 10 درصدی که می خواهیم بشه.
            با یک بار تست ساده و دیدن ولتاژ و جریان توی اسکوپ می تونی ببینی که ولتاژ پالسی 300 ولت جریان صافی در موتور بوجود میاره.
            2- صددرصد درست می گی دایی جان
            اما این جریان گیت بسیار تیز و لحظه ایه و همین باعث میشه توان تحریک بسیار کمی نسبت به BJT داشته باشند.
            قضیه اصلی سرعت سوئیچینگه که BJT خیلی کندتر از ماسفته. این بزرگترین برتری ماسفته.
            در فرکانس های بالای 20 کیلوهرتز BJT ها ممکنه در اثر تلفات سوئیچینگ ذوب بشن اما ماسفتها در فرکانس 100 کیلوهرتز تازه سرحال میشن.
            و خودت بهتر می دونی منابع سوئیچینگ هرچی فرکانسشون بالاتر باشه کوچیکتر و ردیفتر میشن.
            مقدار جریان تحریک ماسفت به سرعت ما بستگی داره. هرچی جریان بیشتری بدیم سرعت سوئیچ یا شیب جریان و ولتاژ بیشتر میشه. توی دیتاشیت ماسفت مقدار بار مورد نیاز برای روشن و خاموش شدن نوشته شده و با استفاده از اون می تونیم جریان مورد نیاز برای سرعت مورد نیاز رو حساب کنیم.
            سوال درست اینه که کجا BJT استفاده کنیم و کجا ماسفت؟
            سوالمو تصحیح می کنم چون یه قطعه جدید جای BJTآ‌ها رو گرفته بنام IGBT که خودش یه کتاب میشه اگه بخواهیم بحث کنیم.
            اما کجا IGBT استفاده کنیم و کجا ماسفت؟
            ماسفته ها توی ولتاژ بالا ضعیفتر از IGBT ها هستند و دوام کمی دارند. بنابراین:
            -در فرکانس های بالای 50 کیلوهرتز ماسفت بهتر از IGBT است.
            - درولتاژهای بالای 300 ولت IGBT بهتر از ماسفت ها هستند.
            مثال: موتوری رو با فرکانس 4 کیلوهرتز و ولتاژ 311 ولت سوئیچ کنیم؟ IGBT
            مثال: تغذیه سوئیچینگی با فرکانس 40 کیلوهرتز و ولتاژ تغذیه 200 ولت؟ ماسفت
            مثال: تغذیه سوئیچینگ با فرکانس 200 کیلوهرتز و ولتاژ تغذیه 1000 ولت؟ فعلا قطعه ای نداریم.
            در این مدار هم IGBT یا BJT به ماسفت ارجهیت داره.
            3- فکر می کنم ساده ترین مداریه که بشه ساخت رو کشیدی دایی. دیودشم عالیه.
            4- دقیقا دایی جان. این خازن باعث میشه ولتاژ صافتر بشه و موتور کمتر داغ بشه. وگرنه با یه خازن 100 نانو هم مدار کار می کنه.
            با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : کنترل دور موتور یونیورسال با حفظ قدرت در دورهای پایین

              مهندس ahmadmn
              نقشه به توافق رسیده مونو ، عملا بستم. کار میکند. و رفتارش همون طور هست ، که انتظار داشتیم.
              تمام وقتم آزادم ، توی دو روز گذشته ، صرف تست و بررسی این مدار شد.
              به نتایجی رسیدم که با شما هم در میان میگذارم. ولی لطفا چون مسائل زیر یکم عمیق هستند ، موقع مطالعشون ، تمرکز کامل استدعا میشود! :biggrin:

              * وجود اون دیود فست موازی با موتور ، الزامی هست!
              پیشبینی کرده بودم ، توی بارهای اهمی ، تاثیری نخواهد داشت ، که اینطور هم شد.
              ولی در استفاده از موتور حتما باید اون دیود در مدار باشد وگرنه فورا دود ترانزیستور بلند میشود.

              سوال 1 - فرمودید ، دیود باعث میشه وقتی سوئیچ خاموش شد ، جریان موتور صفر نشه و بواسطه دیود توی موتور بچرخه. این جریان بعد از خاموش شدن سوئیچ از کجا میاد؟ آیا این مثل همون جریانی هست که در منابع تغذیه ، بصورت ولتاژ معکوس ظاهر میشد و با مدار اسنابر تخفیفش میدادیم؟؟

              سوال 2 - چرا وقتی دیود در مدار نیست ، ترانزیستور بشدت داغ میشه و میسوزه؟
              احتمالا چون با خاموش شدن سوئیچ ، اینبار جریان به صفر میرسه ، پس سوئیچ مجبور میشه دوباره اون سلف پر ظرفیت رو پر از انرژی کنه و چون اینکار در هر سیکل اتفاق میفته ، پیک جریان عبوری از سوئیچ خیلی بالا میره و اینو نمیتونه تحمل کنه و داغ میشه و اگه این روند ادامه پیدا کنه ، دیگه میسوزه.
              یا ممکنه جواب این باشه ، وقتی اون دیود نباشه و اون اسپایکها شنت نشوند ، به دوسر سوئیچ منتقل شده و توسط اونها معادله به هم ریخته میشه! نمیدونم کدوم یکی ، صحیح هست.

              * با هر دو خانواده mosfet و BJT تست کردم. نتایج مشابه بودند و با هر دو بخوبی کار میکنه.
              فقط در یک مورد ، BJT دیوونه بازی در میاره . البته مال یه موضوع جانبی هست و عامل اون ، این مدار نیست.
              شاید بعدا مطرح کنم. ولی الان مسائل مهمتری هست.

              * و اما بحث شیرین فرکانس کار!!
              مهندس! فرکانس رو از 100Hz تا 1KHz هرتز تغییر دادم. نتایج همگی قابل قبول بود. با duty cycle یکسان در هر دو فرکانس ، قدرت موتور مشابه بود.
              در دورهای پایین بخاطر فرکانس ولتاژ اعمالی ، یک صدای سوتی هم به صدای موتور اضافه شده بود. تصمیم گرفتم فرکانس رو باز هم ببرم بالا تا از محدوده شنوایی بیرون بره! ولی نگران یه ترسی بودم که همیشه شما تو جونم انداختید.!!! و اون کم آوردن جریان گیت توی فرکانسهای بالا هست.
              با این حال چون پروژه تحقیقاتی هست ادامه دادم.بدون تقویت خروجی 555 ، و با زیر نظر گرفتن وضعیت گیت ، فرکانس رو بالا بردم.
              از مرز 20KHz گذشتم!! مدار همچنان بدون نقص کار میکرد. و اون صدای سوت هم بطور کامل حذف شد!
              برای اولین بار صدای خالص خود موتور رو می شنیدم که برام به اندازه موسیقی لذت بخش بود.
              مهندس! تصور کن! عمل dimming بدون اون صداهای اضافی 50Hz دیمر و یا فرکانسهای صوتی 1Kz.
              پر رو بازی در آوردم و فرکانس رو باز هم بالا بردم. آخه هیچگونه تغییری در وضعیت گیت از نظر جریان و ولتاژ پیش نیومده بود. تا 40KHz هم بردمش. همچنان مدار با ثبات کار میکرد و سرعت موتور به خوبی از صفر تا ماگزیمم کنترل میشود.

              سوال 3 - با اینکه خروجی رو با هیچ ترانزیستوری تقویت نکردم ، چرا خروجی تا فرکانس ، 40KHz هم mosfet رو درایو میکنه؟؟
              قبول بفرمایید ، این از انتظار هر دوی ما خارج است!! اگه اینطوریه که برم یه منبع تغذیه سوئیچینگ هم با این 555 طراحی کنم!!

              مهندس ahmadmn
              مرحله اول با موفقیت طی شد. حالا با جمع بندی تجاربم میخوام یه تصمیم تازه بگیرم. با اینکه عمل dimming این مدار ، از مدار dimmer با ترایاک خیلی بهتر هست ، ولی با اینحال با تغییر مقدار بار موتور ، دور اون هم مقداری تغییر میکنه.
              ایده شو شما قبلا داده بودید. میگم میشه با 494 یه فیدبک از موتور بگیریم تا با تغییر بار موتور هم ، 494 با تغییر duty cycle باز هم دورش رو ثابت نگهداره؟
              ولی وقتی فکر میکنم میبینم ولتاژ روی موتور که به صورت مربعی بهش اعمال میشه ، با مقدار بار متفاوت که ، دامنه اش کم و زیاد نمیشه که! پس فیدبک ولتاژ چاره کار نیست. مگر اینکه از این پالسهای مربعی با یه سلف و خازن انتگرال بگیرم و بعد به موتور بدم. اینطوری از این ولتاژ میشه برای تثبیت دور ، فیدبک گرفت! تا نظر شما چی باشه.
              فیدبک جریان هم که اینجا ، به درد ما نخواهد خورد.

              سوال 4 - برای تثبیت دور موتور با بارهای متفاوت ، چه نوع فیدبکی پیشنهاد میکنید؟

              لطفا یه نقشه خوب هم با 494 ارائه بفرمایید تا برای مرحله دوم ، اونو بسازم. اگه خودم بخوام این یکی رو بکشم ، تا برم دنبال مطالعات پایه و این حرفها ، ممکنه هفته ها طول بکشه.



              دفعه قبل چیزی فرمودید که بهم خیلی برخورد!!! :sad:
              ساده ترین مداریه که بشه ساخت رو کشیدی
              برای همین به شکل پایین اصلاحش کردم
              ملاحظه کنید


              حالا چطوره؟ حرفه ای هست؟
              بقول خود شما ، این TLP351 رو جوان الکترونیک داره و قیمش هم 1500 هست. پس تو بازارمون موجود داریم

              مهندس ahmadmn
              با اینکه طولانی شد ولی حق بدید چاره ای نبود. از طرفی به جواب و تبادل نظر با یه کارشناس خیلی نیاز دارم. از یه طرف هم ، اینهارو اگه به شیوه سوال و جواب تکی مطرح بکنم ، خیلی زمان میبره!
              برای تهیه این پستهام خیلی زیاد ، وقت گذاشته ام. جوابهای دقیق شما رو استدعا دارم. ترجیح میدهم چند روز منتظر فرصت مناسب برای شما ، باشم تا اینکه بسیاری از مطالب رو سطحی رد بشید!! :redface:
              البته تا حالا که پیش نیومده! خواستم پیشگیری کرده باشم.


              دیدگاه


                #8
                پاسخ : کنترل دور موتور یونیورسال با حفظ قدرت در دورهای پایین

                ای ول دایی
                کولاک کردی.
                1- تو عنصر ذخیره کننده انرژی در برق وجود داره. خازن و سلف.
                در خازن انرژی بصورت ولتاژ ذخیره میشه و در سلف بصورت جریان.
                خازن باید مدار باز باشه تا ولتاژش تخلیه نشه و سلف باید اتصال کوتاه باشه تا جریانش تخلیه نشه.
                یعنی اگه ما یه خازن ایده ال رو مدار باز بزاریم تا ابد ولتاژشو نگه میداره و اگه یه سلف ایده ال رو اتصال کوتاه بزاریم تا ابد جریانشو حفظ می کنه.
                در موتور ها هم سیم پیچ داریم. با اینکه سلف ایده آل نیست اما برای مدتی می تونه جریانشو حفظ کنه.

                2- دیود هرزگرد این کار رو میسر می کنه و اگه نگذاریم جریان سلف ناگهان صفر میشه. وقتی جریان سلف ناگهانی تغییر کنه ولتاژ دو سرش بی نهایت میشه و همین باعث سوختن سوئیچ میشه. توی خازن هم برعکسه. اگه خازنی رو اتصال کوتاه کنیم جریانش بی نهات میشه و سوئیچ اتصال کوتاه رو می سوزونه.

                3- رکورد زدی دایی. البته بهتر بود جریان موتور رو هم اندازه می گرفتی. بعید می دونم بیشتر از 100 میلی آمپر باشه. وقتی ماسفت داره چنین جریان اندکی رو سوئیچ می کنه به جریان تحریک چندانی هم نیاز نداره. اگه یه موتور جوندارتر داری بزار تا متوجه درایو بشی.

                4- دقیقا دایی جان. آی سی های PWM فیدبکشون بدرد می خوره دیگه. در مرحله اول می تونی فیدبک ولتاژ بزاری که باعث میشه دور اندکی ثابت بمونه. بجای صاف کردن ولتاژ موتور، باید ولتاژ فیدبک صاف بشه.
                در مرحله بعد می تونی فیدبک جریان بصورت جبرانساز بزاری. در این نوع کنترل، اگه جریان موتور زیاد بشه، سیستم فیدبک ولتاژشو هم زیاد می کنه تا کاهش دور جبران بشه.
                و بهترین فیدبک، فیدبک ز دور موتوره. یه سنسور نوری یا تا کو یا مغناطیسی یا هر چیز دیگه ای که بتونه دور موتور رو به ولتاژ تبدیل کنه لازمه.
                در این نوع فیدبک دور موتور تا جایی که موتور زور داشته باشه تغییر نمی کنه.

                اتفاقا TLP351 رادست ترین درایو ماسفته که استفاده می کنم. البته چون من با میکرو کنترل دور می کنم، ایزولاسیون واجبه.

                به نظر من اول باید انتخاب کنی چه نوع فیدبکی بدردت می خوره تا باهم ادامه بدیم.
                با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : کنترل دور موتور یونیورسال با حفظ قدرت در دورهای پایین

                  سلام..

                  اینجا یه مقاله جالب در مورد کنترل دور موتورهاست که به نظرم به کارت بیاد..

                  http://eew.blogfa.com/post-4.aspx

                  صفحه های 3و4و5 در مورد سوال شماست..

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : کنترل دور موتور یونیورسال با حفظ قدرت در دورهای پایین

                    نوشته اصلی توسط محمد.ح
                    اینجا یه مقاله جالب در مورد کنترل دور موتورهاست که به نظرم به کارت بیاد..
                    مرسی دوست من!
                    مرجع خوبی ، برام شد!


                    نوشته اصلی توسط ahmadmn
                    و بهترین فیدبک، فیدبک از دور موتوره. یه سنسور نوری یا تاکو یا مغناطیسی یا هر چیز دیگه ای که بتونه دور موتور رو به ولتاژ تبدیل کنه لازمه.
                    چون این طرح رو برای دستگاههای کوچیک خودم میخواستم ، اجرای بعد از این مرحله دیگه ، توجیه نداره! چون نصب کردن این ابزارات جانبی بر روی موتور ، کار آسونی نیست و زمان و انرژی فراوان خواهد برد. ولی اگه پروژه برای کاربرد صنعتی بود ، حتما ادامه میدادم و با فتو کوپلر ، براش مدار دور سنج هم اضافه میکردم!
                    مدار ساده بالا ، من رو به 80 درصد خواستم رسوند!

                    یه تاپیک بزنی می تونم یه مدل آنالوگ هم ازش بزارم تا همه دوستان ازش استفاده کنن.
                    مال من فرکانس ثابت با پهنای پالس متغیره.
                    مهندس ahmadmn
                    قول داده بودین ها!
                    لطفا اون مدار آنالوگ خودتون رو ارئه میکنید؟
                    میخوام با مقایسه این دوتا ، به خیلی چیزها پی ببرم!

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : کنترل دور موتور یونیورسال با حفظ قدرت در دورهای پایین

                      مدار آنالوگ همینه که خودت با TLP351 کشیدی دایی جان
                      با میکرو بسادگی میشه فیدبک دور داشت ولی توی آنالوگ چندان ساده نیست.
                      فعلا هم که فیدبک دور نیاز نداری دایی!
                      با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : کنترل دور موتور یونیورسال با حفظ قدرت در دورهای پایین

                        سلام دوستان
                        من می خوام یه موتو یونیورسال 6000rpm و 220v را در مد dc با pwm کنترل کنم.این کارو تو شبیه سازی با میکرو ،زوج دارلینگتون و رله انجام دادم..ظاهراً که جواب داد. می خواستم بپرسم این طرح از لحاظ منطقی عملیه؟؟ گذاشتن رله کار درستیه یا باید از ماسفت قدرت استفاده کنم؟؟؟ فرکانس میکرو باید در چه حدی باشه؟؟؟خیلی ممنون می شم از راهنماییتون...شکشلشو نتونستم بذارم :cry2:

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : کنترل دور موتور یونیورسال با حفظ قدرت در دورهای پایین

                          سلام دایی جان
                          با اعمال PWM به ترانزیستور میشه دور موتور یونیورسال رو کنترل کرد. یه دیود هرزگرد نوی فست هم باید با موتور موازی بشه.
                          فرکانس PWM می تونه بین 500 تا 20 کیلوهرتز باشه. باید در عمل ببینی کدوم فرکانس صدای کمتری ایجاد می کنه.
                          توی این فرکانس کم فرقی نداره که از چه نوع ترانزیستوری استفاده می کنیم.
                          می تونیم ماسفت یا BJT سرعت بالا استفاده کنیم اما باید تحمل ولتاژ بالای 400 ولت و جریان موتور در لحظه ی استارت رو داشته باشه.
                          اگه جریان یا توان موتور رو بگی می تونم برات ترانزیستور و دیودهرزگرد مناسب رو انتخاب کنم.
                          و اما رله برای چیه؟
                          برای گذاشتن عکس می تونید وارد سایت www.pic.iran-forum.ir و عکس خود را پلود کنید. بعد از اتمام پلود یک لیست از لینکها به شما میدهد که باید لینک مقابل "پیش نمایش برای انجمن ها" را کپی و در پیام خود paste کنید.
                          با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : کنترل دور موتور یونیورسال با حفظ قدرت در دورهای پایین

                            سلام دایی جان.مرسی خیلی راهنماییتون مفید بود :applause: خوب من اولش می خواستم به جای ترانزیستور از رله واسه سوئیچش استفاده کنم این شکلی (که فکر می کنم زیاد منطقی نبود) شرمنده یه سوال دیگه هم دارم چطوری میکرو رو واسه فرکانس 20KHZ تنظیم کنم؟ مرسی

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : کنترل دور موتور یونیورسال با حفظ قدرت در دورهای پایین

                              راستی ببخشید فراموش کردم که توان موتور 100W است

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X