اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

استاتور و روتور موتور القایی

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    استاتور و روتور موتور القایی

    سلام بچه ها من یه سوال داشتم استاد ماشینم این سوالو و گفته تو امتحان میده کسی بلده اینو بطور کامل جواب بده فقط تا 2 تیر وقت دارم سوال اینه
    ؟اگر بجای اعمال سه فاز به استاتور به روتور اعمال شودویک بار استاتور مدار باز و بار دیگر اتصال کوتاه باشد چه اتفاقی میفتد ویکبار برای فرکانس یکسان روتور واستاتور وبار دیگر با فرکانس متفاوت

    #2
    پاسخ : استاتور و روتور موتور القایی

    دوست عزیز اگر من درست متوجه شده باشم ، شما منظورتون یه موتور روتور سیم پیچی شده هستش که به روتور اون ولتاژ ac می دین و می خواین نتایج آزمایش رو ببینین ! (اون تیکه دومی ، فرکانسها رو من متوجه نشدم منظورتون چیه ؟)
    وقتی که روتور رو به یه جریان Ac وصل می کنین ، میدان مغناطیسی توی اون ایجاد میشه که این میدان مغناطیسی سیم پیچهای استاتور رو قطع می کنه . حالا اگر سر سیم پیچهای استاتور باز باشه ، به علت باز بودن مسیر هیچ جریانی انتشار پیدا نمی کنه و هیچ اتفاقی هم نمی افته ! ولی اگر شما سرهای سیم پیچ استاتور رو اتصال کوتاه کنین ، این بار میدان مغناطیسی روتور ،آ‌سیمپیچهای استاتور رو قطع می کنه و چون مسیر جریان بسته هست ، باعث ایجاد ولتاژ و جریان و در نتیجه ایجاد یک میدان مغناطیسی میشه و چون استاتور سنگینه و توی جای خودش قفل شده و نمی تونه حرکت کنه ، رتور ( محور موتور ) شروع به حرکت می کنه و سرعت چرخش اون رابطه مستقیمی با فرکانسی داره که با اون داره تغذیه میشه .

    امیدوارم که بقیه دوستان هم نظرات خودشونو بگن ............

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : استاتور و روتور موتور القایی

      فرشاد جان میشه لطف کنید و همین توضیح ها رو برای DCها هم بگی( مثلا وقتی که هم روتور و هم استاتور سیمپیچی باشند چجوری ولتاژ توی سیمپیچهای روتور القا میشه اخه منبع دی سی هشتش و ممنون میشم اگه یک توضیح خیلی مختصر هم در مورد حالت های دیگه بگی (مثلا روتور سیمپیچی نباشه یا برعکس) من میخوام اساس کارش رو بدونم)

      کتاب سن خیلی مختصر گفته اینها رو اخه :cry: (برای حالت اول گفته از طریق جاروبک ها,اصلا نگفته که جاروبک چی :cry2:ه)

      بازم ممنون. :smile:
      راهي خواهم ساخت ...

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : استاتور و روتور موتور القایی

        دوست عزیز همیشه داخل روتور جریان ac وجود داره ! اگر به رتور جریان ac داده بشه ، از طریق حلقه جریان به سیمپیچهای رتور داده میشه و اگر جریان ورودی dc باشه از طریق کلکتور ! کلکتور جریان dc ورودی رو به جریان ac برای رتور تبدیل می کنه !
        نمی دونم موتور Ac رتور سیم پیچی شده دیدید یا نه ، که توی اونا از حلقه استفاده میشه ! ولی به احتمال قوی تا الان موتور یه اسباب بازی رو دیدید ! اگر دقت کرده باشین ، جایی که جاروبکها قرار می گیریند ، حلقه نیست و در اصل تیکه تیکست ! که اون همون کلکتوره !
        من دقیق یادم نیست ، ولی فکر می کنم تو ماشینهای dc در مورد کلکتورها توضیح مفصل داده میشه ! ( تو هر کتابی ! ) چون یکی از چیزهای اصلیه !

        ============
        در مورد اینکه رتور سیم پیچی نباشه هم ، یعنی اینکه رتور قفسی باشه ! توی رتورهای قفسی دیگه سیم پیچی وجود نداره و بجاش داخل شیار ها آلومینیوم هست ( به صورت ریخته داخل شیارها ) که از دو طرف اتصال کوتاه شدند !که توی اونها هم ولتاژ القا میشه و رتور حرکت می کنه !
        این روتورها هم کلاسهای مختلف و شکلهای مختلف دارند که باز توی بیشتر کتابها راجع بهشون زیاد بحث شده !

        دیدگاه

        لطفا صبر کنید...
        X